نمايشگاه بينالمللي خودرو تبريز روز گذشته به كار خود خاتمه داد. اين نمايشگاه در چهار سالن برگزار شد و ميتوان گفت بزرگترين غرفه، از آن گروه صنعتي ايرانخودرو بود. با وجود افزايش بازديدكنندگان در اين دوره، حاشيههايي نيز گريبانگير اين نمايشگاه بود كه هريك بهنوبه خود موجب كاهش كيفيت اين دوره ميشود.
از توليدكنندگان بزرگ خبري نبود
اين دوره از نمايشگاه بينالمللي خودرو با استقبال خوبي از سوي بازديدكنندگان مواجه شد كه زياد هم دور از ذهن نبود زيرا با روند روبهبهبود شرايط صنعت خودروسازي قطعا انتظار ميرفت از اين نمايشگاه استقبال شود. اما كميت بهتنهايي نميتواند سطح يك نمايشگاه را تعيين كند بلكه شاخص كيفيت بهمراتب مهمتر از تعداد بازديدكنندگان است.
به گفته بسياري از شركتكنندگاني كه در سالها و دورههاي گذشته در نمايشگاه حضور داشتند، سطح كيفي اين دوره از نمايشگاه نسبت به ادوار گذشته با روندي نزولي مواجه بود. حضور كمرنگ قطعهسازان بزرگ خودرو و بالعكس افزايش چشمگير غرفههاي بازرگاني بيانگر كاهش سطح كيفي اين نمايشگاه بود.
در همين راستا توليدكنندگان قطعات خودرو از اين نمايشگاه بهعنوان نمايشگاهي براي عرضه قطعات وارداتي ياد كردند و از عدم حضور قطعهسازان بزرگ كشور در اين نمايشگاه ناراضي بودند. اين موضوع درحالي مطرح شد كه غرفههاي عرضهكننده قطعات وارداتي با رضايت كامل از نمايشگاه صحبت ميكردند.
سايپا زمين رايگان ميخواهد
شايد مهمترين و چشمگيرترين نكته در اين نمايشگاه عدم حضور سايپا به عنوان يكي از بزرگترين خودروسازان كشور بود. سايپا چند روز پيش از برگزاري نمايشگاه از حضور در اين دوره انصراف داد. البته بايد يادآور شد كه معمولا دو قطب بزرگ خودروسازي ايران بهصورت همزمان در نمايشگاه حضور نمييابند. اينبار هم اين اتفاق تكرار شد تا گمانهزنيها به سوي تحريم نمايشگاهها از گذشته تاكنون توسط يكي از دو خودروساز قدرت يابد.
برخي از شركتكنندگان در اين دوره از نمايشگاهها ادعا داشتند كه سايپا براي حضور در نمايشگاه تبريز، زمين رايگان ميخواهد. اين درحالي است كه كليه غرفههاي نمايشگاه براي حضور بايد مبلغي را پرداخت كنند. البته موضوع ديگري كه درخصوص غيبت سايپا مطرح شد، نبود محصول تازه بود. برخي معتقد بودند سايپا محصول جديدي براي عرضه در اين نمايشگاه نداشته و بههميندليل هم حضور ندارد.
شايد بسياري از افراد نيز بر اين باور باشند كه رقابت بين دو قطب خودروسازي كشور باعث ميشود كه همواره شاهد حضور دو خودروساز در نمايشگاه نباشيم. اما بايد به نكته نيز اشاره كرد كه دو قطب خودروسازي كشور نميتوانند رقيب جدي براي يكديگر محسوب شوند. چراكه بهشرطي ميتوان گفت رقابت بين آنها وجود دارد كه محصولاتشان حداقل بهلحاظ قيمت رقابتپذير باشند درحاليكه اين دو جادهمخصوص محدوده قيمتها را بين خود تقسيم كردهاند و جايي براي رقابت باقي نميماند.
بينظمي بزرگترين نقطه ضعف نمايشگاه
در ادوار گذشته نمايشگاههايي كه در تبريز برگزار ميشد از نظم بيشتري نسبت به ساير نمايشگاهها برخوردار بود. اين ادعاي غرفهداراني بود كه چند دوره در اين نمايشگاه شركت داشتهاند.
افتتاحيه نمايشگاه تبريز درحالي برگزار شد كه از ساعت3بعدازظهر بازديدكنندگان در سالنها حضور داشتند اما مراسم افتتاحيه ساعت6 بعدازظهر بود كه اين ناهماهنگي موجب شد تا بازديدكنندگان را از سالنها بيرون كنند و مديران غرفه براي مراسم افتتاحيه حضور يابند. اين موضوع مورد اعتراض بازديدكنندگان واقع شد. اما بينظمي در اين نمايشگاه تبريز موجب اعتراض غرفهداران نيز شده بود. يكي از غرفهداران به ما گفت: قبل از برگزاري نمايشگاه، ما هزينه مكان ديگر با متراژ ديگر را پرداخت كرديم درحاليكه غرفهيي كه به ما دادند آن چيزي نبود كه هماهنگ كرده بوديم و ما قطعا در اين خصوص شكايت خواهيم كرد.
غرفهدار ديگر نيز ضمن تاكيد بر بينظمي اين دوره از نمايشگاهها عنوان كرد: متاسفانه با وجود اينكه سروصداي حضور مديران و مسوولان شهر تبريز فضاي نمايشگاه را پر كرده بود، بازديدي از سوي آنها صورت نگرفت. درصورتيكه در ادوار گذشته اينگونه نبود.
خودروهاي سنگين نمايشگاه چيني بودند
در اين نمايشگاه شاهد حضور شركتهايي كه خودروهاي سنگين عرضه ميكنند نيز بوديم. حضور پررنگ چينيها در اين حوزه بهنوبه خود جالبتوجه بود. البته غرفهداران كه تجربه زيادي براي حضور در نمايشگاه نداشتند از استقبال مردم به وجد آمده بودند و رضايت خود را اعلام كردند. درحاليكه بازديدكنندگان نظري متفاوت داشتند. آنها ميگفتند: خودروهاي سنگين عرضهشده غالبا چيني هستند و اعتمادي بر آنها نيست. در ميان غرفههايي كه خودروهاي سنگين را به نمايش گذاشته، برخي از شركتهاي ليزينگ نيز بهدعوت خودروسازان مطرح كشور حضور داشتند. اما مسوولان اين غرفهها نيز از ديركرد تحويل خودروهاي سنگين به شركتهاي ليزينگ شكايت ميكردند. يكي از اين غرفهداران در گفتوگو با «تعادل» اظهار داشت: خودروسازان بزرگ كشور، درحالحاضر توليد ندارند و بهناچار نميتوانند خودروها را بهموقع تحويل دهند. هر آنچه هم كه در نمايشگاه عرضه كردهاند وارداتي است.
غرفههاي خودروهاي وارداتي با استقبال خوبي مواجه شد
در سالنهاي شهريار و اميركبير هركجا ازدحام جمعيت ديده ميشد، نشانه حضور غرفه خودروهاي سواري وارداتي بود. خودروهايي با برندهاي مطرح دنيا و مدلهاي جديد كه بسيار هم چشمنواز بودند. اين موضوع بيانگر علاقهمندي افراد بهسوي خودروهاي وارداتي است. تنوع محصول يكي از شاخصهايي است كه بازار نيازمند آن است. اين تنوع در خودروهاي وارداتي بهمراتب بيشتر ديده ميشود.
حضور خودروهاي پلاك ارس در پاركينگ نمايشگاه تبريز
چند وقتي است كه تردد خودروهاي منطقه آزاد اروند در استان خوزستان خبرسازشده و اين موضوع اعتراضهايي را نيز بهدنبال داشته است. اين درحالي است كه خودروهاي پلاك ارس هم بهوفور در تبريز ديده ميشود. اين موضوع را ميتوان از تعداد خودروهايي با اين مشخصات در پاركينگ نمايشگاه بهراحتي متوجه شد. خودروهايي جديد كه چشم هر عابري را خيره ميكند. خودروهايي كه با قيمت پايين وارد منطقه آزاد ارس ميشوند و در تبريز تردد ميكنند. قطعا اين موضوع موجب ركود بازار خودروهاي وارداتي در تبريز خواهد شد.