بازار خودرو این روزها را با معاملات بیشتری نسبت به هفتههای گذشته طی میکند. به گفته فعالان بازار، معاملات خودروهای داخلی طی دو هفته گذشته که شمارهگذاری خودروهای داخلی از سوی پلیس به دلیل عدم اجرای استاندارد نصب کپسولهای آتشنشانی متوقف بود، با روندی صعودی همراه بود.
رشد معاملات در بازار خودرو در پی توقف شمارهگذاری خودروهای داخلی از سوی پلیس در حالی است که خبر میرسد پلیس پس از گذشت یک هفته از دریافت مصوبه دولت، قصد دارد از امروز شمارهگذاری این خودروها را آغاز کند. مدیر فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا نیز با تایید این موضوع به «دنیایاقتصاد» میگوید: طی دو هفته گذشته معاملات بازار در پیتوقف شمارهگذاری که منجر به عرضه خودروی کمتری به بازار شد، بهتر شد اما حجم معاملات هنوز به نقطه ایدهآل نرسیده است.
به عقیده حسن فروزانمهر، بازار هنوز هم آنطور که باید از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفته زیرا انتظار برای کاهش قیمت هنوز ادامه دارد. به عقیده فروزانمهر چیزی که باعث عدم اطمینان مردم به قیمتهای فعلی شده است، اظهارات گاه و بیگاه نمایندگان مجلس در رابطه با قیمت خودرو است، اظهاراتی که اگرچه تا کنون نتیجه خاصی در پی نداشتهاند اما دست کم در قفل بودن بازار تاثیرگذار بودهاند.
«قفل بودن بازار» اصطلاحی است که فروزانمهر آن را در توصیف شرایط فعلی بازار به کار میبرد و میگوید: متاسفانه تکلیف مردم با قیمت خودرو هنوز مشخص نشده است به همین دلیل قفل بازار همچنان پس از مدتها کاملا باز نشده است. این مدیر فروش عقیده دارد قبلا هم بازار خودرو با این پدیده مواجه بوده اما دوره زمانی آن هیچگاه تا این میزان طولانی نبوده است. اما آنطور که از بازار خبر میرسد سطح عمومی قیمتها در پی توقف شمارهگذاری با رشد همراه بوده است، اتفاقی که اگرچه برای مصرفکنندگان واقعی بازار چندان خوشایند نیست، اما برای خودروسازان نتایج خوبی به همراه دارد. تا پیش از رشد نسبی قیمتها در بازار، قیمت برخی محصولات خودروسازان در بازار به زیر قیمت کارخانه رسیده بود. به این ترتیب بسیاری از مشتریان به جای خرید از کارخانه ترجیح میدادند خودرو مورد نظر خود را از بازار تهیه کنند؛ اما به گفته خودروسازان با رشد نسبی قیمتها، فاصله قیمت کارخانه و بازار کمی منطقی شده است و حالا خودروسازان میتوانند به فروش بهتری امیدوار باشند.
فروزانمهر در این زمینه عقیده دارد اختلاف قیمت فاحش کارخانه و بازار، چه این اختلاف بالا باشد و چه پایین، شرایط خوبی نیست زیرا اگر قیمت بازار از کارخانه کمتر باشد فروش خودروسازان تهدید میشود و اگر قیمت بازار خیلی بالاتر از کارخانه باشد، انتظارها برای دریافت خودرو از خودروسازان زیاد میشود که این نیز معضلی برای خودروسازان است.
به گفته فعالان بازار خودرو روند معاملات در اين بازار «كند و خالي از رونق» است، اما در عين حال نگاهي به تغييرات قيمتها در بازار نشان ميدهد كه بازار اين هفته نسبت به هفتههاي قبل با اندكي نوسان همراه بوده است. در حالي كه طي هفتههاي گذشته اغلب محصولات خودروسازان با ثبات يا كاهش قيمت همراه بودهاند، اما در اين هفته چند مدل از خودروهاي داخلي اندكي بازگشت قيمت داشته و حتی رشد را نیز تجربه كردهاند.
در بازار :
در بین خودروهای داخلی رانا تنها خودرويي است كه با كاهش قيمت همراه بوده است. قیمت اين محصول از خانواده ايرانخودرو، با 100 هزار تومان كاهش قيمت در هفته جاري به 32.2 ميليون تومان رسيد. اما پژو 206 تيپ 5 خودرويي است كه در هفته جاري ثبات قيمت نسبی داشته؛ اين خودرو همچنان روي 36 ميليون و 500 هزار تومان باقي مانده است. مدل صندوقدار اين خودرو؛ يعني V8 نيز در اين هفته افزایش قیمت داشته و 37 ميليون تومان قيمت داشته است.
ديگر فرانسويهاي بازار؛ يعني تندرهاي دندهاي نيز نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت داشتهاند. تندر ايرانخودرو با 39 ميليون و 300 هزار تومان قابل معامله است و تندر پارس خودرو نيز 40 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد. اما برخلاف تندرهاي دندهاي، مدل اتومات اين خودرو نسبت به هفته گذشته 300 هزار تومان رشد قيمت داشته تا به قيمت 46 ميليون و 900 هزار تومان برسد. توليد تندر 90 كه به دليل فشار تحريمها با افت شديدي همراه شده بود، طي 4 ماه گذشته با رشد 49.2 درصدي همراه بوده است. اين ميزان رشد توليد پس از توافق اوليه ژنو و رفع نسبي تحريمها عليه صنعت خودرو حاصل شد تا با عرضه مجدد اين خودرو، روند صعودي قيمت آن در بازار متوقف شود.
آنطور كه از ديگر فرانسويهاي بازار خبر ميرسد، پژو 405 در هفته جاري با ثبات قيمت همراه بوده است؛ اما پژو پارس سال، با يك خيز كوچك، افزايش قيمت را تجربه كرده است. پژو 405 بنزيني تک ایربگ در بازار اين هفته همچنان 27 ميليون و 800 هزار تومان و داشبورد جدید دو ایربگ آن 29 میلیون 400 هزار تومان قيمت داشته و مدل دوگانهسوز دو ایربگ اين خودرو نيز روي 31.3 ميليون تومان ثابت بوده است. قیمت پارس داشبورد جدید اما با رشدي 200 هزار توماني به 37 ميليون و 900 هزار تومان رسيد تا در كنار تندر اتومات، ديگر فرانسویي باشد كه رشد قيمت داشته است. پارس دوگانهسوز تک ایربگ نيز طي هفته جاري ثبات پيشه كرده و بدون تغيير روي قيمت 37 ميليون و 600 هزار تومان باقي مانده است. سمند ال.ايكس 2 ایربگ هم ديگر محصولي است كه در هفته جاري روي قيمت پيشين خود ثابت بوده و همچنان با 29.3 ميليون تومان قابل معامله است.
اما نگاهي به خانواده پرايد و تیبا نشان ميدهد كه قيمت در اين خانواده روندي صعودي داشته است. پرايد 111 و 131 دو مدلي هستند كه در اين خانواده ثبات قيمت داشتهاند و به ترتيب روي 20 ميليون و 300 هزار تومان و 19 ميليون و 600 هزار تومان باقي ماندهاند، اما بر خلاف اين دو مدل، پرايد 132 با 100 هزار تومان رشد قيمت به 19 ميليون و 800 هزار تومان رسيد و تيبا نيز بهعنوان نخستين خودروي ملي سايپا با 200 هزار تومان رشد قيمت، رقم 24.1 ميليون تومان را براي خود به ثبت رساند. مگان نيز كه حالا مدتها است توليد آن متوقف شده در بازار اين هفته هم نایاب بود و اگر مدل 93 فول ( تیپ 2 ) آن در بازار یافت شود فروشنده قیمتی بین 116 تا 119 میلیون تومان را پیشنهاد میدهد و نيسان تيانا نيز كه سرنوشتي مشابه مگان دارد، همچنان قیمتش سربالا میرود و امروز مدل 92 آن روي 164 ميليون تومان ثابت شده است.
آنطور که نمایشگاه داران تهرانی ها می گویند ، هماکنون هیوندای سوناتا فول وارداتی 2015 ( اتاق جدید ) ، قیمتی برابر با 168 میلیون تومان دارد، اما هیوندای آزرا 2014 شرکتی روزهای با ثباتی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر 241 میلیون تومان بهفروش میرسد. هیوندای در مدل النترا 2015 ، اما 2 میلیون تومان افزایش قیمت را به خود دیده و هماکنون 121 میلیون تومان خرید و فروش میشود. در بین دیگر مدلهای هیوندای، مدل IX55 که تعداد کمی از آن در بازار یافت میشود قیمتی برابر با 269 میلیون تومان داشته و IX35 فول شرکتی هم 162 میلیون تومان بهفروش میرود. همچنین سانتافه و i20 مدل 2015 نیز به ترتیب 199 و 90 میلیون تومان قیمت دارند و این از ثبات قیمت آنها حکایت دارد.از سویی اما خبر میرسد که کیا اسپورتیج با قیمتی معادل 157 میلیون تومان بهفروش میرسد و اپتیما و سراتو 2015 نیز به ترتیب قیمتی برابر 154 و 125 میلیون تومان را دارا هستند.در بین محصولات تویوتا نیز کرولا وارداتی در فول ترین تیپ خود (GLI) در مدل 2015 معادل 136 میلیون تومان بهفروش میرسد و کمری GLX مدل 2015 هم 172 میلیون تومان قیمت دارد. تویوتا RAW4 هم که افتی دو میلیونی داشته، در حال حاضر 204 میلیون تومان بهفروش میرود.
نکته :
قیمت های درج شده روز چهرشنبه 23 مهرماه 93 از بازار تهران گرفته شده و ممکن است این قیمتها در شهرستان ها متفاوت باشد .