کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حذف متقاضیان کار از آمار بیکارها!


کد خبر : ۷۴۰۷چهارشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶:۳۳۱۸۶۱ بازدید

حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد برای اولین بار تقاضای بیمه بیکاری کاهش یافت. او گفت: می‌دانید مساله اشتغال مساله بسیار مهمی است. اصلاً رشد و رونقی که ...

 حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد برای اولین بار تقاضای بیمه بیکاری کاهش یافت. او گفت: می‌دانید مساله اشتغال مساله بسیار مهمی است. اصلاً رشد و رونقی که ما دنبال آن هستیم، یکی از مهم‌ترین آثارش اشتغال است، وقتی رونق در جامعه‌ ایجاد می‌شود البته معنایش این نیست که به محض اینکه از رکود خارج شویم یک‌دفعه معضل اشتغال حل می‌شود. شما در یک کارخانه‌ای می‌دانید ممکن است با ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت کار کند و بعد شما بتوانید مواد اولیه بیاورید و سرمایه در گردش بیاورید و این ۷۰ درصد بشود ۱۰۰ درصد. در آن زمانی که ۷۰ یا ۶۰ درصد بود کارگرها اخراج نشده بودند و حالا که ۱۰۰درصد شده است ممکن است با همان تعداد بتوانند کارخانه را بگردانند. رشد وقتی می‌آید اشتغال با یک فاصله‌ای می‌آید. برای اولین بار امسال تعداد آنهایی که متقاضی دریافت از این صندوق هستند کاهش پیدا کرده است. معلوم است بیکاری کاهش پیدا کرده است. از آن سو در زمینه بیمه‌های جدید برای کارفرماها، کارگرها اضافه شده اند. وزارت کار ما در این ۶ ماهه تقریباً‌ یک چیزی بالای ۴۰۰ هزار اشتغال جدید را اعلام می‌کند، بنابراین در ۶ ماهه اول امسال اشتغال خالص ما رقم بسیار خوبی است. امیدواریم با اقدامات انجام‌شده حرکت رو به رشدی را در بخش‌ اشتغال داشته باشیم. البته در بحث اشتغال، بیکاری ما تک‌رقمی شده و بسیار خوشحالیم و امیدواریم بتوانیم این رقم را نگه داریم و در قدم‌های بعدی کاهش دهیم.

 دلایل کاهش نرخ بیکاری

عضو شورایعالی کار درباره کاهش نرخ بیکاری گفت: دلیل کاهش نرخ بیکاری، حذف متقاضیان شغل از لیست کارجویان است. ولی‌الله صالحی در گفت‌وگو با «نسیم» افزود: من نمی‌دانم بهبودی که دولت در اقتصاد عنوان می‌کند، از چه نظر است.  وی افزود: من نمی‌دانم تا چه اندازه می‌شود روی آمارهای اعلامی حساب باز کرد، اما خیلی از مشاغل نه متاثر از تولید، صنعت و خدمات هستند، بلکه یکسری مشاغل واسطه‌ای هستند که ایجاد می‌شوند و ممکن است مرکز آمار ایران، این مشاغل را به عنوان شغل به حساب آورده باشد. در صورتی که اینها شغل نیستند و آثارشان در اقتصاد منفی است، یعنی اقتصاد را دچار چالش می‌کنند. عضو شورایعالی کار با بیان اینکه شغل‌هایی که متأثر از تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات هستند، مشاغل مولد هستند، عنوان کرد: ما متأسفانه در این بخش موفق نبوده‌ایم چراکه تولید شغل در این بخش‌ها نیاز به ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم دارد تا بتوانیم هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم از جهت بهره‌وری نیروی کار، زمینه‌های لازم را فراهم کنیم. صالحی ادامه داد: در این زمینه‌ها کار نکردیم و باید موانع را برداریم، اگرچه موانعی بر سر راه داریم و باید تلاش کنیم این موانع را یکی پس از دیگری برداریم. وی متذکر شد: درباره آمارهایی که دولت اعلام کرده و نرخ بیکاری تک‌رقمی، برخی از افرادی که متقاضی اشتغال بودند، از آن لیست خودشان را کنار کشیدند و به نوعی حذف شدند. یعنی متاسفانه باز این خبر نیز خبر خوشایندی نیست. عضو شورایعالی کار تأکید کرد: در حال حاضر ایجاد شغل نشده که بیکاران ما کم شوند و نرخ بیکاری کاهش یابد، بلکه متقاضیان کار، دیگر از پیدا کردن شغل صرف‌نظر کرده و از تقاضای شغل پشیمان و به هرحال به‌نوعی از آمار حذف شدند. صالحی با بیان اینکه در واقع کاهش نرخ بیکاری ناشی از ایجاد شغل نبوده است که معادله را به این صورت دربیاورد، خاطرنشان کرد: بنابراین اوضاع و احوال اقتصاد کشور نه‌‌تنها نمود مثبت ندارد، بلکه نمود منفی هم دارد.

جزئیات آمار

طی یک‌سال گذشته 1/1 درصد شغل در بخش خدمات، 9/3 درصد شغل در بخش صنعت و 7/5 درصد شغل در بخش کشاورزی از بین رفته است. به گزارش نسیم، در حالی که آمارهای مرکز آمار ایران از کاهنده بودن نرخ بیکاری و تک‌رقمی شدن (5/9 درصد) آن خبر می‌دهد اما مقایسه وضعیت اشتغال تابستان 93 با تابستان 92 حاکی از آن است که در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی حجم زیادی شغل از دست رفته است. براساس این گزارش، بخش خدمات در تابستان امسال بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش‌های صنعت با 6/33 درصد و کشاورزی با 19 درصد در مراتب بعدی قرار دارند. در این میان، مراجعه به آمارهای تابستان 92 بیانگر آن است که سهم اشتغال بخش خدمات 5/46 درصد، صنعت 9/33 درصد و کشاورزی 5/19 درصد بوده است. بر این اساس، متوجه می‌شویم که اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی چقدر از بین رفته است. براساس این آمارها، سهم اشتغال در تابستان 92 در بخش خدمات بیش از 10 میلیون و 316 هزار نفر، در بخش صنعت بالغ بر 7 میلیون و 513 هزار نفر و در بخش کشاورزی حدود 4 میلیون و 337 هزار نفر بوده است اما در تابستان 93 سهم اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی کاهش محسوسی داشته است؛ به طوری که سهم اشتغال در بخش خدمات با کاهش 1/1 درصدی به 10 میلیون و 197 هزار نفر، در بخش صنعت با کاهش 9/3 درصدی به 7 میلیون و 213 هزار نفر و در بخش کشاورزی با کاهش 7/5 درصدی به 4 میلیون و 86 هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر، این آمارها نشان می‌دهد سهم اشتغال ناقص نسبت به تابستان سال 92 با رشد همراه بوده است به عبارتی، اگر اشتغال پایدار و مولد از بین رفته اما در بخش اشتغال ناقص با افزایش سهم اشتغال روبه‌رو بوده‌ایم. بر این اساس، در حالی که سهم اشتغال ناقص در تابستان سال 92 حدود 6/7 درصد بوده، این سهم در تابستان 93 به 6/8 درصد رسیده است. در همین حال، آمارها نشان می‌دهد نرخ فعالیت جمعیت 10 ساله و بیشتر (نرخ مشارکت اقتصادی) با کاهش روبه‌رو بوده است. در تابستان سال 92 این نرخ 1/39 درصد بوده اما این آمار در تابستان 93 با کاهش 9/1 درصدی، به 2/37 درصد رسیده است.

بر این اساس، در تابستان 92 بالغ بر 24 میلیون و 754 هزار نفر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند اما این رقم در تابستان 93 با کاهشی محسوس، به 23 میلیون و 756 هزار نفر رسیده است. کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در حال حاضر زنگ خطری در بازار کار است که هنوز جدی گرفته نشده است. این موضوع به سیاست‌های اقتصادی سال‌های قبل بازمی‌گردد که نرخ مشارکت برخی گروه‌های سنی در بازار کار به دلیل دلسردی نیروی کار روندی کاهشی پیدا کرد. در این میان، طبق گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان 92 در گروه جمعیت 10 ساله و بیشتر بالغ بر 2 میلیون و 563 هزار نفر در خیل بیکاران قرار داشتند اما این رقم در تابستان 93 به 2 میلیون و 257 نفر رسیده است. همچنین در گروه جمعیت 15 ساله و بیشتر حدود 2 میلیون و 555 هزار نفر بیکار بوده‌اند اما این تعداد در تابستان 93 به 2 میلیون و 254 هزار نفر رسیده است. به گزارش نسیم، اینکه با وجود آمارها، نرخ بیکاری کاهش یافته است، جای خود دارد اما به نظر می‌رسد وضعیت رکود اقتصادی در تابستان 93 اثر خود را در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی به طور محسوس گذاشته که این میزان شغل از بین رفته است، هر چند دولت و در رأس آنها رئیس‌جمهور مدعی‌اند که «اقتصاد کشور در حال خروج از رکود است».

تعدیل منابع انسانی و کاهش جذب نیروی متخصص از جمله مواردی است که در رکود اقتصادی قابل رویت بوده و به تبع آن حذف اضافه کاری، کاهش روند تولید و توسعه نیز اجرا خواهد شد. شرایط کار با نیروی متخصص کمتر، فشار کاری را برای گروه باقیمانده از هر شرکت دشوار می‌کند، امنیت شغلی کارمندان و کارگران به خطر می‌افتد و اشتغال نیروی کار جدید در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند. موج بیکاری حاصل از رکود اقتصادی حتی در دانشگاه‌ها و بین فارغ‌التحصیلان نیز رسوخ می‌کند و بازار اشتغال آنان را نیز بی‌ثبات خواهد کرد بنابراین نه‌تنها آینده شغلی قشر تحصیلکرده به خطر می‌افتد، بلکه تمام شریان‌های اشتغال در داخل کشور نیز در پی بحران مالی دستخوش نوسان شده و در عمل اداره امور با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها