کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

كلاس‌بندي خودروها در ايران


کد خبر : ۷۳۸۳سه شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱:۰۵۶۸۷۳ بازدید

شايد بارها براي شما هم پيش آمده باشد كه در هنگام خريد خودروهاي داخلي با ابهاماتي در تيپ‌ها يا كلاس خودروها رو به رو شويد به‌ عنوان مثال سوزوكي كلاس 3 و يا پژو 206 كلاس ...

شايد بارها براي شما هم پيش آمده باشد كه در هنگام خريد خودروهاي داخلي با ابهاماتي در تيپ‌ها يا كلاس خودروها رو به رو شويد به‌ عنوان مثال سوزوكي كلاس 8 و يا پژو 206 كلاس 16 و به ترتيب ديگر خودروهاي توليدي ايران‌خودرو نيز از اين قاعده مستثني نيستند.

كلاس‌بندي خودرو در ايران كمي عجيب به‌نظر مي‌رسد به‌گونه‌يي كه يك خودرو به اضافه يا كم شدن ست كمربند يا شيشه بالابر تغيير كلاس مي‌دهد كه در هيچ جاي دنيا چنين موضوعي مرسوم نيست اما در ايران با اضافه شدن كوچك‌ترين آپشن يك خودرو تبديل به‌نمونه‌يي لوكس مي‌شود حتما به ياد داريد كه پژو206 در سال 1380 با 6تيپ مختلف راهي بازار ايران شد كه در هر تيپ تعداد آپشن‌ها يا حتي موتور و گيربكس خودروها نيز با هم متفاوت بود. و حالا از آن 6تيپ مختلف تنها 3تيپ باقي مانده است.

اما تيپ با كلاس چه تفاوت‌هايي دارد؟ در تيپ ممكن است موتور يا گيربكس خودرو نيز علاوه بر آپشن‌ها متغيير باشد اين در حالي است كه در كلاس خودرو تنها آپشن‌ها هستند كه تغيير مي‌كنند البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه ممكن است موتورها با كدهاي مختلفي عرضه شوند كه تنها توليد آلايندگي آنها تغيير مي‌كند و حجم موتور تغييري ندارد. به‌عنوان مثال پژو 206 با كد موتور TU3A و TU3JP عرضه مي‌شود كه تنها تفاوت آنها در ميزان آلايندگي خواهد بود. در كلاس‌هاي تعيين شده از كلمه خودرو مبنا استفاده شده كه بايد گفت خودرو مبنا همان پژو206 تيپ 2 است كه فاقد هرگونه آپشني بوده و شيشه بالابرهاي جلو برقي، تهويه مطبوع دستي، ايربگ راننده، ترمزabs، كمربندهاي معمولي و آينه‌هاي دستي از امكانات آن به‌حساب مي‌آيند.

 كلاس16: اين خودرو مجهز به موتور 1360 سي‌سي انژكتوري (TU3A) و گيربكس دستي پنج دنده ، استاندارد آلودگي يورو3 بدون EOBD - قابليت مصرف بنزين با اكتان پايين - تعليق تقويت شده- (CRD ) دستگاه پخش لوح فشرده(CD)سيستم كولر قابل تنظيم - آينه‌هاي جانبي برقي مجهز به سنسور دماسنج و قاب رنگي - كيسه هوا - (AIR BAG) مجهز به ABS - شيشه بالابر برقي درهاي عقب - زير سري صندلي‌هاي عقب، غربيلك فرمان چرمي، كپسول آتش‌نشاني، قطعات تزييناتي (DECORATIVE)، تودوزي‌هاي (صندلي‌ها و رودري‌ها) چرمي و كفپوش‌هاي موكتي، تجهيزات معروف به PACK LOOK شامل: سپرهاي جلو و عقب همرنگ بدنه، زه‌هاي ضربگير جانبي همرنگ بدنه، دستگيره‌هاي دربازكن بيروني همرنگ بدنه، رينگ و لاستيك اسپرت و زاپاس معمولي است.

 كلاس15: در اين كلاس از كمربندهاي بدون مكانيسم پيش كشنده (pre tentioner) استفاده مي‌شود كه بر اين اساس قطعه ecu كيسه هوا حذف شده و مكانيسم سوييچ ثقلي جهت قطع كن بنزين استفاده خواهد شد. ساير مولفه‌ها، همانند پژو 206 تيپ 1 (كد 260 كلاس 7) است كه از موتور 1360 سي سي انژكتوري (TU3A)، گيربكس دستي 5 دنده، آينه‌هاي جانبي دستي، شيشه بالابرهاي برقي جلو، شيشه بالابر دستي عقب، راديو پخش مجز به CD، كولر غير قابل تنظيم و تعليق تقويت شده بهره مي‌برد.

 كلاس14: اين كلاس علاوه بر تجهيزات پايه خودرو مبنا، داراي غربيلك فرمان چرمي، راديو پخش مجهز به CD ، قطعات تزييناتي، تودوزي‌هاي (صندلي‌ها و رودري‌ها) چرمي، كپسول آتش‌نشاني، كفپوش‌هاي موكتي و چراغ جلو با لنز شفاف، صندلي‌هاي جلو با پشت سري قابل تنظيم، سه عدد پشت سري عقب بوده و موتور آن نيز از TU3JP به TU3A  تغيير يافته است. در واقع اين كلاس همان كلاس 11 است كه صندلي‌هاي تيپ 3 به آن اضافه شده است.

 كلاس13: اين خودرو مجهز به موتور 1360 سي‌سي انژكتوري (TU3A)، گيربكس دستي 5 دنده، آينه‌هاي جانبي برقي، شيشه بالابرهاي برقي جلو و عقب، راديو پخش مجهز به CD، كولر قابل تنظيم، كيسه هواي سرنشينان جلو، سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، زيرسري‌هاي عقب و تعليق تقويت شده بوده و تفاوت آن با خودرو كلاس 8 فقط در استفاده از چراغ جلو با لنز خط‌دار به‌جاي چراغ جلو با لنز شفاف است.

 كلاس12: اين خودرو مجهز به موتور 1360 سي‌سي انژكتوري (TU3A)، گيربكس دستي 5 دنده، آينه‌هاي جانبي برقي، شيشه بالابرهاي برقي جلو و عقب، راديو پخش مجهز به CD، كولر قابل تنظيم، كيسه هواي سرنشينان جلو، سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، زيرسري‌هاي عقب، تعليق تقويت شده، موتور TU3A بوده و درهاي جانبي مجهز به لوله‌هاي تقويتي است.

 كلاس11: اين كلاس علاوه بر تجهيزات پايه خودرو مبنا، داراي غربيلك فرمان چرمي، راديو پخش مجهز به CD، قطعات تزييناتي، تودوزي‌هاي (صندلي‌ها و رودري‌ها) چرمي، كپسول آتش‌نشاني، كفپوش‌هاي موكتي و چراغ جلو با لنز شفاف بوده و موتور آن نيز از TU3JP به TU3A تغيير يافته است.

 كلاس10: اين كلاس علاوه بر تجهيزات پايه خودرو مبنا، داراي موبايل هندزفري، يخچال، غربيلك فرمان چرمي، ، قطعات تزيينات، تودوزي‌هاي (صندلي‌ها و رودري‌ها) چرمي و كفپوش‌هاي موكتي بوده و موتور آن نيز از TU3JP به TU3A تغيير يافته است.

 كلاس9: اين كلاس علاوه بر تجهيزات هفتگانه كلاس 3 داراي غربيلك فرمان چرمي، كپسول آتش‌نشاني، قطعات تزييناتي، تودوزي‌هاي صندلي‌ها و رودري‌ها چرمي و كفپوش‌هاي موكتي بوده و موتور آن نيز از TU3JP به TU3A تغيير يافته است.

 كلاس8: اين خودرو مجهز به موتور 1360 سي سي انژكتوري (TU3A)، گيربكس دستي 5 دنده، آينه‌هاي جانبي برقي، شيشه بالابرهاي برقي جلو و عقب، راديو پخش مجهز به CD، كولر قابل تنظيم، كيسه هواي سرنشينان جلو، سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، زيرسري‌هاي عقب و تعليق تقويت شده بوده و تفاوت آن با خودرو كلاس3 فقط در تبديل موتور TU3 به TU3A است.

 كلاس7: اين خودرو مجهز به موتور 1360 سي سي انژكتوري (TU3A)، گيربكس دستي 5 دنده، آينه‌هاي جانبي دستي، شيشه بالابرهاي برقي جلو، شيشه بالابر دستي عقب، راديو پخش مجهز به CD، كولر غير قابل تنظيم و تعليق تقويت شده بوده و تفاوت آن با خودرو مبنا فقط در تبديل موتور TU3 به TU3A است.

 كلاس6: اين كلاس علاوه بر تجهيزات پايه خودرو مبنا، داراي غربيلك فرمان چرمي، ، قطعات تزييناتي (DECORATIVE)، تودوزي‌هاي (صندلي‌ها و رودري‌ها) چرمي، كفپوش‌هاي موكتي و چراغ جلو با لنز شفاف است.

 كلاس5: اين كلاس علاوه بر تجهيزات پايه خودرو مبنا، داراي موبايل هندز فري، يخچال، غربيلك فرمان چرمي، ، قطعات تزييناتي، تودوزي‌هاي (صندلي‌ها و رودري‌ها) جرمي و كفپوش‌هاي موكتي است.

 كلاس4: اين كلاس علاوه بر تجهيزات هفتگانه كلاس 3 داراي غربيلك فرمان چرمي،، قطعات تزييناتي (DECORATIVE)، تودوزي‌هاي (صندلي‌ها و رودري‌ها) چرمي و كفپوش‌هاي موكتي است.

 كلاس3: اين كلاس نسبت به خودرو مبنا در هفت مورد تفاوت دارد: كولر قابل تنظيم، راديوپخش با CD، آينه‌هاي برقي، شيشه بالابربرقي عقب، زيرسري‌هاي عقب، كيسه هوا، اضافه سيستم ترمز ضدقفل  ABS

 كلاس2: اين كلاس نسبت به خودرو مبنا در6 مورد تفاوت دارد: كولرقابل تنظيم، راديوپخش با CD، آينه‌هاي برقي، شيشه بالابربرقي عقب، زيرسري‌هاي عقب، كيسه هوا

با نگاهي اجمالي به كلاس‌هاي مختلف اين خودرو خواهيم ديد كه در حقيقت تمامي كلاس‌ها با يكديگر تفاوت فاحشي ندارند شايد تنها تفاوت آنها در چند آپشن ريز و درشت باشد كه شركت ايران خودرو مي‌توانست خيلي ساده‌تر با آن برخورد كند. شايد اين كلاس‌هاي مختلف دچار سردرگمي خريداران شود چرا كه به خاطر سپردن آنها كار چندان ساده‌يي نبوده و مستلزم مدت‌ها زمان و تكرار آنهاست. اين در حالي است كه در شركت‌هاي بزرگ خودروسازي دنيا با معيار شاخص‌هاي جهاني كلاس خودرو بر اساس ابعاد آن تعيين مي‌شود اما در ايران در واقع كلاس خودرو جاي خود را به تيپ خودرو داده و بر اساس آپشن‌ها كه در واقع تعيين‌كننده تيپ هستند، كلاس‌بندي مي‌شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها