کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تخلف کشور ترکیه در موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌ای


کد خبر : ۷۳۸۲سه شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴:۲۰۲۵۶۲ بازدید

نشست كمیته حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و تركیه حداقل سالی یک‌بار به‌طور دوره‌ای در ایران یا ترکیه برگزار می‌شد اما از سال 1389 تا سال گذشته این نشست برگزار ...

نشست كمیته حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و تركیه حداقل سالی یک‌بار به‌طور دوره‌ای در ایران یا ترکیه برگزار می‌شد اما از سال 1389 تا سال گذشته این نشست برگزار نگردید. پنجم آذر سال گذشته پس از یك وقفه سه‌ساله با سفر هیئتی به ریاست داود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران به تركیه این نشست از سر گرفته شد. در این نشست دوروزه درخصوص اطلاعات جاده‌ای و آمار تردد کامیون و مسافر بین دو کشور و همچنین عبور ترانزیتی و راه‌های رفع مشکلات موجود و توسعه این همکاری‌ها گفت‌وگو شد. طلعت آیدین، معاون قائم‌مقام وزارت ارتباطات، راه و ترابری و دریانوردی ترکیه در این نشست با تاکید بر عزم دولت آنکارا برای توسعه و تعمیق مناسبات اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت و نقش حمل‌ونقل جاده‌ای در این همکاری‌ها تاکید و ابراز امیداوری کرد نشست کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و ترکیه بتواند بعداز وقفه سه ساله، موضوعات را بررسی و برای توسعه مناسبات حمل‌ونقل راهکارهای عملی ارائه دهد و موانع احتمالی را بردارد. همچنین معاون قائم‌مقام وزارت راه و ترابری ترکیه خواستار کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل برای کامیون‌های این کشور در استفاده ترانزیت از خاک ایران برای عبور به کشورهای منطقه شد.

 تخلف در موافقتنامه

اما پس از حدود 10 ماه از این نشست طی هفته جاری ترك‌ها دوبار پیاپی نسبت به افزایش عوارض كامیون‌های ایرانی اقدام كردند؛ به‌طوری كه رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: ترکیه در یک اقدام غیرمنطقی و برخلاف موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور، عوارض عبوری کامیون‌های ایرانی از داخل این کشور را طی 48 ساعت گذشته دو بار افزایش داده است. ایرنا نوشت؛ داود کشاورزیان عصر یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: طرف ترکیه برای نخستین‌بار روز جمعه 25 یورو از کامیون‌های ایرانی بابت عوارض عبور دریافت کرد که ایران نیز در یک اقدام متقابل اکنون 25 یورو از کامیون‌های ترکیه عوارض دریافت می‌کند.به گفته وی، دولت ترکیه بار دیگر از ساعت 14 روز شنبه عوارض دریافتی خود را از کامیون‌های ایرانی به 50 یورو افزایش داد، این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه مناسبات دو جانبه از افزایش عوارض دوم خودداری دارد اما از طریق وزارت امور خارجه کشورمان مراتب اعتراض خود را به مقامات ترکیه‌ای اعلام کرده است. وی یادآور شد: طبق ماده 5 موافقتنامه حمل‌ونقل جاده ای ایران و ترکیه که در سال 73 به تصویب مجلس شورای اسلامی و پارلمان ترکیه رسیده است، دو کشور نباید بابت عبور کامیون‌های یکدیگر از داخل خاک دوم کشور مبلغی به عنوان عوارض دریافت کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طبق این موافقتنامه تنها وجوهاتی که به‌صورت یکسان برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت سوخت و برمبنای قیمت‌های بین المللی قابل دریافت است و چون قیمت سوخت در ایران به مراتب ارزان‌تر از ترکیه است، طبق توافقی که با طرف ترک صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران بابت هر 100 کیلومتر پیمایش کامیون‌های ایرانی از رانندگان ترکیه در داخل خاک ایران 25 یورو دریافت می‌کند. وی تصریح کرد: هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران بابت تردد کامیون‌های ترکیه در داخل کشورمان از محل مابه‌التفاوت سوخت 25 یورو و از محل عوارض عبوری 25 یوروی دیگر دریافت می‌کند درحالی که ترکیه بدون داشتن مابه‌التفاوت نرخ سوخت هم‌اکنون از هر کامیون ایرانی 50 یورو عوارض دریافت می‌کند. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: درحالی که ایران باید در اقدامی متقابل میزان عوارض خود را به ازای هر کامیون و بابت مابه‌التفاوت سوخت و عوارض عبوری به 75 یورو افزایش می‌داد؛ اما اکنون از عبور کامیون‌های ترک از خاک ایران تنها 50 یورو دریافت می‌کند.کشاورزیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران افزایش 25 یورو دیگر بابت عوارض عبور کامیون‌های ترکیه از داخل کشور را برای خود محفوظ می‌داند؛ اما درصدد است در راستای توسعه روابط موضوع را با مقامات این کشور حل‌وفصل کند.

 رفتار غیرمنطقی ترك‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: درحالی که هم‌اکنون کامیون‌های ایرانی در داخل ترکیه بابت هر لیتر گازوئیل یک و شش دهم یورو پرداخت می‌کنند، کامیون‌های ترکیه در خاک ایران به ازای هر لیتر گازوئیل 92 سنت می‌پردازند. وی اظهار کرد: این رفتار ترکیه، منطقی نیست و ما آن را به صلاح توسعه روابط نمی‌دانیم و چون روسای جمهور دو کشور همواره بر ضرورت توسعه مناسبات دو همسایه تاکید دارند، این اقدام مغایر با دیدگاه‌های مقامات دو کشور است. وی تصریح کرد: طرف ترکیه ای اعلام کرده کامیون‌های این کشور که از داخل خاک ایران عبور می‌کنند مخزن سوخت آنها پلمب شود و پس از اینکه بار خود را در ایران تحویل دادند با کنترل پلمب از مرز عبور کنند، درحالی که کنترل پلمب این خودرو‌ها در مبادی ورودی دو کشور ایستایی کامیون‌ها را افزایش می‌دهد و حجم تردد کامیون‌ها اجازه نمی دهد ایستایی کامیون‌ها در مرزها افزایش یابد.  کشاورزیان افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که پلمب کردن باک‌های کامیون‌های ترکیه در داخل خاک ایران، زمینه ساز فساد زیادی است و ضمن افزایش زمان ایستایی کامیون‌ها درمرزهای دو کشور، دریافت حق حساب توسط عده‌ای فاسد را در مناطق مرزی کشور رواج می‌دهد.

 پلمب مخزن كامیون‌ها

وی افزود: طرف ترکیه‌ای هم‌اکنون مخزن سوخت کامیون‌های ایرانی را پلمب می‌کند تا سوخت اضافی در ترکیه فروخته نشود چراکه نرخ سوخت در ترکیه بسیار بالاست و با قیمت سوخت ایران قابل مقایسه نیست درحالی که منطق پلمب کردن مخزن سوخت کامیون‌های ایرانی در ترکیه با عدم پلمب کردن کامیون‌های ترکیه در داخل ایران یکی نیست؛ زیرا این امر زمینه‌ساز انجام فساد در ایران خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز کرد: درصورتی که این وضعیت ادامه یابد فضای رقابتی برای کامیون‌های ایرانی بسیار تنگ خواهد شد؛ درحالی که طبق توافقنامه دو کشور کامیون‌های یادشده باید در یک فضای رقابتی سالم و عادلانه در داخل خاک یکدیگر تردد کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها