کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خطر گودبرداري غيراصولي در كمين تهراني‌ها


کد خبر : ۷۳۷۹سه شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸:۴۹۲۳۰۶ بازدید

با پايان يافتن دوره آزمايشي اجراي طرح جامع تهران، دبير شوراي عالي معماري شهرسازي دولت يازدهم خبر از اصلاحات اساسي اين طرح به‌ويژه در پهنه‌هاي پايتخت ...

با پايان يافتن دوره آزمايشي اجراي طرح جامع تهران، دبير شوراي عالي معماري شهرسازي دولت يازدهم خبر از اصلاحات اساسي اين طرح به‌ويژه در پهنه‌هاي پايتخت داد چراكه خلأ قانوني در اين طرح منجر به شدت گرفتن پديده زمين‌خواري در زمين‌هاي باارزش پايتخت شد تا در تهران پديده‌هاي بدتري مانند از بين رفتن فضاي سبز شهري، تغيير كاربري زمين‌ها و به‌دنبال آن ساخت‌و‌سازهاي غيرمجاز در شهر رواج پيدا كند. به‌همين ترتيب، اين امور به گودبرداري‌هاي غيراصولي در مناطق شهري دامن مي‌زند. فروريختن ساختماني در محله سعادت‌آباد و خيابان ايران‌زمين از اين حوادث و اتفاقاتي است كه در اين اواخر محل چالش وزارت راه‌وشهرسازي و شهرداري بوده است. به‌گفته مشاور ارشد شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي كشور، وزارت راه و شهرسازي در دولت قبل مجوزي به شهرداري اعطا كرد كه به موجب آن شهرداري داراي اين اختيار قانوني شد كه در پهنه‌هاي مختلف ضريب درصد كاربري را تحت شرايطي از آنچه كه در طرح‌هاي تفصيلي تصويب شده تغيير دهد كه اين امر به معناي آن است كه شهرداري چك سفيد براي هر نوع تغييري از شوراي عالي معماري و شهرسازي دريافت كرده است.

به‌نظر مي‌رسد، خلأ قانوني كه ناشي از تصويب طرح ساختاري-راهبردي در شوراي عالي معماري شهرسازي در دولت و ارايه مجوز تغيير كاربري را به شهرداري است، نشان مي‌دهد بعد از اين نيز همچنان از اين دست اتفاقات روي دهد چراكه مشاور ارشد شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي كشور از گودبرداري پرخطر پروژه «اطلس پالازا» در مجاورت مترو حقاني خبر داده و نسبت به پيشامد چندين گودبرداري پرخطر در حال انجام در سطح شهر تهران به نهادهاي متولي هشدار داد.

 

 مجوز دردسرساز دولت سابق به شهرداري

در همين راستا، محسن بهرام غفاري در گفت‌وگو با ميزان در رابطه با مجوز دولت پيشين به شهرداري گفت: اين مجوز به اين معنا بود كه شهرداري اين اختيار را پيدا كرد كه هر كجا مايل بود اقدام به تغيير كاربري كند به شرط اينكه در سرجمع پهنه‌ها كاربري از يك حد معين تجاوز نكند.

رييس پيشين سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران ادامه داد: اين مجوز به‌علاوه امكان نامحدود شهرداري براي مراجعه به كميسيون ماده 5 و تغيير تراكم در مقياس پلاك باعث شد كه قيد تراكم اساسا در تهران شكسته شود و شهرداري با استفاده از اين امر در مناطقي كه داراي مرغوبيت تجاري، اداري، مسكوني و... بود اقدام به صدور پروانه بلندمرتبه‌سازي با ارتفاع نامحدود كند كه به زعم وزارت راه و شهرسازي اقدامي خلاف قانون است.

عضو شوراي تدوين مقررات ملي ساختمان تاكيد كرد: بدون شك ساخت و سازهاي بي‌رويه‌يي كه زمينه‌سازي ظرفيت‌پذيري جمعيتي ساختمان را بالا مي‌برد باعث مي‌شود كه نياز به ساخت پاركينگ در ساختمان‌هاي بلند تهران افزايش پيدا كند. وي گفت: تا يك دهه پيش براي رعايت مسايل ايمني زمان ساخت و زمان بهره‌برداري براي تامين پاركينگ، تا جايي كه مقدور بود از ساخت پاركينگ در عمق زياد زمين پرهيز مي‌شد و ندرتا تا سه طبقه زيرزمين اين امر عملياتي مي‌شد اما متاسفانه در حال حاضر در شهر تهران براي تامين پاركينگ ساختمان‌هايي كه به‌طور غيرقانوني براي آنها جواز صادر شده گاه تا 12 طبقه در زيرزمين هم پاركينگ لازم شود كه اين امر سبب شده گودبرداري‌هاي عميق و مخاطره‌آميزي در شهر تهران رخ دهد.

بهرام ادامه داد: به‌عنوان مثال در حال حاضر در بزرگراه حقاني جنب گذرگاه پياده مترو در مجاورت پارك طالقاني كه محل تردد حجم انبوهي از مسافران مترو است يك گوبرداري عميق در حال انجام است كه كاملا محرز است كه گودبرداري پرخطري است و باتوجه به نزديكي به فصل بارندگي اگر پايدارسازي نشود مي‌تواند يك خسارات جبران‌ناپذير براي انبوه شهرونداني كه از كنار آن مي‌گذرند داشته باشد.

 

 پرخطرترين پروژه ساختماني تهران

همچنين رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران در گفت‌وگو با معماري نيوز از پرخطر بودن گود «اطلس پلازا» خبر داد و افزود: طي ماه‌هاي اخير اين گود را به‌عنوان يكي از گودهاي پرخطر به شهرداري تهران اعلام كرده‌ايم. سعيد غفراني افزود: در پاسخ به اين پرسش كه اقدامات بازدارنده شما در اين خصوص چه بوده است گفت: ما ابزار توقف در اين خصوص نداريم و قانون همچنين تكليفي به ما نكرده است اما براساس وظيفه ما وقتي خطري را مشاهده مي‌كنيم به شهرداري اعلام مي‌كنيم كه ازجمله گود پرخطر «اطلس پلازا» است كه به شهرداري تهران ابلاغ شده است.

 درحالي‌كه رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران توقف اين عمليات را صلاح ندانسته و از همكاري سازمان آتش نشاني براي انجام اقدامات لازم و پيش‌بيني‌هاي قبلي خبر مي‌دهد، مسوول روابط عمومي آتش‌نشاني در گفت‌وگو با معماري نيوز گفت: درخصوص اين پروژه هيچ اطلاعي به آتش‌نشاني داده نشده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها