مصاحبه هفته گذشته سخنگوی دولت نقطه آغاز یک رویارویی بود که رسانه حامیان بنزین آلوده آن را کلید زد. هفته گذشته محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بنزین تولیدی پالایشگاههای کشور آلوده و سرطانزا است یا خیر عنوان کرد که دولت سرطانزا بودن بنزین یورو 4 را نفی میکند اما رسانه ضد دولتی با دستکاری ناشیانه سخن سخنگوی دولت این گونه تحریف کردکه دولت بنزین پتروشیمی را پاک میداند. شگردهای این گروه از رسانهها در وارونهسازی حقایق گرچه برای مدیران دولت آشنا بود اما سخنگوی دولت برای تنویر افکار عمومی جوابیهای را منتشر کرد که در آن تصریح شده: بعضی از رسانهها بدون درج سؤال اصلی خبرنگار در مورد آلودگی بنزین یورو4، صرفاً به پاسخ سخنگوی محترم مبنی بر عدم آلودگی آن اکتفا کردهاند. این درحالی است که دولت تأکید میکند اگر بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، آن را توزیع نمیکرد.
از این رو با وجود آنکه چند ماهی است دولت یازدهم از تولید و توزیع بنزین پتروشیمی ممانعت کرده است همچنان برخی با انگیزههایی سیاسی در هر فرصتی به دنبال بستن پرونده بنزینهای آلوده هستند و سعی دارند تا بنزین پتروشیمی که به مدت دو سال نفس تهرانیها را گرفت پاک جلوه دهند.
در این خصوص بیژن زنگنه وزیرنفت در گفتوگو با ایران اظهار کرد: بنزین پتروشیمیها به دلیل آلایندگی باید از سبد سوخت کشور حذف میشد و ذینفعان بنزین پتروشیمی باید به این جنجالها پایان دهند.
از سوی دیگر عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفتوگو با ایران اخبار ضد و نقیض رسانهها را غوغاسازی ژورنالیستی اعلام میکند و میگوید: «متأسفانه بسیاری در خصوص موضوع بنزین سیاسی کاری و از رسانهها به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود استفاده میکنند اما هر عددی در مهندسی ظرف خود را دارد و هیچ کدام از این آمارها غیر از غوغاسازی ژورنالیستی چیز دیگری نیست.» کاظمی با اعلام اینکه بنزین وارداتی به کشور تنها از نوع بنزین یورو 4 است و بنزین یورو 4 نیز بنزنی کمتر از یک درصد دارد گفت: «بنزین یورو 4 یک بنزین استاندارد است. مطابق استاندارد بنزن آن زیر یک درصد، آروماتیک آن حدود 32 درصد و حجم گوگرد آن نزدیک به ppm 50 است و چنین بنزینی دارای مؤلفههای استاندارد محیط زیستی است.»وی تأکید کرد: «بدون شک این بنزین جایگزین بهتری برای بنزین پتروشیمیها است و سلامت مردم را نیز به خطر نمیاندازد.»
رسانهها به آروماتیک بنزین پتروشیمی توجه کنند
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران با بیان اینکه چرا رسانهها در گزارشهای خود به آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمیها توجه نمیکنند، اظهار کرد: «وقتی از زیر دو درصد بودن بنزن بنزین پتروشیمی نوری سخن میگوییم باید حجم آروماتیک آن را نیز در نظر بگیریم. بنزین این واحد پتروشیمی بالغ بر 80 درصد آروماتیک دارد که مطابق استاندارد نباید حجم این آلاینده بالاتر از 40 درصد باشد.»
وی گفت: «آروماتیک بنزین وارداتی به کشور حدود 32 درصد است که از این نظر نیز بنزین وارداتی ارجحیت دارد.» کاظمی تصریح کرد: «در رابطه با اهمیت هر یک از ترکیبات در بحث آلایندگی باید در نظر گرفت که به ترتیب بنزن، آروماتیک، اکتان و گوگرد حائز اهمیت هستند و بااهمیتترین بنزن و کماهمیتترین گوگرد است.»
هیچ سوختی صددرصد پاک نیست
اگرچه به اعتقاد اکثر کارشناسان هیچ سوختی حتی بنزین یورو 4 به طور کامل پاک نیست ولی میتوان با اقدامهایی از افزایش آلودگی هوا تا حدودی جلوگیری کرد و میزان آلایندههای بنزین را کاهش داد. هدف دولت از حذف بنزین پتروشیمی از سبد سوخت کشور و همچنین تلاش برای ارتقای سطح کیفی بنزین پالایشگاهها نیز کاهش آلایندههای زیست محیطی است. در غیر این صورت تولید بنزین یورو 4 یا واردات آن و جایگزینی بنزین وارداتی با بنزین پتروشیمیها چه علتی میتواند داشته باشد؟
حتی کاظمی با بیان اینکه امیدواریم نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه 120 هزار بشکه بنزین یورو 4 در نیمه دوم سال 94 به بهرهبرداری برسد گفت: در صورت تحقق تولید همین میزان بنزین، ما از واردات بنزین بینیاز میشویم و با تکمیل این پالایشگاه تمام بنزین توزیعی در کشور یورو 4 و یورو 5 خواهد شد که تأثیر قابل ملاحظهای در بهبود کیفی هوا و کاهش مؤلفههای سرطان زا خواهد داشت.
سهم 25 درصدی بنزین پتروشیمی در آلودگی هوا
در همین زمینه شاهرخ خسروانی معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش در گفتوگو با «ایران» با بیان اینکه امسال بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست تعداد روزهای پاک تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است تصریح کرد: این سازمان دلیل ارتقای کیفیت هوا را حذف بنزین پتروشیمیها از سبد سوخت کشور اعلام کرد. وی افزود: با وجود اعلام این آمار همچنان عدهای سعی دارند با ارائه اسناد و مدارک ناقص بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب نشان دهند که بنزین پتروشیمیها پاک بوده و منشأ آلودگی بنزین وارداتی است. در خصوص این ادعای عجیب «شاهرخ خسروانی» با ارائه اسناد و مدارکی در مورد کیفیت بنزین وارداتی، پتروشیمی و تولیدی پالایشگاههای کشور که یکی از آزمایشگاههای معتبر کشور یعنی آزمایشگاه پژوهشگاه صنعت نفت انجام داده و امضای کاتوزیان رئیس پژوهشگاه را نیز به همراه داشت، مدعیان را به افرادی تشبیه کرد که خود را به خواب زدهاند و به هیچ وجه نمیتوان آنها را بیدار کرد. وی با بیان اینکه دوره مدرک نشان دادن تمام شده است و ما نمیخواهیم برای اثبات حقایق مدام از اسناد محرمانه استفاده کنیم، گفت: آقایان میتوانند با یک جمع و تفریق ساده متوجه شوند که تأثیر بنزین پتروشیمیها در آلودگی هوا بیش از آنچه بیان میکنند بوده است و شاهد این موضوع کوه دماوند است که چند ماه است از هر نقطه تهران دیده میشود. خسروانی اظهار کرد: بر اساس این محاسبات میتوان دید که سهم بنزین پتروشیمیها در سبد سوخت کشور در سالهای اخیر 8 درصد بوده اما تأثیر آن در آلودگی هوا نزدیک به 25 درصد
بوده است!
بنزین یورو 4 به هیچ عنوان آلوده نیست
همچنین حسن خسروجردی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفتی، گازی و پتروشیمی در خصوص آلایندگی بنزین یورو 4 وارداتی اظهار کرد: «بنزین وارداتی به کشور به هیچ عنوان آلوده نیست و مطابق استانداردهای جهانی است.»خسروجردی در گفتوگو با ایران، میزان آروماتیکهای سرطان زا و بنزن بنزین وارداتی را بسیار کم اعلام کرد و گفت: «این بنزین نه تنها سرطان زا نیست بلکه تا به تولید رسیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزین معمولی تولیدی در کشور را نیز تعدیل خواهد کرد.».