کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عصر تنزل انتظارات از اقتصاد جهانی


کد خبر : ۷۳۰۹جمعه، ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵:۰۲۱۴۲۹ بازدید

صندوق بین المللی پول در سه مقطع متوالی پیش بینی خود از رشد اقتصادی جهان را کاهش داده است و به نظر میرسد انتظارات از اقتصاد جهان تنزل یافته و سیاستگذاران نیز به شنیدن اخبار ناخوشایند اقتصادی عادت کرده اند.

 نشریه اقتصادی اکونومیست با اشاره به کاهش پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی جهان نوشت: صندوق بین المللی پول جدیدترین برآورد خود از چشم انداز اقتصادی جهان را منتشر کرده است. این پیش بینی حامل اخبار ناخوشایندی است.

صندوق بین المللی پول در پیش بینی خود در ماه ژانویه سال جاری از اقتصاد جهان انتظار رشد3.7 درصدی را داشت. اما این پیش بینی در ماه آوریل به 3.6 درصد و در ماه جولای به 3.4 درصد و سرانجام در پیش بینی اخیر به 3.3 درصد کاهش یافت. اگر رشد اقتصادی در سال جاری باز هم کاهش یافته و از سال2013 کمتر شود بدین معناست که سال2014 چهارمین سال متوالی است که در آن بازده اقتصاد جهان نسبت به سال پیشین خود کاهش داشته است.

کاهش پیوسته در عملکرد اقتصادی جهان به دلایل مختلفی قابل ملاحظه است. صندوق بین المللی پول در اولین بخش چشم انداز اقتصادی جهان اعتراف می کند که هرچند پیش بینی های این صندوق نسبت به سال2010، تاریک تر شده است، اما این پیش بینی ها آنقدرها هم ناامید کننده نیستند. صندوق بین المللی پول اعلام کرد از سال2011 تا 2014، به طور متوسط پیش بینی هایش در مورد سال بعد در حدود 0.6 درصد بیش از حد خوش بینانه بوده است. این مساله نشانه خوبی برای سال جاری یا سال آینده نیست. درهمین حال صندوق بین المللی پول، رشد3.8 درصدی را برای سال2015 پیش بینی می کند.

تجدید نظر صندوق بین المللی پول در مورد پیش بینی رشد اقتصادی، بسیار گسترده است.  انتظار می رود اروپا و ژاپن در سال جاری نسبت به پیش بینی این صندوق، رشد کمتری را تجربه کنند.در پیش بینی رشد اقتصادی در سال2015  هر دو آنها با کاهش رشد مواجه خواهند شد. بازارهای نوظهور نیز سرنوشت بهتری نخواهند داشت. در واقع مجموع تولید ناخالص داخلی در بازارهای نوظهور نیز طبق پیش بینی جدید در سال جاری 4.4 درصد خواهد بود که تنها2.6 درصد نسبت به اقتصادهای پیشرفته بیشتر رشد خواهد داشت. جالب توجه اینکه در پیش بینی اخیر صندوق بین المللی پول در مورد آمریکای لاتین، خاورمیانه و کشورهای جنوب صحرای آفریقا تجدید نظر زیادی صورت گرفته است.

صندوق بین المللی پول عقیده دارد پیش بینی های اقتصادی ممکن است در آینده حامل اخبار ناخوشایندتری باشند. پیش بینی های اخیر این صندوق بطور محسوسی سیاست همسازی پولی را در کنار کاهش تنشهای ژئوپلتیک در نظر گرفته است. این مساله نگران کننده است. کاهش رشد اقتصادی جهان از سال2010  تا به امروز، در مقایسه با رکود و بحران اقتصادی آمریکای لاتین در دهه1980 و بحران آسیا در اواخر دهه1990 یکی از چشمگیرترین رخدادهای40 سال گذشته است.

مقامات اقتصادی جهان در نشست بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گرد هم می آیند و امیدوارند که چشم انداز اقتصادی جهان، کشورها را برای انجام اقدامات قاطع به منظور حمایت از رشد اقتصادی جهان به حرکت درآورد. متاسفانه، به نظر می رسد سیاستگذاران به شنیدن اخبار ناخوشایند اقتصادی عادت کرده اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها