کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

با سقوط 20 پله‌ای ، ایران ششمین اقتصاد بسته دنیا شد


کد خبر : ۷۲۸۷چهارشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱:۴۹۵۹۲۵ بازدید

موسسه تحقیقاتی فریزر از سقوط 20 پله ای ایران در رده بندی اقتصادهای آزاد جهان خبر داد و اعلام کرد ایران ششمین اقتصاد بسته دنیا را دارد.

موسسه تحقیقاتی فریزر در جدیدترین گزارش خود 152 کشور جهان را از نظر میزان آزادی اقتصادی مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد آزادی اقتصادی در ایران به شدت کاهش یافته است.بر اساس این گزارش که برپایه آمار مربوط به سال 2012(1391) تهیه شده است ایران از نظر آزادی اقتصادی نمره 5.1 را بدست آورده و با سقوط 20 پله ای در رده بندی اقتصادهای آزاد جهان مواجه شده است.

ایران در گزارش سال قبل این موسسه نمره 6.05 در شاخص آزادی اقتصادی را کسب کرده و در میان 152 کشور جهان رتبه 127 را بدست آورده بود. رتبه آزادی اقتصادی ایران در سال گذشته نیز 16 پله کاهش یافته بود.

شاخص آزادی اقتصادی بر پایه 5 محور حجم و اندازه دولت، ساختارهای قانونی و حقوق مالکیت، نقدینگی، آزادی تجارت بین المللی، و قوانین اعتبارات، بازار کار و تجارت تعریف شده است. نمره صفر تا 10 برای هر کشور در این شاخص در نظر گرفته شده است که هر چه بیشتر باشد دلالت بر آزادی اقتصادی بیشتر آن کشور دارد.بر این اساس آزادی اقتصادی ایران در سال 2012 تنها از کشورهای ونزوئلا، جمهوری دموکراتیک کنگو، زیمبابوه، آرژانتین و الجزایر بیشتر بوده است.

موسسه فریزر هنگ کنگ را آزادترین اقتصاد جهان معرفی کرده است. این کشور نمره 8.98 در شاخص آزادی اقتصادی را بدست آورده است. هنگ کنگ سال پیش نیز در رتبه نخست جهان قرار گرفته بود.سنگاپور با نمره 8.54 در رتبه دوم و نیوزیلند با نمره 8.25 در رتبه سوم قرار گرفته اند. سوئیس، موریتوس، امارات، کانادا، استرالیا، اردن و شیلی به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.

ونزوئلا نیز با کسب نمره 3.89 به عنوان بسته ترین اقتصاد جهان معرفی شده و در رتبه آخر قرار گرفته است.برخی کشورها که آزادی اقتصادی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: انگلیس رتبه 12، آمریکا رتبه 12، کویت رتبه 59، ژاپن رتبه 23، قطر رتبه 15، عربستان رتبه 87، مصر رتبه 122، نروژ رتبه 30، و چین رتبه 115.


oz1axxr58eebdomsq5w.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها