کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تغییر فهرست تحریم‌های انگلیس علیه ایران


کد خبر : ۷۲۲۲دوشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶:۱۲۴۳۶۹ بازدید

لغو تحریم بابک زنجانی، دانشگاه شریف و چهار شرکت دیگر ...

 پس از آنكه دادگاه اتحاديه اروپا همزمان با آغاز آخرين دور مذاكرات هسته‌اي در نيويورك، با حكمي بدوي راي به لغو تحريم بانك مركزي ايران داد، ديروز هم وزارت دارايي بريتانيا شش فرد و موسسه از جمله بابک زنجانی و شرکت سورینت و دانشگاه صنعتی شریف را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد.

تشدید اختلاف اوباما-نتانیاهو بر سر ایران

گروه دیپلماسی: پس از آنکه دادگاه اتحادیه اروپا همزمان با آغاز دور جدید مذاكرات هسته‌ای ایران و 1+5 در نیویورك، حکم به لغو تحریم بانك مركزی ایران داد، روز جمعه نیز وزارت دارایی بریتانیا 6 فرد و موسسه از جمله بابک زنجانی و شرکت سورینت، یکی از شرکت‌های متعلق به بابك زنجانی و همین طور دانشگاه صنعتی شریف را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد.

به گزارش بی‌‌بی‌‌سی، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت بیمه معلم و بانک سینا سه موسسه دیگری هستند که از فهرست تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا حذف شده‌اند. این وزارتخانه، روز جمعه،
 ۳ اکتبر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که لغو تحریم‌ علیه این فرد و موسسات بر اساس حکم دادگاه اتحادیه اروپا مستقر در لوکزامبورگ انجام گرفته است.

 شش فرد و نهادی که نامشان در این اطلاعیه آمده، پیشتر به اتهام کمک به دور زدن تحریم‌های ایران یا ارتباط با برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی این کشور از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده بودند. حکم دادگاه اتحادیه اروپا به نفع این شش فرد و نهاد در تاریخ‌های متفاوتی بین ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) تا ۳ ژوئیه (۱۲ تیر) امسال اعلام شد. اطلاعیه وزارت دارایی بریتانیا می‌گوید از آنجا که تا دو ماه بعد از صدور حکم دادگاه، تقاضای تجدیدنظر نشده است، این احکام لازم‌الاجراست و دارایی‌های متعلق به فهرست اعلام شده آزاد خواهد شد. این در شرایطی است که حکم مربوط به لغو تحریم‎های بانک مرکزی، توسط شعبه بدوی دادگاه اتحادیه اروپا صادر شده بود و به معنی لغو فوری تحریم‌ بانک مرکزی ایران توسط این اتحادیه نیست و قابل تجدیدنظر است. 


  تحریم به دلیل دور زدن تحریم‌

لغو تحریم بابک زنجانی و مجموعه شرکت‌های سورینت می‌تواند امکان دسترسی به دارایی‌های بابك زنجانی در خارج از کشور را مهیا ‌کند.

لغو قطعی تحریم شرکت ملی نفتکش ایران و بیمه معلم هم صادرات نفت ایران را تسهیل می‌کند. بیمه معلم بعد از تشدید تحریم‌های بیمه‌ای و خروج بیمه‌گران بزرگ بین‌المللی از قراردادهایشان با ایران، در بیمه بعضی محموله‌های نفتی نقش داشت. البته در سایه توافق ژنو، تحریم‌های بیمه‌ای محموله‌های نفتی موقتا تعلیق شد ولی با این حکم، این دو شرکت ایرانی می‌توانند حمل و بیمه نفت را انجام دهند.
اتحادیه اروپا اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی نام بابك زنجانی را به اتهام «کمک به دور زدن تحریم‌ها از طریق ایفای نقش کلیدی در تجارت نفت ایران و انتقال پول مربوط به فروش آن به دولت ایران» در فهرست تحریم‌ها قرار داد. چند ماه بعد آمریکا، هم نام او را به فهرست افراد ناقض تحریم‌های ایران افزود.
زنجانی در آن زمان گفت که کاری خلاف قواعد اتحادیه اروپا انجام نداده و نفت ایران را در کشورهای معاف از تحریم و طبق قوانین بین‌المللی به فروش رسانده ‌است. بابک زنجانی روز نهم دی ماه سال گذشته به اتهام پرداخت نکردن بدهی خود به وزارت نفت ایران که میزان آن از طرف بعضی مقامات بیش از ۲ میلیارد یورو برآورد شده دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. او هنوز محاکمه نشده است. تحریم دانشگاه صنعتی شریف هم به ظن ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای ایران وضع شد و شامل مسدود کردن دارایی‌های این دانشگاه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. به گفته رئیس دانشگاه صنعتی شریف این دانشگاه از طریق «یک وکیل انگلیسی» علیه اتحادیه اروپا اقامه دعوی کرد و طی دو سال «از طریق نظام حقوقی اروپا علیه اتحادیه اروپا این مساله پیگیری شد.»در نهایت دادگاه حدود دو ماه پیش اعلام کرد که شواهد ارائه شده توسط اتحادیه اروپا در اثبات ارتباط این دانشگاه با برنامه‌های هسته‌ای ایران را کافی تشخیص نداده است.


  فصل جدید روابط تهران-واشنگتن

باوجودی که رژیم‌صهیونیستی به شدت نگران حاصل شدن توافق در مساله هسته‎ای و به تبع آن بهبود روابط تهران-واشنگتن است، برخی رسانه‎های غربی نسبت به حصول توافق بین دو کشور اظهار خوشبینی کرده و معتقدند این توافق هسته‏ای منجر به گسترش روابط ایران و آمریکا در زمینه‎های دیگر نیز خواهد شد. اکونومیست در گزارشی در این رابطه نوشت اگر آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران از خود نرمش بیشتری نشان دهد و در صورت دست یافتن به یک توافق جامع، زمینه آغاز همکاری در بسیاری از زمینه‌ها برای دو طرف فراهم خواهد شد. در این گزارش آمده است: «حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران،‌ در نیویورک اظهار کرد که اگر مقامات غربی واقع بین باشند می‌توان به یک توافق جامع درباره مساله‌ هسته‌ای ایران دست یافت.» براین اساس به نظر می‌رسد اگر دو طرف واقعا خواستار رسیدن به توافق باشند، می‌توان انتظار داشت دشمنی مخرب آمریکا و ایران پس از 35 سال پایان یابد و در این صورت، دو طرف می‌توانند گام بلندی در مسیر حل بحران خاورمیانه و نابودی داعش بردارند.


  بازرسی‌های بیشتر آژانس

از سوی دیگر، در شرایطی که قرار است هفته آینده هیاتی بلند پایه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کند، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشت، سفر معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، گامی جدید در راستای بازرسی‌های بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران است. به گزارش رویترز، آژانس انتظار دارد گام جدیدی برای دفاع از بازرسی‎های طولانی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران بردارد و این دیدار هفته آینده در پایتخت ایران در همین راستا انجام می‌گیرد.دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در کمتر از دو هفته آینده برگزار می‌شود. ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توافق انجام شده تصمیم گرفته‌اند به صورت گام به گام با یکدیگر همکاری کنند. آژانس تاکنون در گزارش‌های ماهانه خود درباره اجرای تعهدات ایران در برنامه اقدام مشترک همواره بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها