کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گوشه‌ای دیگر از تخلف تاجران خودرو


کد خبر : ۷۱۹۸شنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳:۱۵۸۸۵۹ بازدید

وارد‌کنندگان خودرو طبق قانون مکلف هستند به ازای واردات یک خودرو، ‌4خودرو را از رده خارج کنند، قیمت این خودروها نیز حدود 4میلیون تومان است. این در حالی است که در ...
گوشه‌ای دیگر از تخلف تاجران خودروگوشه‌ای دیگر از تخلف تاجران خودرو

  رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت : سال گذشته تنها 70 هزار خودرو اسقاط کردیم اما امسال در مجموع 730 هزار دستگاه (روزی 2هزار خودرو) برای از رده خارج شدن ثبت‌نام می‌کنند .
  ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قیمت خودروهای فرسوده را تعیین نمی‌کند و در حقیقت بازار است که قیمت را مشخص می‌کند . اکنون 14 هزار خودرو در انتظار شماره‌گذاری هستند که در این راستا باید 56 هزار خودرو اسقاط شود . برای دارندگان خودروهای فرسوده مهلت زمانی قرار گیرد تا رویه اسقاط کردن خودروها با سرعت انجام شود .

شرکت‌های وارد‌کننده خودرو با شرایط نسبتاً خوب پول از مردم می‌گیرند امادر عمل به تعهدات خود پایبند نیستند .طی روزهای اخیر، تماس‌های مردمی با ما بابت پلاک نشدن خودروهایشان، ما را بر آن داشت در این خصوص گزارشی تهیه کنیم. وارد‌کنندگان خودرو طبق قانون مکلف هستند به ازای واردات یک خودرو، ‌4 خودرو را از رده خارج کنند، قیمت این خودروها نیز حدود 4 میلیون تومان است. این در حالی است که در گذشته به ازای واردات یک خودرو تنها یک خودرو فرسوده اسقاط می‌شد و مبلغ آن کمتر از 3 میلیون تومان بود. همچنین در مقطعی واردکنندگان خودرو، ‌پول اسقاط خودرو فرسوده را به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پرداخت می‌کردند که این امر برخلاف قانون بود. حال با ساماندهی قانون و ملزم شدن واردکنندگان خودرو به قوانین موجود، آنها از اسقاط خودرو سر باز زدند و برخی از آنها  به صورت غیرقانونی خودروها را بدون پلاک به مردم تحویل دادند و گروهی ضمن‌آنکه خودرو را تحویل ندادند دیگر پاسخگو هم نیستند. در این میان مردم به سراغ  سازمان‌های مختلف رفتند اما هیچ بخشی پاسخگو نبوده است.


 روزانه 2 هزار خودرو از رده‌خارج  می شود

علیرضا فیض بخش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره اینکه چرا موضوع شماره‌گذاری خودروهای وارداتی با مشکل مواجه شده است و اینکه دارندگان خودروهای فرسوده منتظر افزایش قیمت هستند به خبرنگار «ایران» گفت: «ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قیمت خودروهای فرسوده را تعیین نمی‌کند و در حقیقت بازار است که قیمت را مشخص می‌کند. قیمت خودروهای فرسوده ظرف 10 روز گذشته 10درصد ارزان‌تر شده است. قیمتی که خود ستاد خریداری می‌کند حدود دو میلیون و 800هزار تومان است لذا دارندگان خودروهای فرسوده تمایل به فروش خودرویشان به ما ندارند.»

وی ادامه داد: «در حالی که شرکت‌های وارد‌کننده خودرو صحبت از کمبود خودرو اسقاطی در بازار می‌کنند آمارهای رسمی نشان می‌دهد روزی 2 هزار خودرو برای از رده خارج شدن در فهرست ثبت‌نام قرار می‌گیرند. با توجه به این آمار چطور واردکنندگان خودرو حرف از نبود خودروی اسقاطی می‌زنند. همچنین بر‌اساس آمار ناجا یک میلیون خودروی فرسوده وجود دارد حال اگر واردکنندگان بخواهند قطعاً در این خصوص چالشی وجود ندارد.»

فیض بخش درباره اینکه چرا ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پول خودروهای اسقاطی را از وارد‌کنندگان خودرو اخذ نمی‌کند تا روند شماره‌گذاری خودرو اصلاح شود گفت: «این امرخلاف قانون است. سال 88 مصوب شد که واردکنندگان خودرو و خودروساز می‌توانند خودرو از رده خارج کنند. اگر پیش از این نیز پول اسقاط خودرو دریافت می‌شد کاملاً خلاف قانون بود. متأسفانه در آن دوره پول اخذ شده صرف اسقاط خودرو نشد به همین دلیل ما مجدداً وارد این عرصه نخواهیم شد.»

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: «در کمیسیون اصل 90 مجلس نیز موضوع اسقاط نکردن خودرو توسط واردکنندگان خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت تصمیم گرفته شد در قالب کارگروهی این موضوع پیگیری شود. وارد‌کنندگان خودرو امیدوار هستند که ستاد بابت اسقاط خودروها پول دریافت کند و آنها نیز مجوز شماره‌گذاری بگیرند اما به هیچ عنوان چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.» وی با بیان اینکه کارگروه ایجاد شده به دنبال پیدا کردن راهکار مناسب‌تر برای سهل‌تر شدن روند اسقاط خودروها است تصریح کرد: «سال گذشته تنها 70 هزار خودرو اسقاط کردیم اما امسال روزی 2هزار خودرو برای از رده خارج شدن ثبت‌نام می‌کنند. وارد‌کنندگان خودرو باید به تعهدات خود نسبت به مردم پایبند باشند و از ابتدا هم می‌دانستند برای شماره‌گذاری خودرو باید 4 خودرو را اسقاط کنند لذا مشکلات پیش آمده از سوی آنها قابل قبول نیست وباید پیگیری شود.»

 14 هزار خودرو شماره‌گذاری نشد

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تأکید کرد: «یکی از واردکنندگان خودرو چندی پیش 8 هزار خودروی خود را پلاک کرد و این به منزله اسقاط 32 هزار خودرو فرسوده است اما برخی دیگر از واردکنندگان حاضر به انجام چنین کاری نیستند. اکنون 14 هزار خودرو در انتظار شماره‌گذاری است که در این راستا باید 56 هزار خودرو اسقاط شود.» وی با بیان اینکه اسقاط خودرو 10 الی 15 روزه انجام می‌شود تصریح کرد: «واردکنندگان خودرو متعهد هستند به مردم خودرو پلاک شده تحویل دهند. آنها می‌خواهند از طریق فشارهای مردمی تن به اسقاط خودرو ندهند.» در این خصوص نیز چندین بار با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تماس گرفتیم تا از آنها درباره مشکلات مردمی سؤال کنیم اما متأسفانه این بخشپاسخگو نبود.

 دارندگان خودروهای فرسوده  امیدوار به افزایش قیمت

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره چرایی پلاک نشدن خودروهای وارداتی و معطلی مردم در این خصوص به خبرنگار ایران گفت: «اسقاط نشدن خودروها باعث شده است که مردم نتوانند خودروهای خود را تحویل بگیرند. خودروها با حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی براحتی وارد کشور می‌شوند اما به دلیل حجم زیاد این خودروها، تعداد خودروهای اسقاطی کم است و به همین دلیل شماره‌گذاری خودروهای وارداتی متوقف شده است.» وی ادامه داد: «خودروهای وارداتی آماده تحویل به مردم است اما روند اسقاط ضمن آنکه زمان بر است، میزان عرضه خودروهای اسقاطی نسبت به تقاضا خیلی کم است، لذا در این بخش واردکنندگان خودرو و مردم با چالش روبه‌روشدند.» وی گفت: دارندگان خودروهای فرسوده به امید افزایش قیمت خودروهایشان حاضر به اسقاط نیستند.

این کارشناس صنعت خودرو به دولت توصیه کرد: «برای دارندگان خودروهای فرسوده مهلت زمانی قرار گیرد تا رویه اسقاط کردن خودروها با سرعت انجام شود. اگر دارندگان خودروهای فرسوده جریمه شوند آن زمان آنها چنین خودروهایی را به امید افزایش قیمت نگهداری نمی‌کنند.» صدیقه آقایی یکی از خریداران خودروهای خارجی دراین باره به خبرنگار ایران گفت: «از یکی از شرکت‌های واردکننده بنام خودرو خریداری کردم اما این خودرو به دلیل نداشتن پلاک در پارکینگ است.» وی افزود: «شرکت واردکننده پول خودرو را به صورت کامل دریافت کرده و خودرو را بدون پلاک به مشتریان تحویل داد ولی به هیچ عنوان اعلام نکرد که شماره‌گذاری مشکل دارد،؛ حال با گذشت دو ماه واردکنندگان خودرو هیچ اقدام مثبتی انجام نداده‌اند و حتی تعهدی به پلاک‌گذاری خودرو فروخته شده ندارند.»

محمد مهدی مشیری یکی دیگر از خریداران خودروهای وارداتی که این روزها با مشکل پلاک نشدن خودرو خود روبه‌رو شده است به خبرنگار ایران گفت: «شرکت وارد‌کننده خودرو هر هفته می‌گوید هفته آینده می‌توانید برای شماره‌گذاری اقدام کنید. این مجموعه که حتی هزینه نگهداری خودرو را متقبل نشده این خودروها را به مشتریان تحویل داده است.» وی با بیان اینکه بیش از دو ماه است که خودرو بدون پلاک را تحویل گرفته است، تصریح کرد: «این شرکت وارد‌کننده تمام خریداران خودرو را مجبور به تحویل خودروهای ثبت‌نامی کرد. آنها می‌خواهند از طریق فشار‌های مردمی از اسقاط کردن خودروها طفره بروند. در این میان از دولت می‌خواهیم مشکلات ثبت‌نام‌کنندگان را حل کند.»

مصطفی جهانشاهی نیز از دیگر خریداران خودرو‌های وارداتی که قرار بود مردادماه خودرو خود را تحویل بگیرد، گفت: «خودرو ثبت‌نامی را به دلیل آنکه هنوز پلاک نشده است تحویل نگرفته‌ام. از سویی شرکت وارد‌کننده در قبال تأخیر صورت گرفته هیچ تعهدی ندارد و حتی پرداخت غرامت را به دلیل آنکه در قرارداد قید نشده است، قبول ندارند.». وی با بیان اینکه شرکت‌های وارد‌کننده خودرو با شرایط نسبتاً خوب پول از مردم می‌گیرند امادر عمل به تعهدات خود پایبند نیستند اذعان داشت: «چند وقتی است که شرکت واردکننده خودرو دیگر جواب تلفن‌های مردم را نمی‌دهد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها