کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نوسانات دلار یک هفته بالای 3200 تومان


کد خبر : ۷۱۹۵شنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۱:۵۹۱۷۶۲ بازدید

هفته گذشته هفته نوسان شاخص بازار ارز بین مرز 3220 تا 3270 تومان بود تا نخستین هفته کامل نوسان بالای مرز 3200 تومان از آغاز تابستان رقم بخورد. بهای دلار که از دوم مهرماه ...

هفته گذشته هفته نوسان شاخص بازار ارز بین مرز 3220 تا 3270 تومان بود تا نخستین هفته کامل نوسان بالای مرز 3200 تومان از آغاز تابستان رقم بخورد. بهای دلار که از دوم مهرماه وارد کانال 3200 تومان شده بود، هفته گذشته نیز در همان سطوح ماند. به این ترتیب شاخص بازار برای اولین بار در طول 110 روز گذشته یک هفته کامل را در کانال 3200 تومانی به سر برد. دلار همچنین علاوه‌بر پایداری در کانال 3200 تومان، رکورد شکنی‌های دیگری نیز در هفته گذشته داشت. در این هفته بیشترین قیمت دلار از اواسط خرداد و بیشترین نوسان این ارز در یک روز نسبت به روز پیش از آن از تاریخ 27 اردیبهشت رقم خورد. همچنین سکه که از ابتدای هفته جاری به کانال 930 هزار تومانی وارد شده بود، در ادامه هفته با وجود افت اونس در بازارهای جهانی در برابر کاهش قیمت مقاومت کرد و در کانال پیش گفته باقی ماند. 

رکوردهای دلار 

دلار در دو روز ابتدایی هفته گذشته در مسیر صعودی قرار گرفت. شاخص بازار ارز در روز شنبه با 20 تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه سوم مهرماه به 3225تومان و روز یکشنبه نیز با 40 تومان افزایش دیگر به 3265 تومان رسید. دلار در حالی در این روز به 3265 تومان رسید که از تاریخ 17 خرداد سابقه نداشت که نرخ دلار به این سطح قیمتی برسد؛ بنابراین بهای دلار پس از گذشت 112 روز در یکشنبه گذشته از سطح قیمتی 3250 تومان عبور کرد. بیشترین نوسان دلار در یک روز نسبت به روز قبل آن نیز مربوط به همین روز یکشنبه است. 

پیش از این آخرین نوسان 40 تومانی یک روزه برای نرخ دلار به تاریخ 27 اردیبهشت ماه سال جاری بازمی‌گشت. گروهی از تحلیلگران بالارفتن قیمت دلار در روز یکشنبه را ناشی از عوامل انتظاری و مسائل روانی می‌دانند. به باور آنها پس از اعلام نتایج مذاکرات اخیر در نیویورک فضای انتظاری بازار تا حدودی تعدیل شد و به‌دنبال آن قیمت‌ها در بازار شروع به افزایش کرد. با این حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که ریشه اصلی نوسان دلار در این روزها، نبود طیف‌های متنوع در سمت عرضه و تقاضا و عدم شکل‌گیری بازاری عمیق و کارآ است كه عدم تنوع سمت عرضه بازار و محدودبودن به صادرات پتروشيمي از عوامل مهمي است كه موجب مي‌شود بازار به رخدادهای حداقلی واکنشی حداکثری نشان دهد.

تحت‌تاثیر همین فضای روانی بود که روند قیمتی شاخص بازار ارز از روز دوشنبه معکوس شد. به باور کارشناسان اخبار مثبت منتشر شده در روزهای پس از پایان مذاکرات توانست روند دلار را کاهشی کند. دلار روز دوشنبه با 10 تومان افت به 3255 تومان و روز سه‌شنبه با 15 تومان افت دیگر به 3240 تومان رسید. با این حال  شاخص بازار ارز روز چهارشنبه در برابر کاهش قیمت بیشتر مقاومت کرد و با 20 تومان افزایش به 3260 تومان رسید. دلار روز پنج‌شنبه دوباره با 20 تومان کاهش به 3240 تومان بازگشت و بازار هفته را با این نرخ به پایان برد. 

ادامه حباب مثبت سکه 

در حالی که در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته قبل سکه حباب قیمتی منفی داشت، در سه روز انتهایی هفته، قیمت سکه از ارزش ذاتی آن بیشتر شد. به‌نظر می‌رسد فروشندگان سکه در این روزها در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند و به این ترتیب قیمت سکه در این هفته در کانال 930 هزار تومان باقی ماند. به‌عنوان مثال، سه‌شنبه هفته قبل با وجود افت یک‌درصدی اونس و کاهش 0.4 درصدی دلار، قیمت سکه تنها 0.4 درصد افت کرد. این در حالی است که محاسبات نشان می‌دهد ارزش ذاتی سکه در این روز 925 هزار تومان بود و اختلافی 9 هزار تومانی با نرخ بازار داشت. بهای سکه بازار در این روز 934هزار تومان بود.

kyy0dfpyg31moef7glya.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها