کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بحران‌هاي خاورميانه مسلط بر بازار ارز ايران


کد خبر : ۷۱۷۰پنجشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸:۵۳۲۵۷۷ بازدید

بازار ‌دلار‌ اين روزها بيشتر شبيه بازار سرگرداني است كه تكليفش با خودش هم مشخص نيست. بعد از گذشت دو روز روند كاهشي بارديگر از روزگذشته مسير بازار به حالت صعودي درآمد تا نشان دهد جو آن ...

بازار ‌دلار‌ اين روزها بيشتر شبيه بازار سرگرداني است كه تكليفش با خودش هم مشخص نيست. بعد از گذشت دو روز روند كاهشي بارديگر از روزگذشته مسير بازار به حالت صعودي درآمد تا نشان دهد جو آن بسيار بي‌انضباط‌تر از ماه‌هاي گذشته‌اش قرار گرفته است.

روز چهارشنبه برخلاف انتظارها كه جو بازار تا دور بعدي مذاكرات در حالت انتظار بود، بازار ارز كشور روند صعودي به خود گرفت و در ساعات اوليه روز دلار با 15تومان افزايش به 3255تومان رسيد تا نشان دهد همچنان جو رواني منفي به اين بازار حكمفرماست.

بازار ايران در كنار بازارهاي جهاني اين روزها دچار تزلزل و عدم قطعيت در معاملات و قيمت‌گذاري‌ها شده است. با وجود پيش‌بيني‌ها براي روزهاي بعد از مذاكرات ايران با كشور‌هاي غربي در نيويورك كه‌ نشان‌دهنده نوسان كم نرخ دلار در روزهاي آتي بود دلار بار ديگر روند صعودي به خود گرفت و پيش‌بيني‌هاي كارشناسان را تغيير داد.

اگرچه تمام بازارهاي جهاني اين روز‌ها تحت‌تاثير مبارزه با گروه داعش و تنش‌هاي سياسي در سوريه و عراق قرار گرفته اما عامل تاثيرگذار ديگر بر بازار ايران را مي‌توان مذاكرات هسته‌يي دانست كه انعكاس آن را به‌خوبي مي‌توان روي نوسانات قيمتي در بازار كشور مشاهده كرد.

تحليل‌هاي سياسي جنگ عراق و سوريه براي ايران به‌عنوان يكي از حاميان اصلي اين كشورها بسيار متفاوت است. بسياري از رويداد‌هاي سياسي و اقتصادي درگذشته نشان داده است كه پالس‌هاي مختلف رواني در بازار تاثير آني و گذرا دارد و در طولاني‌مدت اثر خود را ازدست مي‌دهد. جو رواني حاكم بر بازار به‌حدي زياد است كه بازار نمي‌تواند دررابطه با دلار به نوسانات‌ كم برسد و اين مدار سينوسي همچنان بازار را تحت‌تاثير خود قرار داده است. برخي كارشناسان افزايش نرخ دلار در روز چهارشنبه را تحت‌تاثير خبر‌هاي ضد و نقيضي مي‌دانند كه از تشويشات سوريه مي‌رسد و برخي ديگر نگاه خود را به سمت سخنان مقامات عالي كشور دررابطه با سفر به نيويورك و گفت‌وگوها مي‌دانند كه ظاهرا تاثير خوبي بر بازار تا به امروز نداشته است،. اما اين اتفاقات در بازار‌ ارز در شرايطي رخ مي‌دهد كه هيچ كدام از مسوولان تيم ديپلماسي ايران اظهارنظر منفي درمورد مذاكرات انجام نداده بودند و تنها سكوت آنها منجر به رشد قيمت‌ها شده است.

اما طي دو روز گذشته خبرهايي در محافل رسانه‌يي و اقتصادي منتشر شده كه نشان مي‌دهد به‌زودي بهاي دلار روندي عكس را پيش مي‌گيرد، در صورتي كه منطق بازار براي افزايش قيمت‌ها تنها متكي به موضوعات سياسي باشد، همين منطق در شرايط جديد منجر به افت قيمت‌ها مي‌شود.

به گفته بسياري از كارشناسان درصورتي كه مذاكرات هسته‌يي به سمت بهبود حركت كند يا به گفته مقامات آگاه توافق نهايي صورت گرفته باشد، ممكن است نرخ دلار از اواسط مهر روند نزولي پيش بگيرد، حتي درصورتي كه اين خوشبيني به‌صورت فراگير در بازار صرافان پخش شود نيز اثرات قابل‌توجهي بر روند نرخ‌گذاري‌ها خواهد داشت. پيش از اين نيز نرخ دلار روند نزولي را پيش گرفته بود ولي همزمان با پايان مذاكرات نيويورك قيمت‌ها باز هم افزايش يافت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها