کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار براي دومين روز پياپي كاهش يافت


کد خبر : ۷۱۴۷چهارشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳:۲۸۲۴۲۲ بازدید

روز گذشته بازار دلار كاهش نرخ 15 توماني داشت اما رفته رفته اين كاهش به 13 و بعد از آن به 8 تومان نسبت به روز قبل رسيد و در نهايت ...

روز گذشته بازار دلار كاهش نرخ 15 توماني داشت اما رفته رفته اين كاهش به 13 و بعد از آن به 8 تومان نسبت به روز قبل رسيد و در نهايت 3 تومان ديگر افزايش يافت. اين كاهش نرخ 5توماني هر چند ناچيز اما براي دو ارز مبادله‌يي و رسمي كشور در حال حاضر بهتر از مسير افزايشي خواهد بود. اما در صورتي كه با حركت به‌سمت يكسان‌سازي، نرخ‌هاي رسمي و غيررسمي به هم نزديك شوند، بازار توجه بيشتري به‌رفتار قيمت‌هاي رسمي خواهد كرد و در نتيجه، دست بانك مركزي براي اثرگذاري بر روند حركتي بازار با استفاده از اين ابزار، بازتر خواهد بود.

سياست‌هاي بانك مركزي در جهت تعديل نرخ ارز رسمي كشور از ابتداي شهريور تاكنون با سرعت كمي مواجه شده ، نگاهي به آمار موجود روي سايت بانك مركزي اين امر را روشن مي‌كند. دو ماه تير و مرداد تعديل نرخ رسمي ارز سرعت بيشتري داشت. اما در يكماه اخير اين مساله سرعت كمتري به خود گرفته است. بسياري از تحليلگران بازار معتقدند از آنجا كه بانك مركزي به‌عنوان يكي از ارگان‌هاي مهم سياستگذاري ارز كشور محسوب مي‌شود به‌تبع واكنش‌هاي اين ارگان نيز روي بازار و وضعيت موجود تاثيري به‌مراتب سريع‌تر خواهد داشت، بنابراين بانك مركزي واكنش‌هايي كه نسبت به‌شرايط موجود نشان داده است يا مسيري كاهشي يا ثابت و بي‌تحرك ماندن نرخ بوده ، و كمتر ديده شده است كه عكس‌العمل افزايشي زيادي داشته باشد، چرا كه اين سازمان مهم اگر بخواهد هر زمان با افزايش نرخ بازار، نرخ رسمي را افزايش دهد ممكن است كه ذهنيت افزايشي را به‌بازار متبادر كند و افزايش نرخ بيش از حدي را به‌دنبال داشته باشد.

و اين افزايش نرخ، شكاف ارزي را بين دو ارز مبادله‌يي و رسمي دو چندان خواهد كرد. روز گذشته دومين روز كاهش نرخ براي دلار بود. بعد از شنبه و يك‌شنبه افزايشي، دوشنبه و سه‌شنبه براي نرخ دلار سمت و سوي كاهشي داشت. اين اسكناس پشت سبز روز خود را با كاهش نرخ5توماني به پايان رساند و در نرخ 3238 توقف كرد. بانك مركزي نيز نرخ دلار مرجع خود را هر چند اندك در روز گذشته كاهش داد تا حركت معنا‌دار كاهشي نرخ ارز مرجع و مبادل‌هاي، مسير را در جهت سياست‌هاي تعديل نرخ رسمي كم كم هموار كند. جست‌وجويي در سايت بانك مركزي و نگاهي به صفحه نرخ دلار رسمي از روز شنبه تا روز گذشته و از نظر گذراندن ارقام موجود در اين 4 روز حركت محتاطانه و بجايي را از اين ارگان مهم به‌دست مي‌دهد. ارقامي كه در دو روز ابتدايي هفته ثابت و بي‌تغيير بوده‌اند و در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه تحرك بسيار جزيي يك‌ تا دو توماني داشته‌اند، در صورتي كه بازار از ابتداي هفته تاكنون چهار روز پرفرازو نشيب را گذرانده است. فرازي كه از ابتداي هفته تاكنون 41تومان بوده است. و تاثير افزايشي در دو روز ابتداي هفته از مسايل رواني متاثر از اخبار ديپلماتيك و امري ناگزير بوده است.روز گذشته تحركات نرخ ارز مبادله‌يي بازار روي يك محور كاهش استوار نبود چرا كه رفته رفته و با نزديك شدن به انتهاي روز اين كاهش را از دست داد و حالت رفت و برگشتي به‌خود گرفت.

روز كاهشي براي سكه ايران

تمام سكه و نيم سكه و ربع سكه سه‌شنبه نزولي را گذراندند و زير سايه كاهش طلاي جهاني واكنش به افت نشان دادند.هر گرم طلاي 18عيارايران نيز روز گذشته كاهش قيمت ناچيز 600 توماني را تجربه كرد و به قيمت 95هزار و 500 در بازار داد وستد شد.تمام سكه و نيم سكه و ربع سكه نيز هر كدام با ضريب كاهش 0.43، 1.05 و 1.1 درصدي و كاهش 4، 5 و 3 هزار توماني به ترتيب به قيمت‌هاي 934، 470 و 269هزار تومان در بازار داد و ستد شدند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها