کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شیر و لبنیات باز هم گران می‌شود ؟


کد خبر : ۷۱۰۲دوشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲:۰۵۲۳۲۲ بازدید

موضوع یارانه شیرخام و افزایش قیمت آن بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفت.

موضوع یارانه شیرخام و افزایش قیمت آن بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفت. معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در این‌باره گفته است که هیأت دولت تصویب کرد ماهانه 75 میلیارد تومان یارانه شیرخام برای نیمه دوم سال به دامداران پرداخت شود.

حسن رکنی با بیان اینکه دولت به دنبال افزایش تولید شیر و فرآورده‌های لبنی است و بنابراین باید قیمت شیر منطقی باشد، ادامه داد: ستاد تنظیم بازار حدود 2، 3 ماه پیش قیمت شیر خام را 1440 تومان تعیین کرد اما به دلایلی کارخانه‌های لبنی، شیر را به این قیمت خریداری نکردند. به‌گفته رکنی اکنون کارگروهی برنامه حمایتی را برای 6 ماه دوم سال تدوین و به تصویب دولت رسیده است؛ در این برنامه قرار است ماهانه 75 میلیارد تومان به دامداران کشور یارانه داده شود که درمجموع قیمت خرید شیر از دامدار را به کیلویی 1440 تومان خواهد رساند.

وی با بیان اینکه ماهانه حدود 450 هزار تن شیرخام به کارخانه‌ها تحویل داده می‌شود، اظهار داشت: قیمت 1440 تومانی شیرخام برای شیر تحویلی به کارخانه‌ها با بار میکروبی زیر هزار و پایه چربی 3.2 تصویب شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره نحوه پرداخت یارانه اظهار داشت: دامداران پیشنهاد داده‌اند که یارانه شیرخام به شکل علوفه به آنها پرداخت شود، به همین دلیل به‌دنبال راهکار مناسبی هستیم که شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر لازم برای تأمین علوفه دامداران را فراهم کند. وی درباره یارانه 300 میلیارد تومانی بهار امسال اضافه کرد: یارانه این فصل تصویب ولی هنوز مبلغی بابت آن به دامداران پرداخت نشده و باید معاونت راهبردی ریاست جمهوری منابع آن را مشخص و ابلاغ کنند. رکنی درباره یارانه 4 ماه آخر پارسال افزود: بخش اعظم یارانه 4 ماه پایانی سال 92 به دامداران پرداخت شده است.

یک ریال یارانه نگرفتیم
از سوی دیگر سیداحمد مقدسی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تصویب یارانه 450 میلیارد تومانی برای خرید شیرخام از دامداران در 6 ماه دوم سال و همچنین اینکه صنایع لبنی از ابتدای مهر باید شیرخام را 1300 تومان خریداری کنند و مابه‌التفاوت 140 تومانی آن نیز توسط دولت از محل یارانه پرداخت شود، افزود:  تاکنون چیزی در این زمینه ابلاغ نشده است. مقدسی با اشاره به یارانه بهاری 200 میلیارد تومانی شیرخام اظهار داشت: باید از مسؤولان پرسید تکلیف 3ماه تابستان چه می‌شود؟ آیا دامداران باید این 3ماه را ضرر کنند، ضمن اینکه یارانه 200 میلیارد تومانی بهار نیز کم است؟ وی با بیان اینکه قیمت خرید شیر توسط کارخانجات صنایع لبنی از ابتدای تیر امسال1200 تومان و حتی کمتر از این میزان بوده است، گفت: تنها یکی، دو کارخانه شیر را به نرخ 1250 تومان خریداری کردند ضمن اینکه صنایع لبنی در 3ماه اول سال نیز شیرخام را به قیمت 1110 تومان خریداری کردند. وی تصریح کرد: در کل با گرفتن یارانه دولتی به هر شکلی که باشد (اعم از پول یا علوفه) مخالفیم، چراکه این کار مشکلات خاص خود را دارد. مقدسی ادامه داد: وقتی تورم 25 درصد است و دولت اجازه افزایش قیمت بیش از 15 درصد را نمی‌دهد باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند. وی با بیان اینکه هم اکنون 7 ماه از سال می‌گذرد اما تولیدکننده حتی یک ریال از یارانه 3ماه اول سال را دریافت نکرده است، گفت: باید منتظر ماند و دید کارخانجات زیر بار مصوبه خرید شیر خام به نرخ 1300 تومان می‌روند یا همانند مصوبه قبلی، نرخ 1440 تومان از آن سر باز می‌زنند.

خرید حمایتی روی میز وزیر
همچنین مدیرعامل اتحادیه دامداران و گاوداران صنعتی خراسان رضوی گفت: اجرای آزمایشی خرید حمایتی شیرخام در حال حاضر منتظر تایید وزیر جهاد کشاورزی است. فرشید صراف در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت خرید تضمینی شیر خام از دامداران، گفت: این طرح همواره به عنوان یکی از راه‌های نجات صنعت شیر مطرح بوده است. صراف ادامه داد: قرار است این طرح در 2 استان خراسان رضوی و قزوین به صورت آزمایشی انجام شود و در حال حاضر مراحل کارشناسی را طی کرده و گفته می‌شود که روی میز وزیر و منتظر تایید نهایی وی است. صراف با درباره چگونگی اجرای این طرح گفت: در این طرح، شیرخام با قیمت مصوب 1440 تومان از دامداران خریداری شده و 10 درصد شیر تولیدی استان معادل روزانه 200 تن خشک خواهد شد.  صراف ادامه داد: علوفه دامداران از تیر تا آذر پارسال داده نشده و همچنین 190 تومان یارانه شیرخام نیز به صورت کامل از سوی دولت پرداخت نشد. همچنین دولت، قیمت 1440 تومان را برای خرید شیر خام توسط کارخانه‌ها تصویب کرد و قرار شد با کسانی که زیر این قیمت شیر خریداری کنند برخورد شود ولی در حال حاضر کارخانه‌ها شیر خام را تا 1080 تومان هم می‌خرند و هیچ برخوردی نیز صورت نگرفته است.

 لبنیات 6 درصد گران‌تر می‌شود
در همین حال مشاور صنایع شیر ایران گفت: در صورتی‌که نرخ شیرخام از 1200 به 1300 تومان افزایش یابد، مسؤولان باید با افزایش 6 درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی موافقت کنند. حسین چمنی درباره افزایش نرخ شیرخام از ابتدای مهر گفت: افزایش نرخ شیر خام از 1200 به 1300 تومان، قیمت تمام شده تولید فرآورده‌های لبنی را افزایش می‌دهد و چنانچه با وجود این مساله، قیمت لبنیات افزایش نیابد، شرکت‌های لبنی وارد نقطه زیان می‌شوند. چمنی درباره سخنان برخی دامداران مبنی بر اینکه تعداد اندکی از کارخانجات شیرخام را به نرخ 1250 و 1200 تومان خریداری می‌کنند، گفت: شیری که برای آن قیمت 1200 تومان تعیین شده است، تعریف خاصی دارد. این شیر بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی 2/3 درصد دارد که در حال حاضر ما چنین شیری را به قیمتی بیش از 1200 تومان خریداری می‌کنیم. گفتنی است پیش از این، قیمت لبنیات تا 15 درصد افزایش یافته بود.

توقیف 25 هزار فرآورده لبنی
 مسلم بیات، مدیرکل استاندارد استان تهران از تشدید نظارت بر واحدهای تولید فرآورده‌های لبنی و برخورد قانونی با متخلفان خبرداد و گفت: ۲۵هزار و ۴۳۰ عدد انواع خامه، ماست و کره حیوانی غیراستاندارد توقیف شد. همچنین در این اقدام بیش از هزار عدد خامه و ماست با نام تجارتی خاتون پلور در کارگاه تولیدی در شهرک صنعتی عباس‌آباد تهران شناسایی و جمع‌آوری شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها