کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کارمزد کارتخوان‌ها قطعا کمتر از 201 تومان است


کد خبر : ۶۹۰۳شنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶:۱۹۳۸۴۳ بازدید

مدیرعامل شاپرک اعلام کرد کارمزدی که قرار است از کارتخوان‌ها دریافت شود، زیاد نیست. این میزان کمتر از 201 تومان در ازای هر تراکنش خواهد بود.

مدیرعامل «شاپرک» در گفت‌وگو با «شرق»:

کارمزد کارتخوان‌ها قطعا کمتر از 201تومان است

شرق: از صاحبان دستگاه‌های کارتخوان از ابتدای آبان‌ماه در ازای هر تراکنش مبلغی به‌‌عنوان کارمزد کسر می‌شود؛ کارمزدی که رقم آن هنوز تعیین نشده اما مدیر عامل شرکت «شاپرک» آن را قطعا کمتر از 201تومان می‌داند.

خبر کسر کارمزد از صاحبان دستگاه‌های کارتخوان را هفته گذشته محسن قادری، مدیرعامل شاپرک عنوان کرده بود. با اعلام این خبر، شایعات و گمانه‌هایی در مورد مبلغ دریافت شده در مورد هر تراکنش عنوان شد. رقم‌ها متفاوت بود؛ از رقمی معادل کارمزد صدتومانی اعلام موجودی گرفته تا ارقامی که برخی فروشگاه‌ها آن را بالغ بر دوهزارتومان می‌دانستند. شایعه دریافت کارمزد بالا سبب شد احتمال تعطیلی کارتخوان‌ها در برخی صنوف و بازگشت پول نقد در مبادلات خرد مطرح شود. اما رییس اتاق اصناف در گفت‌وگو با «شرق» این موضوع را رد کرد و گفت: قطعا اصناف همچنان از دستگاه‌های کارتخوان استفاده خواهند کرد و با پرداخت کارمزد مشکلی ندارند، تنها مشکل ما رقم کارمزد بالایی است که قرار است بپردازیم. فاضلی از اعلام دقیق رقم پیشنهادی شاپرک یا اصناف خودداری کرد و تنها به ذکر این مورد بسنده کرد که کارمزد پیشنهادی برای هر تراکنش بسیار بالاست. باید در مذاکراتی که انجام می‌شود هزینه تراکنش کاهش یابد و به میزان متعارفی برسد که اصناف هم ضرر ندهند.

اما محسن قادری، مدیرعامل شاپرک اعلام کرد کارمزدی که قرار است از کارتخوان‌ها دریافت شود، زیاد نیست. این میزان کمتر از 201تومان در ازای هر تراکنش خواهد بود. حتی ممکن است این رقم در مذاکره با اصناف و جلساتی که خواهیم داشت به کمتر از رقم 201تومان هم برسد اگرچه کارمزدی که بانک‌مرکزی برای هر تراکنش می‌پردازد بیش از این رقم است.

جبران هزینه‌ها یا سودآوری بانک‌ها؟

در این میان با اعلام خبر دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان، برخی از اصناف به این موضوع واکنش منفی نشان دادند و احتمال تعطیلی کارتخوان‌ها در برخی صنوف مطرح شد. از آن جمله حبیب طهماسبی نیک، رییس اتحادیه صنف خیاطان مردانه و زنانه در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه صاحبان کارتخوان‌ها از آبان‌ماه باید کارمزد بپردازند این موضوع را چالشی جدید و راهی برای کسب درآمد بانک‌ها عنوان کرد. طهماسبی نیک‌ تصریح کرد: همه سازمان‌ها و ارگان‌ها از جمله سازمان‌های مرتبط با این موضوع باید خدمتگزار مردم باشند نه اینکه هر روز با تعیین تعرفه‌ای برای ارایه خدماتشان به دنبال درآمدزایی باشند و به نوعی ما را به مرگ تهدید ‌می‌کنند که به تب راضی شویم. وی گفته است ممکن است برخی از صنوف استفاده از دستگاه‌های کارتخوان را تعطیل کنند و از مردم بخواهند پول نقد بپردازند اما این موضوع چالش‌هایی را به همراه دارد.

قادری در گفت‌وگو با ما می‌گوید: هر صنفی خودش می‌تواند انتخاب کند که از خدمات کارتخوان‌ها استفاده کند و در ازای دریافت خدمات هزینه اندکی هم بپردازد یا اینکه استفاده از این خدمات را حذف کند و در مقابل مشکلات همراه آن را هم بپذیرد. وی می‌گوید: مردم نمی‌توانند در هر خریدی این همه پول نقد به همراه داشته باشند. از طرفی وجود پول نقد در فروشگاه‌ها به میزان زیاد امنیت خود صاحب فروشگاه را هم تهدید می‌کند. انتقال سریع پول به حساب فروشندگان هم از دیگر مزایایی است که قادری برمی‌شمرد و می‌گوید ممکن است در کوتاه‌مدت استفاده از کارت‌خوان‌ها کاهش یابد اما بعد از یک وقفه شرایط به حالت عادی بازمی‌گردد. امنیت استفاده از کارتخوان‌ها همان موضوعی است که رییس اتاق اصناف هم بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید ما به دلیل وجود امنیت مالی هم که شده از کارتخوان‌ها استفاده خواهیم کرد اما فقط نباید رقم تعیین‌شده زیاد باشد.اگر قرار باشد رقم تعیین‌شده همان میزان کمتر از 201تومانی باشد، قادری اعلام می‌کند، این رقم چندان بالایی نیست. تنها ممکن است فروشندگان مختلف استفاده از دستگاه‌های کارتخوان برای خریدهای بسیار خرد را نپذیرند و سقفی برای آن تعیین کنند.

اما انتقادی که به دریافت کارمزد وارد شده، درآمدزایی بانک‌ها از این مسیر بوده است. قادری در این مورد به ما می‌گوید: هزینه تراکنش‌ها برای بانک‌مرکزی بسیار بالاست. شاید خریدونصب دستگاه‌ها در اختیار شرکت‌های مختلف باشد و ربطی به بانک‌مرکزی نداشته باشد اما هزینه تراکنش را بانک‌مرکزی باید بپردازد؛ یعنی بانک‌مرکزی در قبال هر تراکنشی که تاکنون رایگان بوده هزینه‌ای را پرداخت می‌کرده که مجموع آن به چندهزارمیلیاردتومان می‌رسد. وی تاکید می‌کند کارمزدی هم که از فروشگاه‌ها دریافت می‌شود، قرار نیست برای بانک‌مرکزی درآمدزا باشد. این پول قرار است به شرکت‌هایی پرداخت شود که کار انتقال تراکنش‌ها را انجام می‌دهند.موضوع دریافت کارمزد اگرچه هنوز در دست بررسی است اما نهایی شده و تنها چیزی که باقی مانده اعلام رقم دقیق آن است که باید توسط شورای پول و اعتبار نهایی شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها