کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پاییز سخت در انتظار شهروندان شرق تهران


کد خبر : ۶۸۷۲پنجشنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸:۲۸۳۴۳۳ بازدید

مشکل آب، حالا در صحبت‌های مسوولان هم حتی به واژه «بحران» تبدیل شده است، بحرانی که تهران را در آستانه وضعیت قرمز ...

 مشکل آب، حالا در صحبت‌های مسوولان هم حتی به واژه «بحران» تبدیل شده است، بحرانی که تهران را در آستانه وضعیت قرمز قرار داده، کشاورزی را در استان کرمان ممنوع کرده و 12 یا 13 استان دیگر را هم در صف ممنوع‌کردن فعالیت‌های کشاورزی به دلیل بحران آب قرار داده است.


سدهای لار و لتیان که تامین‌کننده آب شرق تهران هستند، تنها 18میلیون‌مترمکعب آب دارند و برای تامین آب، دولت آخرین راهکار را در دستور کار قرار داده؛ اعتبار فوری 100میلیاردتومانی برای استفاده از آب سد ماملو. راهکارهای دیگری هم عنوان شده است؛ مانند قطع‌ آب مشترکان پرمصرف، نصب کنتور هوشمند و افزایش قیمت شدید پلکانی آب. این‌همه اما برای این است که هر مشترک مصرف آب خود را تنها 15 تا 20درصد کاهش دهد تا از بحران عبور کنیم. با وجود این‌همه خبر و هشدار مسوولان مشخص نیست که چرا شهروندان تهرانی، حاضر نیستند مصرف خود را تنها 20درصد کاهش دهند تا از پاییز نگران‌کننده‌ای که در پیش‌رو‌ داریم عبور کنیم. فقط 20درصد مصرف کمتر! نباید کار سختی باشد.

موضوع کم‌آبی در 12 کلانشهر مدت‌هاست که عنوان می‌شود. از میان آنها اصفهان و کرمان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند اما در برخی کلانشهرهای دیگر با خاموش‌شدن کولرها و کاهش دما شرایط بهتر است. اما گویا مشکل اصلی آب، مشکل پایتخت است. جایی که نه هوا روی خوش نشان می‌دهد و کمی خنک‌تر می‌شود و نه شهروندان مراعات سدهای خالی را می‌کنند و کمی مصرف را کاهش می‌دهند. به گفته وزیر نیرو، تهرانی‌ها دوبرابر متوسط کل کشور آب مصرف می‌کنند و در حالی‌که 12درصد جمعیت ایران در تهران قرار دارد، 25درصد یعنی یک‌چهارم آب شرب تولیدی در تهران استفاده می‌شود. این حجم از مصرف آب سبب شد تا مسوولان شرکت آب و فاضلاب هشدار بدهند اگر شهروندان تهرانی مصرف آب را کاهش ندهند، نیمه مهر، آب تهران به‌ویژه سامانه شرق، در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد.

اعتبار 100میلیاردی برای آخرین راه انتقال آب

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، عمده نگرانی‌ها در مورد آبرسانی بخش شرقی تهران است. چون سدهای لار و لتیان که آب شرق تهران را تامین می‌کنند با «کمبود جدی» آب مواجهند به‌طوری که سد لار هم‌اکنون فقط 18میلیون‌مترمکعب آب قابل استحصال دارد. با کاهش آب سدهای تهران، برای آبرسانی به این کلانشهر تنها یک راه باقی‌مانده است، انتقال آب از سد ماملو. این موضوع را وزیر نیرو به‌عنوان آخرین راهکار نام برده است. حال دولت برای اجرای آخرین راه، اعتبار 100میلیاردتومانی اختصاص داده است تا آب سد ماملو به‌زودی منتقل شود. به گزارش تسنیم، حمیدرضا جانباز با اشاره به لزوم تکمیل سریع طرح آبرسانی از سد ماملو، گفت: با نظر هیات دولت، مبلغ 100میلیاردتومان برای تکمیل تصفیه‌خانه هفتم و خط انتقال ماملو اختصاص یافت و 30میلیاردتومان برای تسریع این طرح به آب و فاضلاب استان تهران تخصیص فوری یافته و به حساب آن واریز شده است.

افزایش شدید قیمت پلکانی آب در تهران

وزارت نیرو مدت‌هاست که به‌دنبال راهکاری قانونی برای قطع آب مشترکان پرمصرف است. این طرح به دولت داده شده و آنطور که وزیر نیرو گفته این طرح در دولت در مراحل تثبیت فرآیند است. چیت‌چیان از ابزارهای دیگری برای کنترل مصرف نام برده است. یکی افزایش شدید قیمت پلکانی آب و دیگری نصب دستگاه‌هایی برای قطع خودکار آب مشترکان پرمصرف. به گزارش فارس چیت‌چیان گفت: در تمام دنیا این قاعده وجود دارد که با محدودیت منابع آب بلافاصله قواعد و مقررات ویژه‌ای برای آن وضع شود. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امسال با پیش‌بینی‌هایی که می‌شد، پیشنهادهای لازم را به دولت ارایه کردیم تا آب مشترکان پرمصرف قطع شود و این موضوع در حال حاضر در حال فرآیند تثبیت در دولت است. به‌گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ایران سرانه مصرف آب به‌ازای هر نفر در شبانه‌روز 250لیتر است درحالی که در بسیاری از کشورهای جهان سرانه مصرفی آب هر نفر کمتر از 150لیتر است. قطع آب، افزایش شدید قیمت پلکانی آب و جریمه مصرف‌کنندگان از راه‌هایی است که برای کنترل مصرف آب در پیش گرفته شده و مدتی است اجرایی می‌شود. جانباز گفت: طی چندروز گذشته طرح قطع هفت‌ساعته انشعاب مشترکان پرمصرف در شهر تهران اجرایی شد و هم‌اکنون نیز شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به‌دنبال مصوب‌کردن قوانین مربوط به جریمه مشترکان پرمصرف است.
جهانگیری: بحران آب جدی است

ابتدا می‌گفتند مشکل آب، اما حالا مسوولان رده‌بالا هم عنوان بحران را به‌راحتی مطرح می‌کنند. مانند معاون اول رییس‌جمهور که دیروز بحران آب در کشور را جدی و حایزاهمیت دانست و از همه خواست که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری عصر سه‌شنبه در جلسه شورایعالی آب با بیان اینکه حساسیت موضوع کمبود آب در سال‌جاری دوچندان شده است، گفت: در این موضوع هرچه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می‌شود؛ بنابراین علاوه‌بر اقدامات فوری، نیازمند تهیه برنامه‌های کوتاه و بلندمدت هستیم، بر این اساس موضوع آب باید در برنامه ششم توسعه به‌عنوان یک موضوع محوری مطرح باشد و توسعه سایر بخش‌ها منوط به تامین آب و استفاده صحیح و بهره‌وری از این منابع شود.

---------------------------------------

۱۳ استان در شرف ممنوع‌شدن فعالیت‌های کشاورزی

به گزارش پیام نو، بحران آب باعث ممنوعیت کشاورزی در استان کرمان شده و آنطور که عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر می‌دهد 12 یا 13 استان دیگر هم در صف ممنوع‌کردن فعالیت‌های کشاورزی به دلیل بحران آب هستند. بحرانی که احتمالا در آینده بسیار نزدیک باعث می‌شود کشاورزی در استان اصفهان و برخی از استان‌های مرکزی کشور هم ممنوع شود. حسین امیری، نماینده زرند و عضو کمیسیون انرژی مجلس در این مورد گفت: متوسط عمق چاه‌های آب در شمال کرمان عدد ۲۵۰متر را پشت‌سر گذاشته و آب شرب مردم هم از چاه‌هایی با عمق بیشتر از ۴۰۰متر استخراج می‌شود. امیری‌خامکانی، نماینده مجلس ششم اما گفته این بحران تنها محدود به کرمان نیست: «۱۲ یا۱۳ استان دیگر ایران هم که درگیر بحران کمبود آب هستند الان در آستانه ممنوعیت کشاورزی قرار دارند و احتمالا در ماه‌های آینده فعالیت‌های کشاورزی در این استان‌ها هم ممنوع شود.» آنطور که این عضو کمیسیون انرژی گفته، استان اصفهان هم احتمالا در آینده خیلی نزدیک چنین تصمیمی برای حفظ اندک منابع آب باقی‌مانده خود بگیرد. استانی که امیری‌خامکانی می‌گوید با وجود دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با بی‌آبی شدید در برخی از مناطق آن محصولات کشاورزی چون برنج کشت می‌شود که مخصوص مناطق پرباران است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها