کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رشد تسهیلات از سپرده‌ها جا ماند


کد خبر : ۶۸۲۵سه شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵:۵۸۱۵۶۶ بازدید

نظام بانکی کشور تا پایان فروردین93، 573هزارمیلیاردتومان تسهیلات پرداخت کرده است که 92درصد از مجموع سپرده‌های در اختیار بانک‌ها و موسسات اعتباری ...

نظام بانکی کشور تا پایان فروردین93، 573هزارمیلیاردتومان تسهیلات پرداخت کرده است که 92درصد از مجموع سپرده‌های در اختیار بانک‌ها و موسسات اعتباری را پس از کسر سپرده قانونی بانک مرکزی شامل می‌شود.

در فروردین 93 و در نخستین سال دولت یازدهم بنا بر آنچه به عنوان آمار مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسه اعتباری توسعه‌ کشور از سوی بانک مرکزی عنوان شده است؛ در مجموع 622هزارو735میلیاردتومان سپرده با کسر سپرده قانونی نزد سیستم بانکی کشور بوده است. به این ترتیب نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی که در دولت‌های نهم و دهم تا 116درصد هم رسیده بود، هم‌اکنون اصلاح شده و عدد 92درصد را نشان می‌دهد.  نسبت‌هایی که اکنون تا حدی متعادل قلمداد می‌شود اما در سال نخست دولت دهم نشان از ردکردن خطوط قرمز دارد. بررسی مانده تسهیلات و سپرده‌ها در پایان فروردین 89 یا سال نخست دولت دهم نشان می‌دهد که با وجود 221هزارو494میلیاردتومان سپرده، بانک‌ها و موسسات بیش از 229هزارو316میلیاردتومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که به این ترتیب نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی به 103درصد بالغ می‌شود.

21 استان کشور روی خط قرمز

بررسی‌های استانی این نسبت نیز در جای خود جای تامل دارد. چراکه بانک‌ها در 21 استان از 30 استان کشور از خطوط قرمز و استانداردهای بانکی عبور کرده بودند. یعنی در فروردین 89، بانک‌های 21 استان بیش از سپرده‌های دریافتی، تسهیلات پرداخت کرده‌اند. بالاترین تخطی‌ها نیز مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، گلستان، همدان، لرستان و ایلام بوده است. در فروردین 93 نیز همین روال در استان‌ها ادامه داشته است. به این مفهوم که 20 استان کشور دارای پرداختی‌هایی بیش از دریافتی‌ها بوده‌اند که در بین این 20 استان، استان‌های سمنان، لرستان، اردبیل، قزوین و ایلام دارای درصدهای بالای پرداختی نسبت به سپرده‌های در اختیار بوده‌اند.

سهم 61 درصدی تهران از کل تسهیلات اعطایی

بیشترین تسهیلات را پایتخت پرداخت کرده است. در توضیح این مطلب، بانک مرکزی آورده است، به‌دلیل اینکه دفاتر مرکزی بنگاه‌ها و شرکت‌ها در استان تهران مستقر هستند به همین دلیل آمار تسهیلات پرداختی و سپرده‌گیری در این استان بالاست با این حال آمارها نشان می‌دهد بیش از 61درصد از تسهیلات پرداخت‌شده در کشور متعلق به استان تهران است. این نسبت در سپرده‌ها نیز دیده می‌شود و تهران با دارابودن سهم 63درصدی از مجموع سپرده‌های در اختیار نظام بانکی در صدر جدول ایستاده است. این آمار البته مربوط به فروردین 93 است. مقایسه وضعیت کنونی سپرده‌گیری تهران با سال 89 نشان می‌دهد سهم تهران در سال 93 افزایش یافته به‌طوری‌که سهم این استان در میزان سپرده‌های جذب‌شده در فروردین 89، 59/8 درصد بوده حال آنکه در فروردین 93 به 63/1درصد رسیده است. ولی در مقابل سهم تسهیلات پرداختی پایتخت بدون تغییر نسبت به سال 89، روی عدد 61/4 درصد ثابت مانده است.

رشد ناهماهنگ سپرده‌ها و تسهیلات

رشد سپرده‌های بانکی در فروردین 93 به نسبت فروردین سال 89 حدود 178درصد می‌شود. در صورتی که سپرده‌های بانکی پس از کسر سپرده قانونی نزد بانک مرکزی را مبنا قرار دهیم، رشد سپرده‌ها به 181درصد می‌رسد درحالی‌که رشد تسهیلات 149 درصد است. این اتفاق اگرچه نشان می‌دهد بانک‌ها به سمت استانداردهای بانکی گام برمی‌دارند اما نکته دیگری را هم یادآور می‌شود که بانک‌ها نسبت به قبل کمتر تسهیلات داده‌اند. این اتفاق بارها از سوی فعالان اقتصادی با عنوان انقباضی عمل‌کردن بانک‌ها و قفل‌شدن تسهیلات عنوان شده‌ است. گرچه براساس آمار بانک‌ها با این حجم تسهیلات در مقایسه با سپرده‌های جذب‌شده، هنوز هم استاندارد‌ها را رد کرده‌اند.


bpj69otg8r7g11n2k53.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها