کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فروش 2.2 هزار میلیارد تومان از اموال خودروسازان


کد خبر : ۶۷۰۵سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱:۲۳۳۵۴۸ بازدید

شرایط خودروسازی و خودروسازان در ایران کاملا با وضعیت بین‌المللی تفاوت دارد. بازار خودروی ایران در انحصار تنها چند شرکت خودروسازی داخلی است و در عین حال ...

 خودروسازی یک صنعت رقابتی در سطح جهان و این رقابت از نوع بین‌المللی است و شرکت‌های خودروساز که در سرتاسر گیتی فعال هستند، خودروهای تولیدی خود را در مدل‌های متنوع تولید می‌کنند.

با این حال شرایط خودروسازی و خودروسازان در ایران کاملا با وضعیت بین‌المللی تفاوت دارد. بازار خودروی ایران در انحصار تنها چند شرکت خودروسازی داخلی است و در عین حال طی چند دهه اخیر واردات خودرو تعرفه‌های بالا را تجربه کرده که این موضوع شرایط انحصاری برای خودروسازان داخلی ایجاد می‌کند. اگرچه هدف از حمایت‌های دولت از خودروسازان داخلی حفظ و سرپا نگهداشتن صنعت خودروسازی است ولی مطالعات و بررسی‌های اقتصادی با گرایش هزینه، فایده سوالی را مطرح کرده و مثمرثمر بودن این دست از حمایت‌ها و ایجاد انحصار داخلی و قابل‌توجیه بودن آن را با تردید مواجه کرده است. با این حال شکی نیست که حمایت‌های دولت از خودروسازان اثرات مثبت خود را در زمینه حفظ شغل‌های ایجادشده در کارخانجات تولید خودرو و همچنین صنایع قطعه‌سازی بر جای گذاشته است.

در اين راستا روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دو خودروساز بزرگ کشور تاکنون بیش از دوهزار و 200 میلیارد تومان از اموال خود را فروخته و تبدیل به نقدینگی کردند و در اختیار تولید گذاشتند. ایرنا نوشت؛ محمدرضا نعمت‌زاده همسویی با تیم اقتصادی دولت را از عمده‌ترین فعالیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت کاهش تورم دانست و اظهار کرد: گسترش راه‌های افزایش نقدینگی واحد‌های تولیدی به غیر از ورود منابع بانک مرکزی به عرصه تولید ازجمله راهکارهای حمایت از تولید بود که در یک سال گذشته در دستور کار قرار داشت. وی افزود: براساس این رویه، از صاحبان صنایع درخواست شد تا همه آنچه منابع در اختیار دارند را مجددا به خط تولید بازگرداند و به همین سبب بود بسیاری از واحدهای تولید توانستند مجددا فعالیت خود را آغاز کرده و به چرخه تولید بازگردند .وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این روش و درخواست در صنایع خودروسازی کشور نیز اجرا شد به‌گونه‌ای که شاهد رشد تولید بسیار خوبی در سال‌جاری خواهیم بود که امیدواریم این شرایط نیز در سایر بخش‌های صنعتی کشور اتفاق افتد .به گفته وی گروه صنعتی ایران‌خودرو به غیر از سهام بانک پارسیان که هم‌اکنون دراختیار دارد، مابقی اموال خود را واگذار کرده و منابع آن را به سمت تولید سوق داده است.

 خودروسازان به جای تنوع محصول، کیفیت را بالا ببرند

وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه، هم‌اکنون تنوع تولید خودروهای سواری مطلوب است، گفت: ترجیح می‌دهم به‌جای افزایش مدل‌های جدید، کیفیت و مسائل زیست‌محیطی در اولویت قرار گیرد . مهر نوشت؛ محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه بازدید از ایران خودرو خراسان گفت: از نظر تنوع در توليد خودروهاي سواري شرايط مطلوبي وجود دارد؛ بنابراين ترجيح مي دهيم به جاي افزايش مدل‌هاي جديد، مواردي مانند كيفيت و موضوعات زيست‌محيطي را پيگيري كنيم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از سوي ديگر با جديت به دنبال توليد محصولاتي با مصرف پايين سوخت هستيم و اولويت ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت توليد ون و خودروهاي برقي و هيبريدي است. در این بازدید، بیژن زاهدی‌فرد، مدیرعامل شركت ایران خودروخراسان در اين بازديد با ارائه گزارشي از رشد 67 درصدي اين سايت در پنج ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در سال 93 توليد 92 هزار دستگاه خودرو در سايت خراسان هدف‌گذاري شده كه تاكنون محقق شده است.

 اشتباهات فاحش در آمار تولید خودرو

در آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید خودرو در کشور اشتباهات و تناقضات فاحشی به چشم می‌خورد. ايسنا نوشت؛ یکی از اشتباهات پرتعداد در آمارهای رسمی وزارت صنعت از وضعیت تولید خودرو در کشور، اشتباه در محاسبه میزان رشد یا کاهش تولید خودروهاست. به‌عنوان مثال در آمار رسمی این وزاتخانه از وضعیت تولید خودرو در مردادماه امسال، درحالی که تولید خودروی نسیم و صبا دوگانه‌سوز از 88 دستگاه در مرداد 1392 به دوهزار و 191 دستگاه افزایش یافته است اما به‌جای رشد تولید، درصد تغییرات تولید این خودرو منفی 96 درصد ذکر شده است. همچنین درحالی‌که تولید خودروی ام‌وی‌ام 110 از 130 دستگاه در مرداد 1392 به دوهزار و 218 دستگاه افزایش یافته است اعلام شده که تولید این خودرو 1/94 درصد کاهش یافته است. غیر از نمونه‌های ذکرشده در بالا، اشتباهات مشابه دیگری نیز در آمار رسمی اعلامی از سوی دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت تولید خودرو در کشور به چشم می‌خورد. همچنین در یکی از آمارهای ماه‌های گذشته این وزارتخانه، میزان تولید خودرو در یکی از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سواری، صفر اعلام شده بود درحالیکه تولید خودرو در این شرکت در همان ماه با افزایش قابل توجهی همراه بود .وجود چنین اشتباهات و تناقضاتی در آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید خودرو در کشور در حالی است که این وزارتخانه مرجع رسمی تهیه و انتشار آمارهای تولید خودرو بوده و این آمارها به‌عنوان مرجع توسط رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران و دیگر شرکت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 توضیح سایپادیزل درمورد تجمع ديروز خریداران کامیون

روز گذشته تعدادي از خريداران كاميون سايپا ديزل در برابر اين شركت تجمع كردند. مدیر ارتباطات شرکت سایپا دیزل درخصوص تجمع صبح ديروز تعدادی از خریداران کامیون از شرکت سایپادیزل گفت: این موضوع مربوط به مشتریان کامیون‌های دانگ فنگ T300 و D300 است که طی سال‌های گذشته نیز مطرح بوده اما از سوی مراجع عالی تعزیرات حکومتی آرا برائت برای این شرکت صادر شده است. حسین حیدری افزود: این موضوع طی سال‌های گذشته با اعتراض جمعی از مشتریان و مستاجرین این نوع کامیون‌ها به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد و طی جلسات مکرر و انجام کارشناسی‌های لازم توسط نمایندگان طرفین منجر به ارائه طرحی از سوی کمیسیون مذکور و قرائت در صحن علنی مجلس و جهت اجرا به شرکت سایپا دیزل ابلاغ شد. مدیر ارتباطات شرکت سایپادیزل تصریح کرد: شرکت سایپادیزل هم با تهیه آیین‌نامه اجرایی و درنظرگرفتن تسهیلاتی فراتر از طرح مذکور و ابلاغ آن به نمایندگان معترضین وضعیت بدهی مستاجرین مذکور که به شرکت مراجعه داشتند را تعیین تکلیف نمود که تاکنون نیز ادامه دارد. طبق اعلام سایپانیوز حیدری افزود: موضوع طرح دعوا علیه شرکت سایپادیزل یکبار از سوی مستاجرین و مشتریان ذکر شده در سال 1391 در سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران صورت گرفت که پس از رسیدگی‌های لازم رای برائت شرکت صادر و با اعتراض افراد فوق در مراجع تجدیدنظر تعزیرات حکومتی مطرح شد و رای برائت فوق تایید شد. وی یادآور شد: همچنین پرونده دیگری علیه مدیرعامل اسبق سایپادیزل در دادسرای عمومی و انقلاب تهران با اتهام کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع طرح شکایت کردند که پس از رسیدگی قرار منع تعقیب مدیرعامل صادر شد. حیدری تصریح کرد: درحال حاضر تعداد زیادی از مشتریان با شرکت سایپادیزل تسویه حساب کرده‌اند یا بدهی خود را تعیین تکلیف کرده‌اند.

 خودروسازان روس به ایران می‌آیند

روس‌ها در قالب یک هیات تجاری بلندپایه امروز به تهران می‌آیند و پای میز مذاکره با همتایان خود در بخش خصوصی ایران می‌نشینند. در این هیات، فعالانی درحوزه خودروسازی و تامین قطعات نیز به چشم می‌خورند. به گزارش «پرشین‌خودرو»، هیات تجاری بلندپایه تجاری امروز سه‌شنبه همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه به تهران سفر خواهند کرد تا بتوانند مذاکرات خود را در بخش‌های گوناگون با تجار و فعالان اقتصادی ایران پیش برند. این هیات تجاری فردا چهار‌شنبه در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران حضور خواهند یافت و تجار و فعالانی از روسیه در آن حضور دارند که در زمینه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، لوله‌های پلی‌اتیلن، انواع خودرو، ماشین سازی، حمل‌ونقل، راه‌آهن، ماشین‌آلات کشاورزی، تراکتور و کمباین‌سازی، فراورده‌های کشاورزی، دام و طیور، صنایع غذایی، ریخته‌گری، ساختمان و بانکی فعالیت می‌کنند.

 استیضاح وزیر صنعت به صلاح نیست

گفتني است در پي اظهارات جانبدارانه اخير وزير صنعت در مورد خودروسازان، روز گذشته رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گفت: مجلس به‌دلیل قیمت‌گذاری شورای رقابت که به نفع خودروسازان انجام شد اصلا دنبال طرح استیضاح محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیست. علی علیلو با اشاره به اخباری مبنی بر طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع، گفت: چنین بحثی در کمیسیون صنایع از سوی یکی دو نفر مطرح شده است ولی شرایط کشور به نحوی نیست که بخواهیم وارد فاز استیضاح شویم. نماینده مردم شبستر تصریح کرد: افزایش قیمت خودرو و سهم شورای رقابت در این افزایش از نظر برخی از نمایندگان که عضو ناظر شورای رقابت نیز هستند قابل‌توجیه نبوده از این رو طرح استیضاح وزیر صنعت را مطرح کرده‌اند. وی ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس هنوز با محمدرضا نعمت‌زاده درخصوص علل و عوامل افزایش قیمت خودرو به نتیجه‌ای نرسیده است که بخواهد وارد فاز استیضاح شود .رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو یادآور شد: تا جایی که امکان داشته باشد موضوع افزایش قیمت خودرو را با رایزنی و تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها