کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روحانی: وقت توافق برد- برد رسیده است


کد خبر : ۶۷۰۲سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰:۱۵۴۰۴۴ بازدید

دیپلماسی هسته‎ای ایران این روزها بیش از همیشه فعال است؛ تا آنجا که هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به همراه معاونانش ...

دیپلماسی هسته‎ای ایران این روزها بیش از همیشه فعال است؛ تا آنجا که هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به همراه معاونانش برای دیدار با کاترین اشتون به بروکسل رفتند و پس از آن نیز عراقچی عازم پاریس شد و تخت‌روانچی به پراگ رفت.

دیدار ظریف با همتای ایتالیایی‌اش و جانشین کاترین اشتون در رم نیز از جمله تحرکات دیپلماتیک ایران در هفته‎ای که گذشت بود. روزهای پایانی هفته هم که با دیدار غیرمنتظره هیات‎های ایران و آمریکا در ژنو همراه شد، اما ظاهرا این دیپلمات‎ها تا روز موعود یعنی 18 سپتامبر (27 شهریور) و زمان برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل همچنان به رایزنی‎هایشان با هدف نزدیک‌تر شدن دیدگاه‎ها ادامه خواهند داد. در همین رابطه قرار است آخر این هفته نیز مذاکره‌کنندگان ایرانی با نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان در وین دیدار کنند. البته در کنار این تحرکات دیپلماتیک، باید تاکید کرد که این روزها فضای مثبتی بر مذاکرات هسته‌ای حاکم است. همچنان که روز یکشنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در دیدار وزیر خارجه دانمارک گفت: «وقت آن رسیده است که به توافق جامع برد – برد برسیم.» در عین حال عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز در گفت‌وگو با شبکه 4 تلویزیون بریتانیا با بیان اینکه فضای خوبی بر مذاکرات حکمفرما است، تاکید کرد: «توافق خوب، توافقی است که شأن ما را حفظ کند.» 

   زمینه برای توافق نهایی وجود دارد

حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار مارتین لیندگارد، وزیر خارجه دانمارک که در مشهد مقدس انجام شد، با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‎ای گفت: «ایران در مذاکرات هسته‎ای جدی است و اگر اعضای 1+5 نیز در فرصت باقی‌مانده جدی باشند، زمینه برای توافق نهایی وجود دارد.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی ادامه داد: «آنچه غرب تاکنون در خصوص تحریم‌ها علیه ایران انجام داده، نفعی برای هیچ طرفی نداشته و همچنین خلاف قوانین بین‌المللی بوده است. وقت آن رسیده است که به توافق جامع برد – برد برسیم.» 

   فضای خوبی بر مذاکرات حکمفرماست

از دیگر سو سیدعباس عراقچی، عضو ارشد مذاکرات هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با شبکه‌ 4 تلویزیون بریتانیا در مورد فضای مثبت حاکم بر مذاکرات هسته‌ای و تعامل خوب با آمریکایی‌ها در این مذاکرات تاکید کرد:‌ «البته فضای خوبی بر مذاکرات حکمفرماست، اما این به این معنا نیست که ما تمام مسائل و مشکلاتمان را حل کردیم. با این حال این مشکلات قابل حل شدن است.» به گزارش «ایسنا»، عراقچی درباره آینده مذاکرات نیز گفت: «ما خوشبین هستیم همان‌طور که تمام دیپلما‌ت‌ها باید باشند، اما زمان کوتاهی باقی‌مانده و زمان به سرعت در حال گذر است.» این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای ایران در پاسخ به این سوال که بسیاری از این مذاکرات انتظار بالایی دارند و خواستار توافق هستند، بیان کرد: «بله همه از این مذاکرات و توافق احتمالی انتظار بالایی دارند، اما آنچه ازمردم، مقامات و دیگران می‌شنویم دستیابی به یک توافق خوب است و توافق خوب توافقی است که شأن ما را حفظ کند.»

همچنین عراقچی در مورد شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای گفت: «بگذارید اصلا به این موضوع فکر نکنیم. گزینه جایگزین مذاکرات بسیار وحشتناک است؛ چراکه منبع تازه‌ای برای تنش به این منطقه پیچیده می‌افزاید. چون اگر ما به توافق نرسیدیم شرایط به وضعیت پیش از توافق بازمی‌گردد.» تحریم‌های جدید آمریکا علیه افراد و موسسات ایرانی و این مساله که آیا این تحریم‎ها نقض توافق‌ها میان ایران و 1+5 است یا خیر، از دیگر محورهای گفت‌وگوی این مذاکره‌کننده ایرانی بود. او در این رابطه توضیح داد: «به طور قطع این تحریم‌ها خلاف اصل حسن نیتی است که باید بر فضای مذاکرات حاکم باشد. این چیزی است که ما در ابتدا به یکدیگر قول دادیم.» معاون وزیر امور خارجه افزود: «دو روز پیش در مذاکرات با مقامات آمریکایی به آنها گفتیم که ما از این پس چنین چیزی را تحمل نخواهیم کرد و در آینده آن را به عنوان نقض مسلم توافق اولیه تلقی می‌کنیم.»

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، عراقچی روز یکشنبه در گفت‌وگو با برنامه رویداد رادیو گفت‌وگو در رابطه با اهمیت دیدارهای دوجانبه پیش از مذاکرات اصلی به خصوص دیدار ظریف و اشتون گفت: «دیپلماسی و پیشبرد سیاست خارجی کار بسیار گسترده و پرحوصله‌ای است. تماس‌های بسیار زیادی باید صورت بگیرد، جلسات متعددی برگزار و رفت وآمدهایی انجام شود تا به تدریج دیدگاه‌ها عوض و اهداف سیاست خارجه تامین شود که این یک کار پرحوصله و مستمر است.» او ضمن ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به توافق جامع تا نوامبر، درباره خبرهای مربوط به موافقت ایران با 7000 سانتریفیوژ تاکید کرد: «این اخبار به هیچ‌وجه صحت ندارد. بر اساس آنچه در مذاکرات اتفاق افتاده، تاکنون روی هیچ عددی موافقت نشده است و من هم این اعدادی که مطرح کرده‎اند را تایید نمی‎کنم.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها