کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سود میلیارد دلاری قاچاقچیان طلا


کد خبر : ۶۵۷۶چهارشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۵:۱۷۴۳۰۵ بازدید

اگر سری به بازار طلا زده باشید قطعاً پیشنهادهایی در مورد طلای خارجی به شما شده است. طلاهایی که نوع تراش آن با تولیدات داخلی فرق‌هایی دارد اما این دلیلی ...

اگر سری به بازار طلا زده باشید قطعاً پیشنهادهایی در مورد طلای خارجی به شما شده است. طلاهایی که نوع تراش آن با تولیدات داخلی فرق‌هایی دارد اما این دلیلی بر این نیست که طلای خارجی بیش از 40 هزار تومان در هر گرم گران‌تر فروخته شود.

نکته مهم‌تر اینکه تمام طلاهایی که به اسم خارجی به مشتریان عرضه می‌شود، قاچاق است چرا که واردات طلا به کشور ممنوع است. چندی پیش رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا خبر از سهم 80 درصدی قاچاق طلا در بازار داد و خواهان رسیدگی به این مسأله شد. از این‌رو بر آن شدیم تا در مورد جزئیات طلاهای قاچاق به کشور که روند آن رو به افزایش است پیگیری‌هایی داشته باشیم.

نخستین نکته در این بخش نبود نظارت بر بازار است که عمر این نبود نظارت به حدود یکسال نزدیک شده است. موضوع دیگر در این بخش کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از مرزها است. مسأله سوم فقدان شناخت مردم نسبت به طلاهای خارجی است. مردم برای طلاهای ایتالیایی پول گزافی پرداخت می‌کنند در حالی که آن طلا مربوط به کشور ترکیه است. نکته پایانی فروش طلا توسط طلافروشانی است که مجوز از واحد صنفی دارند اما به دلیل آن‌که هیچ جریمه‌ای برای آنها لحاظ نمی‌شود براحتی و بی‌دغدغه طلای خارجی را می‌فروشند و  به خروج میلیاردها تومان ارز کمک می‌کنند.

احمد وفادار عضو هیأت امنای طلاوجواهر درباره سهم 80درصدی قاچاق طلا در بازار به خبرنگار ایران گفت: سهم طلای قاچاق در بازار حدود 50 تا 60درصد است و عدد 80 درصد با توجه به حجم تولیدات داخلی درست نیست.

وی افزود: از آنجا که واردات طلا به کشور ممنوع است، طلاهای قاچاق توسط قاچاقچیان از مرزهای زمینی و دریایی وارد می‌شود و متأسفانه مدتی است که مانند گذشته مرزها خوب پوشش داده نمی‌شود. وفادار ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند طلای قاچاق بازار از طریق مسافر وارد می‌شود که مطمئناً چنین حرفی صحت ندارد چرا که مسافر تنها 150 گرم می‌تواند طلا وارد کند اما در بازار طلای خارجی سهم بسزایی دارد.  وی با رد حضور هر گونه مسئولی در واردات قاچاق گفت: یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که برخی نهادهای دولتی در قاچاق طلا نقش آفرین هستند اما این امر صحت ندارد و این قاچاق رانت دولتی ندارد. طلاهایی که از مرز زمینی قاچاق می‌شود محصول ترکیه است و از مرز دریایی نیز ترکیه سهم بسزایی دارد و بخش خیلی کم آن طلای ساخته شده کشور ایتالیا است که با قیمت‌ها ی بالا در بازار به فروش می‌رسد. عضو هیأت امنای طلاوجواهر با بیان اینکه برخی از افراد بنام طلا فروش نسبت به قاچاق طلا اقدام می‌کنند و به همین دلیل موافق واردات طلای خارجی به کشور هستند اذعان داشت: تا حدود 6 ماه پیش بشدت با طلای قاچاق در بازار برخورد می‌شد و واحدهای صنفی برای جلوگیری از تخلف و جریمه شدن از خرید طلای خارجی ممانعت می‌کردند اما چند وقتی است که در این خصوص هیچ اقدامی صورت نگرفته است. وی گفت: تا حدود شش ماه پیش با نظارت‌های مستمر سهم طلای قاچاق در بازار 20 درصد شده بود اما اکنون به دلیل رها‌سازی بازار این عدد به 60 درصد رسیده است. وی با بیان اینکه طلاهای ایرانی به اسم خارجی فروخته نمی‌شود چرا که طلاهای ایران ملزم به درج کد هستند تصریح کرد: مصرف یا خرید سالانه طلا در کشور حدود 400 تن است که حدود 60درصد آن به صورت قاچاق تأمین می‌شود. لذا با در نظر گرفتن هر گرم طلای خارجی که حدود 150 هزار تومان محاسبه می‌شود می‌توان به این نتیجه رسید که قاچاقچیان چگونه سود می‌برند. وی تأکید کرد: به دلیل رکود و کاهش قدرت خرید مردم، رتبه ایران در جهان در مصرف طلا که تا 4 سال پیش پنجم بود اکنون به هشتم رسیده است.

عبادالله محمدولی رئیس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان طلا نیز به خبرنگار ایران گفت: توجه نکردن به جلوگیری از واردات طلای قاچاق باعث شد سهم طلای خارجی در بازار به عدد 80 درصد برسد، لذا از 300 تا 400 تن مصرف داخلی بیش از 80 درصد آن قاچاق است. محمدولی تأکید کرد: هیچ دستگاهی بر بازار طلا نظارت نمی‌کند و این امر موجب تعطیلی کارگاه‌های طلای داخلی و قوی‌تر شدن فعالیت قاچاقچیان شده است، لذا از اتحادیه طلا می‌خواهیم بپرسیم فقط طی یک سال اخیر برای جلوگیری از ورود یا فروش طلاهای خارجی در بازار چه اقدامی انجام داده است؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها