کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تحصن مقابل ساختمان وزارت نفت


کد خبر : ۶۵۱۶دوشنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۱:۵۴۴۲۸۸ بازدید

تجمع مسالمت‌آمیز پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی وزارت نفت مقابل ساختمان این وزارتخانه ادامه یافت. با وجود اینکه وزارت نفت اعلام کرده اسامی قبول‌شدگان آزمون استخدامی در ...

 تجمع مسالمت‌آمیز پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی وزارت نفت مقابل ساختمان این وزارتخانه ادامه یافت. با وجود اینکه وزارت نفت اعلام کرده اسامی قبول‌شدگان آزمون استخدامی در سایت این وزارتخانه قرار گرفته اما ابهامات درباره استخدامی‌ها بیش از گذشته شده است. روز گذشته پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی وزارت نفت که این وزارتخانه حاضر به استخدام آنها نیست، مانند روز شنبه تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.

وزارت نفت که به‌تازگی از سوی دولت به عنوان وزارتخانه برتر کابینه یازدهم نیز معرفی شده در یک سال اخیر نتوانسته به تعهدات خود مبنی بر استخدام 2676 نفر عمل کند تا این افراد همچنان سردرگم باشند. شرکت‌کنندگان در آزمون استخدامی نفت می‌گویند: طبق تعهد دفترچه آزمون قرار بوده است 2676 نفر شامل 2000 نفر سهمیه آزاد و 676 نفر سهمیه ایثارگران در این آزمون جذب شده و به استخدام وزارت نفت درآیند اما بعد از حدود یک سال و نیم از برگزاری آزمون در اردیبهشت 92 طبق اعلام وزارت نفت تنها 1123 نفر پذیرفته شدند که باید برای گزینش مراجعه کنند.

البته یکی از تجمع‌کنندگان به ما گفت: از 1123 نفر هم فقط 800 نفر را قبول کرده‌اند و معلوم نیست وزارت نفت چه کسانی را قبول کرده است. متقاضیان می‌گویند در این آزمون که بزرگ‌ترین آزمون استخدامی کشور است 130 هزار نفر شرکت کرده‌اند که از میان آنها 2676 نفر قبول شده‌اند.

براساس این گزارش، تجمع‌کنندگان می‌گویند طبق قوانین استخدام دولتی و به صورت خاص قوانین وزارت نفت حدنصاب نمره محاسبه و شایستگی 40 از 100 است اما وزارت نفت پس از قبول شدن این 2676 نفر در آزمون کتبی و انجام مصاحبه حدنصاب مصاحبه و شایستگی را یک‌شبه از 40 به 65 درصد افزایش داده است و حدود 1700 نفر از پذیرفته‌شدگان از استخدام بازمانده‌اند. این در حالی است که سلحشور، معاون وقت و فعلی منابع انسانی نفت در آبان‌ماه 91 به صورت رسمی اعلام کرده بود وزارت نفت مجوز جذب 2676 نفر را اخذ کرده است.  معترضان می‌گویند ضریب آزمون کتبی در پردازش نهایی 6/0 بوده و ضریب مصاحبه 4/0 اما تاثیر آزمون کتبی در پردازش نهایی حذف شده است چنانکه نفر اول یکی از رشته‌های مورد نیاز با کسب نمره کتبی 960 از 1000 و رتبه یک و نمره تخصصی 98 از 100 در مصاحبه و کسب نمره شایستگی 50 از 100 مردود اعلام شده است چرا که حدنصاب نمره شایستگی (مصاحبه روانشناسی) از 40 به 65 افزایش یافته است. این در حالی است که رتبه‌های کتبی بالای 100 در آزمون قبول شده‌اند. اکثر معترضان می‌گویند در ماه‌های گذشته با مراجعه حضوری به واحد آزمون وزارت نفت کارنامه قبولی نهایی بعد از مصاحبه خود را دیده‌اند اما با کاهش شدید ظرفیت و افزایش غیرقانونی حد نصاب مصاحبه شایستگی (روانشناسی) مواجه شدند.

پذیرفته‌شدگان در آزمون می‌گویند وزارت نفت بعد از اولین تجمع آنها کارنامه‌ها را منتشر کرده و در این کارنامه‌ها اعلام شده است کاهش ظرفیت و بالا بردن حد نصاب مصاحبه شایستگی طبق ابلاغ عمومی معاونت منابع انسانی ریاست جمهوری بوده است اما در مراجعه حضوری به منابع انسانی ریاست جمهوری به آنها اعلام شده که خود وزارت نفت خواستار این تعداد پایین جذب بوده است و معاونت منابع انسانی حاضر به جذب همه 2676 نفر پذیرفته شده طبق ظرفیت بوده است. معترضان می‌گویند در تماس با واحد آزمون وزارت نفت، نمرات مصاحبه خود را دریافت کردند اما در سایت نمره متفاوتی با آنچه پیش از این به آنها اعلام شده بود درج شده است.  خانواده ایثارگران حاضر در تجمع هم می‌گویند سهمیه ایثارگران به یک‌سوم تقلیل داده شده است و در عین حال فرصت‌های شغلی متقاضیان به دلیل انتظار و اعلام قبولی قبلی ازسوی وزارت نفت از دست آنها رفته است و بسیاری از آنها به دلیل افزایش سن دیگر امکان شرکت در آزمون استخدامی بخش‌های مختلف را ندارند. تجمع‌کنندگان می‌گفتند بعضی از آنها 2 سال سابقه کاری در دیگر شرکت‌ها داشته‌اند و پس از اعلام قبولی آنها در آزمون و مصاحبه از کار خود استعفا داده‌اند و بعضی نیز در آزمون استخدامی نیروگاه بوشهر یا پتروشیمی‌ها در آزمون‌های کتبی، مصاحبه و روانشناسی قبول شده‌اند و به دلیل اعلام قبولی در وزارت نفت اقدام نکرده‌اند.

تجمع‌کنندگان می‌گویند با بالا رفتن یک‌شبه حدنصاب شایستگی از 40 به 65 بعد از انجام مصاحبه به صورت یکباره بسیاری از کسانی که قبول شده بودند اساساً وارد فرآیند پردازش نهایی نشدند در حالی که کارنامه قبولی خود را از وزارت نفت گرفته بودند و به همین دلیل رتبه‌های «یک» بعضی حوزه‌ها اساساً وارد فرآیند پذیرش نشده‌اند.  تجمع‌کنندگان از شهرستان‌ها از جمله اهواز، کرمانشاه، مشهد، گچساران، ماهشهر، قوچان و امثال آنها برای تجمع به مقابل وزارت نفت آمده‌اند و می‌گویند بعضاً شب را در فرودگاه، مرقد امام و امثال آن می‌گذرانند. آنها معتقدند قربانی درگیری‌های سیاسی و اختلافات سیاسی دولت فعلی با دولت قبل شده‌اند و خواستار مبنا قرار گرفتن قانون برای جذب در وزارت نفت هستند. آنها می‌گویند تا اعلام قطعی و قانونی نتایج، تحصن ادامه می‌یابد و در روزهای آتی افراد بیشتری به آن خواهند پیوست. متقاضیان می‌گویند صلاحیت علمی در آزمون کتبی سنجیده می‌شود اما در دولت جدید عملاً نمره مصاحبه ملاک جذب قرار گرفته است.  تجمع‌کنندگان می‌گویند فرستادن 3 نماینده به وزارت نفت را نپذیرفتند چرا که در تجمع قبلی در 19 مردادماه جلوی مجلس و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به آنها قول 100 درصد داده شده اما اجرا نشد و به همین دلیل خواستار آن هستند که همه مذاکرات در پیش چشم همه متقاضیان انجام شود. تجمع‌کنندگان می‌گویند تحصن قبلی خود را لغو کرده و انجام نداده‌اند چرا که وزیر نفت به آقای احمد توکلی قول داده است نتایج بدون کم و کاست اعلام شود و آقای توکلی هم از آنها خواسته که تحصن را لغو کرده و برگزار نکنند اما قول وزیر نفت عملی نشده است. تجمع‌کنندگان می‌گویند وقتی چنین برخوردی با آنها که از میان 130 هزار نفر متقاضی پذیرفته شده‌اند می‌شود، چه انگیزه‌ای برای تلاش در دانشگاهیان و دانشجویان باقی خواهد ماند.

تجمع‌کنندگان دیروز شعارهایی چون «زنگنه زنگنه، عدالت عدالت»، «دولت تدبیر و امید، عدالت عدالت» و «تحصن تحصن تا اجرای عدالت» سردادند. برخی تجمع‌کنندگان در گفت‌وگو با «وطن امروز» اعلام کردند: «اصلا این تجمع سیاسی نیست و بسیاری از کسانی که اینجا آمده‌اند از نخبگان بوده و دارای رتبه‌های بالای علمی هستند. بسیاری از تجمع‌کنندگان از شهرستان آمده و هزینه بسیاری را متحمل شده‌اند و قرار است به دیوان عدالت اداری نیز شکایت کنند. ما می‌گوییم عدالت باید رعایت شود نه اینکه هر روز یک تصمیمی گرفته شود و وضعیت پذیرفته‌شدگان هر روز مبهم‌تر شود. خیلی از این افراد به خاطر این آزمون فرصت‌های شغلی دیگر را از دست داده‌اند و حتی برای برخی از آنها مشکلات خانوادگی به وجود آمده است». تجمع معترضان به اعلام نتایج استخدامی وزارت نفت تا آخرین ساعات روز گذشته ادامه یافت و قرار است پذیرفته‌شدگان برای پیگیری مطالبات خود به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. آنها امیدوارند با توجه به تخلفاتی که وزارت نفت در زمینه استخدام‌ها انجام داده است، به صورت قانونی به خواسته خود برسند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها