کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تا 3 سال آینده , ایران از قطر پیشی می‌‌‌‌گیرد ؟


کد خبر : ۶۴۶۰پنجشنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۴:۲۴۴۷۵۸ بازدید

وزیر نفت با بیان اینکه با برنامه‌های توسعه‌ای در دست اجرا، تا سه سال آینده در تولید روزانه گاز در پارس جنوبی، ایران از قطر جلو ...

وزیر نفت با بیان اینکه با برنامه‌های توسعه‌ای در دست اجرا، تا سه سال آینده در تولید روزانه گاز در پارس جنوبی، ایران از قطر جلو می‌افتد، از احداث 10 پالایشگاه میعانات گازی در کشور خبر داد و اعلام کرد: با ساخت پالایشگاه‌های جدید صادرات خام میعانات گازی ایران متوقف خواهد شد.

بیژن زنگنه در گفت‌وگو با مهر در تشریح مهم‌ترین سیاست‌های افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز طبیعی در کشور گفت: هم‌اکنون مهم‌ترین پروژه‌ها‌ی افزایش تولید نفت و گاز در کشور اجرای طرح توسعه میادین نفتی غرب کارون و فازهای میدان مشترک پارس جنوبی است. وزیر نفت با اعلام اینکه باید ظرفیت تولید نفت ایران تا سه سال آینده به چهار میلیون و 700 هزار بشکه در روز افزایش یابد تصریح کرد: این افزایش ظرفیت تولید نفت از محل طرح توسعه میادین مشترک منطقه غرب کارون عملیاتی خواهد شد. این عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: براساس برآوردهای اقتصادی انجام گرفته در سطح وزارت نفت در صورتی که افزایش 700 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران عملیاتی شود ضمن شتاب در طرح توسعه میادین مشترک سالانه حدود 25 میلیارد دلار به درآمدهای نفتی کشور اضافه می‌‌‌‌شود. این مقام مسئول با بیان اینکه برای افزایش ظرفیت تولید نفت در کنار توسعه ناوگان و افزایش دکل‌ها‌ی حفاری طراحی و ایجاد تاسیسات سطح الارضی در منطقه غرب کارون در دستور کار قرار گرفته است بیان کرد:علاوه بر این برنامه ریزی‌ها و اقداماتی برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت و افزایش توان عملیاتی صادرات نفت در پایانه‌ها‌ی نفتی کشور انجام گرفته است. زنگنه در تشریح مهم‌ترین راهکار‌ها‌ی وزارت نفت برای تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح افزایش تولید نفت توضیح داد: قرار است امسال حدود سه هزار میلیارد از محل صندوق توسعه ملی به طرح‌ها‌ی توسعه میادین مشترک نفتی اختصاص یابد. 

 ایران از قطر در پارس جنوبی جلو می‌زند

زنگنه در ادامه درباره مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرا به منظور تکمیل فازهای مشترک میدان پارس جنوبی، گفت: درحال حاضر دو اولویت برای توسعه این میدان مشترک گازی تعریف شده است به طوری که در ادامه سال جاری و اواسط سال آینده طرح توسعه پنج فاز قدیمی شامل 12، 15 تا 18 پارس جنوبی در مدار بهره‌برداری قرار می‌‌‌‌گیرد. وزیر نفت با یادآوری اینکه پیش بینی می‌کنیم امسال با بهره‌برداری از برخی از واحد‌ها‌ی پالایشگاهی و سکوهای دریایی حدود 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده شود، تبیین کرد: همچنین طرح توسعه فازهای 19، 13، 20 و 21، 22 تا 24 و 14 پارس جنوبی هم در اولویت بعدی توسعه قرار دارند. این عضو کابینه  دولت با بیان اینکه پیش بینی می‌‌‌‌شود طرح توسعه پارس جنوبی تا سه سال آینده تکمیل شود تاکید کرد: با بهره‌برداری از این 17 فاز پارس جنوبی روزانه حدود 400 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولیدی گاز طبیعی ایران از محل توسعه پارس جنوبی اضافه می‌‌‌‌شود. این مقام مسئول همچنین از افزایش 600 هزار بشکه‌ای تولید روزانه میعانات گازی با توسعه فازهای در دست اجرای پارس جنوبی خبر داد و افزود: در مجموع با بهره‌برداری از این فازها تا سال 96 ایران در برداشت روزانه گاز از قطر جلو می‌‌‌‌افتد. وی با اعلام اینکه همزمان با شتاب در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی و افزایش تولید گاز در بخش بالادستی اقداماتی در بخش‌ها‌ی میان دستی صنعت گاز کشور هم انجام گرفته است تاکید کرد: از این رو احداث خطوط لوله، تاسیسات تقویت فشار و توسعه شبکه انتقال گاز کشور به منظور انتقال این انرژی پاک از مبادی تولید به مصرف هم در دستور کار قرار گرفت. 

 جزئیات ساخت 10 پالایشگاه جدید گاز

وزیر نفت با بیان اینکه سیاست بلندمدت وزارت نفت کاهش خام‌فروشی نفت و گاز و ایجاد ارزش افزوده با تکمیل زنجیره‌ها‌ی ارزش در سطح صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی است گفت: با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی در کنار افزایش تولید گاز و میعانات گازی ظرفیت تولید اتان، گازمایع و مایعات گازی پارس جنوبی افزایش می‌‌‌‌یابد که این موضوع منجر به خوراک کافی صنایع پتروشیمی کشور خواهد شد. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با تحویل اتان به صنایع پتروشیمی در دست اجرا 10 تا 12 درصد تولید پتروشیمی کشور افزایش می‌‌‌‌یابد، بیان کرد: این افزایش به منزله ایجاد دو میلیارد دلار درآمد جدید برای اقتصاد کشور است. زنگنه همچنین با بیان اینکه برای ایجاد ارزش افزوده از میعانات گازی احداث پالایشگاه‌ها به منظور تولید فرآورده‌ها‌ی نفتی به عنوان یک برنامه اولویت دار در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس هم اکنون احداث 10 پالایشگاه میعانات گازی شامل هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای در منطقه سیراف، پالایشگاه 120 هزار بشکه‌ای پارس شیراز و پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای ستاره خلیج فارس مراحل مختلف جذب سرمایه گذار، طراحی و عملیات اجرایی را پشت سر می‌‌‌‌گذارد.  

 جزئیات راه‌اندازی 1700 طرح جدید گازی

همچنین یک مقام مسئول در شرکت گاز از افتتاح و راه‌اندازی بیش از یکهزار و 700 پروژه جدید گازی در شهریورماه سال جاری خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون بالغ بر 17 هزار شهر و روستای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند. در حال حاضر ظرفیت پالایش گاز طبیعی ایران به بیش از 182 میلیارد مترمکعب در طول یک سال رسیده است به طوری‌‌که با راه‌اندازی واحدهای جدید پالایشی در پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور از سال گذشته تاکنون حدود یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب افزایش یافته است. شرکت گاز با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت توسعه صنعت گاز کشور، اعلام کرد: همزمان با افزایش ظرفیت پالایش گاز، حجم تولید گوگرد در پالایشگاه‌های گاز به بیش از یکهزار و 64 تن، تولید میعانات گازی به 27/ 5 میلیون مترمکعب و گاز مایع بیش از 1313 هزار تن رسیده است. به منظور افزایش پایداری شبکه انتقال گاز طبیعی کشور هم با راه‌اندازی هفت واحد توربوکمپرسور در تاسیسات گاز و بهره‌برداری از یک تاسیسات تقویت فشار گاز تعداد کل ایستگاه‌های تقویت فشار گاز ایران به 72 ایستگاه افزایش یافته است. درحال حاضر 71 واحد نیروگاهی به شبکه گاز متصل شده‌اند ضمن آنکه با احداث بیش از 676 کیلمتر خط لوله فشار قوی، وسعت شبکه انتقال گاز کشور به بیش از 35 هزار کیلومتر افزایش یافته است. 

با پذیرش حدود 1/5 میلیون مشترک جدید تعداد مشترکان گاز کشور به حدود 18 میلیون مشترک رسیده این در حالی است که با واگذاری 460 هزار و 553 انشعاب جدید گاز، تعداد انشعابات نصب شده در کشور به حدود 9 میلیون و 600 هزار انشعاب رسیده است. در کنار ساخت و راه‌اندازی خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز، بیش از 15 هزار و 811 کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی راه‌اندازی شده است که منجر به افزایش وسعت شبکه انتقال گاز به بیش از 255 هزار و 780 کیلومتر شده است. 

شرکت ملی گاز با اشاره به ثبت یک رکورد جدید در تجارت گاز طبیعی ایران، اعلام کرد: در طول سال گذشته تاکنون بیش از 10‌میلیارد و 150 میلیون‌مترمکعب گاز توسط ایران به کشورهای همسایه صادر شده که از رشدی حدود 290 میلیون مترمکعبی برخوردار بوده است. ناصر ابراهیمی در خصوص راه‌اندازی طرح‌ها‌ی جدید گازی در شهریور ماه سال جاری، گفت: شهریور ماه امسال یکهزار و 703 پروژه جدید گازی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه برای طراحی، ساخت و راه‌اندازی این تعداد طرح جدید گازی حدود چهار هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است، تصریح کرد: علاوه بر این شهریور ماه امسال عملیات اجرایی 315 طرح جدید گازی در کشور آغاز شده است. این مقام مسئول با اشاره به اتصال 9 شهر با جمعیت 12‌هزار خانوار و 773 روستا با جمعیت بیش از 76 هزار خانوار به شبکه گاز کشور، اظهار داشت: هم اکنون حدود یکهزار و 16 شهر و 16 هزار و 45 روستای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند. وی با بیان اینکه عملیات گازرسانی به نزدیک به 300 شهر و روستای جدید در کشور آغاز شده است، تبیین کرد: شهریورماه امسال عملیات اجرایی و یا بهره‌برداری از 34 پروژه جدید جایگاه‌ها‌ی سی. ان. جی، طرح‌های زیربنای و ساختمانی در صنعت گاز انجام گرفته است. ابراهیمی با اشاره به اینکه 12 پروژه خطوط انتقال گاز با سرمایه گذاری بیش از 493 میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید، تاکید کرد: عملیات اجرایی سه پروژه خطوط انتقال گاز نیز با 90 میلیارد ریال اعتبار هم شده است. مدیر گازرسانی شرکت گاز از اتصال 239 واحد صنعتی به شبکه سراسری گاز خبر داد و افزود: کلنگ عملیات گازرسانی به یک واحد صنعتی هم شهریور ماه امسال آغاز شده است.  

 راه‌اندازی 20 جایگاه جدید CNG

در همین حال عباس کاظمی، معاون وزیر نفت نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به بهره‌برداری از 20 جایگاه جدید CNG در هفته دولت، گفت: با بهره‌برداری از این جایگاه‌های جدید تعداد کل جایگاه‌ها‌ی CNG کشور به بیش از دو هزار و 200 باب رسیده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه بین 20 تا 21 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در جایگاه‌های CNG عرضه می‌شود، تصریح کرد: این میزان مصرف CNG معادل مصرف روزانه 20 میلیون لیتر بنزین است. معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش سهم گازوئیل و CNG دو راهکارهای مدیریت مصرف بنزین در کشور به عنوان سیاسی غیرقیمتی است، اظهار داشت: به منظور افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی امضای قراردادهای بیع متقابل و BOT و معرفی سرمایه‌گذاران به صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گرفته است. این مقام مسئول از افزایش ظرفیت عرضه گاز در جایگاه‌ها‌ی فعلی CNG به عنوان یکی دیگر از راهکارهای افزایش ظرفیت گازرسانی به خودروهای دوگانه سوز یاد کرد و افزود: با توجه به طراحی و تولید بسیاری از قطعات و تجهیزات در داخل کشور زمینه برای توسعه صنعت CNG فراهم است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ها‌ی نفتی ایران هم دیروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: در هفته دولت 20 جایگاه جدید CNG در استان‌های گیلان، آذربایجان غربی، کردستان، مازندران، سیستان وبلوچستان، خراسان رضوی، سمنان، خوزستان، آذربایجان شرقی، فارس، قم، اصفهان، کرمانشاه راه‌اندازی شده است. درحال حاضر تعداد کل دیسپنسرهای عرضه CNGدر کشور به 6424 دستگاه و تعداد نازل‌های فعال گاز به 12 هزار و 848 دستگاه افزایش یافته است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها