کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وام 80 میلیونی برای خرید خانه 75 متری


کد خبر : ۶۴۱۱دوشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳:۴۴۶۲۰۷ بازدید

وزیر راه‌وشهرسازی در اظهارات جدید خود خانه‌دارشدن مردم را از طریق پس‌انداز امکان‌پذیر دانست و تاکید کرد که خود او هم از همین طریق صاحب خانه شده است.

وزیر راه‌وشهرسازی در اظهارات جدید خود خانه‌دارشدن مردم را از طریق پس‌انداز امکان‌پذیر دانست و تاکید کرد که خود او هم از همین طریق صاحب خانه شده است. این اظهارات آخوندی به مناسبت «هفته دولت» در برنامه «نگاه یک» سیما عنوان شد واکنش‌های زیادی درپی داشت. صحبت‌های پرحاشیه آخوندی به ماجرای پس‌انداز خلاصه نشد. او درباره سقف تسهیلات مسکن نیز اظهاراتی داشت. به‌گفته وی برای خرید مسکن آن هم برای خانه‌اولی‌ها و زوج‌های جوان، سقف تسهیلات را به 80میلیون‌تومان یا به‌عبارتی نیمی از هزینه خرید یک‌واحد آپارتمان 75متری افزایش خواهیم داد. وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام اینکه با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن می‌توان 50درصد قیمت مسکن را از طریق تسهیلات خریداری کنیم، گفت: خانه‌اولی‌ها برای ما بسیار مهم هستند. بر همین‌اساس، متراژی که برای خانه‌اولی‌ها در نظر گرفته شده، 75متر و میانگین پرداخت تسهیلات 80میلیون‌تومان است.


خرید آپارتمان در کدام منطقه تهران؟

براساس گفته وزیر، قیمت یک‌واحد آپارتمان 75 متری 160 میلیون‌تومان برآورد شده است. با گذری بر نرخ‌های کنونی در سطح شهر تهران به این نتیجه می‌رسیم که بانک مسکن تنها 50 درصد از قیمت خانه‌هایی را می‌دهد که در مناطق جنوبی شهر واقع شده باشد و اگر فردی بخواهد در مناطقی نزدیک به مرکز شهر منزلی داشته باشد تنها یک‌سوم یا حتی کمتر از قیمت ملک را تسهیلات دریافت خواهد کرد.

اسکان زوج‌های جوان در بافت فرسوده

آخوندی گفت: برنامه‌ای داریم که با هدف‌گرفتن قشر متوسط، ارایه تسهیلات بانکی به‌گونه‌ای است که چیزی کمتر از 40درصد درآمد یک خانواده متوسط هزینه پرداخت اقساط برای تامین مسکن شود. وی با بیان اینکه میانگین قیمت مسکن در بافت‌های قدیمی تهران 2/5 تا سه‌میلیون‌تومان است، اظهار کرد: هدف ما خانه‌دارکردن زوج‌های جوان است. این افراد باید 20میلیون‌تومان پس‌انداز داشته باشند و حدود 40 تا 50میلیون‌تومان دیگر را نیز تامین کنند تا به همراه تسهیلات 80میلیون‌تومانی بتوانند قدرت خرید را در بازار به دست آورند. این اظهارات درحالی است که داشتن منابعی حدود 70 تا 80میلیون‌تومان برای زوج‌های جوان یا حتی سن بالای دارای درآمد معمولی؛ آن‌هم درشرایط تورمی، رقم دورازدسترسی است. اگر مدنظر دولت رهن‌دادن خانه خریداری‌شده و استفاده از مبلغ رهن خانه است که اولا دیگر زوج جوان خانه‌ای برای زندگی‌کردن و حتی توان اجاره‌کردن منزل دیگر را نخواهند داشت و دوما مبلغی که از رهن یک‌منزل آن هم در بافت قدیمی تهران به دست می‌آید شاید یک‌پنجم 80میلیون مورد نیاز باشد.

12سال درآمد برای خانه‌دارشدن

وزیر با وجود آنکه تاکید کرده به‌طور متوسط، خانواده‌های متوسط در ایران باید 12سال درآمد خود را برای خانه‌دارشدن اختصاص دهند، درحالی‌که این میزان در بسیاری از کشورها بین سه تا پنج‌سال است، باز هم معتقد است که با پس‌انداز می‌توان صاحب خانه شد.

برنامه ما توانمندکردن قشر متوسط است

آخوندی همچنین توضیح داد: برنامه‌های ما اینگونه است که در حوزه مسکن، قشر متوسط را توانمند کنیم که بتوانند مسکن بخرند و از طریق پس‌اندازهای آینده صاحب مسکن شوند. آخوندی با بیان اینکه اگر تامین مسکن از طریق پس‌اندازهای آینده میسر نشود، جامعه دوبخش می‌شود و آنهایی که قادر به پس‌انداز نیستند، به حاشیه می‌روند و آنهایی که توانایی مالی دارند، می‌توانند به‌راحتی در بازار مسکن جولان دهند. وزیر راه‌وشهرسازی گفت: آنچه که ما معتقدیم این است که باید بین عرضه و تقاضای مسکن تعادل ایجاد کرد، به‌طوری که هم عرضه افزایش یابد و هم قسمت تقاضا تقویت شود، بنابراین اگر قدرت خرید به سمت تقاضای قشر متوسط برود، تولید مسکن افزایش می‌یابد. وی درخصوص مهار تاثیر قیمت زمین بر مسکن متذکر شد: قیمت زمین مثل هر کالای دیگری متاثر از تقاضا است. اگر توزیع مناسب مسکن داشته باشیم مشکل حل می‌شود، اما مشکل این است که تقاضای مسکن در چند کلانشهر متمرکز شده است، بنابراین قیمت زمین در سراسر ایران یکسان نیست. آخوندی گفت: بانک‌ها 13هزارمیلیاردتومان تسهیلات به بخش مسکن اعطا کرده‌اند، بنابراین اگر قدرت وام‌دهی بانک‌ها به 300هزارمیلیاردتومان افزایش یابد و 60 تا 70درصد این میزان به بخش مسکن تعلق گیرد، کمک بزرگی به بخش مسکن خواهد شد. وی تصریح کرد: پس اگر بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند و قدرت وام‌دهی آنها افزایش یابد بخش مسکن وضعیت خوبی پیدا خواهد کرد.

300 هزار فقره تسهیلات با نرخ 14 درصد

وی با اشاره به نرخ سود صندوق پس‌انداز مسکن گفت: نرخ سود صندوق پس‌انداز مسکن تابعی از میزان نرخ سود در بازار و تسهیلات بانکی است، بنابراین اگر نرخ سود 22درصد باشد، ما علاقه‌مند هستیم که نرخ سود این صندوق‌ها 14درصد باشد و مابه‌التفاوت این دو نرخ را دولت پرداخت کند. وی گفت: میزان وامی که قرار است در طی پنج‌سال از طریق صندوق پس‌انداز مسکن به متقاضیان پرداخت شود، 1.5 میلیون واحد مسکونی یا به عبارتی سالانه 300هزار فقره تسهیلات به قشر متوسط خواهد بود.

اگر این کار را نکنیم چه کنیم؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا این روش‌ها مناسب خواهد بود، گفت: اگر این کار را نکنیم چه باید بکنیم، آیا وضع موجود خوب است؟ پس برای بالابردن قدرت خرید باید به بخش تقاضا تسهیلات اعطا شود البته معتقد هستیم که این روش آثار تورمی ندارد. آخوندی گفت: مشکل این است که برنامه‌های مسکن، برنامه‌های لحظه‌ای بوده است پس اگر بگوییم دوماهه مشکل مسکن حل می‌شود، یعنی قرار است بلایی سر اقتصاد بیاوریم. وی تصریح کرد: بنده نیز برای خرید یک‌واحد مسکونی آرام‌آرام و از طریق پس‌انداز صاحب مسکن شده‌ام.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها