کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اصناف با فروش‌های تخفیف‌دار خداحافظی کردند


کد خبر : ۶۳۹۴یکشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰:۱۱۲۵۹۸ بازدید

نزدیک به 2 ماه از برگزاری نمایشگاه ضیافت (ویژه ماه رمضان) می‌گذرد. نمایشگاهی که با هدف عرضه انواع کالاهای اساسی و پرمصرف در 4 نقطه تهران برپا شد و کالاها ...

نزدیک به 2 ماه از برگزاری نمایشگاه ضیافت (ویژه ماه رمضان) می‌گذرد. نمایشگاهی که با هدف عرضه انواع کالاهای اساسی و پرمصرف در 4 نقطه تهران برپا شد و کالاها را با تخفیف 5 تا 25 درصدی به مردم عرضه کرد.

این نمایشگاه از 5 تیر کار خود را آغاز کرد و به مدت 10 روز ادامه داشت. علاوه‌بر این 350 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا نیز در قالب نمایشگاه طرح ضیافت و با محوریت اتاق‌های اصناف سراسر کشور و سازمان صنعت، معدن و تجارت و با شرکت واحدهای صنوف تولیدی و توزیعی نیز در آن زمان برگزار شد. در این نمایشگاه‌ها کالاهایی همچون برنج، انواع حبوبات، شیرینی‌، گوشت و مرغ، قند و شکر، چای و قهوه، عسل و خرما، خشکبار، کالای اساسی، مواد شوینده و بهداشتی و لوازم آشپزخانه با تخفیف 15 تا 40 درصد عرضه می‌شد.

ابزار سودجویی و دلالی

هرچند اصناف در آن زمان برای برپایی نمایشگاه یادشده همکاری کردند اما نارضایتی رئیس اتاق اصناف ایران از برگزاری چنین نمایشگاهی، دورنمایی را از پایانی بر این نمایشگاه نمایان کرد. علی فاضلی در همان زمان با انتقاد از برپایی نمایشگاه‌های اینچنینی، خواستار تعطیلی آنها شد و در این‌باره گفت که اصناف ترجیح می‌دهند در نمایشگاه شرکت نکنند و در عوض در واحدهای صنفی خود، کالاهای مورد نظر را با تخفیف به مردم بفروشند. فاضلی با بیان اینکه تعداد کل بازرسی‌ها از خرده‌فروشان در ۴ ماهه نخست سال جاری بیش از یک میلیون و ۴۲۳ هزار مورد بوده است، گفت: از این تعداد ۷۳ هزار و ۴۴۸ فقره پرونده به ارزش بیش از ۱۱۷ میلیارد ریال تشکیل شده است. وی افزود: در این دوره 60 هزار و 716 فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شده که 62 درصد در بخش کالا و 38 درصد در بخش خدمات است.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین به برخی برنامه‌های اتاق برای تنظیم بازار نیز پرداخت و ادامه داد: متاسفانه در طول چند سال گذشته برگزاری نمایشگاه‌های فصلی به ابزاری در دست افراد سودجو و دلال تبدیل شده بود و به همین دلیل یکی از برنامه‌های اتاق اصناف ایران، تنظیم بازار از طریق برگزاری فروش‌های فوق‌العاده در سطح شهر و واحدهای صنفی در روزهای پیک مصرف است. او با بیان اینکه گفته می‌شود اصناف به خاطر نداشتن تعامل کافی با مجلس و دولت، نقشه راهی برای اجرای هرچه بهتر برنامه ششم توسعه ندارند، گفت: به همین دلیل اتاق اصناف ایران به دنبال برقراری یک تعامل واقعی با مجلس و دولت است تا بیش از گذشته در برنامه‌ریزی اقتصادی کشور و تبیین راهکارهای اساسی برای توسعه تولید و هدفمند کردن نظام توزیع کشور فعال باشد.

فروش فوق‌العاده بدون کالاهای اساسی

در همین حال نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه اصناف با برگزاری نمایشگاه‌های فصلی مخالفند، گفت: در جشنواره فروش فوق‌العاده که از ۱۰ شهریور تا ۱۰ مهر برگزار می‌شود، کالاهای اساسی به دلیل عدم نیاز بازار به آن، شرکت داده نمی‌شوند. ابراهیم درستی در این‌باره اظهار داشت: نمایشگاه‌های فصلی به دلیل عدم وجود مکان استاندارد، عدم توجه به شأن مصرف‌کننده، عدم ورود کالای باکیفیت به نمایشگاه و حمایت از واحد صنفی سطح شهر تا پایان سال جاری برگزار نخواهد شد. وی ادامه داد: کالاهای اساسی در جشنواره فروش توزیع نمی‌شود و این موضوع به دلیل آرامش و عدم نیاز بازار به کالاهای اساسی است، از سوی دیگر عرضه کالای اساسی در نمایشگاه‌های فصلی برای تنظیم و کنترل قیمت بازار بوده است. وی تصریح کرد: اتحادیه‌های مربوطه مسؤول قیمت‌گذاری و بازرسی جشنواره فروش هستند که تمرکز بیشتر به دلیل تقارن زمانی گشایش مدارس، مربوط به کیف‌، کفش و پوشاک است که پیش‌بینی می‌شود در حدود 5 هزار واحد صنفی در این طرح شرکت کنند. وی با اشاره به اینکه جشنواره فروش از 10 شهریور‌ تا 10 مهر سال جاری برگزار خواهد شد، تاکید کرد: در جشنواره‌های فروش برخلاف نمایشگاه‌های فصلی، ضمانت و خدمات پس از فروش به مشتری ارائه خواهد شد، در گذشته بارها دیده شد با پایان زمان برگزاری نمایشگاه اگر کالا ایرادی داشت مشتری برای تعویض نمی‌توانست به جایی مراجعه کند.

درستی گفت: فروش فوق‌العاده مانند حراج نیست، از این رو در فروش فوق‌العاده بنابر صلاحدید فروشنده تخفیف از سود اولیه فروش ارائه خواهد شد که به طور میانگین این میزان 15 تا 20 درصد خواهد بود. نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران خاطرنشان کرد: در عرضه پوشاک مدارس باید فرهنگسازی مناسب صورت گیرد تا نظارت بر قیمت و کیفیت آن به طور صحیح انجام شود در کنار آن  در کیف مدارس باید از تصاویر جذاب که با شؤونات اسلامی هماهنگ است استفاده شود. درستی یادآور شد: در قانون برای ارائه مجوز جشنواره فروش 50 تا 100 هزار تومان برای اتحادیه در نظر گرفته شده که در حال حاضر برخی اتحادیه‌ها برای کاهش هزینه واحدهای صنفی این مبلغ را دریافت نمی‌کنند. وی با اشاره به اینکه 400 هزار واحد صنفی تولیدی از بین رفته ‌است، گفت: در راستای حمایت از تولید داخلی مد نظر است بیشتر از کالاهای ایرانی استفاده شود اما نباید درهای کشور را بست و برای افزایش کیفیت تولیدات داخلی باید بازار رقابتی ایجاد شود. وی ادامه داد: اگر واحد صنفی مجوز جشنواره فروش نداشته باشد و به این کار مشغول شود از سوی مراجع مربوطه به طور قانونی با آنها برخورد خواهد شد.

قیمت ارزان و کیفیت پایین

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: متاسفانه شاهد هستیم که در بعضی نمایشگاه‌ها اجناس بی‌کیفیت ارائه می‌شود که این موضوع در شأن مردم ما نیست. در صورتی که نظارت دقیق وجود داشته باشد و کالاهای خوب، باکیفیت و متناسب با سلایق گوناگون توزیع شود، این نمایشگاه‌ها می‌توانند به اهداف خود برسند و در قدرت خرید مردم تاثیرگذار باشند اما اکنون این شرایط وجود ندارد. باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که ضعیف‌ترین اقشار هم قادر به خرید کالاهای متناسب با سلیقه خود باشند که در عمل چنین چیزی وجود ندارد و بسیاری مواقع افراد مجبورند کالاهایی را با قیمت ارزان و کیفیت پایین خریداری کنند. برپایی نمایشگاه‌های بهاره تداخلی با کار صنوف ندارد و مشکلی در کاسبی آنها ایجاد نمی‌کند اما بهتر آن است که دولت به جای برپایی نمایشگاه با دادن امتیازات خاص به اصناف، کالاهای مورد نیاز مردم را در محله‌ها و فروشگاه‌های محلی عرضه کند تا مردم مجبور نشوند وقت و هزینه‌ای هم برای رفت و آمد پرداخت کنند.

البته موقتی بودن باعث می‌شود تا فروشندگان تعهدی به مشتریان خود نداشته باشد و این فرصت را پیدا کنند تا کالای نامرغوب به مشتری ارائه کنند اما چنانچه شرایط لازم را فراهم کرده و کار توزیع به فروشگاه‌ها و مغازه‌های محلی سپرده شود، مشتریان با اطمینان بیشتری اقدام به خرید می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها