کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

حرف آخر را در بازار خودرو چه کسی میزند ؟

کدخبر:۶۲۹۳یکشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷:۲۱۵۰۹۴ بازدید

رئیس شورای رقابت بر بی‌بازگشت بودن قیمت تعیین‌شده برای خودرو از سوی این شورا تاکید کرد.

رئیس شورای رقابت بر بی‌بازگشت بودن قیمت تعیین‌شده برای خودرو از سوی این شورا تاکید کرد. تصریح رضا شیوا بر تغییر‌ناپذیری مصوبه این شورا می‌تواند پایانی باشد بر بلاتکلیفی و سردرگمی که این روزها به‌دلیل وعده کاهش قیمت خودرو بر بازار حاکم شده است. رئیس شورای رقابت روز گذشته در حالی بر قطعیت قیمت‌های مصوب این شورا تاکید کرد که پیش از این برخی از نمایندگان مجلس و همچنین مسوولان دولتی ضمن اعتراض به عملکرد شورای رقابت خواستار تجدیدنظر در این زمینه بودند. اما رضا شیوا پس از شکست سکوت یک ماهه خود، با بیان اینکه در حال حاضر کشمکشی درخصوص قیمت‌گذاری خودرو وجود ندارد بار دیگر بر جایگاه قانونی شورا در تعیین نرخ‌گذاری خودرو تاکید کرد. بر این اساس هر چند وی تاکید کرده که هیچ گونه ابهامی درخصوص قیمت‌های مصوب وجود ندارد؛ اما به اعتقاد برخی کارشناسان با توجه به بلاتکلیفی بازار در پی اظهارات برخی از نمایندگان بهتر بود که رئیس این شورا زودتر بر حق قانونی و جایگاه شورای رقابت تاکید و قیمت‌های مصوب را تغییرناپذیر می‌خواند و اعلام می‌کرد که به دلیل نافذ نبودن اظهارات منتقدان و همچنین دخیل نبودن آنها در تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری خودرو، مخالفت آنها چندان تاثیری در روند قیمت‌گذاری و فرمول‌سازی آن نخواهد داشت.

رئیس شورای رقابت: پرونده «قیمت خودرو» بسته شده است

گروه خودرو: پس از گذشت یک ماه کشمکش میان شورای رقابت و نمایندگان مجلس بر سر قیمت خودرو و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات در این زمینه، روز گذشته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت قاطعانه اعلام کرد که قیمت‌های مصوب این شورا قانونی و به‌نوعی تغییرناپذیر است.

وی پس از شکست سکوت یک‌ماهه خود، با بیان اینکه در حال حاضر کشمکشی درخصوص قیمت‌گذاری خودرو وجود ندارد، بار دیگر بر جایگاه قانونی شورا در تعیین نرخ‌گذاری خودرو تاکید کرد.رضا شیوا که پس از اعتراض نمایندگان به قیمت‌های مصوب و همچنین حضور در کمیسیون مجلس، طی یک ماه گذشته سکوت اختیار کرده بود و برخلاف نمایندگان معترض نسبت به عملکرد این شورا، اظهارنظری نمی‌کرد در گفت‌و‌گو با برخی خبرگزاری‌ها قاطعانه از مصوبه این شورا حمایت کرد. بر این اساس هر چند وی تاکید داشته که با نرخ‌های تعیین شده توسط این شورا هیچ گونه ابهامی در خصوص قیمت‌ها وجود ندارد، اما به اعتقاد کارشناسان با توجه به بلاتکلیفی بازار در پی اظهارات برخی از نمایندگان بهتر بود که رئیس این شورا زودتر بر حق قانونی و جایگاه شورای رقابت تاکید و قیمت‌های مصوب را تغییر‌ناپذیر می‌خواند. در هر حال آنچه مشخص است، شورای رقابت با توجه با جایگاه قانونی که مجلس خود اعطاکننده به این شورا بوده، به فرمول‌گذاری و تعیین قیمت خودروها پرداخته است حال آنکه اظهارنظرها و واکنش‌هایی که از سوی برخی از مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس به مصوبات این شورا شد عملکرد اعضای آن را مورد سوال قرار داد. حال آنکه به‌نظر می‌رسد به دلیل نافذ نبودن اظهارات منتقدان و همچنین دخیل نبودن آنها در تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری خودرو، مخالفت آنها چندان تاثیری در روند قیمت‌گذاری و فرمول‌سازی در این زمینه نداشته باشد. به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی اگر قرار است برای شورای رقابت جایگاهی قانونی در نظر گرفته شود؛ بنابراین مصوبات آن نیز باید مورد تایید قرار گیرد. به هر حال مخالفت با فرمول‌سازی این شورا از سوی برخی از نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی همچون سخنگوی هیات دولت و همچنین اصرار بر تغییر مصوبات آن، به‌نظر می‌رسد که وجه قانونی نداشته باشد؛ چراکه این جایگاه از سوی مراجع قانونی بازتعریف شده است. بر این اساس اگر چه نمایندگان مجلس تاکید بر ارائه اسنادی دارند که منجر به کاهش قیمت خواهد شد؛ اما به‌نظر می‌رسد که دخالت نمایندگان در این امر برخلاف مصوبات قانونی مجلس در این زمینه باشد. قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت هر چند منجر به شفافیت بازار و خروج دلالان از بازار شد، اما دخالت برخی از مسوولان و نمایندگان در این زمینه و همچنین تشویق به تحریم خرید از خودروسازان، بار دیگر آشفتگی و سردرگمی را به سوی بازار خودرو هدایت کرد. در هر حال به‌نظر می‌رسد قاطعیت و حمایت رئیس شورای رقابت از فرمول قیمت‌گذاری و اطمینان دادن به مشتریان از این جهت که قیمت‌ها تغییر‌ناپذیر هستند، بار دیگر آرامش را به بازار خودرو برگرداند.
 
  سندی ارائه نشد

بيش از يك ماه از انتظار مشتريان براي روشن شدن تكليف قيمت خودرو مي‌گذرد. اين زمان در حالي با اميد مشتريان به «كاهش قيمت‌ها» بر اساس وعده‌هاي نمايندگان مجلس طي شده است كه به‌نظر مي‌رسد هماهنگي لازم براي اجرايي كردن اين ايده در ميان مجريان آن وجود ندارد. بر همين اساس در حالي كه آخرين جلسه شوراي رقابت در پي ارائه نشدن هيچ مستندي از سوي نمايندگان مجلس براي كاهش قيمت خودرو بي‌نتيجه بود، رئيس شوراي رقابت بالاخره آب پاكي را روی دست همه منتقدان ريخت و اعلام كرد «قیمت‌های اعلامی برای خودروهای داخلی معتبر است و تغییر نخواهد کرد.»  اگرچه رئيس شوراي رقابت نظر خود را در رابطه با قيمت خودرو قاطعانه اعلام كرده است، اما با توجه به مدت زماني كه از اعتراض نمايندگان مجلس و بلاتكليفي مشتريان صنعت خودرو در پي اين اعتراض‌ها مي‌گذرد، به‌نظر مي‌رسد چنين اظهارنظري كه مي‌تواند به شفاف‌سازي فضاي فعلي بازار خودرو كمك كند كمي دير هنگام صورت گرفته است. 

در همین حال اما منتقدان به عملکرد شورای رقابت بازهم از پای نشسته و به تکرار اظهارات خود می‌پردازند. به طوری‌که نادر قاضي‌پور، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در واكنش به اظهارنظر اخير شيوا به خبرنگار «دنياي‌اقتصاد» مي‌گويد: ما همچنان پيگير كاهش قيمت خودرو هستيم و مدارك و مستندات خود را در جلسه چهارشنبه اين هفته به شوراي رقابت ارائه خواهيم كرد. او در ادامه مي‌گويد: درست است كه دولتي‌ها قصد دارند قيمت‌ها را كاهش ندهند، اما ما بحث خود براي كاهش قيمت را پيگيري خواهيم كرد. 

با توجه به گفته‌هاي اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس كه به همراه ساير اعضاي اين كميسيون از پیشروان جنبش كاهش قيمت خودرو به‌شمار مي‌روند، به‌نظر مي‌رسد مناقشه جديدي براي كاهش قيمت خودرو در راه باشد؛ زيرا دست‌كم تا پيش از اين رئيس شوراي رقابت نظر خود را اينچنين صريح اعلام نكرده بود.  نمايندگان مجلس به محض اعلام قيمت‌هاي جديد از سوي شوراي رقابت در اواسط تيرماه گذشته، به اين قيمت‌ها اعتراض كردند و در حالي كه خواستار شفاف‌سازي قيمت خودرو تا «چند روز پس از اعلام قيمت‌هاي جديد» بودند، تاكنون موفق به اثبات دلايل خود براي كاهش قيمت‌ها نشده‌اند. آنها حتي مستنداتي كه عقيده دارند كاهش قيمت خودرو بر اساس آنها حتمي خواهد بود را به شوراي رقابت ارائه نكرده‌اند تا به اين ترتيب بعد از گذشت بيش از يك ماه، تنها كار انجام شده براي كاهش قيمت خودرو «وعده‌هاي هرروزه و تقاضا براي نخريدن خودرو تا مشخص شدن قیمت‌ها باشد». 

 با طولاني شدن بحث كاهش قيمت خودرو، قاضي‌پور مي‌گويد: «حق با مردم است، به هر حال چندی است ما مدام می‌گوییم قیمت‌ها باید کاهش پیدا کند. این موضوع خواسته مردم است. این خواسته قابل احترام است؛ زيرا تقریبا همگی می‌دانیم قیمت خودروهای داخلی در این سطحی نیست که در بازار به فروش می‌رسد.» اما گفته‌هاي قاضي‌پور در رابطه با طولاني شدن زمان وعده كاهش قيمت در حالي است كه عضو ديگر كميسيون صنايع و معادن اصولا به «وعده» بودن «كاهش قيمت خودرو» عقيده‌اي ندارد و آن را يك «اجبار» مي‌داند. علي علي‌لو به خبرنگار «دنياي‌اقتصاد» مي‌گويد: «ما براي كاهش قيمت خودرو وعده نداده‌ايم، قيمت‌هاي فعلي بايد كاهش پيدا كنند زيرا كاذب هستند.» از سويي علي‌لو طولاني شدن ايده كاهش قيمت را متوجه عملكرد نمايندگان نمي‌داند و مي‌گويد: «ما مستندات خود را خيلي وقت است ارائه كرده‌ايم، همين گزارش تحقيق و تفحص مجلس پر از اين مستندات است كه 3 ماه قبل به وزير و يك ماه قبل به رئيس شوراي رقابت ارائه شده است، اما به‌نظر مي‌رسد اراده‌اي براي كاهش قيمت خودرو در ميان آقايان وجود ندارد.» 

اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به اينكه اعضاي اين كميسيون به جز گزارش تحقيق و تفحص، مستندات ديگري هم براي كاهش قیمت خودرو در دست دارند، مي‌گويد: «ما انتظار داشتيم در گام اول با توجه به گزارش تحقيق و تفحص، وزارتخانه يا شوراي رقابت براي حذف هزينه‌هاي غيرضروري در صنعت خودرو در جهت كاهش قيمت‌ها اقدام كنند كه متاسفانه اصلا پيگيري نشد، اما نمايندگان به هر حال به كار خود ادامه مي‌دهند.» 

اين انتظار علي‌لو براي «حذف هزينه‌هاي غيرضروري» در صنعت خودرو به منظور «كاهش قيمت خودرو» در حالي است كه يك عضو انجمن قطعه‌سازان به «دنياي‌اقتصاد» مي‌گويد: «چنانچه برخي عقيده دارند در صنعت خودرو فساد وجود دارد با قانون آن را پيگيري و حل كنند، اما آن را به قيمت خودرو ربط ندهند، چطور ممكن است در شرايطي كه بانك مركزي نرخ تورم كشور را تا پايان سال 25 درصد عنوان مي‌كند، خودروسازان خود را از اين تورم جدا كرده و بدون توجه به افزايش قيمت‌ها به كار خود ادامه دهند؟»

كارشناسان نيز در همين زمينه عقيده دارند چنانچه چنين تخلفاتي در صنعت خودرو وجود دارد مي‌توان با تكيه به قانون آنها را پيگيري كرد، اما نمي‌توان انتظار داشت كه با پيگيري اين تخلفات اقتصادي؛ انتظار داشته باشيم نتايج آن به سرعت به‌صورت كاهش قيمت خودرو منعكس شود؛ زيرا اين تخلفات يك روزه رخ نداده‌اند كه بتوان آنها را يك روزه حل و از نتايج آن بهره‌برداري كرد. 

  اما و اگرهاي جديد

اما با توجه به مخالفت رئيس شوراي رقابت با كاهش قيمت خودرو كه چند روز پس از ابراز مخالفتي مشابه از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان شد، آيا مي‌توان بحث كاهش قيمت خودرو را تمام شده در نظر گرفت يا اينكه بايد در انتظار جدال و انتظاري جديد براي قيمت خودرو بود؟ با توجه به تاكيد اعضاي كميسيون صنايع به ادامه داشتن پيگيري‌ها براي كاهش قيمت‌هايي كه آنها را «كاذب مي‌دانند»، به‌نظر مي‌رسد تمام شدن بحث قيمت‌گذاري خودرو و پذيرش نظر شيوا از سوي معترضان به قيمت‌هاي جديد به سادگی رخ ندهد. اما با توجه به شرايط موجود، چنانچه تلاش‌ها از سوي معترضان براي كاهش قيمت ادامه داشته باشد، در نهايت قيمت خودرو چگونه و بر اساس چه سناريويي كاهش پيدا خواهد كرد؟ 

 قاضي‌پور مي‌گويد: ما مستنداتي داريم كه بر اساس آنها كاهش قيمت خودرو حتمي خواهد بود. 

او يكي از مستنداتي را كه عقيده دارد بر اساس آن قيمت خودرو مي‌تواند كاهش پيدا كند «حذف هزينه‌هاي غيرواقعي است كه براي استاندارد يورو4 از مردم دريافت مي‌شود». به گفته قاضي‌پور، خودروسازان در حالي در خودروهاي مختلف هزينه‌اي بين يك ميليون و 500 هزار تا 3 ميليون و 500 هزار تومان از مشتري دريافت مي‌كنند كه هزينه واقعي ارتقای استاندارد آلايندگي از يورو2 به يورو4 چيزي بين 300 تا 400 هزار تومان است. 

قاضي‌پور عقيده دارد قبلا هم چيزي حدود 2 ميليون تومان بابت استاندارد يورو2 از مشتريان دريافت مي‌شده است كه با تغيير اين استاندارد به يورو4 نه تنها دريافت اين مبلغ از مشتريان ادامه دارد؛ بلكه هزينه‌ استاندارد يورو4 نيز به آن اضافه شده است. اين تنها يكي از مستنداتي است كه نمايندگان مجلس قصد دارند با تكيه بر آن، شوراي رقابت را براي كاهش قيمت‌ها راضي كنند. 

جداي از ارائه مستندات از سوي نمايندگان مجلس كه مي‌تواند به‌عنوان احتمالي براي كاهش قيمت خودرو در نظر گرفته شود، علي‌لو استفاده از «ابزارهاي قانوني مجلس» را راه‌حل ديگري براي كاهش قيمت خودرو عنوان مي‌كند. او در اين رابطه مي‌گويد: «ما صراحتا مي‌گوييم كه اگر اراده‌اي براي تغيير قيمت‌ها نباشد و حق مردم به آنها بازنگردد، مجلس از ابزارهاي قانوني خود براي اين كار استفاده خواهد كرد.» اين عضو كميسيون صنايع و معادن در ادامه مي‌گويد: «در واقع اين وظيفه ما نيست كه قيمت خودرو را پيگيري كنيم؛ اما از آنجايي كه شوراي رقابت و وزارتخانه به هيچ كدام از درخواست‌ها يا مستنداتي كه ما به آنها ارائه نداده‌ايم توجهي نكردند و حتي يك تماس هم با ما برقرار نكرده‌اند، ما وظايف آنها را پيگيري مي‌كنيم و هيچ بعيد نيست خود ما قيمت تمام شده خودروها را اعلام كنيم تا واقعيت‌ها مشخص شود.»

 علي‌لو عقيده دارد نمايندگان مجلس مي‌توانند با يك تلورانس 10 درصدي قيمت تمام شده خودرو را اعلام كنند تا واقعيت‌ها مشخص شود، اما از آنجا كه خودروسازان تاكنون پاسخي به نامه نمايندگان مبني‌بر دريافت اطلاعات از آنها نداده‌اند، مشخص نيست اين كار چه زماني انجام خواهد شد.

 به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد با وجود اظهارنظر رئيس شوراي رقابت براي قطعي اعلام كردن قيمت خودرو، تلاش نمايندگان براي كاهش قيمت بر اساس وعده‌هايي كه به مشتريان داده‌اند ادامه داشته باشد، اما با توجه به كلي بودن موضوعاتي كه در گزارش تحقيق و تفحص به آن اشاره شده است و ساير مستنداتي كه هنوز ارائه نشده است، مشخص نيست روشن شدن تكليف قيمت خودرو از سوي نمايندگان تا چه زماني ادامه داشته باشد.

اما احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان در رابطه با چگونگي كاهش يافتن قيمت خودرو مي‌گويد: «بعد از بررسي‌هاي 15 ماهه شوراي رقابت به ما اجازه افزايش قيمت 5/5 درصدي را داد در حالي كه در اين مدت قيمت مواد اوليه بيش از اينها افزايش يافته بود با وجود اين شاهد هستيم كه برخي نمايندگان مجلس به‌دنبال حرف‌هاي مردم‌پسند و كاهش قيمت خودرو هستند.» 

نعمت‌بخش در ادامه مي‌گويد: «با توجه به واقعيت‌هاي اقتصادي كشور، امكان كاهش قيمت خودرو وجود ندارد، اما بعيد نيست نمايندگان مجلس براي اثبات ادعاي خود طرحي را براي كاهش قيمت در مجلس به تصويب برسانند؛ زيرا با توجه به قانوني بودن اقدام شوراي رقابت در تعيين قیمت و همچنين با توجه به واقعيت‌هاي اقتصادي موجود اين تنها راه باقيمانده براي كاهش قيمت خودرو خواهد بود.» 

ساسان قرباني نيز تنها راه‌كار باقيمانده براي كاهش قيمت خودرو را «دستور از بالا» عنوان مي‌كند و مي‌گويد: «فكر مي‌كنم با توجه به نرخ تورم و هزينه‌هايي كه توليد خودرو دارد، تنها راه كاهش قيمت خودرو دستور باشد، تنها در اين صورت است كه قيمت خودرو مي‌تواند كاهش پيدا كند، اما اين اقدام هزينه‌اي سنگين به قيمت از بين رفتن صنعت خودرو خواهد داشت.» 

در نهايت با توجه به اظهارنظر قاطع رئيس شوراي رقابت در رابطه با قيمت خودرو و با توجه به اينكه اين شورا بر اساس قانون تصويب شده در مجلس شوراي اسلامي به‌عنوان نهادي فراقانوني تصميم‌گيرنده نهايي براي تعيين قيمت خودرو است، به‌نظر مي‌رسد ساير اظهارنظرها از سوي نمايندگان مجلس يا سخنگوي دولت در رابطه با قيمت خودرو، از قابليت اجرايي لازم و كافي برخوردار نباشد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

سهیل: 1393/5/2609:24:23،
204
51
اگر مردم همت کنند، حرفِ آخر رو مردم میزنند.
تا الان که تقریبا خوب بوده.
اگر مردم همینطوری به نخریدن این آهن پاره ها ادامه بدن به زودی
این صنعت مردم کُش به زمین میخوره.
حسین: 1393/5/2610:02:30،
139
26
پس کسایی که میگن مجلس در راس امور است واقعا اینجوری نیست ، مجلسی که نتونه یک قیمت گذاری ساده را انجام بده ...، واقعا دیگه نمیدونم چی بگم ....
حامد: 1393/5/2610:08:20،
52
89
چه نخریدنی برادر من، چه ثبت نام نکردنی عزیز من، نیستی ببینی چه خبره به محض اینکه ثبت نام شروع میشه مثل مورو ملخ میریزن واسه ثبت نام، کسانی که ماشین لازم ندارند یا پولشو ندارن میگن نخریم اونایی که لازم دارن به حرف من و شما نیستن برادر خیلی خودتونو خسته گفتن نخرید نخرید نکنید، آدم سراغ دارم موقع ثبت نام سه جا نشسته واسه ثبت نام از صبح تا ساعت 1 ظهر که تونست و ثبت نام هم کرد یه همچین مردمی داریم اونوقت شما میگی همت کدوم همت کدوم کشک تا زمانی که هنوز یاد نگرفتیم زمانی که قیمت میاد پایین بخریم نه موقعی که قیمت ها داره میره بالا با هجوم به بازار بالاتر میبریم
amir: 1393/5/2610:26:07،
40
32
کوشن اونایی که می گفتن ارزون می شه نزدیک به 1 ساله به قوله خودمون تحریم کردیم چی شد تازه عده بیشتری از مردم دارن ماشین خارجی میخرن تو خیابون نگاه کنین اپتیما و النترا و سانتافه و... داره تبدیل به پراید میشه فقط ما بد بختاشیم
عمو هوشنگ: 1393/5/2610:41:28،
31
25
احسنت. همینطوره
ali: 1393/5/2611:00:23،
28
55
من که هفته پیش 141se یورو 2 خریدم 16.700.000 دیگه خسته شدم از بی ماشینی.به قول دوستمون اونایی که میگن تحریم یا پولشو ندارن یا ماشین لازم ندارن.تو این دوره ماشین از نیازهای ابتدایی هر خانوادس.حالا خود دانید....
دانشجو: 1393/5/2611:16:08،
34
29
ما منتظر یه عمل واقعی هستیم. اگه فقط به حرف زدن باشه منم اعلام می کنم که قیمت خودرو باید 50درصد بیاد پایین........
علیرضا: 1393/5/2612:02:45،
67
20
حرف آخر رو باید بازار بزنه ولی نه این بازار انحصاری
بازاری که تعرفه گمرک 0 یا نهایت 5 درصد باشه
مثل همه ی دنیا
شما که قیمت همه چیز رو جهانی کردین
چطور اینجا که به ضرر خودتون هست قیمت نباید جهانی بشه؟
شرم و حیا هم خوب چیزیه
سعید: 1393/5/2615:20:28،
33
25
شلوغش نکنین عاغا کی گفته مردم واسه خرید صف بستن؟ کجاست این صف چراما نمیبینیم؟ همین الانش قیمت خودروهای صفر توبازار از خود کارخونه کمتره میتونید پرس و جوکنید
سعید: 1393/5/2615:20:44،
25
23
دوستان حواسشون باشه اینجا یه عده دلال هستن که با اسمهای مختلف کامنت میذارن و چکیده حرفاشونم اینه که اگه نخرید گرون میشه یا قیمتها همینه دیگه پایین نمیاد برید بخرید.
متواضع: 1393/5/2609:24:53،
69
31
همین که یک ماه بازار خودرو راکد ماند و حال خودروسازها گرفته شد،خودش جای تشکر داره از مجلسی ها .
ناگفته نمانداز روز اول مشخص بود اینا همه باد توووی بوقه.
reza: 1393/5/2609:25:57،
39
22
حرف اول و آخرو مدیرانی میزنند که اگه با کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو 10 درصد از دریافتیشون کم بشه به خدا حاضر نیستند به اون تن بدن
من کامل: 1393/5/2609:26:23،
31
89
فعلا با اجازه من زودی برم تیبامو بخرم تا قیمت بالاتر نرفته.
آخرش نگفتین من چه رنگی بخرم؟؟؟؟؟؟؟؟
دانشجو: 1393/5/2611:17:22،
44
22
رنگارنگ بخر. بزار به خودت بیاد که هر دقیقه یه رنگی هستی
نوید: 1393/5/2611:41:26،
41
19
دلال میدونم تیبا رو دستت باد کرده تبلیغات نکن.
عباس: 1393/5/2609:28:48،
71
28
به نظر شما دولتی که مسئله قیمت خودرو را نمیتونه با قاطعیت حل کنه...مسائل بین الملی را میتونه به سرانجام برسونه...!
کامی: 1393/5/2609:28:53،
51
19
والا این خودروسازانی که ما تویه این مدت دیدیم و شنیدیم حرف اول و آخر رو خودشون می زنند،شورای رفاقت هم...
مهندس: 1393/5/2609:30:15،
15
31
دولت
بابک: 1393/5/2609:33:00،
50
37
ما با نخریدن فرغون سازا و دولت رو وادار می کنیم که قیمتارو پایین بیارن چه نعمت بخش و شیوا خوششون بیاد چه بدشون
آرمان: 1393/5/2609:38:53،
82
20
اگر هیچ قانونی هم تو کشور قابل اجرا نباشه و یا اصلاً قانون نباشه...
بعضی قواعد تو کل دنیا فراگیرند
مثلا قاعده ارتباط مستقیم تقاضا با قیمت!!!
نخرید بی شک کاهش پیدا خواهد کرد.
هم داخلی و هم خارجی
آرمان: 1393/5/2609:57:08،
49
25
حرف اول آخر رو باااااید مردم بزنن!!!!!!

بذارین التماسشون بیشتر بشه
سایه بازیشون
نقشه هاشون بیشتر نقش بر آب بشه
مااا بیشتریم
آرمان: 1393/5/2610:01:50،
47
23
مااا مرررردمیم ، اونها یک مشت دلال...
صدای ایران: 1393/5/2609:40:06،
42
25
ما با هم متحد شدیم و تا زمانی که قیمت ها پایین نیاد خودرو نمی خریم ، خودرو یک وسیله رفاهی است نه تجاری ، آن دسته از منافقان و دشمنان که مملکت رو به سمت شکست کامل اقتصادی بردن حال در پی نابودی کامل نسل ایرانی هسنتد
با یاری پروردگار متعال در جایگاه حق "حرف آخر را ما مردم ایران می زنیم"
امیر: 1393/5/2609:40:21،
35
30
امیدوارم دولت بی تدبیر که الکی برای مردم امید واهی ایجاد کرده بود، واردات خوردو رو آزاد کنه، اون موقع نیازی به وجود شورای رقابت نخواهد بود. بازار رقابتی و بدون انحصار آرزوی مردم هست و البته لیاقتشون. این همه مفسده از اینجا بلند میشه که میخوان این صنعت رو انحصاری در دست خودشون نگه دارن و سودشون بره تو جیبشون. کسی به فکر مرم نیست.
نام شما: 1393/5/2609:41:40،
64
28
همه سر کاریم و در حال رکرد زدن
مسعود موسوی: 1393/5/2609:45:37،
39
25
حرف آخرو همه میدونیم کی میزنه! اینها همش فیلم و دغل بازیه.
ایشونم راضی نیست و نخواهد بود که این پول یا مفت تو جیبش نره.
مسعود : 1393/5/2609:46:13،
28
31
الهی شکر این یه مشکل هم حل شد و عوام که باز هم منتظر ارزون شدن بودن فهمیدن این هم یه وعده سر خرمن بیش نبوده ....البته شک دارم فهمیده باشن!!!!!!!!!!!!
farzin: 1393/5/2609:46:58،
44
22
اگه سودی که از قیمت های جدید خودرو به آقای شیوا و بقیه ی آقا زاده ها میرسه به من میرسید خداییش منم با کاهش قیمت خودرو مخالفت میکردم
یعنی خوشم میاد مملکتمون شده مملکت گل و بلبل که هر کسی راحت فقط به نفع خودش تصمیم میگیره
بعدشم میان میگن همه چی آرومه...
مهندس رامین: 1393/5/2609:47:24،
31
17
بنام خدا
مدیر بی سواد دلال که نه علم اداره سیستم رو داره نه جرات عقب کشیدن از مسند.

البته چاشنیش دست دلال های مرتبط با خود این مدیران هست.
خمونهایی که مسئول صادرات(هبــه) خودروها به عراق و سوریه و بلاروس و... هستند.

والسلام
علی جون: 1393/5/2609:49:51،
51
62
تنها راه واقعی شدن قیمت ها نخریدن ماست
تو این مملکت کسی برای ملت کاری نمی کنه
مهدی: 1393/5/2609:50:42،
33
17
ممنون از سایت ایران جیب بابت این پست های خوب
به این نتیجه رسیدم که اگه ایران جیب مجوز وزارت علوم رو داشت من الان دکترای خرید خودرو در ایران رو داشتم
کشکول جوینی: 1393/5/2610:22:28،
26
25
حرف آخر را ضعیفه میزنه ولاا غیر والسلام....
katalan: 1393/5/2610:33:18،
56
16
همه این حماقتها از اینجا ناشی میشه که صنعت خودرو انحصاریه و برای تعیین قیمت باید شورای رفاقت باشه.... وقتی بازار آزاد باشه این مسخره بازیا معنی نداره.
دلال: 1393/5/2610:38:32،
25
22
والا با این مسخره بازیشون بازاره مارو هم خراب کردن
ممل: 1393/5/2610:45:10،
26
15
دمتون گرم مردم عزیز
درسته پرونده بسته شده و بجایی نرسیده!
اما با بیان خودشون اعلام کردن که با بسته شده پرونده قیمت خودرو بازم هم مردم میلی به خرید ندارن
پس با ادامهدادن تحریم این خودرو سازان ظالم
بالاخره آنها دست به راه چاره ایی میزنن!!
ادااااااااااااااااااااااااااااااامه بدید تحرررررررررررررررررررررررررررریم رو!!
65: 1393/5/2610:54:14،
19
29
میگن نمیخریم..پس کی میخره این ماشینارو.دیروز تا ساعت 5 بعداز ظهر ظرفیت پر شد...
نوید: 1393/5/2611:45:55،
21
21
دلال ها میخرن به مردم ربطی نداره ولی ایندفه رو دستشون باد میکنه.
علی: 1393/5/2610:54:22،
22
27
آقا قضیه چیه؟؟؟؟

اینا هی میگن ماشین باید ارزون بشه، اونونقت پارس lx رو یک میلیون و هفتصد هزار تومان تو 3-4 روز گذشته گرونش کردند!!!!!


البته این بجز افزایش قیمت یه میلیونی یه ماه پیش هستش ها!!!

و البته بجز افزایش قیمت سه میلیونی چهار ماه پیش!!!!!!!!!!!!


بابا چند بار گرونی؟؟؟؟؟؟؟


ماشن از 32 میلیون رسیده به 38 میلیون

این که بیشتر از 20 درصد شد!!!!!!!!!!!!!!!!!



نکنه ایرانجیب داره اشتباه میزنه قیمت ها رو!!!!!!!
کیوان: 1393/5/2610:54:42،
22
27
همه این جار و جنجال ها برای راکد کردن بازار بوده و می خواستند تب و تاب خرید را پایین بیاورند و این افزایشی که کشیدند رو ماشین به بازار وارد نشه که با این ترفند خوب تونستند این کار را انجام بدهند حالا در این میان اگر بازار باز رونق بگیره مطمئنا افزایش شدیدی را تجربه خواهد کرد توی این کسادی بازار از وجود خریدارهای واقعی دلال ها بیکار نبودند و ماشین های فروشندگان واقعی را به قیمت بعضا نزدیک یا برابر با قیمت تمام شده خریده اند به امید رونق گرفتن- مردم هم چاره ای ندارند امروز نخرند فردا باید بیشتر پول بدهند
نادر: 1393/5/2613:15:39،
21
20
من كاملا موافقم .چون اگه قرار بود كاري بشه تا الان شده بود . نا سلامتي رئيس جمهور و مجلس دارن حرف ميزنند البته از يه ماه پيش تا الان انگار گل لقد ميكنند منتاژ كاران كار خود را ميكنند .
عمله: 1393/5/2611:08:39،
46
20
حرف اخر را عزراییل میزنه
کیوان: 1393/5/2611:09:12،
29
23
من با علی موافقم قیمت های بازار خیلی بیشتر از قیمت ایران جیب است بعضی بر اساس قیمت ایران جیب ماشینشون را معامله می کنند و کلاه سرشون میره من خودم کسانی را می شناسم که دلال ماشینشون را با قیمت ایران جیب خریده و توی همون روز با قیمت 3 میلیون گرانتر فروخته
نوید : 1393/5/2622:07:05،
20
24
خواب دیدی داداش؟؟
من قیمت تمام ماشینا دستمه..ایرانجیب همه ماشینارو گرونتر زده بجز سورن ELX EF7 که زده 36300000 که تو بازار 37000000..اونم 3 میلیون فرقش نیست
مهبد : 1393/5/2611:09:30،
20
26
معلومه خوب شیتیلی گرفتی آقای شورای رفاقت! که اینجوری شدی دایه مهربانتر از مادر واسه لگن سازا.
ساده: 1393/5/2611:24:32،
39
17
ساده لوحی مردم و بدجنسی خودروسازان
خنگ: 1393/5/2611:36:29،
32
21
ادم های خنگ مثل من
مردم: 1393/5/2611:55:15،
19
26
مردم دارن بازی میخورن اینا از همون اول نمیخواستن قیمت هارو کم کنن.
رضا: 1393/5/2612:26:52،
28
25
اکیدا به شما توصیه می کنم صحبت های شخص آقای نادر قاضی پور را اصلا جدی نگیرید....
ملك: 1393/5/2612:33:46،
23
19
بازم ميگم هر كي نخره ضرر كرده اين پتانسيل آزاد ميشه و هجوم باز خودرو رو گرون ميكنه. هميشه اينطور بوده. بخريد تا آرومه. مجلس كاري براي من و تو انجام نميده. خودمم رفتم ال نود بخرم. از 89 تا پارسال داشتم خيلي خوبه. يك بارم تعميرگاه نرفتم.
666: 1393/5/2612:52:54،
25
22
اقای شیوا فکر کنم نمیدونی صندلیی که بهش تکیه دادی برای چی هست؟شورای رقابت تو هر کشوری هست و کارش تلاش برای از بین بردن مافیا و انحصار خودرو میباشد.خداییش چقدر گرفتی که به این راحتی جبهتو عوض کردی؟مردم تنها را نخریدن هست اگه هم کسی ماشین لازم داره دست دوم بخره.کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
شهریار: 1393/5/2622:30:51،
39
26
تابلو که دلال ماشینیا. ال لگنم شد ماشین؟؟؟ رو دستت باد کرده؟
آی ملت فهیم ایران نخرید. خواهشا نخرید به خصوص پارس LX که همش نصیب دلالهای کثیف ویران خودرو میشه و این اشغالو که داشبردش از جنس پلاستیک زائده به قیمت 38 39 تومن به مردم میندازن.ای لعنت بر هر چی دلاله که خون مردمو میمکه
مرادی: 1393/5/2613:34:01،
16
24
کار نمایندگان ما جابجایی نمایندگان کلاس (مبصر)سرایداران.خدمتگزاران کلیه ادارات. استخدام نگهبان برای جوانان بیکار در تهران به صورت موقت.جابجایی مدیر ادارات .مدارس ودریافت وام بادر صد بالا برای طرفدارانشان البته بهشون توصیه میکنم یک یادگاری را هم روی صندلیهای مجلس هم بنویسند.بابا بی خیال مردم کیلویی چند!!!!!!!!!!!!!!!
ملت سرکار: 1393/5/2615:24:35،
19
26
حالا بشینید تا ارزون شه یه چیزی میگم بدونید مجلس یه نهاد بسیار پیچیده و تودرتویی هست اگر همین طرح ارزون شدن خودرو از کمیسیون صنایع که 5یا6نفر این سرصداها رو راه انداختن بیاد برای رای گیری تو صحن علنی به خدا 18تا رای نمیاره خیلی مسایل پشت پرده هست که روی رای کلی تاثیر داره.این داستان ها فقط واسه رای جمع کردن چندنفر واسه دوره بعده.
ی: 1393/5/2621:53:35،
21
26
کسانیکه میگن تحریم خودشون موقع فروش فوری اولین نفرات ثبت نامی هستند- موقع ثبت نام یه سر به نمایندگیهابزنیدببینیدچه خبره اصلا مردم راه میدن بری داخل
ایران : 1393/5/2712:13:53،
26
28
حرف آخروکسی میزنه که پول بیشتری به تصمیم گیرندها بده ملت که نکاینده ندارن بگن سالانه چندهزارمیلیاردمیدیم پشت مصرف کننده روبگیر معلومه چطورمیشه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا