کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

بررسی قیمت خودرو و نرخ تورم از سال 86 تا 92

کدخبر:۶۲۱۷سه شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶:۲۱۶۴۵۵ بازدید

رشد نرخ تورم طي سال‌هاي گذشته اگرچه قيمت بسياري از كالاها و خدمات را با افزايش همراه كرد، اما خودروسازان عقيده دارند قيمت خودرو همواره ...

 رشد نرخ تورم طي سال‌هاي گذشته اگرچه قيمت بسياري از كالاها و خدمات را با افزايش همراه كرد، اما خودروسازان عقيده دارند قيمت خودرو همواره رشد كمتری نسبت به نرخ تورم داشته است.

نگاهي به تازه‌ترين نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی که مربوط به تیرماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه خود است گویای صحت ادعاي خودروسازان مبنی‌بر «عدم تناسب رشد قيمت خودرو نسبت به نرخ تورم» است. براساس آمار منتشر شده درحالي‌كه رشد عمومي قيمت‌ كالاها و خدمات در كشور طي زمان اعلام شده 6/14 درصد بوده، قيمت خودرو به‌صورت ميانگين رشدي 5/5 درصدي داشته است. تورم به مفهوم افزايش سطح عمومي قيمت‌ها يا كاهش مـستمر قدرت خريد است، اتفاقي كه اگرچه در سال‌هاي اخير شدت گرفته است؛ اما بر اساس آمارهاي موجود از سال 81 به اين سو تبديل به معضلي آشنا براي اقتصاد ايران شده است.  بر همين اساس با توجه به صعودي بودن نرخ تورم در كشور طي سال‌هاي گذشته، خودروسازان همواره از «كمتر بودن» ميزان رشد قيمت خودرو نسبت به تورم جاري كشور به عنوان يكي از افتخارات خود ياد مي‌كنند.

خودروسازان در حالي با اشاره به اين عملكرد خود از دولت مي‌خواهند فشارهايي مانند قيمت‌گذاري دستوري برای محصولاتشان را از دوش آنان بردارند كه منتقدان، اين عملكرد خودروسازان را (كمتر بودن شدت رشد قیمت خودرو نسبت به تورم) با توجه به حمايت‌هاي دولت از صنعت خودرو طبيعي مي‌دانند. منتقدان عقيده دارند با توجه به حمايت‌هايي نظير بالا بودن تعرفه واردات خودرو، شايد رشد قيمت تا همين ميزان هم براي صنعت خودرو توجيه‌پذير نباشد چه رسد به اينكه قيمت خودرو همگام با تورم رشد داشته باشد. 

از ديگر سو اگرچه خودروسازان كم‌تر بودن قيمت خودرو نسبت به نرخ تورم را ناشي از اقدامات خود در صنعت خودرو مي‌دانند، اما كارشناسان اقتصادي عقيده دارند حمايت‌هاي دولت از صنعت خودرو باعث شده است مسير اين صنعت از اقتصاد كشور جدا باشد. براي مثال در حالي كه ركود در توليد باعث تعطيلي بسياري از واحدهاي توليدي كوچك و بزرگ خصوصي و بيكاري تعداد زيادي از افراد طي چند سال گذشته شد، صنعت خودرو با وجود افت شديد توليد از قاعده اعلام «ورشكستگي» يا «بيكاري كاركنانش» مستثني بوده است. به اين ترتيب كارشناسان اقتصادي عقيده دارند در رابطه با كمتر بودن رشد قيمت خودرو از تورم نيز، اين حمايت‌هاي دولت بوده كه باعث شده قيمت محصولات خودروسازان از تورم جاري كشور تاثير نپذيرد و با شدت كمتري نسبت به تورم در جريان باشد.اظهارنظرهايي از اين دست در حالي از سوي كارشناسان مسائل اقتصادي وجود دارد كه خودروسازان با رد آنها، كمتر بودن قيمت خودرو نسبت به نرخ تورم جاري را تماما به اقدامات خود نسبت مي‌دهند. خودروسازان عقيده دارند طي سال‌هاي مختلف قيمت محصولات آنها به اين دليل از نرخ تورم جاري كشور پايين‌تر بوده است كه آنها با انجام صرفه‌جويي‌هايي در زنجيره خودروسازي باعث شده‌اند قيمت تمام شده خودرو با افزايشي برابر با نرخ تورم همراه نباشد. 

اين گفته خودروسازان در حالي است كه بعد از اعلام قيمت‌هاي جديد از سوي شوراي رقابت، معترضان به اين قيمت‌ها اعلام كردند كه هزينه‌هاي توليد در صنعت خودرو كشورمان از استاندارد جهاني بيشتر است. معترضان به قيمت‌هاي جديد كه اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس اكثريت آنان را تشكيل مي‌دهند عقيده دارند با كاهش هزينه‌هاي توليد در صنعت خودرو، مي‌توان قيمت خودرو را تا 15 درصد قيمت‌هاي فعلي كاهش داد. كاهش قيمت خودرو تا 15 درصد، بر اساس ايده معترضان به قيمت‌هاي جديد، با توجه به نرخ تورم در يك سال گذشته به اين معنا است كه قيمت خودرو بسيار كمتر از نرخ تورم فعلي خواهد بود. در كنار معترضان به قيمت‌هاي جديد خودروسازان، كارشناسان اقتصادي نيز همچنان بر اين عقيده خود پافشاري مي‌كنند كه صنعت خودرو به دليل حمايت‌هاي دولت، از منطق بازار به دور بوده و به همين دليل از تغييرات قيمتي بر اساس نرخ تورم تاثير نمي‌پذيرند. به‌عقيده اين دست از كارشناسان، نمي‌توان حركت خودروسازان در سايه امن دولت را به حساب عملكرد آنها گذاشت. 

اما خودروسازان در اين رابطه چه نظري دارند؟ آنها در اثبات ادعاي خود مبني بر عملكرد مثبت‌شان در كم‌تر نگاه داشتن قيمت خودرو نسبت به نرخ تورم جاري در سال‌هاي گذشته چه مي‌گويند؟ 

يك عضو انجمن قطعه‌سازان در اين رابطه مي‌گويد: قيمت خودرو هميشه از شاخص تورم كشور پايين‌تر بوده است، امسال هم با وجود رشد قيمتي كه در خودرو اتفاق افتاد مي‌توان مشاهده كرد كه بار ديگر قيمت خودرو از نرخ تورم جاري كشور پايين‌تر بوده است. 

محمدرضا نجفي‌منش عقيده دارد خودروسازان طي سال‌هاي مختلف توانسته‌اند با تكيه بر تيراژ توليد و همچنين كنترل هزينه‌هاي توليد، قيمت خودرو را پايين نگاه دارند اگرنه «قيمت‌ خودرو سر به فلك مي‌گذاشت.» گفته‌هاي نجفي‌منش در حالي است كه بعد از رشد ناگهاني قيمت خودرو در ماه‌هاي پاياني سال 91، مشتريان «سر به فلك گذاشتن قيمت‌ها» را به معناي واقعي درك كردند. رسيدن قيمت پرايدي كه پيش از رشد قيمت‌ها مي‌شد آن را با قیمتی حدود 9 ميليون تومان تهيه كرد، به 20 ميليون تومان، براي مشتريان بازار خودرو معنايي جز سر به فلك گذاشتن قيمت‌ها نداشت. اين در حالي است كه از آن زمان تاکنون، توجيهات خودروسازان مبني‌بر تلاش آنها براي كنترل قيمت‌ها ادامه دارد. 

اما واقعيت این است که توجيهاتي از اين دست كه «خودروسازان همواره رشد قيمتي كمتر از نرخ تورم جاري كشور داشته‌اند» براي مشترياني كه قدرت خريد خود را از دست داده‌اند چندان التيام‌بخش نبود.  با رشد ناگهاني قيمت خودرو، فرقي نداشت كه قيمت پرايد به 20 ميليون تومان برسد يا بر اساس نرخ واقعي تورم رشد كند و رقمي عجيب‌تر را براي خود به ثبت برساند، زيرا به هر حال بخش زيادي از مشتريان بازار خودرو قدرت خريد خود را از دست داده بودند.

 توضيح خودروسازان در رابطه با اين ميزان افزايش قيمت اين است كه «اگرچه خودروسازان همواره سعي كرده‌اند قيمت خودرو را كمتر از نرخ تورم نگاه دارند، اما در سال 91 و بعد از نوسانات ارزي كه انفجار قيمت مواد اوليه و هزينه‌هاي توليد را به همراه داشت، راه‌كارهاي خودروسازان براي پوشش دادن هزينه‌ها و پايين نگاه داشتن قيمت‌ها كمتر پاسخگو بود.» اما راهكار خودروسازان براي پايين‌تر نگاه داشتن قيمت محصولاتشان نسبت به تورم چه بوده است؟ 

يك مدير ارشد در صنعت خودرو با اشاره به اين موضوع كه اگر دولت در قيمت‌گذاري خودرو دخالت نمي‌كرد خودروسازان به راحتي مي‌توانستند قيمت‌ها را كنترل كنند، مي‌گويد: بين سال‌هاي 78 تا 85 كه قيمت‌گذاري خودرو بر اساس حاشيه بازار انجام مي‌شد، با وجود نوسان نرخ تورم خودروسازان افزايش قيمت چنداني در قيمت محصولات خود نداشتند؛ زيرا اين به نفع خودروسازان نبود كه قيمت‌هايشان را زياد كنند و به‌واسطه آن بازار را از دست بدهند. اين مدير ارشد صنعت خودرو با ارائه اين توضيح مي‌گويد: به كار گرفتن سه عامل در پايين‌تر بودن قيمت خودرو از نرخ تورم، براي خودروسازان تاثيرگذار بوده است.  او با رد كردن هرگونه فشار از سوي دولت براي ثبات قيمت‌ خودرو، درحالي‌كه خودروسازان همواره از ثبات دستوري قيمت خودرو توسط دولت گلايه دارند، مي‌گويد: خودروسازان طي سال‌هاي گذشته با تكيه بر افزايش بهره‌وري، هزينه‌هاي توليد را كاهش داده‌اند، براي مثال خودروسازان با تكيه بر رشد توليد توانستند به جاي رشد دو برابري در هزينه‌هاي توليد؛ اين هزينه‌ها را تا سقف 70 درصد حفظ كنند به اين ترتيب اگر رشد قيمت كالاها در يك سال 100 درصد بوده، قيمت خودرو تنها تا 70 درصد رشد كرده و به دليل صرفه‌جويي‌هاي انجام شده، تا 30 درصد كمتر از رشد قيمت‌هاي جاري بوده است. 

اين مدير ارشد يكي از راه‌هاي افزايش بهره‌وري را افزايش تيراژ توليد مي‌داند. افزايش تيراژ توليد باعث مي‌شود هزينه‌هاي توليد در تعداد خودروها سرشكن شده و با كاهش همراه شود. اما يك مدير ارشد دومين عامل تاثيرگذار در پايين‌تر بودن قيمت خودرو نسبت به نرخ تورم را «اجراي پروژه‌هاي كاهش هزينه‌ از سوي خودروسازان» مي‌داند و مي‌گويد: خودروسازان فعالیت های زيادي روي خطوط و روش‌هاي توليد انجام مي‌دهند تا هزينه‌هاي توليد را تا ميزان ممكن كاهش دهند.

سومين عاملي كه خودروسازان عقيده دارند با تكيه بر آن توانسته‌اند قيمت خودرو را زير نرخ تورم نگاه دارند «صفر بودن استهلاك سرمايه‌گذاري در توليد برخی خودروها بوده است.» به عقيده يكي از مديران ارشد در صنعت خودرو، چنانچه توليد كالايي در تيراژ زياد و براي مدتي طولاني ادامه داشته باشد، به علت بازگشت سرمايه و صفر شدن استهلاك سرمايه‌گذاري، آن كالا مي‌تواند در مقابل رشد قيمت‌ها تحمل بيشتري داشته باشد. براي مثال خودرويي مانند پرايد يا پژو 405 كه سال‌ها از زمان سرمايه‌گذاري و توليد آنها مي‌گذرد، مي‌تواند در مقابل رشد نرخ تورم ثبات بيشتري داشته باشد؛ درحالي‌كه يك محصول جديد به دليل تازه بودن سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده روي آن، نمي‌تواند چنين ثباتي داشته باشد. 

در نهايت هرچند خودروسازان عقيده دارند قيمت محصولات آنها كمتر از نرخ تورم بوده است، اما حتي محصولات قديمي آنها مانند پرايد يا 405 نيز در مقابل رشد قيمت‌ها مقاومت چنداني از خود نشان ندادند و بسياري از مشتري‌هاي خود را از خريد نااميد كردند. بر همين اساس اگرچه پايين‌تر بودن قيمت خودرو نسبت به نرخ جاري تورم يكي از واقعيت‌هاي صنعت خودروست، اما چنانچه رشد قيمت خودرو پابه‌پاي نرخ تورم پيش مي‌رفت، بر مشکلات این صنعت افزوده می‌شد؛ بنابراين به‌نظر مي‌رسد صنعت خودرو دست‌كم براي حفظ حيات خود، با تكيه بر راه‌كارهايي كه ذكر شد و همچنين حمايت‌هاي دولتي كه كارشناسان اقتصادي به آن اشاره دارند، با سرعتي كمتر از نرخ تورم حركت كرده است.


m5lgnef2687a09yyemw.jpg

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

میثم: 1393/5/2107:42:34،
69
18
میخاید ارزان نکنید مقدمه چینی لازم نیست
رک و راست بگید لگن خودمونه دوست داریم گروه بفروشیم
حسین: 1393/5/2109:42:17،
47
74
نمودار اصلی اینه:
پراید : 266%
ال 90 : 280%
پژو 206 : 280%
ali: 1393/5/2109:43:33،
44
26
ارزونی در کار نیست.خوش به حال خودم که پارسال 131خریدم 14.500.000 وگرنه الان باید 21.000.000 پیاده میشدم.بخرید از ما گفتن
حسین: 1393/5/2109:44:14،
30
21
راست میگی داداش.منم خیلی پشیمونم نخریدم
ناشناس: 1393/5/2109:46:29،
24
21
حالا ما یورو4 نخواسته باشیم کی رو باید ببینیم؟کیسه هوا برای پراید واقعا خنده داره. دولت بیاد این آپشنا رو بی خیال شه بزاره قیمت بیاد پایین وگرنه نمیاد
ugd: 1393/5/2107:44:36،
48
22
نمودار اشتباهه پراید از سال 86 تا کنون 200 درصد گران شده 206 هم همینطور
ستاره: 1393/5/2109:14:22،
25
11
ای ول
حقیقت رو گفتی
دمت گرم
سولیمان: 1393/5/2109:37:26،
46
13
من خودم سال 89 پراید را گرفتم 8 و 400 حال که رسیده به 21 چطور رشد از سال 86 تا حالا 100% بوده؟؟؟؟
کوثری: 1393/5/2107:53:29،
28
11
چرا مردم ایران باید خودرو بی کیفیت و ناامن خریداری کند ؟، جان خود و خانواده خود را به خط بیندازد تا با افزایش تیراژ فروش خودرو ساز بتواند کمتر از نرخ تورم قیمت این قاتل فولادی را افزایش دهد. چرا ما و دولت ما به جان خودمان ارزش قائل نیستیم ؟ هم پس انداز یک عمر زندگی خود را بدهیم و هم جان مان را در معرض خطر ؟ چرا؟
عجب: 1393/5/2107:53:44،
42
12
ینی اگه پراید 7.5 میلیونی بشه 22 میلیون میشه 100% افزایش؟
لطفا راهنمایی کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ممل: 1393/5/2110:25:14،
28
16
عزیزم اینا یک فرمول خاصی دارن که فقط خودشون میدونن!!
بنده خداها خودشون تو فرمول خودشون موندن!!
منظورم اینه بر منکرش لعنت؛ فرمولشون درسته ها؛ ولی__
میخوان یه چیزی تهش بماسه ؛ وگرنه فرمول همون فرقوووووووووووووووووووووونه!!
ali: 1393/5/2112:15:50،
13
77
دوستان توجه کنند نوشته از سال 86تا سال 92.اگر 120درصد به قیمت 7.500.000 سال 86 اضافه بشه میشه 16.500.000 که دقیقا قیمت پارسال(92)همین قدر بود.
پاسخ به علی: 1393/5/2120:35:24،
10
17
aliجان اینه که میگی توریاضیات بهش میگن 220%جانم نه 120%
ali: 1393/5/2121:55:03،
11
14
عزیزم تا حالا با ماشین حساب کارنکردی؟7.500.000 رو + 120درصد کن.فرمول خاصی نداره
پسر خوب: 1393/5/2107:56:35،
36
18
اصلا چرا تورم ؟چرا رکود؟اقتصاد را بدست اقتصاد دان بدهید وهواپیما را بدست خلبان .
علی: 1393/5/2108:01:36،
30
46
الان اینارو گفتی ک چی؟؟؟؟
فضا روتلطیف وبستر رو آماه کنی برای رسوندن قیمت لگنا ب نرخ تورم؟؟؟؟؟
باشه عزیز خیالی نیس.
پراید50 میلیونی تو راهه ایشالا
اما توروخدا این کلید تدبیر و امیدو از قفل ملت درارید....بااورکنید جام کرده قفله
رها: 1393/5/2108:01:51،
25
10
ای داد بی داد
ممل: 1393/5/2110:26:42،
22
17
ای داد بی دود!!
واقعا آدمی میمونه از دست کارای اینا بخنده یا گریه کنه!!
محمد: 1393/5/2109:30:13،
19
12
انشاالاه خداگرانفروشان ودروغگویان صنعت خودروراازروی زمین برداردوبه اتش جهنم ببردوبول اضافی که ازمردم گرفته اندخانوادشان خرج داروودکترکنند
ممل: 1393/5/2110:19:31،
16
15
اینا همش بهانه ست
آخرشم با نخریدن مردم؛ خواه ناخواه فرقونتون به گل میشینه!!
یعنی کسی نه نه این پولو واسه پراید20 تومنی میده و نه توان خرید داره!!
حالا بشینید دو دو تا چارتا کن ببین کجای کارتون میلنگه!!
کوکو: 1393/5/2110:29:16،
50
24
قیمت های لو رفته خودرو(قیمت تمام شده کارخانه):
پراید:3.700
پژو 405 : 6.800
پژو 206 تیپ 5 :8.250
سمند معمولی : 6
سمند ال ایکس: 6.600
ال 90: 7.400
تیبا :4.100
رانا: 8
لیفان :6.500
شورای رقابت در برابر این قیمت های لو رفته فقط سکوت کرده.یعنی میخوام فقط یه مقایسه بکنید.خبر از منبع 100در100 موثق دارم.(نماینده مجلس)
زرتشتی: 1393/5/2110:45:17،
16
18
مردم ایران خیلی داناوباهوشند واسه اینه 3درصدجامعه صاحب کسب وکارند و97درصد دیگه اوناراقوی ترمیکنند
محمد: 1393/5/2111:26:48،
15
14
یادش بخیر پراید با کیفیت نه مثل پرایدای الان پر مصرف و بی کیفیت ...
سال 84 خریدم 6700
الان تقریبا چهار برابر شده.
مهران: 1393/5/2112:15:24،
9
34
لطفا از نوشتن حرفاي بي ربط و غير مستند و خنده دار خودداري كنين. اگه رياضيتون ضعيفه مجبور نيستين محاسبه كنين و نظر بدين.
مهران: 1393/5/2112:19:04،
17
11
سال 87 يه پرايد صفر معمولي كارخانه ميداد 7/200 بدون ايربگ و يورو4 و اي بي اس و هيدروليك. الان با همه اينا ميده حدود 20 تومن يعني با اضافه كردن 4 تا آيتم (حالا به كيفيتش كاري نداريم) حدود 180 درصد افزايش قيمت.
حق و صبر: 1393/5/2114:30:09،
16
13
مغلطه به این میگن!!!
یکی نیست بگه به جای مقایسه ی قیمت الان با سال 86 چرا نمیاین قیمت ماشین رو با کشورای دیگه مقایسه کنین؟ تا بفهمین که هم الان و هم سال 86 قیمتای ماشین تو ایران نجومی بوده!!!
چرا نمیاین کیفیت رو مقایسه کنین؟
آیا این حرفا فقط مقدمه چینی نیست برای گرون کردن؟؟
مهران: 1393/5/2114:50:35،
8
17
به نظر من اين پول ايرانه كه بي ارزشه ماشيناي خارجي رو وقتي با ريال ميخري كهكشوني ميشه.
نوید: 1393/5/2114:57:59،
11
15
اینجور که قراره میخوان گرونترشم کنن :l
حامد: 1393/5/2202:50:46،
8
18
بچه ها افزایش از 7 به 20 میلیون همون 100 درصد میشه ها !!! اگه فکر میکنید 13/7*100 میشه 185 درصد این خطای دیده
آقا محمد : 1393/5/2203:30:30،
10
14
اینها چقد پرروهن پراید سه میلیونی رو دارن میدن 21 میلیون..بازم میگن ضرر میکنیم..
اريان: 1394/4/3115:25:08،
3
2
سزاي گرتانفروشي نخريدنه !!!!1 ودري صفر نخريد ببينيم كدوم كشور ازشون ميخره تا رو دستشون باد كنه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا