کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پرداخت تسهیلات 80 درصدی ساخت مسکن


کد خبر : ۶۱۳۸چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴:۵۳۷۹۴۶ بازدید

یک سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد هیچ تسهیلاتی به عنوان مسکن پرداخت نشده است. به عبارت بهتر می‌توان گفت دولت یازدهم در بخش مسکن بیشتر منفعل ...

یک سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد هیچ تسهیلاتی به عنوان مسکن پرداخت نشده است. به عبارت بهتر می‌توان گفت دولت یازدهم در بخش مسکن بیشتر منفعل بوده است و نتوانسته راهکاری برای خروج مسکن از رکود ارائه دهد. سخنان دیروز رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران نشان می‌دهد وزارت راه و شهرسازی هنوز نتوانسته برنامه‌ریزی جامعی در این باره داشته باشد. جمشید برزگر از ارائه پیشنهاد پرداخت تسهیلات ساخت مسکن معادل ۸۰ درصد قیمت واحد مسکونی به دولت خبر داد و گفت: وزیر راه و شهرسازی موافق پرداخت این وام است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران در نشست خبری، اظهار کرد: در ایران همیشه به مسکن به صورت بخشی نگاه شده و قبل و بعد از انقلاب برنامه مدونی نبوده که انبوه‌ساز تکلیف خودش را بداند. هم‌اکنون 31 استان عضو کانون هستند و  این انجمن 5000 عضو دارد. در بازار رکود بسیار وحشتناک صنعت ساختمان است که توانسته نیم رونقی در بازار ایجاد کند. وی تصریح کرد: با بی‌توجهی‌های قبل و در یک‌سال اخیر هیچ نگاهی به جز مسکن مهر به سایر حوزه‌های صنعت ساختمان نشده است. هم در حوزه سیاست‌گذاری و هم در حوزه نظارتی توجهی به این بخش نشده است. وی ادامه داد: مشکلات این بخش را به صورت شفاهی و کتبی به اطلاع مسؤولان رسانده‌ایم اما با این حال موارد اساسی گریبانگیر فعالان این بخش است. در همه کشورها تسهیلات اعطایی به صنعت ساختمان بالغ بر 80 درصد از قیمت خانه است. رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران خاطرنشان کرد: در ایران نمی‌توانید چیزی به عنوان تسیهلات مسکن پیدا کنید و یکسال است که پرداخت تسهیلات قطع شده است.  برزگر با بیان اینکه عدم اعطای تسهیلات به اقشار 3 تا 8 جامعه است، بیان کرد: پیشنهاد داده‌ایم تسهیلات ارزانقیمت برای خریداران پرداخت شود، البته مسؤولان اعلام می‌کنند اگر وام پرداخت شود منجر به ایجاد تورم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مسکن موتور اقتصاد کشور است، گفت: برای اینکه قیمت تمام‌شده افزایش نیابد در پرداخت تسهیلات نباید فقط شرایط تهران را در نظر بگیریم و باید به‌صورت فرامنطقه‌ای به این مساله توجه شود. وی با تاکید بر اینکه تسهیلات باید به تولیدکنندگان پرداخت شود، افزود: مخالف پرداخت تسهیلات خرید مسکن هستیم، چراکه باعث ایجاد تورم می‌شود. تسهیلات  پرداختی به تولیدکننده باید قابل تقسیط به خریداران باشد و در مجموع برای برون‌رفت از رکود در بخش مسکن نیازمند منابع مالی است و اگر این مشکل حل شود رونق به این حوزه بازمی‌گردد. رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات 35 میلیون تومانی، افزود: دریافت این وام برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و فقط برای خرید مناسب است. معتقدیم باید متناسب با قدرت پرداخت متقاضی و مناطق مختلف کشور تسهیلات تا سقف 80درصد قیمت خانه اعطا شود. برزگر با بیان اینکه پیشنهاد مکتوب پرداخت تسهیلات را از  محل صندوق توسعه ملی به دولت و مجلس ارائه کرده‌ایم، تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی موافق پرداخت تسهیلات معادل 80درصد از قیمت واحد مسکونی است. با بانک مرکزی نیز مکاتباتی را انجام داده‌ایم و همچنان در حال رایزنی با آنها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه سود این تسهیلات در وضعیت کنونی باید معقول باشد، گفت: براساس پیشنهاد انبوه‌سازان سود تسهیلات مذکور برای افراد واجد شرایط (خانه‌اولی‌ها) 12 درصد و برای افراد دیگر 14 تا 16 درصد است. برزگر همچنین با اشاره به طرح مسکن مهر، تصریح کرد: عدم تامین بموقع منابع مالی و  عدم تناسب واگذاری پروژه‌ها با توانایی انبوه‌سازان از جمله دلایل طولانی شدن زمان ساخت واحدهای مسکن مهر است.

متقاضیان برای خرید عجله نکنند

همچنین رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس به متقاضیان خرید اوراق تسهیلات مسکن توصیه کرد: قیمت این اوراق قطعا در چند هفته آینده کاهش می‌یابد بنابراین اگر عجله‌ای برای خرید ملک ندارند با تامل بیشتر نسبت به خرید اوراق تسهیلات مسکن اقدام کنند. علیرضا توکلی درباره نقش دلالان در افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به تسنیم گفت: ماموریت اصلی فرابورس ایران نظارت بر معاملات است و بزرگی و کوچکی قیمت سهام و اوراق مورد توجه این شرکت نیست اما آنچه اهمیت دارد عدم سوءاستفاده و دستکاری این قیمت‌هاست.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس افزود: بر این اساس نیز کار تحلیلی با این هدف که در اوراق تسهیلات مسکن چه مقدار معامله با انگیزه سفته‌بازی انجام می‌شود در فرابورس صورت گرفت و در شورایعالی بورس هم مطرح شد.وی درباره علت افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن در هفته‌های گذشته و رسیدن تا مرز 100 هزار تومان تصریح کرد: در قیمت اوراق بهادار که مسکن هم از این موضوع مستثنا نیست، خبرها و برنامه‌ریزی‌هایی که آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیار موثر است.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس افزود: اوراق تسهیلات مسکن زمانی که در سال 89 به فرابورس آمد حدود 90 هزار تومان بود یعنی وام 20 میلیون تومانی حدود 6/3 میلیون تومان هزینه داشت اما به مرور که معاملات به روال افتاد و رکود در معاملات مسکن پیش آمد، قیمت این اوراق تا 35 هزار تومان هم پایین آمد و برای خرید وام 20 میلیونی مردم باید حدود 4/1 میلیون هزینه می‌کردند.

این مقام مسؤول گفت: اما در دی‌ماه سال 92 که در شورای پول و اعتبار افزایش حجم تسهیلات مسکن از 20 به 35 میلیون تومان مصوب شد، با افزایش وام جعاله از 5 به 10 میلیون تومان نیز در عمل کل وام 45 میلیون شد و این افزایش قدرت خرید باعث بالا رفتن قیمت اوراق از حدود 35 تا 40 هزار تومان به حدود 65 تا 70 هزار تومان شد. توکلی اضافه کرد: در فروردین امسال نیز شایعاتی مطرح شد که بانک مسکن و شورای پول و اعتبار برنامه‌ای دارند مبنی بر اینکه حجم تسهیلات را از 45 میلیون به حدود 80 تا 90 میلیون افزایش دهند که این موضوع باعث شد قیمت اوراق افزایش پیدا کند چون افراد در صورت داشتن این اوراق به جای 45 میلیون تومان می‌توانستند 80 تا 90 میلیون تومان وام بگیرند بنابراین این موضوع باعث رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن شد.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس با تکذیب افزایش سقف اوراق تسهیلات به 80 میلیون تومان گفت: در جلسه‌ای که چندی پیش با حضور مدیران فرابورس و بانک مسکن برگزار شد، رؤسای این بانک اعلام کردند هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش سقف وام مسکن ندارند و این موضوع باعث کاهش قیمت اوراق در فرابورس طی چند روز گذشته شده است.

توکلی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با انتشار تکذیب خبر افزایش وام مسکن به 80 میلیون تومان حجم فروش این اوراق افزایش یابد و قیمت آن نیز بین 70 تا 75 هزار تومان در هفته‌های آینده کاهش پیدا کند. وی افزود: خرید هر ورقه در فرابورس قابلیت تبدیل به وام 500 هزار تومانی دارد بنابراین وام 45 میلیون تومانی شامل 90 برگه می‌شود که با درنظر گرفتن ارزش 90 هزار تومانی برای هر برگه وام تسهیلات مسکن برای متقاضیان حدود 8 میلیون تومان آب می‌خورد. وی در پایان به متقاضیان خرید اوراق تسهیلات مسکن توصیه کرد: قیمت این اوراق قطعا در چند هفته آینده کاهش می‌یابد بنابراین اگر عجله‌ای برای خرید ملک ندارند با تامل بیشتر نسبت به خرید اوراق تسهیلات مسکن اقدام کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها