کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

چرا سایپا برای خودروهای وارداتی تبلیغات میکند ؟

کدخبر:۶۱۲۵سه شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲:۱۰۸۸۵۲ بازدید

مدتی است که تبلیغ خودروهای جدید سایپا برای خریداران خودرو جلب نظر می‌کند، خودروهایی که به صورت کامل وارداتی هستند و هیچ داخلی‌سازی روی آن صورت نگرفته است.
چرا سایپا برای خودروهای وارداتی تبلیغات میکند ؟

مدتی است که تبلیغ خودروهای جدید سایپا برای خریداران خودرو جلب نظر می‌کند، خودروهایی که به صورت کامل وارداتی هستند و هیچ داخلی‌سازی روی آن صورت نگرفته است.

 اواخر سال گذشته گروه خودروسازی سایپا پای میز مذاکره نشست و قرار شد خط تولید برخی از خودروها را در ایران راه‌اندازی کند اما اکنون که ثبت‌نام از مردم برای این خودروها به پایان رسیده است خبری از تولید داخلی نیست و قرار است روند واردات ادامه پیدا کند. بنا بود سایپا در یک دوره نسبت به واردات خودرو اقدام کند و پس از آن برای ایجاد خط تولید اقدام کند. گذر زمان نشان می‌دهد که برای هیچ‌کدام از خودروهای مورد توافق خط مونتاژ هم راه‌اندازی نشده است و تنها بحث واردات مطرح است. همانگونه که اوایل سال‌جاری تأکید شد اقتصاد مقاومتی باید در تمام بخش‌ها پیاده‌سازی می‌شد تا رشد صنعتی و توسعه صادراتی که مدت‌ها کمرنگ شده بود تحقق یابد. اما برخی بنگاه‌ها به جای حرکت در مسیراقتصاد مقاومتی به سمت واردات حرکت کردند. این در حالی است که طی سال‌های اخیر نرخ رشد اشتغال سیر نزولی داشته است. به گونه‌ای که نرخ بیکاری در سال 92 حدود 10.4 بوده است لذا برای حفظ اشتغال در صنعت چنین اقدام‌هایی تعجب‌آور است.

 تنوع محصول، سایپا را شرکت وارداتی کرد

گروه خودروسازی سایپا فعالیت خود را با چهار شرکت چینی آغاز کرده است. شرکت <چانگان> که با فورد و مزدا همکاری دارد. شرکت زوتای که خودورهایش شبیه‌سازی برند تویوتا است. سومین شرکت برلیانس است که محصولاتش با «بی‌ام‌و» شباهت زیادی دارد. چهارمین شرکتی که گروه خودروسازی سایپا قرار است با آن کار کند، مجموعه تی جی آی است. در سه مجموعه اول بنا شده سایپا نقش وارد‌کننده این خودروها را داشته باشد و اگر از نظر مالی شرایط خوبی پیدا کرد به مرور کار مونتاژ را آغاز کند. اما طبق شواهد امر گروه خودروسازی سایپا به دلیل مشکلات مالی نمی‌تواند با سرعت نسبت به افتتاح خط تولید خودروهای اس 300 و چانگان اقدام کند لذا یکی از بزرگترین خودروسازان کشور به یک وارد‌کننده صرف تبدیل شده است.  

 داخلی‌سازی برند‌های وارداتی

مسأله دیگر نوع داخلی‌سازی است که برخی‌ها به آن اشاره دارند. اگر گروه خودروسازی سایپا قرار است موضوع داخلی‌سازی را پیگیری کند قطعاً مانند سایر مجموعه‌ها خواهد بود. آنها با تولید بدنه و قطعات تزئینی خودرو آمار داخلی‌سازی را تا 60درصد اعلام می‌کنند. اما بواقع چنین داخلی‌سازی درست نیست و این موضوع با واردات برابری می‌کند. زمانی که ایران در زمینه گیربکس، قطعات الکترونیکی و قطعات حساس وابسته باشد عملاً با مونتاژ خودرو هیچ تفاوتی ندارد. در راستای سه قرارداد سایپا فقط قراداد با شرکت تی جی آی قابل قبول است. بنا شده مجموعه نامبرده ایران را صاحب زیرساخت یا پلتفرم جدید کند و یکی از شرکت‌های زیر مجموعه سایپا موتور خودرو طراحی شده جی تی آی را آماده کند.سؤال این است که فروش خودرو سایر کشورها (چین) به نام ایران درست است؟خودرویی که وارداتی است به نام کارخانه ایرانی به فروش می‌رسد. شاید وجود چنین رفتارهایی باعث شد برخی از خودروسازان این روزها به سمت واردات بروند. اگر دولت از ابتدا بر فعالیت خودروسازان نظارت می‌کرد اکنون روند تولید و تنوع خودروهای داخلی شتاب می‌گرفت نه آنکه رقابت بین خودروسازان و شرکت‌های وارد‌کننده خودرو ایجاد شود. شاید از نظر شمارگان تولید این روزها خودروسازان رشد خوبی را ثبت کردند اما از نظر تنوع محصول هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است و تنها چند محصول وارداتی به فهرست اضافه شد.

 خودروسازی که از خودروساز بودن انصراف داد

مسأله دیگری که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند خودروساز بودن سایپا است. گروه خودروسازی سایپا که توانسته اشتغالزایی خوبی ایجاد کند و همچنین قطعه‌سازان فعالیت‌های خود را به واسطه سفارش خودروسازان افزایش دادند این روزها نگران بحث واردات هستند. در حالی که زمزمه توسعه فعالیت گروه خودروسازی سایپا مطرح بود و همچنین رشد نرخ اشتغال چرا واردات باید در اولویت کاری قرار گیرد. بهتر بود قبل از واردات خودرو، گروه خودروسازی سایپا برای ایجاد خط تولید این خودروها اقدام می‌کرد.به هر ترتیب حدود 6 ماه از قرارداد چانگان می‌گذرد اما این مجموعه نتوانسته برای ایجاد خط مونتاژ فعالیتی انجام دهد. لذا موضوع داخلی‌سازی در حد یک شعار باقی ماند.

 تسهیلات به سمت خودروهای وارداتی

موضوع دیگر میزان تسهیلاتی است که سایپا برای خودروهای وارداتی قائل شده است. در حالی که مردم برای خرید خودروهای داخلی عطش دارند و از سویی با رشد قیمت‌ها خیلی‌ها نمی‌توانند خودرو خریداری کنند، گروه خودروسازی سایپا برای خودروهای وارداتی تسهیلات قائل شده است. خودروهایی که قیمت آن‌ها بیش از 70 میلیون تومان است. حال اگر تسهیلات به سمت خودروهای داخلی سوق پیدا کند خیلی از افراد می‌توانند صاحب خودرو داخلی شوند.

 رسمی کردن واردات خودرو

عنوان شده است اسفند ماه سال گذشته 500 دستگاه خودرو اس 300 وارد گمرک شده و قرار است این خودروها بزودی وارد بازار شود. خودروهای چینی که با نام سایپا به فروش خواهد رسید. این اتفاق نشان می‌دهد که ما به صورت رسمی در حال بازاریابی برای برخی از برند‌های چینی  هستیم.
 واردات جایگزین رشد کیفی خودرو شدبه گفته‌ کارشناسان خودروسازان به جای آن‌که در زمینه افزایش بهره‌وری و تولید کیفی محصولات خود گام بردارند و از سویی برای کاهش قیمت خودرو برنامه‌ریزی کنند به سراغ شرکت‌های خارجی برای واردات خودرو می‌روند و این امر را باب جدید در مذاکرات خودرویی می‌دانند. لذا بهتر است خودروسازان کمی از بحث قیمت و شورای رقابت فاصله بگیرند و به فکر رشد کیفی محصولات خود باشند.

 سؤال‌های مطرح

در شرایط فعلی حداقل 4 سؤال مطرح است. نمایندگان مجلس وعده دادند موضوع واردات خودرو از سوی آن‌ها پیگیری می‌شود. آنها در گفت‌و‌گو‌هایشان اظهار داشتند بعد از تعطیلات مجلس درباره واردات خودرو سؤالاتی خواهند کرد و می‌خواهند مانع واردات خودرو از سوی خودروسازان شوند. هر چند در این جریان به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر چنین قراردادهایی نظارت داشته باشد و اجازه ندهد خودروسازان به سمت واردات حرکت کنند.

1-چرا سایپا به خودروهای تولید خود که مشتریان زیادی در صف انتظار دارند تسهیلات پرداخت نمی‌کند؟
2- آیا با واردات خودرو از سوی یک خودروساز اشتغال کشور لطمه نمی‌بیند؟
3-صنعت قطعه‌سازی کشور با واردات خودرو چه افقی پیش رو دارد؟
4- در حالی که خودروسازان شعار داخلی‌سازی خودرو را مطرح می‌کنند آیا واردات می‌تواند
مؤثر باشد؟

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

پاى : 1393/5/1407:51:12،
182
22
اگه سايپا به فكر مردم بود كه با چينيها هـمكارى نمى كرد
محسن: 1393/5/1408:56:03،
104
43
با این قیمتهایی که برای این لگن های چینی حساب کرده حداقل سایپا لگن دو برابر سود میکنه ، من نمی دونم کدوم آدم سالم میخواد این لگن های بی کیفیت را با این قیمتها بخره ، مطمئنا کسی نمی خره چون اگه فروش داشت اینقدر تبلیغات نمی کرد
مهران: 1393/5/1409:04:27،
147
22
خدا لعنت كنه دولتي كه پاي خودروهاي چيني رو به اين مملكت باز كرد
امیر : 1393/5/1409:10:13،
130
49
نه سایپا نه ایران خودرو کاری به اشتغال زایی و لطمه نخوردن به صنعت قطعه سازی خودرو ندارن فقط از هر سوراخی وارد میشن تا مردم سرکیسه کنن حالا چه با همون آشغال های داخلی چه حالا که دارن با یه سری آشغال ساز چینی همکاری میکنن
به امید نابودی خودروساز داخلی....
كمبوجيه: 1393/5/1409:40:12،
81
24
سايپا داره دلالي ميكنه رنو از روماني مياره و سود ميكنه حسابي.واي به روز سازنده ها كه سردمدارانشون ايران خودرو و سايپا باشند!!!!!
کیان: 1393/5/1410:21:58،
25
102
موتور برلیانس v5 و S300 اخرین طراحیه موتور میتسوبیشی هست.
(موتور 4a92 که طراحیه سال 2010 هست و اخرین محصول موتوری چهار سیلندر میتسوبیشی موتورز)
کاملا واضحه که سایپا دنبال بومی سازی این موتور برای محصولات اینده خودش هست. احتمالا بخاطر همین موتور هست که میتسو به دلیل تحریم اجازه ساختش رو توسط ایران نمیده و سایپا مجبوره فعلا وارد کنه تا بعدا بتونه امتیاز مونتاژ و ساخت رو بگیره
علی 12: 1393/5/1411:26:31،
76
20
پیشنهاد میکنم که علاوه بر تحریم خودروسازان یک تحریم دیگه هم اضافه کنیم و اون هم نام ""خودروساز"" است.
دیگه اسمی از ""خودروساز"" نبریم.
بجاش میشه گفت مونتاژکار یا واردکننده یا ...

در ضمن اگر قراره در سالهای دیگه رئیس بعدی سایپا بیاد بگه که مسئولیت واردات با رئیس قبلی سایپا هست، همین الان یقه رئیس وارد کننده گرفته بشه.
سید: 1393/5/1412:47:47،
62
18
یادمه یه بنده خدایی می گفت دولت قبل استغالزایی کرده ولی برای چینی ها و هندی ها
2014: 1393/5/1418:42:06،
76
23
سایپا دلال
سيا: 1393/5/1503:24:29،
33
22
بابا شما چجور ادمهايي هستيد،دولتِ قبل خوب يا بد تركيد رفت پيِ كارش،نميشه كه تا ٥٠٠٠ سال ديگه هر خراب كاري رو گردن دولت قبل انداخت
اين كار فقط تعصب الكي و حميتِ بخدا
سايپا وارد كننده و دلال شده به جاي توليد كردن،دليلش دولتِ قبلِ،نماينده هاي مجلس و رئيس جمهور و شورايِ رقابت با خودرو سازا كنار اومدن،دليلش دولتِ قبلِ...
خوب از اول به جاي تدبير و اميد ميگفتيد كاري از ما بر نمياد،هم دولتاي قبل هم اين دولت هم بعديا،همه مثل هم فقط شعار ميدن...
رئیس کارخانه بوگاتی: 1393/5/1407:54:24،
85
26
فقط به فکر پولن و بس
پدر بزرگ: 1393/5/1409:53:53،
60
37
مثل بوقلمو رنگ عوض میکنند .اسمش هست تولید داخلی
جناب عزرائيل: 1393/5/1410:46:36،
58
27
باسلام خدمت دوستان عزيز
ظلم هيچ وقت پابرجانمانده و نخواهد ماند
خودرو سازان انقدر به مردم مظلوم ظلم كردن كه خداوند ميخواد قصاص كنه و تو قبري كه براي خودشون كندن دفن خواهن شد انشاله
به اميد روزهاي بهتر
راد: 1393/5/1407:55:11،
62
24
فعلا كه خودرو سازها برا چين اشتغال إيجاد كردن هر كى ندونه فكر ميكنه مديران خودرو ساز ريشه چينى دارن
علی: 1393/5/1408:06:10،
63
21
درسته باچینیا سر واردات توافق کردنواین اصلا اونی که مردم میخان نیس.ولی باورکنید روزنه امیدیه برای نابودی کامل لگن سازا و تغییر فعالیتشون ازشرکت به اصطلاح تولیدی به نمایندگیهای فروش وخدمات پس ازفروش خودروهای خارجی.به امید روزیکه این قرادادهاباشرکتهای مطرح دنیا انجام بشه وهم مردم ذینفع بشن هم کارکنان تابوت سازی صاحب شغلی بشن که آه وناله ونارضایتی ی ملت پشتشون نباشه
حرف حساب: 1393/5/1414:40:46،
38
23
خب اگه قراره تولید تعطیل بشه و اینا فقط وارد کننده و دلال باشن، خود کمپانی مادر اینجا نمایندگی داشته باشه که بهتره. حداقل قیمتا واقعی میشه. یه دلال کمتر، بهتر!
سارا: 1393/5/1408:06:17،
61
24
قیمتها واقعی نیست،فضایی هست.
مزاح: 1393/5/1408:07:03،
52
23
برا اينكه بابا بزرگش چينى بوده
مسعود موسوی: 1393/5/1408:10:33،
56
19
خب حالا که رسما شدن وارد کننده پس تعرفه هارم بردارین لطفا! آخه چقدر ظلم به این ملت بی صدا میکنید؟ اگر این وضعیت در هر تقطه ای از دنیا بجز متحد و برادرشون کره شمالی بود خیلی وقت بود ملت حکومتو ساقط کرده بودن،
محمود: 1393/5/1408:12:07،
70
43
بهترین کار جمع کردن بساط خودروسازان است!.
اگه قطعه خوب میسازیم پس بهتره همون قطعه رو صادر کنیم نه خودرو!
مهدی: 1393/5/1408:13:41،
47
26
ایران جیب بالاخره اسم سایپارو گفتیا کلک
دانشجو: 1393/5/1408:28:15،
63
25
تنها یک دلیل وجود داره: همه مدیران ایران خودرو و سایپا وقتی که سمت دارن، به فکر پر کردن جیب خودشون هستن.
همین
رويا: 1393/5/1408:33:04،
41
26
مدير عامل سايپا در سخناني صحبت از خود باوري وتوانستن مي كرد.سوال اينجاست كه اين خود باوري چگونه با واردات خودروهاي چيني امكان پذير مي گردد.چطور زماني با مونتاژ خودروهاي اروپايي وكره اي نتوانستند به خود باوري برسند اما امروزه با مونتاژ خودروهاي چيني مي توان؟!.
واقعیت تلخ: 1393/5/1408:37:35،
122
40
40 سال پیش مردم سوار شورلت، بیوک، کادیلاک، بی ام و، فیات، فورد و دست کمش پیکان انگلیسی اصل با قیمتهای زیر 50 هزار تومان می شدند ولی الان با قیمت 20 میلیون باید سوار پیت حلبی به اسم پراید بشن یعنی بیش از 400 برابر قیمت قدیم.........................چه رویی داریم ما...

تازه میخوایم انقلابمون رو به دنیا هم صادر کنیم و همه دنیا رو بدبخت کنیم!
میلاد: 1393/5/1408:55:50،
49
20
تازه اونم پراید نه اون ماشین هایی که نام بردی
سلام: 1393/5/1408:50:05،
67
25
خدا ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه رو بیامرزد....الان بودند گردن همه خدرو سازهارو میزدند ...خودشون همه سوار این لگن پاره ها نمی شدند ....

در ضمن ایران جیب خودروهای شخصی که فرزندان خودروسازها سوار میشند رو چرا رو نمیکنی؟
کوکو: 1393/5/1408:50:13،
51
22
بنده خوشحالم از این بابت.چون بالاخره به این باور رسیدن که توان هیچ گونه رقابتی رو ندارن.حتی با خودروهای چینی.
[جلال كاوه: 1393/5/1410:08:34،
37
21
عزيزان سايپا داره خيانت مي كنه واقعا دارن ظلم مي كنند حتي از راه اصلي خودشان نيز منحرف شدن اينها فقط در امد براشان مهمه نه احترام به خواسته مشتريان /جاي تاسفه بعد از 50 سال خودروسازان كشور بشن فروشنده خودروهاي چيني بي كيفيت / بعث منافع چند نفر در ميانه نه خودكفايي و خدمت به مردم
درود بر ایران جیب: 1393/5/1410:18:47،
82
24
درود بر دست اندکاران سایت " ایران جیب " که بدون تبعیض و بدون سانسور همه نظرات را عینا" نمایش داده و با این حرکت خود اصل آزادی بیان و اندیشه را ارج می نهند. اولین اصل برای شکوفایی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در هر سرزمینی همان آزادی بیان است. باز هم درود
مهبد : 1393/5/1410:56:32،
37
21
خدا لعنتشون کنه این فرغون سازا رو.بزرگترین دلال مملکت همینان. یعنی فکر میکنید تا الان اینا خودشون ماشین می‌ساختن؟اینا فقط مونتاژ کار بودند. الان هم با شورای رفاقت سر یه سفره نشستن دیگه دلالی رو علنی کردن.ماشین 10000 دلاری آشغال چینی رو میفروشن 70 میلیون. سر گردنس دیگه.....
سهیل صوفی: 1393/5/1411:19:38،
34
25
اینجا مردم هستن که ضرر میکنن . مجلس باید وادات خودرو توسط خودروسازهارو ممنوع کنه و از اون طرف تعرفه واردات خودرو رو کاهش بده بخصوص تعرفه خودروهای گازوئیل سوز و هیبریدی خیلی بیشتر کاهش پیدا کنه .تا رقابت ایجاد بشه و همچنین توان خرید خودرو باکیفیت بین مردم افزایش پیدا کنه.
ناشناس: 1393/5/1411:42:40،
35
18
از بس پررو هستن!!!!!!!
علی: 1393/5/1413:24:14،
29
26
سیاست خودروسازهای ما :
تولید خودروی اشغال و لگن
واردات خودروی اشغال و لگن
و این یعنی : خلایق را هر چه لایق
حق و صبر: 1393/5/1414:06:43،
39
19
معلومه چه خبره
قضیه خیلی ساده س
وقتی رقیبی ندارن و انحصار هست واردات خودروی 30 ملیونی چینی و فروختن به قیمت 70 ملیون براشون نفع بیشتری داره!!
مجبور نیستن خط تولید و مونتاژ راه بندازن خودشونو دردسر بدن
ناشناس : 1393/5/1417:28:23،
55
24
ببندن در این به اصطلاح کارخونه هاشونو .فقط توفکر پرکردن جیب خودشونن نه به کیفیت محصولات که عمدتا ساخت چین هستن اهمیت میدن نه به فکر تولید خودرهای بومی با کیفیت هستن .اینا بنگاهای پول جمع کنی واسه اشخاص خاص هستن .بی کیفیت ترین خودرو با بالاترین قیمت .شرم باد بر صاحبانشان
علي: 1393/5/1622:53:18،
28
22
آخه اينها رو هم اگر ببندند دوباره نون ميره تو جيب يه عده وارد كننده كه باز هم از خود حضرات مافيايي هستند. چه كار كنيم؟ لاشخورها و كفتارها جزء جدانشدني از اقتصاد جنگل ايران هستند. چرا بي بي سي نمياد يه مستند از اين جنگل بسازه؟
مهدی: 1393/5/1417:56:56،
38
26
کی میگه هیچ داخلی سازی نکرده؟؟؟ اسمش Z300 بوده عوض کرده گذاشته S300!! (با اینکه باز تو تبیلیغات آرم جلوی ماشین یه Z بزرگ)
وحيد: 1393/5/1418:16:57،
32
24
هفتاد سال پيش همزمان با تاسيس نيروي هوايي در ايران، كارخانه توليد هواپيما (كه در آن زمان پيچيده ترين و مدرن ترين تكنولوژي بود) داير شد و نام همواپيماهاي توليدي شهباز بود. در اون زمان چينيها غرق در فساد و اعتياد و جنگ داخلي بودند.
چقدر پيشرفت كرديم
امیر: 1393/5/1418:40:17،
34
23
وقتی خودروسازی هشتاد درصد تولیدش را پراید دهه نود تشکیل
میدهد انهم با کیفیت و ایمنی صفر معلوم است باید افتخار کند
برای تولید و تبلیغ خودروی چینی!!!
صابر: 1393/5/1422:43:54،
32
27
چینی ها فهمیدن اوسکل تر از ایرانیا نیست تو دنیا خودشون ماشین تولید خودشون نمی خرن بعد تو ایران به قیمت مرسدس بنز ما پول میدیم
ذهن بیدار: 1393/5/1514:23:27،
28
23
ایران جیپ با مطلبت داغونم کردی!آیا وقت آن فرانرسیده به نام تولید ملی و نامیدن ماشینهایی مانند سمند به نام خودروی ملی با مونتاژ چین و موتور فرانسه و قطعه ی ژاپن به فرموده ی امام خمینی به آنچه داریم بسازیم تا خود همه چیز بسازیم؟؟فریب تا کی؟چین تا کی؟کره و ژاپن تا کی؟مرگ بر آمریکا و خیانت مسالمت آمیز تا کی؟به امید ایرانی آزاد...

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما