کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گرانی عجیب میوه‌!


کد خبر : ۶۰۹۵یکشنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶:۲۱۴۲۵۴ بازدید

بازار میوه و تر‌بار پس از ماه رمضان با تغییرات و نوسانات زیادی روبه‌رو شده که می‌توان به ثابت‌ ماندن قیمت صیفی‌جات، کاهش قیمت هندوانه و افزایش چند برابری قیمت انواع میوه‌های ...

 بازار میوه و تر‌بار پس از ماه رمضان با تغییرات و نوسانات زیادی روبه‌رو شده که می‌توان به ثابت‌ ماندن قیمت صیفی‌جات، کاهش قیمت هندوانه و افزایش چند برابری قیمت انواع میوه‌های تابستانی اشاره کرد.

گرچه قیمت انواع میوه و تر‌بار بویژه محصولات جالیزی در ماه رمضان قدری افزایش پیدا کرد اما بازار این محصولات پس از ماه رمضان با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است که به‌گفته کارشناسان هر یک دلیل خاصی از نرسیدن بار از مراکز تولید به مراکز عمده‌فروشی میوه و تربار تا پایان پیک مصرف این محصولات دارد. به گزارش ایسنا، قیمت انواع صیفی‌جات در بازار پس از ماه رمضان تغییر چندانی نکرده است به طوری‌که هر کیلو سیب‌زمینی همانند ماه گذشته حدود 2300 تا 2500 به دست مصرف‌کننده می‌رسد و قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی نیز با کاهش اندکی به حدود 1500 تومان برای مصرف‌کننده رسیده است البته قیمت خرده‌فروشی پیاز همچنان بدون تغییر کیلویی حدود 2 هزار تومان است.

یکی‌ دیگر از انواع محصولاتی که پس از ماه رمضان هم با تغییرات قیمت روبه‌رو شده‌اند، انواع قیمت محصولات جالیزی است که در این میان می‌توان به کاهش قابل توجه قیمت هندوانه در بازار اشاره کرد چراکه هر کیلو از این محصول در بازار ماه رمضان حدود 1200 تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید اما هم‌اکنون با کاهش قیمت عمده‌فروشی آن به حدود 550 تومان، کیلویی حدود 800 تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. البته قیمت هرکیلو طالبی در بازار عمده‌فروشی که پیش از ماه رمضان حدود 700 تومان و قیمت خرده‌فروشی آن حدود 1500 تومان در سطح شهر بود، با افزایش نسبی به کیلویی 1600 تومان برای مصرف‌کننده رسیده است اما در این میان قیمت خربزه به عنوان گران‌ترین محصول جالیزی در بازار میوه و تربار بدون تغییر مانده است و کیلویی حدود 2500 تومان در بازار خرده‌فروشی عرضه می‌شود.

افزایش چند برابری تابستانی‌ها

در همین حال افزایش چندبرابری قیمت انواع میوه تابستانی از گیلاس تا میوه‌های هسته‌داری مانند هلو، شلیل و... معنی‌دار و غیرمنطقی است که علت آن جای تامل دارد چراکه هر کیلو گیلاس که پیش از ماه رمضان حدود 7 هزار تومان در بازار عمده‌فروشی عرضه می‌شد حدود 9  هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید.  قیمت عمده‌فروشی این محصول در بازار پس از ماه رمضان به 12هزار تومان افزایش یافته که به‌گفته خرده‌فروشان میوه و تربار خرید این محصول و فروش آن به کیلویی 15 هزار تومان به مردم هم دیگر برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر قیمت انواع میوه‌های تابستانی هسته‌دار از جمله شلیل و هلو افزایش چشمگیری داشته است که می‌توان به افزایش قیمت خرده‌فروشی این محصولات از حدود 6 هزار تومان به 8800 تومان اشاره کرد که البته علت افزایش چشمگیر قیمت از سوی عمده‌فروشان میوه و تربار تاخیر در رسیدن محموله‌ها از مراکز تولید به دلیل اختلال در سیستم حمل‌ونقل اعلام شده است. یکی‌دیگر از میوه‌هایی که در بازار پس از ماه رمضان با افزایش قیمت روبه‌رو شده زردآلو است چراکه پیش از این قیمت هر کیلو زردآلود در بازار عمده‌فروشی 4500 تومان بوده است که هم‌اکنون به حدود 8 هزار تومان رسیده و قیمت آن در بازار خرده‌فروشی به حدود 10 هزار تومان افزایش یافته است. گفتنی است وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تولید تا بازار محصولات کشاورزی باید بازار این محصولات را در بازه‌های زمانی مختلف طوری مدیریت کند تا شاهد نوسانات غیرمنطقی انواع میوه و تر‌بار در زمان‌های خاص نباشیم چراکه این نوسانات مقطعی سودهای کلانی به جیب دلالان می‌ریزد.

کاهش ۱۵ درصدی قیمت سبزیجات

در این میان معاون اتحادیه بارفروشان از کاهش ۱۵ درصدی قیمت سبزیجات و فرنگی‌جات در روزهای اخیر خبر داد. علی امامی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در چند روز اخیر قیمت سبزیجات و فرنگی‌جات 15 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: یکی از دلایل این امر، فراوانی تولید است. به‌گفته وی، همچنین مصرف سبزیجات و فرنگی‌جات در ماه رمضان افزایش می‌یابد اما پس از پایان این ماه مصرف آنها نیز در بین مردم کم می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها