کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آرامش در غیاب سوداگران ارز


کد خبر : ۶۰۵۰یکشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰:۲۰۲۳۳۳ بازدید

قیمت دلار در آغاز به کار بازار افزایش جزئی داشت که عمده فعالان این افزایش قیمت را ناشی از تقاضا برای ارز مسافرتی می‌دانستند. به گفته تعدادی از فعالان بازار این ...

قیمت دلار در آغاز به کار بازار افزایش جزئی داشت که عمده فعالان این افزایش قیمت را ناشی از تقاضا برای ارز مسافرتی می‌دانستند. به گفته تعدادی از فعالان بازار این افزایش جزئی قیمت و نوسان بسیار کم دلار پس از تمدید مذاکرات می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که بازار اکنون تقریبا در حالت ثبات قرار دارد. این افزایش جزئی قیمت در حالی رخ می‌دهد که تعداد زیادی از فعالان بازار ارز انتظار داشتند قیمت دلار با توجه به تعطیلات پیش رو افزایش بیشتری پیدا کند.

 فضای رسمی بازار

قیمت دلار در ساعات ابتدایی فعالیت بازار کار خود را با نرخ 3140 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (پنج شنبه) نداشت. اما در ادامه، دلار روند صعودی به خود گرفت و به نرخ 3145 تومان رسید تا رشد اندکی را ثبت کرده باشد. این در حالی است که دیروز صرافی‌هایی که از سیستم الکترونیکی برای درج قیمت‌ها استفاده می‌کردند، قیمت دلار را به‌صورت پلکانی و اندک اندک در ویترین خود افزایش می‌دادند، ولی صرافی‌هایی که از سیستم سنتی استفاده می‌کردند هم چنان نرخ دلار را به‌صورت گرد شده به نمایش در می‌آوردند. به‌نظر می‌رسد که از همین رو هنگامی که قیمت دلار در ساعات پایانی فعالیت بازار بر تابلوی صرافی‌های دارای سیستم الکترونیکی روی قیمت 3143 تومان تثبیت شد، صرافی‌های دارای سیستم سنتی نرخ خود را تغییر ندادند.

 فضای غیر‌رسمی بازار 

دلار در بین فعالان غیر‌رسمی بازار بانرخ 3135 تومان معامله می‌شد که نسبت به قیمت فعالان رسمی (صرافی‌ها) اختلافی 10 تومانی را نشان می‌داد. این در حالی است که گروهی از این فعالان (دلالان) انتظار داشتند با توجه به پایان ماه رمضان و تعطیلات پیش رو شاهد افزایش تقاضا برای دلار به دلیل افزایش خرید ارز از سوی مسافران و در نتیجه آن افزایش قیمت دلار در بازار آزاد باشند. آنها انتظار داشتند بازار نسبت به هفته گذشته با نوسان بیشتری کار خود را آغاز کند که در عمل چنین نشد. بنابراین فضای بازار روز گذشته تا حدودی نارضایتی فعالان غیررسمی را فراهم آورد. چنان که اشاره شد این دسته از فعالان عنوان می‌کنند که علت افزایش جزئی قیمت دلار در نخستین روز هفته افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی بوده است، ولی متناسب بودن حجم تقاضا با عرضه باعث شد که بازار شاهد نوسان زیادی نباشد. مشاهدات میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد» نیز تایید می‌کند که بیشتر افرادی که به بازار مراجعه کرده بودند قصد خرید دلار برای سفرهای خارج از کشور را داشتند. گروهی از فعالان غیررسمی (دلالان) اعتقاد دارند که ثبات نسبی و نوسانات اندک دلار پس از تمدید مذاکرات موجب شده مردم روز‌به‌روز کمتر در بازار دلار سرمایه‌گذاری کنند. این در حالی است که عده‌ای از این فعالان همچنان فضای بازار را دارای حالت انتظاری می‌دانند. به اعتقاد آنها عده‌ای از فعالان منتظرند و نتیجه مذاکرات و تحریم‌ها مشخص شود و پس از آن تصمیم به سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری بگیرند. این فعالان معتقدند اکثر سرمایه‌گذارانی که در انتظار به سر می‌برند از آنجا که امید به توافق پایدار میان ایران و کشورهای 1+5 را دارند، عمدتا روی کاهش قیمت‌ها حساب باز کرده‌اند، اما از سوی دیگر، تعداد معدودی از فعالان هم به کاهش سطوح قیمتی بدبین هستند. 

 رصد بازار رسمی 

بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 253 ریال اعلام کرد که در مقایسه با آخرین نرخ اعلام شده از سوی بانک‌مرکزی در پنج شنبه هفته گذشته 52 ریال افزایش را نشان می‌داد. نرخ رسمی دلار در طول 10 روز گذشته روند افزایشی داشته است و تنها در تاریخ 30 تیرماه بود که نرخ رسمی این ارز با یک ریال کاهش مواجه شده بود. به گفته کارشناسان، به‌نظر می‌رسد بانک‌مرکزی تلاش می‌کند تا پایان حداکثر نیمسال اول سال‌جاری نرخ رسمی دلار با نرخ رسمی مصوب دلار در بودجه یکسان شود و نرخ رسمی دلار نیز با نرخ دلار در بازار همگرایی بیشتری پیدا کند. شنبه در بازار آزاد هر سکه بهار آزادی طرح جدید به قیمت 955 هزار تومان رسید که نسبت به روز پنج شنبه هفته گذشته افزایش4000 تومانی را نشان می‌دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها