کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت اوراق تسهیلات مسکن به 100 هزار تومان نزدیک شد


کد خبر : ۶۰۲۱پنجشنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶:۰۱۱۰۶۱۶ بازدید

قیمت اوراق تسهیلات مسکن به 100 هزار تومان نزدیک شد. با این اتفاق متقاضیان خرید تسهیلات مسکن باید حدود یک 45 میلیون تومانی ( شامل 35 میلیون وام خرید و 10 میلیون وام جعاله) از وام ...

قیمت اوراق تسهیلات مسکن به 100 هزار تومان نزدیک شد. با این اتفاق متقاضیان خرید تسهیلات مسکن باید حدود یک 45 میلیون تومانی ( شامل 35 میلیون وام خرید و 10 میلیون وام جعاله) از وام دریافتی پنجم را برای خرید این اوراق اختصاص دهند.

بر این اساس افزایش دوباره قیمت اوراق تسهیلات مسکن در شرایطی روی داد که از ابتدای تیر ماه علاوه بر محدودیتی که برای خرید تعداد اوراق اعمال شده بود خریداران نمی‌توانستند به مدت دو ماه نسبت به فروش اوراقشان اقدام کنند.

این محدودیت‌ها که پس از اوج‌گیری قیمت اوراق و تشدید سفته بازی در این بازار روی داد امید به کاهش قیمت اوراق و تأمین تقاضای واقعی را در این بازار افزایش داد اما این تصمیم‌ها وسیاست‌های مقطعی تنها برای مدت زمان کوتاه پاسخگو بود، به طوری که پس از مدت زمان کوتاهی از اعمال این سیاست دوباره قیمت خرید حق تقدم مسکن افزایش یافت.

به این ترتیب قیمت اوراق تسهیلات مسکن که برای دوره کوتاهی به حدود 80 هزار تومان کاهش یافت دوباره با روند صعودی که طی هفته‌های گذشته در پیش گرفت تا مرز 100 هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که با طراحی صندوق‌های پس‌انداز مسکن دیگر خرید اوراق معنا نخواهد داشت. بر این اساس در طرحی با همکاری وزارت مسکن و بانک مرکزی مقرر شد تا با راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن مردم با جمع‌آوری سرمایه خود در این صندوق‌ها بتوانند از وام 60 تا 80 میلیونی برخوردار شوند. این صندوق‌ها که به نظر می‌رسد همچون دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود در بازار سرمایه باشند با استفاده از سرمایه‌های مردمی تأمین مالی شده و از همین منابع برای ارائه وام به صورت دوره‌ای استفاده خواهد شد.

به این ترتیب با راه‌اندازی این صندوق و پرداخت وام به مبلغ فوق دیگر خرید امتیاز تسهیلات مسکن معنی ندارد. با تمام این شرایط طی هفته‌های اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن روند صعودی در پیش گرفت. در این طرح جدید وام مسکن نرخ سود و میزان اقساط توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد و دوره بازپرداخت بین 10 تا 15 سال پیش‌بینی می‌شود.بر این اساس قیمت اوراق تسهیلات مسکن (تسه) با روند صعودی یک تا 4 درصدی در روزهای گذشته به محدوده 100 هزار تومان نزدیک شد.

این گزارش نشان می‌دهد قیمت هر برگ امتیاز اوراق مسکن در اواسط دی ماه سال گذشته یعنی قبل از مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش وام خرید مسکن از 20 به 35 میلیون تومان، بین 37 تا 38 هزار تومان بود که با این احتساب هم‌اکنون با افزایش حدود 60 هزار تومانی به فراتر از 97 هزار تومان رسیده است. در بررسی دلیل افزایش قیمت اوراق آن هم در شرایطی که سیاست‌های سازمان بورس در راستای کاهش قیمت به اجرا درآمد، افسانه اروجی رئیس اداره نظارت بر بازار فرابورس با اشاره به این‌که قیمت بر اساس میزان تقاضای موجود در بازار بالا می‌رود اظهار داشت: افزایش قیمت اوراق نشان از افزایش تقاضا در بازار برای این اوراق دارد. وی با تأکید بر این‌که قیمت اوراق تسهیلات مسکن به‌طور مستقیم از بازار مسکن تبعیت می‌کند تصریح کرد: با رشد قیمت در بازار مسکن قیمت این اوراق هم افزایش می‌یابد. اینطور که از بازار تسهیلات مسکن در فرابورس مشخص است همچنان حضور دلالان و سفته بازان در این بازار پررنگ است چراکه بدون انجام سفته بازی قیمت اوراق رشدی به این میزان نخواهد داشت. از سوی دیگر اگر تنها تقاضاهای واقعی در بازار اوراق تسهیلات مسکن وجود داشته باشد دیگر رشد قیمت تسهیلات مسکن رشدی به این میزان نخواهد داشت.  با تمام این شرایط به نظر می‌رسد با پیش‌بینی‌هایی که از حذف رکود در بازار مسکن از یک سو و افت قیمت‌ها در بورس از سوی دیگر می‌شود سفته بازان این بازار محدودیت‌های خرید و فروش را به جان خریدند به تصور این‌که پس از دو ماه رشد قیمت اوراق به نفعشان خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها