کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزايش نسبي قيمت برخي كالاها در ماه رمضان


کد خبر : ۵۹۸۵سه شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹:۰۶۲۱۰۶ بازدید

فروشنده‌ خوار و بار فروشی در گفت و گو با خبرنگار ما صحبتش را با اشاره به این‌که قیمت اجناس طی ماه‌های اخیر سیر صعودی داشته و از کاهش قیمت خبری نبوده است، آغاز می‌کند.

فروشنده‌ خوار و بار فروشی در گفت و گو با خبرنگار ما صحبتش را با اشاره به این‌که قیمت اجناس طی ماه‌های اخیر سیر صعودی داشته و از کاهش قیمت خبری نبوده است، آغاز می‌کند. او بر این باور است که قیمت‌ اجناس در ماه جاری با قیمت ماه قبل اختلافی چندانی نداشته است. اما قیمت اجناس  در ماه مبارک رمضان سال 92  20 تا 30 ٪ کمتر از قیمت اجناس در ماه مبارک رمضان سال 93 بوده است. وی معتقد است که اجناس خریداری شده در ما مبارک رمضان امسال نسبت به ماه‌های دیگر سال تفاوت دارد.  به عنوان نمونه خرما و حبوبات در ماه‌های دیگر سال به میزان کمتری خریداری می‌شود که در ماه رمضان  مقدار خرید این اقلام افزایش یافته است که سبب شده قیمت حبوبات به طور کلی20درصد افزایش  قیمت داشته باشد.

این در حالی است که در ماه گذشته 10٪ کاهش قیمت داشته اما در ماه جاری 5 درصد افزایش قیمت داشته است.  البته این مقدار افزایش قیمت سبب کاهش خرید برخی از اجناس به عنوان مثال شکلات‌ صبحانه، کنسرو، نوشابه هاو تنقلات از سوی مردم خواهد شد . البته او مقتقد است که هر اندازه قیمت لبنیات افزایش یابد، به دلیل اهمیتی که دارد از سبد خرید خانواده‌ها حذف نخواهد شد. او در ادامه به خبرنگار ما گفت:  از خرید مردم می‌توان این‌گونه برداشت کرد  که دولت با ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها تا حدی توانسته میان دخل و خرج خریداران توازن نسبی برقرار کند اما اگر ثبات قیمت‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد،  اقدام مثبتی است چرا که اگر درآمد سالیانه شهروندان افزایش یابد، در طول سال با افزایش قیمت مواجه نخواهد شد.  وی در ادامه به مردم پیشنهاد می‌کند،  برای خرید روزانه به مکان‌ها و فروشگاه‌هایی که اجناس خود را با قیمت ارزان‌تری می‌فروشند، مراجعه کنند.در ادامه‌ این فروشنده‌ خوار و بار فروشی با گله‌مندی از میزان واردات کالاهای مشابه به ما می‌گوید: اگر میزان واردات کالاهای مشابه در حد پایینی باشد، حداقل می‌توانیم قیمت محصولات داخلی  را ثابت نگه‌داشته و از صعود قیمت‌ها به شکل نجومی جلوگیری کنیم.

البته لازمه این کار اتحاد و همکاری ملت با دولت است و در این راستا دولت باید از تولیدکننده‌ داخلی حمایت کند . اگر تولیدات داخلی تقویت شوند دیگر نیازی به واردات اجناس خارجی نیست و می‌توانیم در خیلی از امور خودکفا شویم. در نهایت شاهد خروج از  تورم در ایران خواهیم بود. دیگر فروشنده  خوار‌و‌بار فروشی شاهد تورم کمتری در بحث قیمت‌ها نسبت به  فروشنده قبلی بوده است و به خبرنگار ما می‌گوید: البته برخی اجناس تا 20٪ هم افزایش قیمت داشته‌اند. اما به طور کلی قیمت بیشتر اجناس تفاوت قیمتی با ماه‌های قبل نداشته‌اند. البته وی در خصوص قیمت اجناس در سال جاری در مقایسه با سال گذشته عنوان می‌کند که  آمار دقیقی از تفاوت قیمت اجناس ماه مبارک رمضان سال 92 و93 ندارد.این فروشنده در ادامه تورم و بالا رفتن قیمت‌ها را به ضرر فروشنده‌ها می‌داند،  در صورتی که قیمت اجناس تغییر پیدا نکند، این فروشنده است که متضرر می‌شود.

 البته  مردم برای امرار و معاش مجبورند، مواد غذایی تهیه کنند  حتی اگر لبنیات و دیگر محصولات هرروز گران شوند. نکته‌ جالب در گفت و گو با این فروشنده این است که اعتقاد دارد که تورم در دولت کنونی بیشتر از دولت قبل بوده است. در این بین یکي دیگر از فروشندگان خوارو بار فروشی به خبرنگار ما می‌گوید: بجز لبنیات دیگر اجناس از ثبات قیمت بیشتری برخوردارند اما اجناسی مانند تخم مرغ که قیمتشان به صورت هفتگی تغییر می‌کند اما از قیمت تعریف شده بالا تر نمی‌رود. این فروشنده نیز می‌گوید برخی اجناس مانند لبنیات، خرما، کشک، در این ماه از فروش بیشتری برخوردار بودند.  البته در دولت قبل کمتر شاهد سیر نزولی و صعودی قیمت اجناس بودیم. گاهی اوقات  دیده مشاهده می‌شود که  افزایش قیمت‌ها، از فروش محصولات خود خودداری می‌کنند.  لذا برای حل معضل گرانی چاره‌ای جز افزایش درآمد ماهیانه‌ افراد نیست.  این فروشنده، تورم در دولت کنونی را در مقایسه با دولت قبلی یکسان می‌داند.

 قیمت  لبنیات 

قیمت لبنیات از تولید به مصرف است یعنی خود شخص دامدار و گاودار به صورت سالیانه،  قیمت لبنیات را افزایش می‌دهد.  قیمت لبنیات باید یک بار در سال افزایش قیمت داشته باشد ولی در فروشگاه‌های خوار و بار و سوپر مارکت‌ها به این شکل نیست و روزانه قیمت لبنیات بالا می‌رود. خریداران بر این باورند که لبنیات کارخانجات ارزان‌تر از لبنیاتی هستند که به شکل سنتی و از تولید به مصرف عرضه می‌شوند. ولی واقعیت این نیست چون کارخانه‌ها به طور مثال سر شیر و چربی یک شیر را می‌گیرند و یک شیر خام و بی طعم و مزه را به دست مصرف کننده می‌رسانند. اما در فروشگاه‌های لبنیات سنتی به این شکل  نیست.  یعنی اگر قیمت لبنیات سنتی کمی بیشتر از لبنیات فروشگاهی است به دلیل خاصیت و طبیعی‌بودن این اجناس می‌باشد.  لذا قیمتشان با توجه به کیفیتی که دارند، مناسب است. البته در کنار این لبنیات سنتی، اقلام دیگری وجود دارد مثل ارده و شیره‌ خرما که با شروع ماه رمضان قیمت آنها افزایش پیدا می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها