کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروهای گران در بازار بدون مشتری ماندند + قیمت روز


کد خبر : ۵۹۰۰پنجشنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴:۵۰۱۷۹۷۹ بازدید

کاهش فاصله قیمت خودرو بین کارخانه و بازار موجب خروج دلالان از این بازار شده است. این خروج به واسطه ثبات حاکم‌شده بر بازار صورت گرفته است و مشاهدات حکایت از آن دارد که به جای ...

کاهش فاصله قیمت خودرو بین کارخانه و بازار موجب خروج دلالان از این بازار شده است. این خروج به واسطه ثبات حاکم‌شده بر بازار صورت گرفته است و مشاهدات حکایت از آن دارد که به جای دلالان، بازار خودرو در حال پیدا کردن مشتریان واقعی خود است. در کنار خروج دلالان روند قیمت نیز در بازار در مدار افت قرار دارد؛ به‌گونه‌ای‌که برخی خودروها در بازار با قیمت پایین‌تری نسبت به درب کارخانه فروش می‌رود. فعالان بازار، روند شکل‌گرفته را ناشی از پیش‌فروش خودرو از سوی سازندگان که منجر به افزایش عرضه می‌شود و تغییر نکردن حجم تقاضا عنوان می‌کنند. 

بازار خالـی از دلالان خودرو

با گذشت بيش از يك ماه از اعمال فرمول شوراي رقابت بر محصولات خودروسازان كه افزايش قيمت را براي آنها به همراه داشت، بازار خودرو با كمترين واكنش به اتفاقات رخ داده در قيمت‌گذاري خودرو، به مسير خود ادامه مي‌دهد. آن‌طور كه فعالان بازار مي‌گويند، طي هفته‌جاري، بازار خودرو با توجه به رکودی که حاکم بر آن بود  بر سبک و سیاق هفته‌هاي پیشین حرکت کرده است. طي اين هفته و البته هفته‌هاي گذشته بازار خودرو تغييرات قيمتي چنداني نداشته‌ و معاملات نيز كم‌وبيش در آن ادامه داشته است. بر این اساس بازار خودرو بر خلاف نخستين روزهای اعلام قيمت‌هاي جديد كه معاملات بر اثر روشن شدن تكليف قيمت‌ها جان گرفته بود، اين روزها را آرام پشت سر مي‌گذارد. 

به عقيده فعالان بازار اگرچه صحبت‌هاي اخير سخنگوي دولت و برخي نمايندگان مجلس در اعتراض به قيمت‌هاي جديد باعث شد تا مشتريان در انتظار به نتيجه رسيدن اعتراض‌ها دست از خريد بكشند، اما اين اتفاقات در نهايت باعث شد تا قيمت‌ها در بازار روندي صعودي نگیرد و بازار خودرو از رفتارهاي هيجاني به دور باشد. طي هفته گذشته بر اثر ثباتي كه بازار خودرو در نتيجه تمام ماجراهايي كه از سر گذراند داشت، قيمت برخي خودروها در كارخانه و بازار یکسان شد. ثبات بازار خودرو طي هفته‌جاري تا آنجا ادامه داشت كه قيمت برخي مدل‌ها در بازار به زير قيمت رسمي خودرو در كارخانه نيز رسيد، اتفاقي كه طي دو سال گذشته بي‌سابقه بوده است. 

به این ترتیب اگرچه بازار خودرو طي هفته‌جاري آرام بوده است، اما به گفته فعالان بازار معاملات در چنين بازاري، نه در ركود محض؛ بلكه با آهنگي آرام ادامه داشته است. به عقيده فعالان بازار در حال حاضر به دليل نزديك شدن قيمت‌ها در بازار و كارخانه و حتي كاهش قيمت برخي محصولات نسبت به نرخ رسمي خودرو در كارخانه، بازار خودرو از فعاليت‌ دلال‌ها خالي شده است و اين مشتريان واقعي بازار هستند كه اين روزها معاملات بازار را رقم مي‌زنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد در كنار بازگشت مشتريان واقعي به بازار خودرو، با توجه به اينكه عرضه انواع خودرو در بازار رو به رشد است، احتمال افزایش قيمت‌ها بر اثر كمبود خودرو وجود نخواهد داشت و چنانچه خودروسازان عرضه به بازار را به خوبي مديريت كنند، بيش از اين شاهد افزايش قيمت‌ها نخواهيم بود. در همين حال خودروسازان نخستين پيش‌فروش‌ها و فروش‌هاي فوري خود با قيمت‌هاي جديد را مدتي‌ است كه آغاز كرده‌اند، اقدامي كه به خودي خود در ثبات قيمت‌ها در بازار خودرو تاثيرگذار بوده است.  از سوی دیگر به نظر مي‌رسد آرام بودن بازار خودرو و معاملات، به غير از اظهارات اخير مسوولان مبني‌بر تجديد نظر در قيمت‌هاي اعلام شده از سوي شوراي رقابت كه انتظار مشتريان براي رسيدگي احتمالي به قيمت‌ها را در پي داشت، به ماه رمضان و گرماي هوای تابستان نيز مرتبط باشد.  دو فاكتور اخير كه به آن اشاره شد تا حدود زيادي مسافرت‌ها را كاهش داده است تا به اين ترتيب تقاضا براي خودرو در بازار با كاهش همراه باشد. به عقيده فعالان بازار اتفاقات اخير در قيمت‌گذاري خودرو اگرچه باعث افزايش قيمت خودرو در كارخانه شد، اما از سويي كاهش فاصله قيمتي بين كارخانه و بازار را به همراه داشت تا به اين ترتيب بازار خودرو به تدريج مشتريان واقعي خود را پيدا كند. 
 
ادامه افت قيمت در بازار

اما آن‌طور كه از بازار خودرو خبر مي‌رسد، قيمت برخي مدل‌ها در اين هفته باز هم روندي نزولي داشته است. پژو 206 محصولي است كه طي هفته‌جاري به كمترين قيمت طي یک ماه گذشته؛ يعني 37.5 ميليون تومان رسيد. مدل صندوقدار اين محصول نيز در بازار اين هفته با 400 هزار تومان كاهش قيمت همراه بوده است تا با قيمت 37 ميليون و 800 هزار تومان معامله شود. 

مدل‌هاي قديمي‌تر پژو نيز در بازار اين هفته كاهش قيمت داشته‌اند. پژو 405 بنزيني نمونه‌اي است كه با 200 هزار تومان افت قيمت به 28 ميليون تومان رسيد. پژو 405 دوگانه‌سوز جدید اما طي اين هفته ثبات قيمت داشته و همچنان روي 33 ميليون و 700 هزار تومان ثابت بوده است. پژو پارس سال در بازار با افت قيمتي نيم ميليون توماني همراه بوده است و به 35.2 ميليون تومان رسيده است؛ درحالي‌كه مدل دوگانه‌سوز آن ثبات داشته و روي 38 ميليون و 200 هزار تومان ثابت باقي مانده است. تندرها نيز طي هفته‌جاري ثبات قيمت داشته‌اند. تندر ايران‌خودرو همچنان روي 38 ميليون و 800 هزار تومان باقي مانده است و تندر پارس‌خودرو نيز 39 ميليون و 600 هزار تومان قيمت دارد. مدل ديگر تندر كه در ايران‌خودرو به توليد مي‌رسد؛ يعني تندر دنده اتومات نيز در بازار اين هفته 46 ميليون و 500 هزار تومان قيمت داشته است.ديگر خودرويي كه در بازار اين هفته در مقابل افت قيمت مقاومت به خرج داده است سمند LX است. اين خودرو همچنان روي 29 ميليون و 200 هزار تومان باقي مانده است؛ عضو دیگر خانواده 206 ، يعني رانا با 200 هزار تومان افت قيمت به 32.9 ميليون تومان رسيده است.

اما خانواده پرايد نيز به‌عنوان پرتيراژترين و البته پرفروش‌ترين خودروي بازار، در مدل سايپا 111 فول با 200 هزار تومان افت قيمت همراه بوده است و هم‌اكنون روي قيمت 21 ميليون و 400 هزار تومان قرار دارد. پرايد 131 فول نيز در حالي روي 20 ميليون و 100 هزار تومان ثبات قيمت داشته است كه مدل ديگر اين خانواده؛ يعني پرايد 132 رشدي 300 هزار توماني را تجربه كرده است. به اين ترتيب 132 تنها خودرويي است كه در كنار مگان فول آپشن، در بازار اين هفته با رشد قيمت همراه بوده است. قيمت مگان فول که در مدل 93 در بازار بسیار نایاب شده است در هفته‌جاري با جهشي 2 ميليون توماني به 113 ميليون تومان رسيد. اما تيبا نيز در بازار هفته‌جاري، جزو خودروهايي بوده كه افت قيمت را تجربه كرده است. قيمت اين محصول سايپا طي اين هفته با 400 هزار تومان افت قيمت به 24 ميليون تومان رسيد. 


نکته : قیمت های درج شده مربوط به بازار تهران میباشد و ممکن است در شهرستان ها این قیمتها متفاوت باشد .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها