کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ممنوعیت واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی به کیش


کد خبر : ۵۸۶۹سه شنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶:۱۲۳۷۱۴ بازدید

منطقه آزاد کیش که به مروارید خلیج فارس مشهور است این روزها نسبت به گذشته شرایط بهتری را تجربه می‌کند. طبق نظر علی‌اصغر مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش ...

منطقه آزاد کیش که به مروارید خلیج فارس مشهور است این روزها نسبت به گذشته شرایط بهتری را تجربه می‌کند. طبق نظر علی‌اصغر مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش روزهای خوبی برای این منطقه رقم خواهد خورد به نحوی که این منطقه بتواند جایگاه از دست رفته خود را پس بگیرد و مجدداً رونق گردشگری و سرمایه‌گذاری  را تجربه کند. وی خبر ایجاد خطوط پروازی جدید را داد و خطاب به گردشگران این منطقه اظهار داشت دیگر شاهد کالاهای بی‌کیفیت چینی که این روزها کیش را فرا گرفته است نخواهیم بود و مراکز ورودی روی کالاهای بی‌کیفیت بسته خواهد شد. متن گفت‌و‌گوی روزنامه ایران با وی از نظرتان می‌گذرد.

 دبیر شورای عالی مناطق آزاد چندی پیش از وضعیت مناطق آزاد گلایه کرد و اظهار داشت که مناطق آزاد به محلی برای واردات تبدیل شده است، آیا در منطقه آزاد کیش چنین معضلی وجود دارد؟

در منطقه آزاد کیش شرایط بهبود یافته‌ است و نمی‌توان گفت منطقه آزاد کیش محل واردات صرف است، واردات کنترل شده‌تر است. عمده واردات ما مواد اولیه صنایع است و واردات کالاهای مصرفی به مقصد سرزمین اصلی را نداریم. آنچه که اکنون انتقاد می‌شود ورود مواد مصرفی به کشور است. خوشبختانه این معضل در این منطقه زیاد نیست.

 برای ایجاد خط پروازی جدید برنامه‌ای دارید؟

برای خط پروازی با امریکا وزارت امور خارجه باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد. ما برای ایجاد چنین خطی آمادگی کامل داریم. در بخش منطقه‌ای فعالیت‌هایی آغاز شده است. بدین جهت نخستین خط پروازی از عراق وارد کیش شد. با کشورهایی نظیر ترکیه، تاجیکستان، ‌گرجستان و ترکمنستان نیز خط پروازی مستقیم به کیش خواهیم داشت.

 طی این مدت رشد سرمایه‌گذاری داشتید، آیا توانستید سرمایه‌گذار خارجی جذب کنید؟

در ابتدا راه سعی کردیم در حوزه سرمایه‌گذاری اصلاحاتی را انجام دهیم به‌همین دلیل طرح جامعی را با عنوان سند بالا دستی مدنظر قرار دادیم. فکر می‌کردیم مسیر سخت و زمانبری برای جذب سرمایه‌گذاران داشته باشیم، اما خوشبختانه در بازه زمانی کوتاه 4هزار و 800 میلیارد تومان طرح در حوزه سرمایه‌گذاری به مرحله عقد قرارداد رسید. در حوزه زیر بنایی نیز نیروگاه 2 کیش با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شرکت سرمایه‌گذاری کیش عملیاتی شد. در حوزه صنعت نیز 156 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش‌های پشتیبانی، تجهیزات نفت، مواد غذایی، دارو و شیرینی و شکلات صورت گرفت. در بخش سرمایه‌گذاری خارجی مذاکرات متعددی انجام شد و آن‌ها در حال فراهم کردن مقدمات برای حضورشان هستند. در یک طرح توانستیم 50 میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

 برای بررسی تخلف‌ها در منطقه آزاد کیش چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟ آیا ارزش تخلف‌ها استخراج شده است؟

در قرارداد واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران آمده است که کسی حق خرید و فروش زمین را ندارد. زمین برای سرمایه‌گذاری و رشد کیش واگذار شده است. لذا هر جا که احساس کنیم زمین رها شده بر اساس قرارداد و زمان‌‌بندی دوره ساخت پیگیری‌های لازم انجام می‌شود. طی این مدت زمین‌هایی را که راکد بوده پس گرفته‌ایم و در اختیار سرمایه‌گذاران جدید قرار دادیم. تاکنون به میزان 150 هزار متر مربع زمین فسخ قرارداد شده است. بخش کنترل طرح به‌جد فعال است که پیشرفت طرح‌هایی که زمین را از منطقه آزاد کیش گرفتند بطور دقیق چک کند و زمین‌های رها شده بازگردد. البته زمین‌هایی بوده است که سرمایه‌گذار به دلیل مشکلات خاص نتوانسته آن را فعال کند که در این صورت به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

 این اقدام در راستای مصوبه معاون اول رئیس جمهوری پیرامون جلوگیری از زمین‌خواری بوده است؟
این موضع‌گیری ما است که از ابتدا دنبال کردیم. البته مصوبه معاون اول رئیس جمهوری برای همه جاری و ساری است که ما نیز به آن توجه خواهیم کرد. در قرارداد‌های مناطق آزاد ذکر شده که زمین برای سرمایه‌گذاری واگذار شده است، ما زمین فروشی نداریم.

 چرا چابهار قطب سوم خودروسازی می‌شود، در حالی که منطقه آزاد کیش به دلیل فراهم بودن زیر ساخت‌ها شرایط بهتری دارد؟

طبق نظر دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد همه مناطق باید بطور یکسان رشد داشته باشند و خوشبختانه در منطقه آزاد کیش سرمایه‌گذار‌ی‌های مطلوبی در بخش‌های گردشگری، تفریحی و زیربنایی و صنعت صورت گرفته است. در بخش صنعت دقت می‌کنیم که صنایع آلاینده نباشد، بنابراین در واگذاری پروژه‌های صنعتی محدودیت داریم. سعی ما بر این است کیش محل صنایع دانش بنیان و پایه‌ای‌تر باشد. البته بخش خودرو برای ما جذابیت‌های زیادی دارد. مذاکرات برای ایجاد کارخانه خودروسازی با همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و شریک خارجی‌اش آغاز شده است، البته هنوز نهایی نشده و قصد داریم خط تولید خودرو را با هدف صادرات ایجاد کنیم. این خط خودروسازی لزوماً چینی نیست. ما دنبال قطب شدن خودرو نیستیم اما در راستای توسعه صنعتی بر اساس طرح جامع صنعت می‌توان چنین امری را پیگیری کرد.

 موضوع رکود در تمام بخش‌ها رخ داده این امر در منطقه آزاد کیش قابل حل است؟

رکودی که در کشور حاکم شده در منطقه آزاد کیش خیلی کم است، اما بیشترین رکود در بازارهای پوشاک رخ داده است. من خیلی به رکود در کیش اعتقاد ندارم. برخی‌ها معتقدند به دلیل کاهش گردشگر چنین رکودی حادث شده است. اما طبق آمار به دست آمده تعداد گردشگران بیش از 10 درصد(طی 9 ماه اخیر در مقایسه با مشابه سال قبل آن) افزایش پیدا کرده است. آنچه که اتفاق افتاده کاهش کیفیت کالاهای عرضه شده است. ما باید بتوانیم کیفیت کالاها را دائم افزایش دهیم. در این خصوص در حال عقد قرارداد با استقرار شرکت بازرسی در گمرک و بندرگاه هستیم تا از ورود کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری ‌شود. می‌خواهیم کیش را محل فروش کالاهای با کیفیت کنیم  البته این به منزله صعودی شدن قیمت کالاها در منطقه آزاد کیش نیست. گلایه‌ای که از منطقه آزاد کیش شده واقعی نبودن ستاره هتل‌ها است. در دولت قبل بدون ارزشیابی دقیق ستاره‌ها داده شده است، از این‌رو مسافران پول هتل 4 ستاره می‌دهند، اما آن هتل از نظر بین‌المللی دو ستاره است.

این صحبت را قبول دارم. در موضوع هتل‌ها باید ارتقا داشته باشیم. نسبت به سرزمین اصلی وضعیت هتل‌ها خیلی بهتر است، اما به دلیل بین‌المللی بودن کیش اعتقاد داریم که هتل‌ها باید در سطح استانداردهای بین‌المللی باشد و به استانداردهای داخلی قانع نیستیم. از این‌رو طرح بازنگری ستاره هتل‌ها را بر اساس آیین‌نامه تدوین شده، خواهیم داشت. یکی از موضوعات مهمی که باعث پایین آمدن کیفیت در تمام عرصه‌ها شده بحث قیمت بالای تمام شده است. این امر به قیمت مسکن در این منطقه باز می‌گردد. اگر بتوانیم قیمت مسکن را در کیش کنترل کنیم، کیفیت هتل‌ها ارتقا پیدا می‌کند. این در حالی است که میزان عرضه مسکن از تقاضا بیشتر است. لذا باید بورس بازی متوقف شود. برای کنترل این امر بنا شد هزار واحد مسکونی را از هفته آینده کلنگ بزنیم. این واحد‌ها غیرقابل فروش، غیر قابل تفکیک است و به صنایع، هتل‌ها، ‌دانشگاه‌ها و بازارها تعلق می‌گیرد. این واحد‌ها به شخص داده نمی‌شود. لذا پیش‌بینی می‌کنیم ضمن کاهش شدید قیمت مسکن در کیش سطح کیفی خدمات افزایش پیدا کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها