کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نرخ سود وام های بانکی 22 درصد نشد ؟


کد خبر : ۵۷۶۹چهارشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱:۰۶۳۹۱۰ بازدید

با وجود ابلاغ مصوبات شورای پول و اعتبار به سیستم بانکی همچنان برخی بانک‌های دولتی و خصوصی با نرخ‌های 26 الی 30 درصد به مشتریان خود تسهیلات پرداخت می‌کنند.

 بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار طی هفته‌های گذشته مصوب کردند که بانکداران از این پس تسهیلات فروش اقساطی و عقود مبادله‌ای را با سود 22 درصد به مردم پرداخت کنند البته بخشنامه این مصوبه نیز 11 تیرماه برای مدیران عامل بانک‌ها ارسال شد هرچند انها 14 تیر این بخشنامه را دریافت کردند.

بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار مشاهدات میدانی از سطح شعب بانک‌های دولتی و خصوصی بیانگر عدم اجرای این مصوبه از سوی سیستم بانکی بود اما توجیه بانکداران این است که بخشنامه نرخ‌های جدید سود بانکی به دستشان نرسیده و به همین خاطر مانند ضوابط قبل به پرداخت تسهیلات می‌پردازند. این درحالی است که بانک مرکزی تأکید دارد بعد از ابلاغ بخشنامه باید فورا نرخ‌ها در شعب مانند مصوبه شورای پول و اعتبار اعمال شود.

خبرنگار تسنیم برای کسب اطلاع از وضعیت پرداخت تسهیلات در شعب بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی به سراغ این شعب رفت و در آخر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی مسئولان اعتبارات این بانک‌ها به این نتیجه رسید که بانکداران فعلا قصد اجرای مصوبه جدید شورای پول و اعتبار را ندارند و کماکان با نرخ‌های 26، 28 ،30 درصدی و حتی بیش از 30درصد به پرداخت تسهیلات می‌پردازند. 

شعب این بانک‌ها با جدیت به مشتری می‌گویند برای دریافت تسهیلات خرید کالا یا خودرو و سایر تسهیلات فروش اقساطی باید سود 28 درصدی به بانک برگردانند. این درحالی است که بانک مرکزی مصوب کرده بانک‌ها با نرخ سود 22 درصد تسهیلات بپردازند.

وقتی به بانکی‌ها یادآور می‌شویم که بانک مرکزی و شورای پول اعتبار چنین مصوبه‌ای داشته‌اند کارمندان این بانک‌ها به راحتی می‌گویند حتی اگر این بخشنامه ابلاغ هم شود باز در عمل مردم باید همین سودها را به بانک‌ها برگردانند چرا که برای بانک به صرفه نیست معادل سودی که به سپرده می‌دهند از تسهیلات سود دریافت کنند. قاعدتا باید سود تسهیلات بالاتر از سود سپرده ها باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها