کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

امیدواری ها به تالار شیشه ای بازگشت


کد خبر : ۵۷۴۶سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳:۴۳۱۹۸۸ بازدید

شاخص کل بورس در دقایق ابتدایی معاملات امروز با افزایش بیش از 600 واحدی به کانال 72 هزار واحدی بازگشت که در این باره یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری به ارائه تحلیلی از وضعیت سودآوری ...

شاخص کل بورس در دقایق ابتدایی معاملات امروز با افزایش بیش از 600 واحدی به کانال 72 هزار واحدی بازگشت که در این باره یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری به ارائه تحلیلی از وضعیت سودآوری پتروشیمی‌های پس از 2 مصوبه مهم دولت پرداخته است.

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در دقایق ابتدایی موفق به عبور از کانال 72 هزار واحدی شد که به اعتقاد بسیاری از فعالان حرفه‌ای جو روانی مثبت در صنایع بزرگی همچون پتروشیمی‌ها و خودرویی بر کل بازار اثرگذار بوده است.

بر اساس این گزارش،‌ مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه با انتشار تحلیلی به روند سود آوری پتروشیمی‌ها پی از 2 مصوبه مهم و تأثیرگذار دولت پرداخته است.

* تأثیر مصوبه محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی با ارز آزاد، در سود پتروشیمی های بورسی

« پیرو جلسه شورای عالی بورس که در تاریخ 9 تیرماه 93 برگزار شد و به تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار و جلوگیری از دلالی و واسطگی و ملاحظه درصدی تخفیف برای مصرف کنندگان داخلی محصولات پتروشیمی، قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران براساس فرمول زیر تعیین می‌شود:

معادل ریالی ارز آزاد * 95% * میانگین قیمت فوب خلیج فارس = قیمت پایه در بورس

حال باید دید تغییر مبنای محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، از ارز مبادله ای به ارز آزاد روی کدام شرکت‌های پتروشیمی تاثیر مثبت دارد و روی کدام شرکت‌ها بی تاثیر است؟

بر اساس گزارش تهیه شده توسط یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری، شرکت‌های اوره و آمونیاکی محصولاتشان را با نرخ آزاد نمی‌فروشند و اگر هم موفق به انجام این کار شوند با توجه به اینکار درصد فروش محصولاتشان در بورس کالا بسیار کم است، بنابراین عملا روی این شرکتها تاثیری نخواهد داشت.

پتروشیمی خراسان و پردیس از این جمله‌اند. البته باسیاست اعمال افزایش قیمتی که دولت در زمینه محصولات پتروشیمی در نظرگرفته است می‌توان امیدوار بود که این دسته از شرکت ها نیزاز افزایش نرخ برخوردار گردند.

بر اساس این گزارش، تغییر مبنای محاسبه قیمت پایه محصولات در بورس کالا از ارز مبادله‌ای به آزاد بر روی شرکت‌های پتروشیمی‌های مارون، شازند و جم و بیشتر از همه هلدینگ خلیج فارس تاثیر مثبت خواهد داشت.

این شرکت‌ها بخش زیادی از محصولاتشان را در داخل و در بورس کالا به فروش می‌رسانند.

بر اساس محاسباتی که شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه انجام داده است، این تغییرات سود شرکت پتروشیمی شازند (شاراک) را حدود 420 ریال افزایش خواهد داد.

آخرین EPS اعلامی شرکت برای سال 93 مبلغ 1237 ریال است که بدین ترتیب قابلیت افزایش به حدود 1657 ریال را دارد.

پتروشیمی جم (جم)؛ سود هر سهم سال جاری را 3347 ریال برآورد کرده که به این تصمیم جدید می‌تواند مبلغی در حدود 160 ریال به آن بیفزاید و آن را به نزدیک 3507 ریال برساند؛ این در حالی است که این شرکت تقریبا با دو سوم ظرفیت خود به فعالیت می‌پردازد، حال آنکه افزایش ظرفیت تولیدی این شرکت در آینده باعث افزایش تاثیر سودآوری خواهد شد.

پتروشیمی مارون (مارون)، می‌تواند از این تصمیم 440 ریال بر سود هر سهم سال جاری بیفزاید.

بر اساس پیش بینی‌های شرکت سود امسال 5530 ریال در نظر گرفته شده که به حدود 5970 ریال قابلیت افزایش دارد.

هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، عمده محصولات خود را در بورس کالای ایران به فروش می‌رساند و بیشترین نفع را ازاین سیاست می‌برد.

ولیکن به دلیل مشخص نبودن سیاست های ارزی شرکت در حال حاضر ارزیابی از میزان تاثیر مثبت این مصوبه برروی سود این شرکت نمی‌توان داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها