کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش تورم در بازار حس نمی‌شود


کد خبر : ۵۷۴۲سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵:۴۰۲۱۵۳ بازدید

دهه اول ماه مبارک رمضان در حال سپری شدن است و باوجود اینکه رکود بسیاری از بازارها را فرا گرفته اما بازار مایحتاج عمومی مردم همچنان با نوسان همراه است. برخی نوسانات ...

دهه اول ماه مبارک رمضان در حال سپری شدن است و باوجود اینکه رکود بسیاری از بازارها را فرا گرفته اما بازار مایحتاج عمومی مردم همچنان با نوسان همراه است. برخی نوسانات قیمت را خود دولت رقم زده‌ و برخی دیگر را تولیدکنندگان در سایه غفلت بازرسان به بار آورده‌اند.

به هرحال اگرچه تورم به بیان آمارهای دولت کاهش یافته است اما حسگرهای مردم در بازار، این را نشان نمی‌دهد. به گزارش خبرنگار مهر، ماه مبارک رمضان دهه اول خود را پشت‌سر می‌گذارد و اگرچه بسیاری از بازارها در این ماه با رکود مواجه می‌شوند اما بازار کالاهای مصرفی و مایحتاج مورد نیاز مردم، اگرچه رکود دارد اما نوسانات قیمتی بیش از رکود خودنمایی می‌کند. برخی کالاها در بازار گران شده است و برخی دیگر نیز در بازار گرانفروشی می‌کنند البته برخی از کالاها نیز به دست دولت گران شده و برخی دیگر، در سایه غفلت مسؤولان، تغییرات قیمتی داشته است. در این میان دولت می‌گوید تورم کاهش یافته اما برخی دولتمردان هم بر این نکته تاکید می‌کنند که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت‌ها در بازار نیست بلکه تورم عواملی به غیر از تغییرات و نوسانات قیمتی کالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیاز مردم دارد و عوامل دیگری هم در آن درگیر هستند. درکنار این اظهارنظرها، مهم اکنون این است که حسگرهای مردم، کاهش تورم در بازار را حس نکرده است.

بررسی‌های میدانی نشانگر این است که درست اقلامی که برای سلامت مردم مهم هستند بویژه در ماه مبارک رمضان، تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد، با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، اگرچه دولت می‌گوید ذخایر کالایی مناسبی دارد و به موقع آن را آزاد می‌کند اما گویا خبری از این آزادسازی نیست بویژه درباره اقلام پروتئینی، بازار در روزهای گذشته، نوسانات قیمتی را تجربه کرده است. نرخ نامه‌های جدید مرغ و تخم‌مرغ از امروز عملیاتی شده و بازار گوشت قرمز نیز نوساناتی را تجربه کرده همچنین لبنیات نیز به دستور دولت گران شده است. آمارها نشانگر این است که سرانه مصرف شیر و لبنیات و اقلام پروتئینی در ایران به مراتب از سایر کشورهای دنیا کمتر است و دولت نیز اکنون با چراغ سبزی که به افزایش قیمت شیر و لبنیات نشان داده، راه را برای کاهش مصرف بیشتر هموار کرده است. در حالی که مردم به جایگزین‌های مواد پروتئینی همچون حبوبات و دیگر کالاهای جایگزین نیز به دلیل ذائقه مصرف خود، کمتر علاقه نشان می‌دهند اما به هرحال کاهش قدرت خرید مردم با افزایش قیمت‌ها، نتیجه‌ای منطقی است که باید بر ذهن هر عاقلی بنشیند.

بررسی‌های میدانی از میادین میوه و تربار نشانگر این است که قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل پاک شده از امروز 7360 تومان عرضه می‌شود. قیمت هر کیلوگرم مرغ وارداتی 4950 تومان است ضمن اینکه هر شانه تخم‌مرغ نیز حدود 8600 تومان به فروش می‌رسد که تا پیش از این 8 هزار تومان بوده است. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی نیز 35000 تومان عرضه می‌شود ضمن اینکه گوشت خورشتی گاو نیز 30 هزار تومان عرضه می‌شود. در عین حال، قیمت هر بطری شیر کم‌چرب 2200 تومان، قیمت هر بطری شیر پرچرب 2300 تومان، شیر کیسه‌ای یک لیتری 1500 تومان، خامه 1200 تومان، پنیر یو اف 4300 تومان و ماست دبه‌ای 7500 تومان است. بین اقلام مصرفی خانوارها در هفته گذشته، گوشت مرغ، لبنیات و تخم‌مرغ از جمله مواد خوراکی گران شده بودند. به گزارش ایسنا، در هفته منتهی به 13 تیرماه سال جاری قیمت لبنیات یک دهم درصد، تخم‌مرغ 1.6 درصد، سبزی‌های تازه 4/5 درصد و گوشت مرغ 2 درصد افزایش یافت. بنابر اعلام گزارش بانک مرکزی، از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در هفته گذشته قیمت برنج، حبوبات، قند و شکر، چای و روغن نباتی نسبت به هفته ماه قبل آن ثابت مانده است.

همچنین قیمت میوه‌های تازه 2.9 درصد و گوشت قرمز 0.6 درصد کاهش داشت. در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات بهای ماست غیرپاستوریزه و پاستوریزه به ترتیب معادل 1.4 درصد و 0.3 درصد افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. این درحالی است که بهای تخم‌مرغ حدود 1.6 درصد افزایش یافته و شانه‌ای 8400 تا 9800 به فروش رفته است. در این هفته در گروه برنج قیمت برنج داخله درجه 2 معادل 0.1 درصد کاهش یافت و بهای برنج درجه یک ثابت ماند. در گروه حبوبات قیمت اقلام این گروه بدون تغییر بود. در هفته منتهی به 13 تیرماه سال جاری در میادین زیرنظر شهرداری، انجیر عرضه نشد و کدو سبز عرضه کمی داشت اما سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایین قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان میوه و تربار عرضه می‌شد. در عین حال میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مربوط میوه و سبزی را عرضه کردند که در گروه میوه‌های تازه، قیمت آلو 7.7 درصد و هندوانه 3.3 درصد افزایش داشت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.2 تا 12.1 درصد کاهش داشته است. در گروه سبزی‌های تازه، بهای پیاز و لوبیا سبز به ترتیب حدود 1.8 درصد و 0.2 درصد کاهش داشت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 1.2 درصد تا 15.4 درصد افزایش یافت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها