کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پرسش‌هایی درباره قیمت جدید خودرو


کد خبر : ۵۷۱۸دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲:۴۸۷۹۸۷ بازدید

مشتری از خود پرسش می‌کند خودرویی که چندین سال با آپشنی همچون ایربگ تولید می‌شده و این آپشن نیز از ملزومات قانونی تولید خودرو بوده چرا هم اکنون ...

کدام خودروها بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند؟

در میان قیمت‌های اعلامی شورای رقابت دو خودروی پژو 405 دوگانه‌سوز و پارس دوگانه‌سوز بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.شورای رقابت سرانجامقیمت نهایی خودروهای داخلی را با میانگین افزایش قیمت 5.5 درصدی اعلام کرد.در این میان نگاهی به قیمت‌های اعلامی برای محصولات سه شرکت ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو نشان می‌دهد که دو خودروی پژو 405 دوگانه‌سوز و پژو پارس دوگانه‌سوز دارای بیشترین افزایش قیمت بوده‌اند.

به این ترتیب قیمت پژو 405 دوگانه‌سوز با افزایش 6.59 درصدی به 30 میلیون و 117 هزار تومان رسیده است. قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز نیز با رشد 6.59 درصدی به 36 میلیون و 420 هزار تومان افزایش یافته است.اما در میان قیمت‌های اعلامی برای محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، دو خودروی پیکان وانت دوگانه‌سوز و پژو 206 صندوق‌دار مدل v8 کمترین افزایش قیمت را داشته‌اند.قیمت پیکان وانت دوگانه‌سوز با رشد 2.8 درصدی به 14 میلیون و 720 هزار تومان و قیمت پژو 206 صندوق‌دار v8 با رشد 3.7 درصدی به 34 میلیون و 649 هزار تومان رسیده است.

در میان محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به تیبا SX بوده است. قیمت این خودرو با رشد 5.97 درصدی به 24 میلیون و 183 هزار تومان افزایش یافته است.

در میان محصولات سایپا دو خودروی سایپا 132 مدل SL و SX دارای کمترین افزایش قیمت بوده‌اند به‌گونه‌ای که قیمت سایپا 132 مدل SL با رشد 4.57 درصدی به 19 میلیون و 685 هزار تومان و سایپا 132 SX با رشد 4.57 درصدی به 20 میلیون و 208 هزار تومان رسیده است.

از محصولات خودروسازی مدیران نیز خودروی ام‌وی‌ام 530 بیشترین افزایش قیمت را داشته است به‌گونه‌ای که قیمت این خودرو با رشد 4.57 درصدی به 43 میلیون و 382 هزار تومان رسیده است.در میان این محصولات، ام‌وی‌ام چهار سیلندر نیز کمترین افزایش قیمت را داشته است به‌گونه‌ای که قیمت این خودرو با رشد 3.49 درصدی به 21 میلیون و 866 هزار تومان افزایش یافته است.


چند نکته :

آنچه شنبه گذشته از سوی رئیس شورای رقابت به‌عنوان دلایل افزایش قیمت خودرو مطرح شد به نوعی درک مشتری از قیمت‌گذاری خودرو را به‌چالش گرفت. چراکه مشتری از خود پرسش می‌کند خودرویی که چندین سال با آپشنی همچون ایربگ تولید می‌شده و این آپشن نیز از ملزومات قانونی تولید خودرو بوده چرا هم اکنون باید بهایی بیشتر پیدا کند. مگر نه اینکه خودروسازان هزینه این آپشن را از ابتدا از مشتری اخذ می‌کردند، پس چرا حالا ایربگ 2 میلیون تومان به قیمت خودروها افزوده است.

به‌عنوان مثال خودرو 405 اس ال ایکس سال گذشته با تمامی آپشن‌های نصب شده قیمتی معادل 25 میلیون تومان داشت، اما حالا این خودرو با همان آپشن‌ها قیمتی معادل 30 میلیون و 300 هزار تومان پیدا کرده است .اینکه به یکباره قیمت نصب آپشن یاد شده از سال گذشته تاکنون چنین رشدی یافته این ابهام را به وجود می‌آورد که یا خودروساز سال گذشته از حق خود گذشته و به ضرر وزیان تولید خودرو با آپشن تن داده یا هم اکنون قصد جبران خسارات وارده از مشتری را دارد. در هر صورت آنچه مشخص است وزیر صنعت همواره بر اجباری بودن آپشن کیسه هوا و استاندارد یورو 4 تاکید و بارها عنوان کرده که نباید بابت این استانداردها، از مشتری هزینه‌ای اخذ شود این در حالی است که هزینه‌های مذکور نه تنها به پای مشتری نوشته شده؛ بلکه امسال قیمتی گزاف نیز پیدا کرده است. بر این اساس هر چند ابهامات وارده به فرمول قیمت‌گذاری زیاد است، اما در این بین عملکرد خودروسازان در توجیه شورای رقابت برای افزایش قیمت نیز در خور توجه است. 

حال آنکه مشخص نیست آیا شورای رقابت تنها به صرف اعلام هزینه خودروسازان به تعیین قیمت پرداخته یا از ابزارهای نظارتی دیگری نیز در صحت اعلام هزینه خودروسازان استفاده کرده است؟

نکته دیگر این است که شورای رقابت قیمتهای اعلامی را قیمت نهایی و تمام شده خودرو ( بیمه . مالیات . شماره گذاری . آپشن و ... ) اعلام نموده و این در حالی است که مدیران ایران خودرویی قیمت را بدون محاسبه قیمت آپشن میدانند .حال باید دید خودروسازان در فروش فوری خود چه قیمتهایی را لحاظ می نمایند .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها