کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت انواع لاستیک خودرو در بازار تهران


کد خبر : ۵۶۵۷پنجشنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶:۱۳۴۵۲۵۶ بازدید

در حال حاضر قیمت همهٔ لاستیک‌های موجود در بازار زیر قیمت مصوب است به‌طوری‌که حتی تا 5 درصد هم سود از فروش لاستیک نصیب تولیدکننده نمی‌شود.

عباس سماواتی رئیس اتحادیه لاستیک و روغن در مورد افزایش قیمت لاستیک خودرو بیان کرد: پس از فاز دوم هدفمندی یارانه هیچ تغییر قیمت در گروه لاستیک‌ها رخ نداده و تنها گروه لاستیک‌سازی دنا 8 درصد بر قیمت محصولات خود افزوده است . رئیس اتحادیه لاستیک و روغن در توضیح حال و روز بازار تولیدکنندگان لاستیک اظهار داشت: در حال حاضر قیمت همهٔ لاستیک‌های موجود در بازار زیر قیمت مصوب است به‌طوری‌که حتی تا 5 درصد هم سود از فروش لاستیک نصیب تولیدکننده نمی‌شود.وی تصریح کرد: همین عامل سبب شده است تا نیمی از تولیدکنندگان از کار خود کناره‌گیری کرده و پای دلال و رانت‌خوار به این صنف باز شده و این گروه مسئول فروش سبد لاستیک کارخانجات شوند.

 
سماواتی گفت: از آنجایی که تولیدکنندگان با شرکت‌هایی کار می‌کنند که معمولاً این شرکت‌ها از مالیات فرار می‌کنند، به همین دلیل اکثر مالیات‌های گرفته‌شده از واحدهای صنفی شناخته شده است که در نهایت این واحدها به دلیل فشار وارد آمده مجبور می‌شوند تا مغازه خود را ببندند.

وی با اشاره به تمایل خرید مردم به خودرو وارداتی تا داخلی  ادامه داد: چین، هند، اندونزی، تایوان، ژاپن، فرانسه، آلمان و سایر کشورهایی که بازار ایران پذیرای محصولات آن‌ها بوده، از عمده کشورهای واردکننده لاستیک و روغن هستند.سماواتی افزود: هریک از لاستیک‌های وارداتی در صورت نگهداری مناسب حداقل 5 سال عمر مفید خواهند کرد.در همین زمینه یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دولت، افزایش تعرفه واردات خودرو بوده که در نهایت برخلاف شعار حمایت از مصرف‌کننده موجب متضرر شدن مصرف‌کننده شد.

وی همچنین در خصوص نظارت اتحادیه بر لاستیک و روغن‌های وارداتی افزود: هیچ مسئولتی در این زمینه بر عهده اتحادیه نبود و سازمان استاندارد کشو مسئول تعیین کیفیت لاستیک‌های وارداتی است.رئیس اتحادیه روغن و لاستیک با اشاره به مشکلات این صنف خاطرنشان کرد: اگرچه اتحادیه لاستیک و روغن متولی این محصولات در کشور است، بااین‌حال بهتر است که بگوییم هیچ‌کاره بوده؛ با وجود اینکه بارها هم خواستار برگزاری نشست‌ها و همکاری دوجانبه بودیم اما متأسفانه نه در زمینه واردات و نه در سایر مسائل کارشناسی هیچ مشورتی با ما صورت نمی‌گیرد.

راهنمای خرید

فعالان بازار لاستیک توصیه می‌کنند به‌منظور انتخاب صحیح رینگ و لاستیک، پس از مطالعه کتابچه راهنمای خودرو، به کاربری ماشینتان توجه کنید. به گفته آن‌ها، در این زمینه به عواملی مثل کاربری استاندارد یا اسپرت، تحمل بار معمولی یا زیاد و غیره باید توجه کنید. معمولاً خودروهایی که از کمپانی خارج می‌شوند دارای لاستیک‌های فابریک با کاربری استاندارد هستند.

برای نمونه روی خودرویی مثل پژو 206، لاستیک و رینگ استاندارد با سایز 14/65/185 نصب شده است. اگر شما می‌خواهید این خودرو را به حالت اسپرت تغییر دهید سایز رینگ و لاستیک متناسب با این کاربری 16/45/205 خواهد بود. عدد 205 پهنای لاستیک به میلی‌متر،45 عرض به میلی مترو 16 قطر رینگ به اینچ را نشان می‌دهد.لازم به ذکر است از آنجایی که نیروی انتظامی نسبت به اسپرت خودروها حساس شده است، مردم کمتر به سراغ رینگ‌اسپرت می‌روند وچندسالی است که استقبال مردم از رینگ و لاستیک‌های پهن و اسپرت کم شده است.

کارشناسان فنی خودرو معتقدند رینگ و لاستیک‌های پهن یا به‌اصطلاح عام ((اسپرت)) زیبایی خاصی به خودرو می‌دهد اما همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان می‌شود.

گام بعدی در انتخاب لاستیک توجه به نوع فنّاوری تولیدی آن است. به‌طورمعمول لاستیک‌های موجود در بازار در دو نوع بایاس و رادیال است. به گفته کارشناسان، در تولید لاستیک‌های بایاس که از فنّاوری قدیمی برخوردار هستند، از الیاف و رشته‌های نخی استفاده می‌شود. درحالی‌که در تولید لاستیک‌های رادیال از رشته‌های سیمی استفاده می‌شود.

فروشندگان تایر معتقدند که تایرهای بایاس اگر تحت تأثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند، سطح تماس آج آن‌ها تغییر شکل داده و به‌مرور حالت جمع شده پیدا می‌کند. این مسئله باعث کاهش عمر لاستیک و چسبندگی آن به جاده می‌شود. در مقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم و تغییرات اندک شکل آج‌ها، در پیچ، چسبندگی خوبی به سطح جاده دارند. این لاستیک‌ها به دلیل به‌کارگیری رشته‌های سیمی در ساختار خود، تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارند و عمر آن‌ها نسبت به لاستیک‌های بایاس 40 تا 60 درصد بیشتراست.

به گفته فعالان بازار، فنّاوری تولیدی اکثر شرکت‌های ایرانی از نوع بایاس بوده و اکثر تایرهای رادیال وارداتی هستند. توجه داشته باشید قیمت لاستیک‌های رادیال بیشتر از نوع بایاس بوده و نوع تایر روی آن حک ‌شده است.

راه تشخیص یک لاستیک تازه با لاستیک انباری 

از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها رانندگان در زمان خرید لاستیک، خرید یک لاستیک تازه تولیدشده است.
متأسفانه در کشور ما لاستیک‌های خارجی بشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آن‌ها گذشته است. این مورد برای لاستیک‌های ساخت داخل کمتر وجود دارد.

خطرات این لاستیک‌ها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده‌های پردست‌انداز، رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده‌های پرجمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده،  ... باعث ناامنی استفاده از این لاستیک‌ها در جاده‌های کشور به‌خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت‌زمان و ساعت بیشتر می‌گردد.

این لاستیک‌ها که در بازار به‌اصطلاح لاستیک انباری شناخته می‌شوند. به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله‌های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آن‌ها به یک کشور ثالث و یا لاستیک‌هایی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولیدکنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می‌گردند؛ و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان از آن باخبر هستند.

این لاستیک‌های انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی در حدود ده الی بیست هزار تومان کمتر از لاستیک‌های تازه تولیدشده از عمده‌فروشان لاستیک خریداری می‌گردد. در زمان خرید فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می‌یابند. متأسفانه این صداقت در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع به مشتری و با همان قیمت لاستیک تازه تولیدشده به مشتری از همه‌جا بی‌خبر فروخته می‌شود.

این لاستیک‌های انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولیدشده ندارند. و ازنظر شکل ظاهری نمی‌توان تشخیص انباری بودن آن را داد. سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.

به گزارش بازارخبر، متأسفانه این تاریخ به‌گونه‌ای بر لاستیک درج شده که توسط مصرف‌کننده به‌راحتی قابل‌تشخیص نیست. با مطالعه مطلب ذیل به‌راحتی می‌توانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید. در جداره بیرونی لاستیک‌ها یک عدد چهاررقمی درج شده است که مشخص‌کننده زمان تولید آن است. این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می‌دهد. قابل‌ذکر است مصرف لاستیک‌هایی که  از تاریخ تولید آن‌ها بیش از 3 سال می‌گذرد مناسب نیست.

فرضاً درج عدد 1607 بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته شانزدهم سال 2007 تولیدشده است. اگر این عدد سه‌رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال 2000  است. نکتهٔ دیگر قابل‌ذکر در مورد لاستیک‌های ایرانی این است که در هنگام خرید حتماً دارای علامت استاندارد باشند. لاستیک‌های ایرانی از این دسته در دو نوع در بازار یافت می‌شوند. در نوع اول لاستیک ایرانی در دو طرف خود دارای مهر استاندارد است که این نوع لاستیک  درجه‌یک محسوب می‌شود. اگر لاستیک تنها در یک‌طرف دارای علامت استاندارد باشد بیانگر این است که لاستیک درجه‌دو است. لاستیک‌هایی که در زمان تولید در کارخانه به هر علتی در حین تولید مانند قطع برق وقفه‌ای در تولیدشان می‌افتد به جمع لاستیک‌های درجه‌دو می‌پیوندند. 
 
قیمت‌ها چگونه است؟

برای اطلاع از انواع قیمت لاستیک‌های موجود در بازار جدول قیمتی تهیه شده که بدین شرح است:


key0wac0adlolfjk5hsz.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها