کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

نگاهی به محصولات جدید در حال ورود پژو به ایران / 2

کدخبر:۵۶۳۶چهارشنبه، ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲:۰۸۱۹۹۹۷ بازدید

هفته پیش گفتیم که ایران‌خودرویی‌ها می‌خواهندتا چندی دیگر دو محصول جدید را وارد بازار ‌کنند. یکی شاسی‌بلند 2008 که بررسی‌اش کردیم و دیگری پژو 301 که این هفته ...
نگاهی به محصولات جدید در حال ورود پژو به ایران / 2

هفته پیش گفتیم که ایران‌خودرویی‌ها می‌خواهندتا چندی دیگر دو محصول جدید را وارد بازار ‌کنند. یکی شاسی‌بلند 2008 که بررسی‌اش کردیم و دیگری پژو 301 که این هفته برایش برنامه داریم. هرچقدر دفعه قبل همه‌چیز آرام و با حساب‌کتاب بود، این‌بار اوضاع قدری پیچیده و درهم‌برهم است. این‌بار داستان به این سادگی‌هایی که فکرش را می‌کنیم نیست. کاش کل قضیه در این جمله خلاصه می‌شد که: «پژو 301 وارد بازار می‌شود» اما گیر کار آنجاست که پشت همین جمله انبوهی از اتفاقات گفته‌نشده وجود دارد. پس در ادامه می‌رویم تا این شیر فرانسوی را بررسی کنیم!


۳۰۱ از کجا آمد؟

بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۶ پژوی فرانسه خودروی به اصطلاح لوکسی را تولید می‌کرد که موفق‌تر از پیش‌بینی‌ها از آب درآمده بود. این خودرو ۳۰۱ نام داشت. سدانی ساده با پیشرانه‌ای ۱٫۵ لیتری که در آن زمان می‌توانست ۳۵ اسب‌بخار نیرو تولید کند. این خروجی برای رساندن خودرو به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت کافی بود. نشریات دهه ۳۰ میلادی خبر از فرمان‌پذیری و نرم بودن این خودرو داده بودند. پرونده ۳۰۱ تا سال ۲۰۱۲ بسته باقی مانده بود. اما وقتی خبرهایی مبنی بر بازگشت آن شنیده شد، علاوه بر اسم پژو، اسامی دیگری چون سیتروئن هم‌وطن، خط تولید ویگو و مهم‌تر از همه دانگ‌فنگ چین نیز شنیده شد.


پای سیتروئن باز می‌شود

نزدیک به چهار دهه پیش دو شرکت پژو و سیتروئن در اقدامی هوشمندانه با حفظ استقلال فنی دست به یک اتحاد استراتژیک زدند. استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک اولین و مهم‌ترین دستاورد این همکاری بود. داستان ۳۰۱ نیز چندان بی‌ربط به این داستان نیست. این خودرو به‌نوعی برگرفته از زیرساخت‌های سیتروئن C-Elysee‌ بوده است. اگر یادتان باشد آن ایامی که سایپا سیتروئن C5 را روانه بازار می‌کرد تقریباً به صورت هم‌زمان ایران‌خودرویی‌ها نیز پژو ۴۰۷ را می‌فروختند. غافل از اینکه این دو خودرو از یک پلت‌فرم، پیشرانه، جعبه‌دنده و شاسی بهره می‌بردند. حالا بعید نیست بعد از ورود پژو ۳۰۱، سایپا نیز به فکر باز تولید الیسه از شرکت سیتروئن بیفتد.


و سرانجام دانگ‌فنگ عزیز!

حضورش در ایران مثل بقیه هم‌وطنانش به دور از حاشیه نبوده است. آن زمان که ایران‌خودرو با هوو روی پروژه جنجالی کامیون‌های هوو (که با اسم فراز شناخته می‌شدند) همکاری می‌کرد، سایپا نیز با همکاری دانگ‌فنگ، دست رویی کشنده T375 (با اسم البرز) گذاشته بود. البته این دو خودروساز وطنی در یک نقطه با هم مشترک هستند؛ این دو هیچ‌وقت زیر بار آن همه انتقادات نرفتند. شاید اسم هوو بد در رفته باشد ولی اوضاع برای دانگ‌فنگ خیلی هم بهتر نبود. شکایت رانندگان و مالکان این خودرو مقابل ساختمان مجلس در فروردین سال ۹۰ بسیار سر و صدا کرده بود. جماعت شاکی مدعی بودند که شرکت به جای نیسان دیزل ژاپنی، به آن‌ها دانگ‌فنگ چینی حتی با قیمت بالاتر داده است. کار حتی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز رسیده بود. قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که می‌فهمیم اساساً مثلث عشقی سیتروئن-پژو-دانگ‌فنگ بیش از ۲۰ سال است که تشکیل شده. بر اساس این قرارداد، طرف چینی محصولات طرف فرانسوی را در خاک خودش می‌ساخت و با توافق آنها به مقاصد دیگر صادر می‌کرد. حالا این همه را گفتیم تا به اینجا برسیم که پژو ۳۰۱ هم یکی از همین پروژه‌های سه طرفه بود.

درباره‌اش بیشتر بدانیم

احتمالاً در همان نگاه اول فهمیده‌اید که آنطور که باید و شاید شبیه دیگر تولیدات پژو نیست. خُب طبیعتاً یکی از دلایلش حضور و نظر چینی‌ها در پروژه بوده است. خداوکیلی شاید خاص و لوکس نباشد ولی انصافاً به نسبت سدان‌های رنگارنگ چینی، یک سر و گردن زیباتر است. این را هم بدانید بد نیست که اساساً پژو ۳۰۱ نه در فرانسه ساخته می‌شود و نه در چین. این خودرو در خط تولید Vigo اسپانیا مونتاژ می‌شود. سال ۲۰۱۲ گفته شد که این خودرو می‌خواهد برای بازار غرب آسیا، شمال آفریقا و شرق اروپا عرضه شود. اما یک سال بعد گفته شد که ۳۰۱ حق حضور در غرب اروپا به خصوص انگلستان و فرانسه را ندارد. شاید به خاطر همین «محبوبیت چشم‌گیر» بوده که تولید آن در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه بوده است.

زیر ذره‌بین

تا چندی دیگر قرار است سوار پژویی شویم که برخلاف همیشه، از قیمت بالایش متعجب نمی‌شویم. یک سدان تقریباً ارزان که گویی می‌خواهد راه رنو و زیرمجموعه رومانیایی‌اش داچیا را طی کند. به طور حتم از فضای صندوق عقبش حیرت خواهید کرد. با ۶۴۰ لیتر حتی سمند و تندر۹۰ (با ۵۰۰ لیتر حجم) را هم پشت سر می‌گذارد. تازه اگر صندلی‌های عقب را بخوابانید این فضا تا ۱۳۵۲ لیتر هم افزایش می‌یابد. برخلاف تصور که فکر می‌کنید پژو ۳۰۱ به دلیل بحث چینی‌ها و محل تولید،‌ می‌بایست بی‌کیفیت و چیپ باشد ولی باور کنید به محض ورود به کابین از مواد مرغوب روی صندلی‌ها، سقف، کنسول و داشبورد متعجب می‌شوید. پورت بلوتوث، iPod، تهویه مطبوع، ترمز ABS و پایداری الکترونیکی ESP را نیز به توانمندی‌هایش اضافه کنید. به نظر می‌رسد طرف فرانسوی اجازه دخالت طرف چینی‌ها را به قسمت مهندسی و فنی نداده است. چرا که جعبه‌دنده، پیشرانه و انتقال قدرت آن عملکرد خوبی دارد. حداقل به نسبت قیمتی که دارد این طور به نظر می‌رسد. اما متأسفانه وقتی بحث فرمان‌پذیری و لذت رانندگی وسط کشیده می‌شود، باید به این نکته اشاره کرد که با ۳۰۱ تجربه‌ای مانند پژوهای قدیمی خواهید داشت. نسبت به راحتی‌اش شک نکنید ولی این را هم در نظر داشته باشید از پس مانورهای گاه و بیگاه ایرانی‌جماعت برنمی‌آید. از نظر ابعاد باید آن را در کلاس سدان‌های کامپکت قرار داد. یعنی جایی که یاریس صندوق‌دار در آن حضور دارد. اگرچه معلوم نیست بازار ایران میزبان نمونه ۵ سرعته دستی انتخاب شده یا ۴ سرعته اتوماتیک، ولی با این حال در جریان باشید که این جعبه‌دنده در حد معقولی قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این را هم بدانید که پژو ۳۰۱ در دو تیپ استاندارد و Allure (نسخه فول) عرضه می‌شود. به قول حرفه‌ای‌های بازار صندلی‌های گوشت‌داری دارد. دید راننده نسبت به فضای اطرافش خوب است. در کل ابعاد اتاق برای ما که خیلی به این چیزها اهمیت می‌دهیم، دلباز و جادار است. اما شاید ایراد اصلی‌اش،‌ آینه‌های بغلی آن باشد که قدری از نظر محل قرارگیری نامتوازن به نظر می‌آید. روی کنسول از آن المان‌هایی که دوست داریم،‌ وجود دارد. همان دکمه‌های پر زرق و برق کروم‌رنگ و LEDهای آبی و سفید. با اینکه به عنوان یک خودرو با استفاده هرروزه معرفی شده ولی با کمی اغماض می‌شود آن را به عنوان یک خودروی مسافرتی نیز حساب کرد.

در بازار ایران

گیریم که قیمتش همان ۶۰ میلیون باشد و گیریم که یک سدان فرانسوی-چینی با پیشرانه ۱٫۶ لیتری و احیاناً جعبه‌دنده دستی ۶۰ میلیون بیارزد. آن وقت است که باید به چند محصول دیگر هم فکر کنیم. مثلاً لیفان ۶۲۰ که از صفر تا صد کلاً چینی است. این خودرو ۴۷ میلیون می‌ارزد. تازه پیشرانه‌اش ۱٫۸ لیتری است. در همین بازار جک J5‌ را داریم که نسخه اتوماتیک آن ۶۲ میلیون خرید و فروش می‌شود. شاید اصلاً خواستید روی ام‌وی‌ام ۵۳۰ با پیشرانه ۲ لیتری که ۴۰ میلیون می‌ارزد حساب کنید. یک پیشنهاد جدی دیگر؛ ولیکس C30 با جعبه‌دنده اتوماتیک که ۵۸ میلیون هم پیدا می‌شود.

















همراه مکانیک



دیدگاه ها

هادی خان: 1393/4/1110:45:51،
235
20
از این به بعد به جای خودروسازان وطنی میگیم مونتاز کاران وطنی.....!!!!!!!!!!
رضا: 1393/4/1110:52:21،
112
51
کلا چینیه خوشم نیومد
کاوه: 1393/4/1110:53:06،
143
20
از بغل شبیه اتاق ولکس C30 آشغال چینیه
مرتضی: 1393/4/1110:54:51،
68
34
اخه نمی شد کاپوتش رو ساده طراحی کنید !!
اون خط ها چی واقعا عین چینی ها شده
حمید: 1393/4/1111:06:15،
59
28
من کاری ندارم ها ولی اگه قیمتش معقول باشه ، نایتا با آشفته بازار ما تا 50 تومن بشه ، از ظاهر و باطن بهتر از رانا ، اس دی یا ال90 نیستش ؟!

تازه مونتاژ چین هم میتونه آشغال بشه هم میتونه بنز اس بشه ، تو چین بنز اس آلمان هم مونتاژ و خیلی از خودروهای دیگه که خیلی با کیفیتن .


حالا آشغالش تا حالا میومده نباید بگیم اینم حتما آشغاله . ولی هر جا نام گاری خودرو باشه باید ترسید

بنظرم کیفیتش همونی باشه که مقاله گفته و قیمتم نهایت 50 خوبه .


1: 1393/4/1111:18:58،
52
24
حداقل ردی از فرانسوی ها توی این ماشین هست.
خوبه البته اگر قطعاتش در ایران پیدا بشه.
فرزاد: 1393/4/1112:13:14،
81
32
بهترین ماشینی که فرانسوی ها زدن ژیانه ! خیلی نرمه ! چپ هم نمیکنه و تو گل هم گیر نمیکنه ! تازه رادیاتور هم نداره و با هوا خنک میشه ! صداش هم مثل بلبل میمونه آدم حس طبیعت بهش دست میده!تازه سقف کروکی هم هست ! دنده اش هم دم دسته ! اگر مثل لگن سازای وطنی رو همون کار میکردن -مثلا ژیان 151sx !-خیلی بهتر بود!
مخلک: 1393/4/1112:16:23،
72
20
موتورش موتور tu5 است یعنی همون کاری که با پژو 405 گردن موتور پیکان روش گذاشتن
اسفندیار: 1393/4/1112:27:18،
48
25
ی آشغال دیگه در راه هست بشتابید!!!!
ایرانخودرو فقد به سود فکر میکنه که میره اشغال وارد کنه
ماشین باز: 1393/4/1112:33:14،
36
38
بازم این پورشه سوارهایی که تو ناف آمریکا بدنیا اومدن ، دارن خودشون رو با با ملت جهان سوم که حتی افتابمون رو هم چینیها میسازند ، مقایسه میکنند .
عزیز چقدر بگم که همه خودروها از سال 88 به اینور که توسط نمایندگیها وارد شدند همشون مونتاژ چین هستند و مستقیما از چین به امارات و سپس ایران میایند . از تویوتا گرفته تا کیا ، همشون
معین: 1393/4/1113:13:40،
33
51
شخصا من با 60 میلیون لیفان x60 ترجیح میدم
چون کلا به ایران خودرو دیگه هیچ اعتمادی ندارم و حداقل یک ماشین محبوب
کراس اوور سوار میشم مجبور هم نیستم همه ی پول رو یکجا بدم
sorino: 1393/4/1113:31:55،
47
23
بابا لامذهب حداقل میخوای کاری بکنی یه خوشکلشو وردار بیار این چیه رانا 2 .....؟
مهندس: 1393/4/1114:08:56،
30
18
یعنی هیچ کس متوجه نشد جلو این یک کپی از روی مازراتی هست؟!
من نمیدونم چطور میزارن پژو این کپی کاری رو کنه؟
وحید: 1393/4/1110:47:08،
49
24
داشبوردش اصلا ظرافت نداره ...
رضا2: 1393/4/1117:28:39،
52
17
درسته که تولیدات ایرانی آشغالن. البته قبلا خیلی خوب شده بودن اما دوباره با سهل گیری و بی کفایتی دولت کارخانجات سو استفاده کردن و آشغال شدن. من یه سمند 83 دارم که هنوز موتورش بعد از 200000 کیلومتر تعمیر نخواسته. باورتون نمیشه حتی دیسک و صفحه هم نخواسته. ای کاش با سیاست مناسب دولت (مثل زمان خاتمی) و کاهش تدریجی تعر فه واردات دوباره شاهد رشد خودرو کشور باشیم وگرنه مردم مجبور میشن آشغالای چینی بخرن.
مسعود : 1393/4/1110:48:27،
54
78
فکر کنم موتورش tu5 خودمونه ...اقا از پژو خسته شدیم ....
منصور: 1393/4/1110:56:17،
53
22
والا دیگه فرانسوی نمی خوایم
برید با کره و ژاپن قرارداد ببندین
هم خوشگل و هم با کیفیت و هم کم استهلاک و کم خرج
كارشناس خودرو: 1393/4/1111:31:30،
41
27
بله موتوري كه در عكسه موتور TU5 هست.

البته اين موتور با چيزي كه ايران خودرو از سال 92 به اسم موتور TU5

توليد ميكنه زمين تا آسمون فرق داره .
fbvzb: 1393/4/1110:58:05،
56
21
احیاناً کپی برابر اصل رانا خودمون نیست :-)
رضا2: 1393/4/1117:31:43،
23
17
دقیقا همونه که گفتی. رانا کار ایرانه و 301 دسته گل چینیا. باریکلا معلومه ماشین دوست و صاحب نظری.
خ: 1393/4/1110:58:22،
45
18
موتورشم که تو عکس TU5 همون تیپ 5 خودمونه. خیلی با بنزین و آب هوای ایران سازگاره باز میرن سراغ اینا.(البته موتور بدی نیست)
وقتی میخایین یه ماشین مونتاژ کنید ببینید اصلا مناسب کشورمون هست یا نه!
نیما: 1393/4/1111:44:39،
35
17

دلت خوشه ها!!!
اینا بیان وقت بذارن ببین ماشین با اب و هوای کشور سازگاره؟
اون وقتیو ک میخوان واسه اون بذارن،میذارن رو تولیدش تا زودتر به پول برسنو جیب خودشونو پر کنن!!!
ملك: 1393/4/1111:12:06،
34
16
آفرين به جز جلوش باقيش خود راناست. اي كلكا رانا هم از رو اين كپي زديد.
احمد: 1393/4/1111:16:46،
26
22
خيل زشته
عزیزم ببخشید: 1393/4/1111:23:39،
37
75
نمای عقب رانا چقدر شبیه پژو 301 هست
مهدی: 1393/4/1117:42:07،
29
16
چند وقت دیگر می فهمیم رانایی در کار نبوده همین 301 را گرفتن به اسم رانا بهمون غالب کردند.
pepan: 1393/4/1111:24:44،
48
13
اگه 405 قیمتش الان 32 تومنه مطمنا این بالای 100 تومنه..مسخره کردین جماعت رو...هیوندای آزرا مدل 2013 تو جلفا 23 هزار دلار هستش...با دلار 1260 تومنی میشه 29 تومن..چرا باید 220 تومن تو ایران بخریم؟اینو جواب بدین تورو خدا
اسفندیار: 1393/4/1112:28:15،
32
16
چون اینج ایرانه داداش
aLI: 1393/4/1111:50:45،
24
44
دوستان پژو 2008 واقعا عالی است.
مشخصاتش در اينترنت موجود می باشد.
رضا2: 1393/4/1117:34:20،
25
14
واسه شاسی بلند بودن خیلی کوچیکه. از نزدیک باید ببینیش
ملك: 1393/4/1112:08:28،
29
16
پولشم خيلي عاليست. بدو بخر. شماها چشم و چراغ اين دولتيد. بدو الان سايت بسته ميشه.
پرپروک: 1393/4/1112:15:03،
23
18
عقبش شبیه دنای خودمونه
معلم: 1393/4/1112:58:24،
26
25
میگن چرا کشور پیشرفت نمیکنه تو زاپن به معلما چک سفید میدن خودشون مبلغ بنویسن ولی اینجا چی من معلم مجبورم ظهر ک از کلاس اومدم برم شوفری تا زورکی ی اشغالی از لگن خودرو بگیرم
رضا2: 1393/4/1117:37:40،
27
21
تو معلم نیستی وگرنه اینو نمینوشتی و ابروی معلم رو نمیبردی. معلمی یه عشقه. من یه معلمم و از شغلم راضیم. درضمن اون جریان چک سفید رو هم هر کی گفته خواسته سر کارت بذاره.
شمال: 1393/4/1113:09:17،
28
21
با توجه به قیمت های فعلی (سمند EF7 و L90 و 206 و...) قیمتش بیشتر از 40-45 میلیون نمی ارزه. ان شاالله زودتر قیمت های خودرو پایین بیاد . خدایا کمک کن
امیر: 1393/4/1113:19:44،
32
21
وقتی ام وی ام 530 چهل میلیونه مطمینید این ماشین 60 میلیونه؟
علیرضا: 1393/4/1113:25:18،
28
17
ای بی ثواد شما که این همه بحث خودرو میکنین نمیدونستین ۷۰٪رانا همون ۲۰۶اس دی قبلیه اینمیه اشغالی منل قبلیها توقع دارین ایران خودرو بنز اس ۵۰۰برامون مونتژ کنه
معلم: 1393/4/1115:01:51،
25
17
تو كه واردي و سواد داري ١-سواد درسته نه ثواد٢- مونتاژ درسته نه مونتژ
امیر: 1393/4/1115:57:04،
19
20
در جواب آقای علیرضا: تو خیلی با سوادی !!! به متنی که نوشتی دقت کن... یه کتاب حرف توی این متن پنهان شده. این متن رزومه کاری یک منتقد، هست. و نشون میده این فرد با چه علم وسیعی داره از پژو انتقاد میکنه. واقعا حلالت باشه مرد. تو لایق مازراتی هستی. فقط دقت کن در وصف مازراتی چنین اشتباهات املایی مرتکب نشی. مثلا مازراتی رو "ماظراطی" ننویسی.
خودشم: 1393/4/1203:54:10،
20
17
یعنی میشه بفهمین که به عمد اشتباه نوشته؟! میشه که بشه؟
ramin: 1393/4/1113:31:41،
45
72
عمرا بیاد 60 باشه جیلی دندهای 68 تومن بعد این 60؟؟؟؟؟؟؟
كمال: 1393/4/1113:53:53،
22
13
بي ثواد! رو خوب اومدي. املات عاليه و سوادت در حد دانشمندان. مونتاژم خوب نوشتي. سعي كن تا يك سال نظر ننويسي.
az: 1393/4/1114:15:33،
24
16
موتورش که همونtu5خودمونه.
حنیف: 1393/4/1117:33:35،
23
17
اصلا آدم داشبوردشو میبینه یاد سمند میفته... این همه ماشینای جدید آمریکایی ریخته تو دنیا اونوقت اینا هنوز چسبیدن ب فرانسه... ادعاشونم میشه... والا...
شروین: 1393/4/1119:06:42،
25
17
وای میگم رانا چطور گرون شد.پس بگو اونا رفتن از رو رانا ساختن.بد جنسای خارجی تقلید کن.با خودرو ملی ما چکار دارین
محمود: 1393/4/1119:08:45،
22
15
این همه پول بدیم دنده ام بدبم
این گذشته 405 ما و اینده فرزندان ما...
مصطفی: 1393/4/1120:39:27،
24
18
زشته
قربانیه شرکت سایپادیزل: 1393/4/1201:06:47،
23
19
ایرانجیب دمت گرم .

که در مورد کشنده های دانگ فنگ نوشتی.

من یکی از این قربانیها هستم .

بخدا قسم بجای نیسان دیزل ژاپنی به ما دانگ فنگ چینی دادن !!!!الان 9 ساله از شرکت سایپادیزل نامرد ، شکایت کردیم و دستمان به هیچ کجا بند نیست .

خودشم: 1393/4/1203:52:50،
21
39
از نظر قیافه
پارس +
301 -
امیر: 1393/4/1211:58:10،
18
16
این پژو بیچاره رو با لیفان مقایسه نکنید من لیفان داشتم اشغاله لیفان شرکتی که تا 8 سال پیش فقط موتور سیکلت 125 تولید میکرده. این ماشین با کیفیت درجه 1 اروپا شاید نباشه ولی قطعا کیفیت قابل قبول وبالا تر از خودرو های چینی و پرشیا 405 ال 90 داره. داشبورد زیبا به روزی هم داره فقط ایرادش پیشرانه tu5 1600 که خیلی تکراری شده و واقعا هم از حق نگذریم میشه گفت یک موتور یا کیفیتی بوده تو کشورمون و کمترین مصرف و خرابی رو داره.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما