کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پرفروش‌های بازار موبایل در فصل بهار + جدول


کد خبر : ۵۳۴۷سه شنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۶:۵۴۴۴۶۶ بازدید

اگرچه طی ماه‌هایی که از سال 93 گذشته است بازار کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری روزهایی بی‌رونق را سپری کرده است. اما گویا وضعیت بازار گوشی موبایل با کالاهای دیگر ...

اگرچه طی ماه‌هایی که از سال 93 گذشته است بازار کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری روزهایی بی‌رونق را سپری کرده است. اما گویا وضعیت بازار گوشی موبایل با کالاهای دیگر متفاوت است و این کالاها در بازار همچنان مخاطبان پر و پا قرص خود را دارد.

خریدارانی که در گروه‌های گوناگون کاربری برای خرید گوشی‌های هوشمند در رده‌های قیمتی میان‌قیمت و گران‌قیمت به بازار مراجعه کرده و اکثرا دست پر بازار را ترک می‌کنند.به گفته کارشناسان بازار گوشی طی ماه‌های اخیر همپای نوسانات نرخ دلار آزاد، قیمت گوشی موبایل نیز افزایش یافته است، اما با این وجود بازار این کالا مخاطبان خود را حفظ کرده است که به نظر می‌رسد علت اسیر نشدن بازار گوشی موبایل در دام رکود حفظ موجودی بازار است.

البته فعالان بازار گوشی موبایل نظر دیگری داشته و اعلام کرده‌اند: طی سه ماه اخیر میزان تقاضا کاهشی نسبی یافته است، اما این موضوع را که وضعیت بازار این کالا با سایر کالاهای حوزه دیجیتال متفاوت است، پذیرفته‌اند.گروهی از فعالان بازار هم می‌گویند: بازار گوشی موبایل با یک رونق نمایشی مواجه است و این ازدحام و شلوغی بازار یا به خرید منتهی نمی‌شود یا اینکه دلایل دیگری دارد.در هر حال این موضوع بهانه‌ای شده است تا ما به بررسی وضعیت بازار گوشی موبایل پرداخته و برخی از پرفروش‌های بازار این کالا را معرفی کنیم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:


 از رونق نمایشی یا واقعی

بازار موبایل علاء‌الدین، بازار موبایل ایران، فروشگاه‌های واقع در خیابان‌جمهوری، میدان‌ولیعصر و... طی سه ماه گذشته میزبان انبوه مراجعینی هستند که یا به قصد خرید گوشی موبایل و تجهیزات جانبی یا دریافت خدمات موبایلی به این مراکز مراجعه کرده‌اند.اما با این حال گروهی از فعالان بازار این کالا از رکود بازار خبر داده و می‌گویند: شلوغی بازار به معنی رونق بازار نیست. به گفته فرهنگ یکی از فعالان بازار گوشی موبایل؛ طی ماه‌های اخیر و به‌ویژه یک ماه گذشته میزان مراجعه به بازار افزایش یافته است، اما این افزایش مراجعه اکثرا به خرید منتهی نشده و اکثرا کاربران گوشی برای دریافت خدماتی نظیر نصب نرم‌افزارهای خاص، تعمیر و رفع عیب گوشی و ارتقای رم و... به بازار مراجعه می‌کنند.

صالحی یکی دیگر از فعالان بازار هم با تایید گفته‌های همکارش به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر بیشتر مراجعات به بازار موبایل برای دریافت خدماتی نظیر نصب آنتی‌ویروس و برنامه‌های کاربردی خاص است. این درحالی است که گروه دیگری از فعالان بازار اعلام کرده‌اند؛ میزان تقاضا در بازار گوشی نسبت به شب عید افزایش یافته است. به گفته آنها؛ اما تقاضا در بازار در حدی که باید باشد نیست.به گفته یک فعال بازار؛ هر سال در این ایام از سال بازار گوشی رونق زیادی داشت، اما امسال خرید و فروش در حد متوسط است و ما به بازار تابستان دل بسته‌ایم.

 خریداران بازار گوشی از نگاه فروشندگان

به گفته فعالان بازار گوشی در شرایط فعلی خریداران بازار گوشی را سه گروه تشکیل می‌دهند.گروه نخست شامل خریدارانی می‌شود که برای اولین بار به جرگه کاربران گوشی موبایل پیوسته‌اند که معمولا این گروه به سراغ گوشی‌های میان قیمت اندرویدی با متوسط قیمت 400 هزار تا یک میلیون تومان می‌روند. دسته دوم نیز خریدارانی هستند که گوشی آنها دچار ایراد شده است و ناچار به خرید گوشی جدید هستند. به گفته فعالان بازار، این گروه معمولا به سراغ گوشی‌هایی می‌روند که تجربه کاربری بهتری نسبت به گوشی قبلی به آنها بدهد. فعالان بازار افزودند: معمولا این رده کاربری به سراغ گوشی‌هایی با قیمت بالاتر از یک میلیون تومان رفته و سقف خرید آنها بسته به سطح درآمد آنها متفاوت است.به گفته آنها گروه سوم نیز شامل خریدارانی مي‌شود که به دنبال جدیدترین‌ها بازار هستند و خریدار محصولات گران‌قیمت بازار هستند. فعالان بازار افزودند: تجهیزات جانبی و خدمات نرم‌افزاری نیز معمولا از جانب خریداران نوجوان و جوان بازار مورد توجه قرار می‌گیرد.


 درصد نامشخص تغييرات قیمت

هر چند فعالان بازار کالاهای گوناگون درصد مشخصی از رشد قیمت را در مورد کالاهای خود اعلام کرده‌اند؛ اما در بازار گوشی گویا بنا به دلایلی اعلام درصدی مشخص در رابطه با رشد قیمت‌ها کار راحتی نیست.البته فعالان بازار برای بازارگرمی میزان رشد قیمت‌ها را در حد کمی اعلام می‌کنند و می‌گویند به همین دلیل است که بازار مشتریان خود را از دست نداده است. اما به گفته کارشناسان، به‌دلیل اینکه ورود گوشی‌های جدید و گذشت زمان موجب کاهش قیمت گوشی‌های قدیمی‌تر می‌شود، نمی‌توان درصد مشخصی برای رشد قیمت‌ها در بازار اعلام کرد.

به‌عنوان مثال یک گوشی در بدو ورود به بازار قیمتی حدود دو میلیون تومان دارد؛ اما پس از گذشت مدتی حدود دو تا سه ماه قیمت آن در حدود 200 هزار تومان کاهش می‌یابد که این کاهش قیمت با لحاظ کردن رشد نرخ دلار و افزایش هزینه‌های جانبی رخ داده است. به گفته آنها به همین دلیل نمی‌توان درصد مشخصی از رشد یا کاهش قیمت را در بازار گوشی موبایل اعلام کرد.


 برندهای محبوب بازار گوشی

سونی، ال‌جی، ایسوس، هوآوی، اچ‌تی‌سی، سامسونگ و اپل از برندهای محبوب در بازار گوشی معرفی شده‌اند و این در حالی است که تا پیش از این چنین رده‌بندی از لحاظ محبوبیت در بازار گوشی وجود نداشت. اما طی ماه‌های اخیر با اجرای برخی از سیاست‌ها از جانب شرکت‌های موبایلی و همچنین بروز برخی از اتفاقات شاهد تغییر کلی در میزان محبوبیت برندها در بازار هستیم.به این ترتیب در بازار شاهد هستیم که سونی محبوبیت چشمگیری یافته است. 

فعالان بازار اعلام کردند: در حال حاضر سونی به‌دلیل تنوع بالای محصول و عرضه گوشی‌هایی با قابلیت‌های خاص و البته تبلیغات خوب توانسته پا جای پای نوکیا که زمانی محبوب‌ترین در بازار بود، بگذارد. پس از آن هم سایر برندهای اعلام شده برای کسب سهم فروش بیشتر تلاش می‌کنند.ضمن اینکه اپل همچنان رکورددار محبوبیت در میان گران‌قیمت‌های بازار است.

768d7ixxi8w6hhmd06m.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها