کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتساب کیلویی خودرو پراید از سوی سایپا اعلام شد


کد خبر : ۵۳۳۶دوشنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶:۱۲۱۳۰۷۸ بازدید

اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت موضوع هزینه تمام شده تولید خودرو در کشور را برجسته کرده است.

سایپا : در حالیکه خودروسازان اعلام کرده‌اند با قیمت‌های فعلی تولید خودروها زیان ده بوده و این قیمت‌ها باید افزایش یابد برخی از منتقدان اظهار می‌کنند قیمت خودروهای داخلی باید کاهش یابد.

در این شرایط قیمت پراید به عنوان پرتیراژترین سواری تولیدی کشور نیز از حساسیت زیادی نزد قشر اعظم خریداران خودروهای داخلی قرار دارد. حدود دو سال پیش طرح جمله مشهور "اصلا پراید کیلویی چند؟!" از سوی یک مقام مسوول وقت، موضوع قیمت تمام شده خودروهای داخلی را به موضوع روز جامعه تبدیل کرد.

در این شرایط نگاهی به ‌هزینه‌های تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد که قیمت تمام شده تولید یک دستگاه پراید با فرمان هیدرولیک بدون کیسه هوا و با استاندارد یورو 2 حدود 19 میلیون و هفتصد هزار تومان است.

براین اساس حدود 11 میلیون تومان از این مبلغ مربوط به هزینه مواد اولیه به کار رفته در این خودرو است که شامل حدود 270 هزار تومان مواد پلیمری، یک میلیون و 200 هزار تومان ورق و انوع فولاد، 260 هزار تومان لاستیک، 110 هزار تومان مس، 180 هزار تومان آلومینیوم، 140 هزار تومان چدن و حدود 3 میلیون و 300 هزار تومان سایر مواد اولیه به کار رفته در تولید این خودرو به اضافه هزینه‌های تولید شرکتهای قطعه‌ساز و همچنین حدود 1600 دلار ارزبری برای واردات قطعات خاص (با ارز به طور میانگین 3 هزار تومانی) است.

همچنین با احتساب هزینه‌های تولید و مونتاژ در شرکت خودروساز، هزینه‌های فروش و خدمات پس از فروش، هزینه‌های مالی، مالیات، عوارض دولتی، هزینه‌های شماره‌گذاری و هزینه‌های پست و بیمه، در نهایت قیمت تمام شده تولید یک دستگاه پراید با مشخصات یاد شده حدود 19 میلیون و هفتصد هزار تومان است.

بنابراین با توجه به وزن تقریبی پراید (حدود 900 کیلوگرم) قیمت تمام شده تولید هر کیلو پراید برای شرکت خودروساز حدود 21 هزار و 800 تومان است. این در حالی است که هم‌اکنون قیمت فروش یک دستگاه پراید 111 مدل SX در بازار آزاد حدود 20 میلیون و 500 هزار تومان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها