کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توافق هسته‌ای برای برداشتن تحریم‌ها کافی نیست


کد خبر : ۵۲۶۹شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۶:۴۶۲۵۵۹ بازدید

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای را برای ارائه به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور آماده کرده که در آن تاکید شده است رسیدن به توافق نهایی با ایران ...

 اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای را برای ارائه به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور آماده کرده که در آن تاکید شده است رسیدن به توافق نهایی با ایران برای برداشته شدن کامل تحریم‌ها کافی نیست. نمایندگان کنگره در این نامه شرایط خاصی را برای توافق آینده هسته‌ای با ایران تدوین و اعلام کرده‌اند در صورتی که این توافق با شرایط مد نظر آنها همخوانی نداشته باشد آن را به رسمیت نمی‌شناسند. رهبران مجلس سنا هم درباره اجرایی بودن توافق نهایی که البته هنوز هم به تایید دو طرف نرسیده و مفاد آن مشخص نیست، اظهار شک و تردید کرده‌اند.

از زمانی که مذاکرات هسته‌ای دوجانبه ایران و آمریکا به بخش مشکل و سخت خود درباره تعداد سانتریفیوژها رسیده، تحرکات کنگره و سنا نیز برای فشار بر تیم ایرانی و به کار بردن الفاظ تهدیدآمیز بیشتر شده است. آنها همچنان به صورت غیر مستقیم از به کار بردن راه‌های دیگری برای حل مساله هسته‌ای ایران می‌گویند و تهدید کرده‌اند توافقی را که نیازمندی‌ها و منافع رژیم صهیونیستی در آن لحاظ نشده باشد، نمی‌پذیرند. به همین دلیل رهبران مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای به باراک اوباما نوشته و در آن خواستار رسیدن به توافقی هسته‌ای با ایران شده‌اند که بتواند برنامه هسته‌ای تهران را محدود کند اما اعلام کرده‌اند این توافق به این اندازه کافی نیست که بتوان لغو همه تحریم‌ها را به ایران تضمین داد. نمایندگان پیشرو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، رئیس این کمیته «اد رویس» و «الویت انگل» عضو این کمیته این نامه را برای یادآوری این موضوع به اوباما نوشته‌اند که باید نقش کنگره را در هرگونه توافق نهایی با ایران همیشه در یاد داشته باشد بویژه به این دلیل که مجلس نمایندگان آمریکا و کنگره نقش مهمی در برداشتن تعدادی از تحریم‌های ایران و همچنین تعلیق و آسان کردن روند تحریم‌ها برعهده دارند. در این نامه که نسخه‌ای از آن به دست جروزالم‌پست رسیده است، محورهای کلی از یک توافق نهایی که مورد تایید مجلس نمایندگان آمریکا باشد و همچنین حداقل ضروریات برای رسیدن به یک «توافق خوب» به اوباما یادآوری شده است و به این مساله نیز تاکید شده که هر توافقی با ایران نیازمند تایید کنگره است. واژه «توافق خوب» در برابر «توافق بد» به کار می‌رود که همواره مورد تاکید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده است.

در این نامه بیان شده است مفهومی برای تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قوانین ایالات متحده وجود ندارد، چرا که تقریبا تمام تحریم‌های ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، گسترش فعالیت‌های موشکی در حوزه موشک‌های بالستیک، دفاع و حمایت از تروریسم بین‌المللی و همچنین دیگر برنامه‌های تسلیحاتی این کشور است.

نمایندگان سنا در حالی عنوان کرده‌اند تحریم مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد که در توافق اولیه در ژنو بیان شده بود آمریکا باید تصویب هرگونه تحریم جدید مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند. نمایندگان در ادامه این نامه آورده‌اند: «پایان دادن دائمی و قابل اثبات به تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران یکی از پیش‌شرط‌ها برای برداشته شدن تحریم‌هایی است که به فرمان کنگره اعمال شده بود». به گزارش جروزالم‌پست، اوباما به خوبی به نقش کنگره در مساله گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران آگاه است و خود بیان کرده است هرگونه تلاش برای برداشته شدن تحریم‌های ایران در آینده به هر دو عمل قانونگذاری و اقدامات اجرایی بستگی دارد.با این حال چارچوب زمانی که برای این کار باید در نظر گرفته شود هنوز مشخص نشده چرا که هنوز معامله هسته‌ای با تهران به توافق نهایی نرسیده است.

در این نامه تصریح شده است که قبل از جلسه استماع اخیر در کمیته روابط خارجی سنا نیز جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده اذعان کرده است هر معامله‌ای برای برداشته شدن تحریم‌ها باید توسط کنگره به صورت قانونی تصویب شود. قانونگذاران آمریکا در ادامه خواستار مشاوره بیشتر دولت با کنگره برای کم کردن میزان تحریم‌های ایران شده‌اند. در پاسخ به این نامه، مقامات دولتی ادعا می‌کنند تحریم‌ها در واقع تنها روی مساله هسته‌ای ایران تاکید ندارد و به دلیل نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، قاچاق مواد مخدر و گسترش سلاح‌های غیرمتعارف اعمال شده است.

توافق حداقل باید 20 ساله باشد

روز پنجشنبه کمیته روابط خارجی سنا جلسه استماعی را برگزار کرد و رهبران هر دو حزب درباره عواقب توافق بد با ایران و پیامدهای احتمالی آن بر منطقه به دولت هشدار دادند.

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی اعلام کرد هرگونه معامله با ایران باید شامل از بین بردن هزاران سانتریفیوژ ایرانی، از بین بردن بیشتر اورانیوم‌های غنی شده ایران در غنای پایین، بسته شدن رآکتور آب سنگین اراک و همچنین پایان دادن به برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای در مجامع علمی این کشور باشد. منندز بیان کرده است توافق قاطعانه با ایران برای گسترش بازرسی‌های ثابت هسته‌ای حداقل باید شامل 20 سال زمان باشد و این مدت زمان تا جایی که ایران درباره برنامه‌هایش به دنیا دروغ می‌گوید باید ادامه داشته باشد! علاوه بر این منندز بیان کرده است مبارزه با جاه‌طلبی‌های ایران پس از امضای قرارداد هسته‌ای با این کشور به یکی دیگر از چالش‌های آمریکا در منطقه تبدیل خواهد شد. وی بیان کرده است برداشته شدن تحریم‌ها باعث می‌شود ایران حمایت مالی خود از تروریست‌های منطقه را افزایش دهد. این صحبت در حالی بیان شده که آمریکا هم‌اکنون برای مبارزه با تروریست‌های موجود در عراق چشم به ایران دوخته است. سناتور باب کورکر اما در این جلسه باز هم به صورت غیرمستقیم ایران را به راه‌حل‌های غیردیپلماتیک تهدید و بیان کرده است: به نظرم همه ما خواهان پیشرفت دیپلماسی در این مسیر هستیم و به دنبال راه‌حل دیپلماتیک می‌گردیم. فکر نمی‌کنم کسی باشد که این روزها به فکر راه‌حل دیگری جز دیپلماسی در قبال ایران باشد اما باید گفت همه ما با دیدن توافق ژنو تعجب کردیم و این توافق در صورت نهایی شدن نمی‌تواند به عنوان یک معامله خوب با ایران نامگذاری شود.دنیس راس، دیپلمات سابق در دولت کلینتون، بوش و اوباما نیز که در حال حاضر با موسسه واشنگتن و بخش سیاست شرق همکاری می‌کند، پیش از این جلسه در گفت‌وگو با نمایندگان سنا اعلام کرد از نظر او بعید است با شرایط فعلی دولت اوباما بتواند با ایران به توافق برسد.

راس گفت: ایران در حال حاضر برای برچیدن و عقب بردن برنامه هسته‌ای خود آمادگی ندارد. به نظر نمی‌رسد گفت‌وگوکنندگان هسته‌ای ایران نیز چنین مساله‌ای را بپذیرند.راس بیان کرده است در منطقه نیز این توافق در هر صورت با مخالفت متحدان ما روبه‌رو خواهد شد و به نظر می‌رسد این کشورها آمادگی پذیرش توافق نهایی را نداشته باشند. وی بیان کرده است اسرائیل به دنبال رسیدن به توافق خوب در این زمینه است یعنی برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران اما عربستان‌سعودی هرگونه توافق با ایران را رد می‌کند و معتقد است این کمکی به ایران برای افزایش میزان نفوذش در منطقه است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها