کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فضای مثبت مذاکرات ارزش دلار را منفی کرد


کد خبر : ۵۲۴۴چهارشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵:۴۹۷۲۹۰ بازدید

جو روانی حاصل از انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا باعث شد، نرخ دلار در بازار آزاد سیر نزولی در پیش بگیرد.

 جو روانی حاصل از انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا باعث شد، نرخ دلار در بازار آزاد سیر نزولی در پیش بگیرد خصوصا که عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه فضای حاکم بر گفت‌و‌گوها را مثبت توصیف کرده است. قیمت‌ها در بازار ارز روز گذشته کاهشی بود و در مجموعه دلار 20 تومان نسبت به دوشنبه افت کرد. معاملات روز گذشته در بازار ارز با 3245 تومان آغاز شد. که پنج تومان کمتر از قیمت بسته شده روز قبل بود. این روند کاهشی ادامه یافت تا اینکه نرخ شاخص بازار روی 3230 تومان قرار گرفت. نکته مهمی که روز گذشته در بازار آزاد مشهود بود، بازه متغیر قیمت‌ها بود. از بعدازظهر به بعد نرخ در برخی صرافی‌ها متفاوت بود و نرخ‌های پایین‌تر از 3230 تومان هم اعلام شد. به‌طور کلی روز گذشته دلار به‌طور میانگین روی قیمت 3230تومان به ثبت رسید.گرچه در بعدازظهر ارقام پایین‌تری نیز اعلام شد

 افزایش فاصله خرید و فروش 
 

در چند روز گذشته حتی روز یکشنبه که قیمت دلار از 3275 به 3245 تومان کاهش یافت، فاصله بین خرید و فروش حدود 10 تومان بود. اما روز گذشته این فاصله در بازار افزایش یافت. صرافان فردوسی روز گذشته دلار را حدود 25 تومان پایین‌تر از قیمت فروش می‌خریدند و این نشانه‌ای برای نااطمینانی بازار از سطح فعلی قیمت‌ها است. فعالان بازار معتقدند در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات سیاسی ایران و غرب، نرخ دلار در بازار آزاد همچنان کاهشی خواهد بود. صرافان بازار روز گذشته دلار را 3200 تومان می‌خریدند برخی می‌گویند، درکنار نااطمینانی این گمان در بازار نیز وجود دارد که قیمت‌ها در صورت حصول یک نتیجه مشخص پتانسیل افت به پایین‌تر از سطح قیمتی 3200 تومان را نیز دارد. پیش‌تر برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند درصورت مشاهده نشانه‌های مثبت در مذاکرات، با توجه به تقویت سمت عرضه و خروج تقاضای عمده از بازار، دلار به محدوده 3100 تا 3200 تومان بازگردد. به‌نظر می‌رسد بازار آزاد به نتیجه مذاکرات خوش‌بین است و از شنبه تا دیروز دلار حدود 60 تومان افت داشته است. بازار آزاد ارز روز گذشته بدون اینکه با مقاومتی از سوی فعالان غیر‌رسمی مواجه باشد به کاهش قیمت ادامه داد و این گروه فعلا با توجه به جو روانی حاکم بر بازار، قدرت تاثیرگذاری‌شان کم شده است. 


 عامل انتظاری قوی 

هیات سیاسی مذاکره‌کننده ایران و آمریکا، دوشنبه، گفت وگوهای خود را آغاز و مذاکرات پنج ساعته‌ای را برای اجرای گام نهایی توافق ژنو دنبال کردند. شاید محرک‌ترین عامل برای ایجاد کاهش حدود 20 تومانی روز گذشته در بازار ارز را بتوان این جمله عباس عراقچی به حساب آورد که گفت: «گفت‌وگو با هیات آمریکایی در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد.» این گفت‌وگوها با حضور هلگااشمید، معاون کاترین اشتون و در چارچوب مذاکرات 1+5 و برای اجرای گام نهایی توافق ژنو انجام می‌شود. کارشناسان می‌گویند در حال حاضر بازار به شدت تحت‌تاثیر جو مثبت و خوش‌بینانه مذاکرات است، هر چند عوامل بنیادی مانند کاهش تقاضاهای عمده و افزایش صادرات نفتی و غیر‌نفتی هم از این جو روانی حمایت می‌کنند. با ادامه این شرایط می‌توان کاهش بیشتر نرخ را برای روزهای آینده پیش‌بینی کرد. همزمان با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، بانک مرکزی هم با افزایش هشت ریالی نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی، نرخ دلار را 2 هزار و 559 تومان و 9 ریال تعیین کرد. با این حساب فاصله نرخ رسمی و آزاد دلار به 671 تومان کاهش یافته است.


 پیروی سکه از دلار

همزمان با کاهش قیمت در بازار آزاد ارز و ثبات نسبی قیمت طلای جهانی، قیمت سکه و طلا هم در بازار تهران روند نزولی در پی گرفت. ثابت ماندن قیمت جهانی طلا باعث شده که قیمت سکه و طلا در بازار داخل بیشتر تحت‌تاثیر قیمت ارز قرار بگیرد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 940 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل 12هزار تومان کاهش داشت. نیم سکه هم با 5 هزار تومان کاهش به 475 هزار تومان رسید و ربع سکه 277هزار تومان قیمت خورد که نسبت به روز دوشنبه 3 هزار تومان افت داشت. هر گرم طلای 18 عیار هم با کاهش هزار و 100 تومانی، 95 هزار و 900 تومان معامله شد. برآیند بازار بر این است که حالت جزر و مدی حاکم در روزهای پیش رو نیز ادامه یابد و حالت انتظار کماکان در بازار سکه و ارز فاکتور تعیین‌کننده باشد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها