کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جنسیس کوپه بخریم یا تویوتا جی تی 86 ؟


کد خبر : ۵۲۲یکشنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶:۲۷۶۲۰۷۶ بازدید

اکثر جاده‌های ایران شامل محدودیت سرعت برای خودروها می‌شود و همچنین پیستی برای راندن آزادانه خودروها و به چالش کشیدن موتور آن‌ها برای حداکثر سرعت وجود ندارد اما همچنان خودروهای پرقدرت و پر شتاب از طرفداران زیادی برخوردارند و هر روز هم بازار تشنه‌تر از روز قبل می‌شود.
جنسیس کوپه بخریم یا تویوتا جی تی 86 ؟جنسیس کوپه بخریم یا تویوتا جی تی 86 ؟

عمادالدین جعفری: اکثر جاده‌های ایران شامل محدودیت سرعت برای خودروها می‌شود و همچنین پیستی برای راندن آزادانه خودروها و به چالش کشیدن موتور آن‌ها برای حداکثر سرعت وجود ندارد اما همچنان خودروهای پرقدرت و پر شتاب از طرفداران زیادی برخوردارند و هر روز هم بازار تشنه‌تر از روز قبل می‌شود. خودروهایی که جوان‌پسند هستند و اغلب آن‌ها نیز کوپه‌اند و از طرفداران زیادی برخوردارند.

آغاز حضور کوپه‌های آسیایی در بازار ایران به چند سال اخیر برمی‌گردد زمانی که هیوندای مدل کوپه خود را با موتور شش سیلندر 2.7 لیتری روانه بازار کرد خودرویی دیفرانسیل جلو که با اقبال گسترده‌ای مواجه شد اما پس از این موفقیت دیری نپایید که هیوندای یک کوپه دیگر را این بار پرقدرت‌تر و البته با انتقال قدرت به چرخ‌های عقب روانه بازار ایران کرد. هیوندای جنسیس کوپه که البته این خودرو نیز با اقبال زیادی رو به رو شد به تازگی هم نمونه جدید آن که در حقیقت نمونه ارتقاءیافته آن است روانه بازار شده است. هیوندای با این مدل و با این قیمت در این کلاس حکمرانی می‌کرد تا اینکه سر و کله کوپه‌ای دیگر در این بازار پیدا شد خودرویی ژاپنی که تویوتا GT86 یا FT86 نام دارد. در این گزارش قصد داریم تا به بررسی این کوپه آسیایی بپردازیم و ببینیم که کدام یک در بازار ایران موفق‌تر خواهند بود؟

تویوتا FT86
قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره داشت که این خودرو در بازار ژاپن، آفریقای جنوبی و استرالیا با نام تویوتا 86 و در بازار خاورمیانه و جامائیکا به اسم ft86 عرضه شده  و  در اروپا و نیوزیلند به نام gt86 و در بازار  آمریکا و کانادا نیز با نام سوبارو brz و شایون frs شناخته می‌شود. این خودرو در ایران با نام GT86 عرضه می‌شود اما در سایت رسمی ایرتویا با نام FT86 معرفی می‌شود. به هر حال FT86 حاصل برخورد تویوتا و سوبارو است. این خودرو، برای اولین بار در سال 2012 روانه بازار شد و خیلی زود هم به بازار ایران راه یافت. این خودرو برای اولین بار در سال 2009 در نمایشگاه توکیو به معرض نمایش درآمد خودرویی با موتور دو لیتری و البته دیفرانسیل عقب که می‌توانست در این کلاس حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

مشخصات فنی
FT86 از یک موتور دو لیتری بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید 197 اسب‌بخار قدرت است که در 7000 دور بر دقیقه قابل دستیابی است. این موتور تخت با توجه به داشتن ضریب تراکم 12.5 به یک، بی‌شک شما را به یاد خودروهای مسابقه‌ای درون پیست می‌اندازد. این موتور قادر به تولید 205 نیوتن‌متر گشتاور است.FT86 در خارج از بازار ایران با دو نوع گیربکس شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک قابل سفارش است. اما در بازار ایران تنها نمونه شش سرعته اتوماتیک آن در دسترس است. FT86 قادر است در مدت زمان 8.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و تا 220 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد. شاید اگر این خودرو 1700 کیلوگرم وزن نداشت و کمی از آلیاژهای سبک‌تر در آن استفاده شده بود می‌توانست به شتاب بهتری دست یابد. به هر حال این کوپه سنگین وزن هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این خودرو در سیکل ترکیبی در حدود 7.1 لیتر در 100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند که برای خودرویی با چنین قدرتی اقتصادی به حساب می‌آید. این نکته را نباید فراموش کرد که این اعداد و ارقام طبق کاتالوگ خودرو بوده و در شرایط استاندارد به دست می‌آیند. با توجه به کیفیت پایین بنزین در ایران دستیابی به این اعداد کار ساده‌ای نیست به خصوص اینکه به دلیل ضریب تراکم بالای موتور این خودرو می‌بایست از بنزینی با اکتان بالای 95درصد استفاده کرد تا موتور بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد. به هر ترتیب این مشکل برای همه خودروهای موجود در این کلاس وجود دارد.

هیوندای جنسیس کوپه
برای اولین بار در سال 2008 به بازار کره عرضه شد. این خودرو در بازار چین با نام Rohens کوپه به فروش می‌رسد. بر روی جنسیس دو نوع موتور قابل سفارش است. البته نه در ایران بلکه در دیگر کشورها. موتور دو لیتری توربو که 210 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و موتور 8/3 Lambda که شش سیلندر است و 306 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. همچنین روی این خودرو سه نوع گیربکس قابل نصب است گیربکس شش سرعته دستی، پنج سرعته اتوماتیک و شش سرعته اتوماتیک که ساخت کشور آلمان است و کمپانی ZF که از سال 2010 بر روی جنسیس کوپه قابل نصب است. شاید همین دارایی‌ها برای رقابت با gt86 کافی باشد اما نمونه جدیدتر این خودرو با موتوری بهینه شده راهی بازار ایران شده است که قادر به تولید 348 اسب‌بخار بوده و از یک جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک بهره می‌برد که به نسبت جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک قبلی به خودرو شتاب بیشتری می‌دهد و مصرف سوخت خودرو را کمتر می‌کند. در کنار تغییراتی که در زیر کاپوت ماشین انجام گرفته، سیستم تعلیق جنسیس کوپه 2013 هم برای عملکرد بهتر در مقابل قدرت بیشتر موتور و فرمان‌پذیری بهتر اصلاح شده است. داخل کابین هم دست‌خوش تغییراتی بوده است، جنسیس کوپه جدید دارای فرمان تلسکوپی است و جلو داشبورد آن هم طراحی جدید و زیباتری دارد.جنسیس کوپه یک خودروی دیفرانسیل‌عقب است که توسط شرکت کره‌ای هیوندای تولید می‌شود. جنسیس اولین دیفرانسیل‌عقب اسپرت ساخت هیوندای است. پلت‌فرم این خودرو با جنسیس سدان مشترک است.هیوندای شاید فکرش را هم نمی‌کرد که اولین تجربه‌اش در خودروهای اسپرت دیفرانسیل عقب آنقدر موفق باشد که در تست‌هایی که در آمریکا انجام شد بتواند شورولت کامارو SS را مغلوب کند.  این خودرو قادر است در مدت زمان 5.9 ثانیه خود را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسانده و تا 240 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد. جنسیس کوپه با وزن 1540 کیلوگرم مصرف سوختی در حدود 10 لیتر در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی دارد. به هر حال این خودرو  از نظر فنی به راحتی از پس این کوپه ژاپنی بر می‌آید.

امکانات هیوندای جنسیس
ترمز ABS، سیستم کنترل پایداری ESC، سیستم کنترل کشش، ترمز ABS همراه با EBD، ترمز کمکی BA،‌ کیسه‌های هوای جلو و جانبی برای سرنشینان جلو و کیسه‌های هوای پرده‌ای، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها، سنسورهای عقب، سیستم ضد سرقت با امکان ورود بدون کلید، شیشه‌ها، قفل‌ها آینه‌ها به صورت برقی کنترل می‌شوند. چراغ‌های زنون جلو با قابلیت تنظیم و روشن و خاموش شدن اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن جلو، سانروف برقی، تنظیم صندلی راننده به صورت برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، دور فرمان و سردنده چرم، کامپیوتر صفر، کنترل اتوماتیک دما، صندلی‌های عقب تاشونده و یکپارچه‌شدن با صندوق بار و سیستم صوتی 360 وات اینفینیتی مجهز به ساب و ووفر و آمپلی فایر و ورودی Ipod و USB، امکانات این کوپه کره‌ای را تشکیل می‌دهند.

امکانات GT86
تویوتا بر این خودرو دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو تعبیه کرده است (به طور استاندارد) قابل سفارش تعداد بیشتر، از دیگر موارد امنیتی این خودرو می‌توانیم به ترمز ABS و سیستم ضدسرقت اشاره کنیم. همچنین پدال‌های آلومینیومی، اهرم دنده اسپرت، سیستم Smart & Start Key، تودوزی چرم، سیستم صوتی حرفه‌ای  Touch & Go‌، آینه‌های جانبی به همراه گرمکن و … از امکانات این خودرو می‌باشند.

نتیجه‌گیری
به طور کلی اگر بخواهیم یکی از این دو کوپه را انتخاب کنیم با توجه به همه این مولفه‌ها باز هم انتخاب سخت خواهد بود چرا که تویوتا کوپه یک خودروی زیبا و البته متفاوت با دیگر محصولات این شرکت است از این‌رو خرید آن خالی از لطف نخواهد بود. خواص اسپرتی هم در این خودرو به وفور یافت می‌شود اما این مولفه‌ها برای افرادی است که قانع‌ترند چرا که در سوی دیگر کوپه‌ای پر قدرت قرار دارد که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کابین هر دو خودرو روحی اسپرت دارند اما در این میان تویوتا به واقع سنگ تمام گذاشته است هر چند که فضای سرنشینان عقب در هیوندای جنسیس بیشتر است. به طوری که فضای عقب تویوتا برای کودکان هم مناسب نیست کلیدها در هر دو خودرو در جای مناسبی قرار دارند و ارگونومی خوبی دارند. 

صندلی‌های جنسیس راحت بوده اما به پای صندلی‌های اسپرت تویوتا  نمی‌رسد همچنین سواری این دو خودرو نیز کاملاً متفاوت است. هم‌اکنون هیوندای جنسیس در بازار در حدود 198میلیون تومان قیمت دارد و این در حالی است که ft86 در حدود 178 میلیون تومان قیمت دارد. شاید این جزء محدود دفعاتی باشد که تویوتا خودرویی را کلاسی خاص به بازار عرضه کند و قیمت آن از هم کلاس کره‌ای‌اش کمتر است. به هر حال با توجه به توانایی‌های جنسیس این تفاوت قیمت منطقی به نظر می‌رسد.نکته دیگری که در مورد این دو خودرو وجود دارد خرید و فروش در بازار دست‌دوم‌ها است که این روزها به کندی صورت می‌گیرد که البته در این میان خودروهای کوپه نیز وضعیت مناسبی ندارند. به هر حال این دو خودرو به عنوان تنها نمایندگان آسیایی حاضر در بازار ایران می‌توانند انتخاب خوبی در این کلاس باشند هر چند که خرید و فروش این دو خودرو در بازار به سختی صورت می‌گیرد. با این وجود اگر به دنبال خودرویی با خواص اسپرتی بالا و البته کمی خشک و خشن هستید می‌تواند تویوتا ft86 را انتخاب کنید اما اگر به دنبال خودرویی با قدرت و البته شتاب بالاتر و کابینی بزرگ‌تر و سواری به نسبت نرم‌تر مد نظر شماست می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای بیشتر هیوندای جنسیس کوپه را انتخاب کنید.


jn1qw6y5g8tcnilum6g.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها