کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز ماراتن افزايش قيمت‌ها از 30 خرداد


کد خبر : ۵۱۷۳یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲:۳۹۷۵۹۶ بازدید

اگرچه مطابق با بخشنامه دولت، الزام توليدكنندگان براي تثبيت قيمت محصولاتشان، حدود 10 روز ديگر به پايان مي‌رسد، توليدكنندگان انتظار دارند كه ماراتن افزايش قيمت‌ها را از ابتداي تيرماه ...

اگرچه مطابق با بخشنامه دولت، الزام توليدكنندگان براي تثبيت قيمت محصولاتشان، حدود 10 روز ديگر به پايان مي‌رسد، توليدكنندگان انتظار دارند كه ماراتن افزايش قيمت‌ها را از ابتداي تيرماه آغاز كنند، در حالي كه يك مقام مسئول در سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان مي‌گويد كه به دليل تقارن با آغاز ماه مبارك رمضان، دولت قرار است كه بخشنامه تثبيت قيمت‌ها را باز هم تمديد كند

پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، دولت در قالب بخشنامه‌اي به تمامي توليدكنندگان دستور داد تا هيچگونه افزايش قيمتي را به بهانه اجراي اين قانون اعمال نكنند و به نوعي تثبيت قيمت كالاهايشان را داشته باشند. در آن بخشنامه كه از سوي معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به توليدكنندگان صادر شده بود، تاكيد بر اين بود كه تا پايان خردادماه، اجازه هيچگونه افزايش قيمتي ندارند و اگر هم قرار باشد كه افزايش قيمت اعمال كنند، بايد با هماهنگي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و مذاكره با اين سازمان باشد. بر اين اساس، توليدكنندگان نيز با اميد به اينكه مي‌توانند بخشي از هزينه‌هاي خود بعد از اجراي قانون را جبران كنند، شروع به جمع آوري مدارك و مستندات كردند و در آن، بر اين باور بودند كه تا پايان خردادماه، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان پاي صحبت آنها خواهند نشست و براي قيمت كالاهايشان از تيرماه به بعد، تصميم‌گيري خواهد كرد.

دولت بخشنامه تثبيت قيمت را تمديد مي‌كند

در اين ميان، برخي توليدكنندگان مي‌گويند كه اگرچه مستندات و مدارك خود مبني بر افزايش هزينه‌هاي توليد را با اجراي قانون هدفمندي و افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارائه كرده اند، اما هنوز جلسه‌اي برگزار نشده كه در آن با سازمان براي تغيير قيمت، به جمع بندي برسند، اين در حالي است كه از سازمان حمايت مصرف كنندگان نيز خبر مي‌رسد كه قرار نيست به اين زودي‌ها با افزايش قيمت كالاها موافقت شود و اگر بنا هم باشد، اين كار تدريجي صورت خواهد گرفت تا منجر به شوك قيمتي در بازار نشود. يك مقام مسئول در سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در اين رابطه به مهر مي‌گويد: اگرچه مهلت بخشنامه دولت براي تثبيت قيمت كالاهاي اساسي، پايان خردادماه به پايان مي‌رسد، اما به دليل تقارن اتمام اين بخشنامه با آغاز ماه مبارك رمضان، دولت بنا ندارد كه اين بخشنامه را در مهلت مقرر به پايان برد و بحث بر سر اين است كه اين بخشنامه تمديد شود. وي مي‌افزايد: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان همواره پذيراي درخواست‌ها و مستندات توليدكنندگان براي تغيير قيمت هست، اما بايد اين درخواست‌ها منطقي و مبتني بر تمامي اسناد و مدارك قابل استناد باشد تا بعد از جلسات كارشناسي، در خصوص هرگونه تغيير تصميم‌گيري شود. اما هيچ توليدكننده‌اي حق افزايش قيمت را بدون هماهنگي با اين سازمان ندارد چراكه به طور قطع در بازرسي‌ها، با مشكل مواجه خواهد شد و ممكن است تعزيراتي شود. در اين ميان، بيشترين نگراني مردم بر سر تغيير قيمت كالاها، در مورد كالاهاي اساسي است كه شامل برنج، روغن، شكر، گوشت قرمز، مرغ و حتي لبنيات مي‌شود، اين در حالي است كه بنكداران نيز خواستار اين هستند كه به دليل تقارن با ماه مبارك رمضان، توليدكنندگان قيمت‌ها را افزايش ندهند. حتي اين بنكداران حاضر شده اند كه از جوايزي كه توليدكنندگان به آنها مي‌دهند، نيز صرف نظر كنند. قاسمعلي حسني، رئيس اتحاديه بنكداران نيز مي‌گويد: بخشنامه دولت براي تثبيت قيمت كالاها، تا پايان خردادماه بوده است اما به دليل تقارن با آغاز ماه مبارك رمضان، به نظر مي‌رسد كه دولت بنا دارد كه قيمت كالاها را مجدد تثبيت كرده و از نيمه دوم سال جاري، اين افزايش قيمت را اعمال كند؛ چراكه به هر حال هزينه توليد نيز بالا رفته است. وي به مهر مي‌گويد: در اين ميان توليدكنندگان درخواست افزايش قيمت 10 تا 12 درصدي را به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارائه كرده اند، اما مذاكرات حكايت از اين دارد كه افزايش قيمت به نيمه دوم امسال موكول شود. به گفته حسني، هم اكنون كمبودي به لحاظ كالاهاي اساسي در بازار وجود ندارد و مردم به ميزاني كه نياز داشته باشند مي‌توانند خريد كنند اما به هرحال ركود حاكم بر ساير بخش‌هاي اقتصادي، در بنكداري مواد غذايي نيز حاكم شده است.

جزئيات قيمت كالاهاي اساسي در بازار

در حال حاضر، قيمت هر كيلوگرم برنج طارم محلي 7200 تومان، هاشمي 8000 تومان، برنج طارم رمضاني 6800 و برنج وارداتي 3500 تومان است. در عين حال قيمت هر بطري 5/1 ليتري روغن مايع 7200 تومان و هر قوطي 5/4 كيلويي روغن جامد نيز حدود 17500 تومان است. قيمت هر كيلوگرم شكر فله 1250 تومان و قند كله 1420 تومان است. ضمن اينكه هر كيلوگرم قند شكسته نيز 1520 تومان قيمت گذاري شده است. در عين حال، هر كيلوگرم مرغ كامل بسته بندي پاك كرده 7200 تومان، مرغ منجمد 4950 تومان و هر شانه تخم مرغ نيز 6500 تومان است. قيمت هر كيلوگرم ران مرغ با پوست 7100 تومان، ران مرغ بدون پوست 8300 تومان، مغز ران با پوست 9500 تومان، سينه مرغ با پوست 8600 تومان و فيله مرغ 13850 تومان است. همچنين قيمت هر كيلوگرم راسته با استخوان گوسفندي 27300 تومان، راسته بي استخوان گوسفندي 40900 تومان، ران پاك كرده گوسفندي 33500 تومان، ران كامل گوسفند 33500 تومان، سردست 28500 تومان، قلوه گاه 16700 تومان، گردن 25300 تومان و ماهيچه 35600 تومان است. هر كيلوگرم گوشت چرخكرده مخلوط نيز 21500 تومان است. قيمت هر كيلوگرم گوشت خورشتي نيز 28200 تومان تعيين شده است. هم اكنون قيمت هر كيلوگرم جو 2300 تومان، سويا 1400 تومان، عدس درشت 4000 تومان، لپه 4000 تومان، باقلا زرد 4700 تومان، لوبيا سفيد 8400 تومان، لوبيا قرمز 6800 تومان، نخود 3500 تومان و ليمو 3200 تومان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها