کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

چگونه کولر خودرو خود را راه اندازی کنیم؟

کدخبر:۵۱۳۸جمعه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶:۴۸۱۷۲۲۸ بازدید

روزهای پایانی بهار و آمدن گرما هر فردی را به فکر می برد که به سمت کولرها رفته و برای قابل تحمل تر کردن گرمای تابستان گردگیری مختصری ...
چگونه کولر خودرو خود را راه اندازی کنیم؟

روزهای پایانی بهار و آمدن گرما هر فردی را به فکر می برد که به سمت کولرها رفته و برای قابل تحمل تر کردن گرمای تابستان گردگیری مختصری از سیستم تهویه خودروی خود کند. اما برخلاف اشتباه رایجی که میان اکثر مالکان خودرو وجود دارد سیستم خنک کننده خودرو تنها زدن دکمه کولر (AC) نیست بلکه این این سیستم نیز مانند کولرهای منزل نیاز به بازبینی و رسیدگی دارد.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند سیستم تهویه خودرو(کولر خودرو) ، فقط از بخاری و کولر تشکیل شده است. شاید شما هم با خواندن این جمله از خود بپرسید، مگر غیر از این است؟ در پاسخ باید گفت، بله؛ چون یک حالت دیگر هم در سیستم تهویه خودرو وجود دارد و آن، حالت «پنکه» است و آن، هنگامی است که هوا از بیرون وارد اتاق می‌شود، بدون این که بخاری یا کولر درگیر باشد. اصولا این حالت مختص زمانی است که هوای داخل اتاق، نه سرد است و نه خیلی گرم و فقط نیاز به تهویه دارد تا هوا از حالت خفگی درآید. 


حسن انجام این کار و اصلا مزیت استفاده از سیستم تهویه و کولر این است که از بازشدن پنجره‌ها جلوگیری می‌کند. این کار نه تنها جلوی ورود سروصدا و آلودگی را می‌گیرد، بلکه با بهبود وضع آیرودینامیکی بدنه، باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت‌های بالا و بهبود ایمنی و پایداری در جاده می‌شود.فراموش نکنیم که باز کردن پنجره‌های خودرو به منظور تهویه داخل کابین به ویژه در هوای آلوده شهر و یا در سرعت‌های بالا امری اشتباه است، چرا که قابلیت پایین آمدن شیشه‌ها در حقیقت برای فراهم ساختن امکان گفت‌وگو با دیگران، رد و بدل کردن اشیا و احیانا لذت بردن از هوای آزاد در طبیعت پیش‌بینی شده است.


سرما در گرما

سیستم تهویه را به ویژه هنگامی که داخل خودرو بسیار گرم شده است، بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو روشن نکنید. پس از وارد شدن به خودرو، پنجره ها را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود؛ بعد از چند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید. می‌دانید دلیل این کار چیست؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه از خود گاز بنزن متصاعد می کنند که یک گاز بسیار سمی و سرطان‌زاست. شاید بارها بویی شبیه به بوی پلاستیک گرم‌شده را در خودروتان احساس کرده‌اید؛ این همان بوی گاز سرطان‌زای بنزن است. علاوه بر سرطان‌زا بودن، گاز بنزن به استخوان‌ها آسیب رسانده (مسمومیت استخوان‌ها) و نیز باعث ابتلا به کم‌خونی و کاهش سطح گلبول‌های قرمز خون می شود. همچنین تماس طولانی‌مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوسمی شده که نوعی از سرطان خون مربوط به گلبول‌های سفید است و در مواردی هم‌زمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان، باعث سقط جنین در خانم‌ها می‌شود.

میزان قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در واحد حجم است، در حالی که میزان بنزن موجود در داخل یک خودرو پارک شده با پنجره های بسته بین 200 تا 400 میلی‌گرم است. حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 40 درجه سانتی‌گراد پارک شده باشد، سطح بنزن موجود در فضای داخل آن بین دوهزار تا چهار هزار میلی‌گرم بالا میرود که 40 برابر بیش‌تر از میزان قابل قبول آن در واحد حجم خواهد بود.

آغاز به کار کولر

سعی کنید کولر را هنگامی روشن کنید که دور موتور، پایین باشد و از روشن کردن آن در سرعت‌ها و دورهای بالای موتور خودداری کنید تا از آسیب به کلاچ کمپرسور جلوگیری شود. در ابتدای کار، سرعت پنکه کولر را زیاد کنید تا هوای گرم انباشته شده در مجاری تهویه و در داخل اتاق سریع‌تر تخلیه شده و در ضمن، کل سیستم هم خنک و آماده کار شود.

سرعت‌های مختلف پنکه

پنکه، بادبزن یا همان فن کولر معمولا دارای چند سرعت قابل تنظیم است. در کولر خودروهای قدیمی مثل خودروهای امریکایی دهه 70 که سیستم، فاقد ترموستات و حسگر دما بود، کمپرسور کولر با روشن کردن دکمه مخصوص از روی داشبورد، با موتور درگیر می‌شد و فرقی نمی‌کرد که شما سرعت پنکه را روی چه عددی تنظیم کنید، چون در هر صورت کمپرسور به صورت یک‌نواخت کار خود را انجام می‌داد. در خودروهای امروزی، کولر خودرو مجهز به ترموستات است؛ هرچه سرعت پنکه بیش‌تر شود، گازی که در اواپراتور گردش و اتاق را خنک می‌کند، سرمای خود را زودتر از دست می‌دهد و فرمان درگیری مجدد کمپرسور یا همان «اتومات کردن» با فواصل کم‌تری صادر می‌شود؛ در نتیجه کمپرسور زمان بیش‌تری را درگیر خواهد بود و مصرف سوخت بیش‌تر خواهد شد.

آنچه درباره استفاده از کولرخودرو باید بدانید

خنک شدن در هوای گرم تابستان، خلاص شدن از کلافگی و خواب‌آلودگی ناشی از گرما و بهبود تنفس و گردش خون از فواید استفاده از کولر در فصل گرم است، اما کولر خودرو خطراتی هم می تواند برای سلامت شما داشته باشد که با رعایت برخی مسایل می توانید از آن‌ها پیش‌گیری کنید.

استفاده از کولر در حضور کودکان به ویژه در هوای گرم و سفرهای طولانی‌مدت ضروری است، زیرا مانع گرما‌زدگی آن‌ها می شود. اگر دریچه های کولر شما جلوی خودرو قرار گرفته و کودکان روی صندلی عقب هستند، حتما به گونه ای دریچه را تنظیم کنید که هوای خنک به عقب خودرو هم برسد. اما اگر در عقب خودرو هم برای هر فرد دریچه ای تعبیه شده می توانید دریچه را به گونه ای تنظیم کنید که باد شدید به گردن و صورت کودکان نخورد و سبب گرفتگی ماهیچه‌های آن‌ها نشود.

استفاده از کولر و دستگاه تهویه در تونل فقط در شرایطی مناسب است که هوا امکان ورود از بیرون را نداشته باشد. در فضای تونل ها دود و ذرات معلق جمع می شوند و در صورتی که دستگاه تهویه روی حالت گردش داخلی نباشد، آن را به داخل اتاق می کشاند. هرچند تونل‌های شهری تهران و برخی از تونل‌های بین شهری دارای سیستم‌های تهویه قوی مانند جت‌فن‌ها هستند، اما توصیه می‌شود در هوای آلوده، سیستم تهویه را در حالت گردش داخلی هوا قرار دهید.

در فضای شهری به ویژه در ترافیک ها نیز روشن کردن کولر در حالت ورود هوا از بیرون، سبب ورود ذرات و دود به داخل می شود، پس ترجیحا در هنگام توقف یا سرعت پایین کولر را در صورت مناسب بودن دما خاموش کنید یا دست‌کم در حالت گردش داخلی قرار دهید. اگر کولر خودرو شما مانند 206 تیپ پنج و شش از نوع اتوماتیک بوده و دستگاه تنظیم دما دارد، بهتر است آن را روی دمای دلخواه خود تنظیم کنید تا به طور اتوماتیک روشن و خاموش شود.

خاموش نگه داشتن کولر از نظر بسیاری افراد راه حل مناسبی برای صرفه جویی در مصرف بنزین است اما حقیقت چیز دیگری است. اگر در حین توقف یا سرعت پایین از کولر استفاده کنید، بنزین بیش‌تری مصرف می شود اما استفاده از آن در بزرگ‌راه ها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می کند، چرا که اگر در همان حالت، به جای روشن کردن کولر، شیشه‌ها را پایین بکشید، به دلیل برهم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو ، مقداری به مصرف سوخت افزوده خواهد شد.

رطوبت سبب می شود فیلترها مکان مناسبی برای رشد قارچ و کپک ها باشند. گاهی پیش می آید که با روشن کردن کولر خودرو بوی نامطبوعی در هوا می پیچد. این به آن معنی است که یا خودرو شما فیلتر ندارد (مثل تندر90 که می‌توان با تهیه فیلتر از بازار آزاد این مشکل را حل کرد)، یا فیلتر کثیف و پر از قارچ و میکرب شده و نیاز به پاک شدن یا تعویض دارد.

دو نکته زمستانی را هم فراموش نکنید: اول این که کولر حداقل هر ماه یک بار به مدت سی دقیقه باید روشن و کمپرسور درگیر شود تا گاز خنک‌کننده به اصطلاح رسوب نکند، چون در این صورت ناگزیر خواهید بود چند ده هزار تومان برای شارژ گاز کولر هزینه کنید. نکته دوم این که در فصول سرد سال که معمولا داخل اتاق و شیشه‌ها بخار می‌گیرد، اگر روشن کردن بخاری و ورود هوا از بیرون به داخل هم افاقه نکرد، به عنوان آخرین راه، باید در حین روشن بودن بخاری و ورود هوای گرم، دکمه کولر را روشن کنید تا کمپرسور نیز درگیر شود. از آن‌جا که یکی از خاصیت‌های کولر، جذب رطوبت محیط است، این کار ضمن ادامه کار بخاری و گرم کردن کابین، باعث کاهش رطوبت داخل شده و به بخارزدایی شیشه‌ها کمک خواهد کرد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

محمد: 1393/3/1610:31:38،
117
48
من با اینکه پراید دارم همیشه کولرم روشنهالبته رو دور کم،مصرف سوختم با وقتی که شیشه ها پایینه فرقی نداره پس بهتره همیشه روشن باشه:-)
sami: 1393/3/1610:56:37،
53
50
بهینگیش به اینه که پنکه روی درجه یک (کم) باشه و هوای بیرون هم بیاد داخل و دکمه ی Air condition * هم زده باشه.

بنظر من که در این صورت مصرف سوخت معمولی و شتاب ماشین هم حفظ میشه.
علیرضا: 1393/3/1613:01:50،
81
66
والله ما که پراید داشتیم کولر میزدیم باید یکی ماشین و حول میداد تمام داشبورد با کولر میلرزید حتما پراید موتور زانتیا دارین!!!
بعدشم شما چطور مصرف سوخت پراید اندازه میگیرین
از ساعت ۷ تا ۱۱ صدی ۷ میسوزنه
بعداضهرها بیشتر میشه
آمپر بنزین تا وسط به زور میاد پایین بعد از وسط یهو خالی میشه
شرکت bmw هم آمار دقیقی از مصرف سوخت با تهویه مطبوع نداده که شما در مورد پراید میدین
ایرانی با عشق: 1393/3/1615:27:50،
33
88
در جواب این دوستمون بگم که من خودمم 6 سال پراید داشتم و کولر میگرفتم و یه بارم سرویس نرفتم ولی تو سربالایی جون میکند و تو دور بالا نفس موتورو میگرفت،بعدشم مگه جدیدا پراید نشانگر مصرف بنزین گذاشتن روش که اینو میگی،ولی الان که 206 تیپ 5 دارم بالا بودن شیشه ها موثره تو شتاب و مصرف بنزین خصوصا تو کورس یا دور بالا
206: 1393/3/1710:00:57،
39
84
کولر فقط کولر 206 . مثل یخچال میمونه
غلام: 1393/3/1611:06:43،
92
53
ما برا این کولر هر سال یه مصیبتی میکشیم
وحید: 1393/3/1611:30:07،
62
50
اولین مطلبی بود که واقعا به دردم خورد!!
repsol: 1393/3/1612:16:41،
50
73
ایران جیب یه تیکه انداخت درمورد 206 تیپ 5.ملت بریم بخریم تا تموم نشده...
حامد: 1393/3/1614:38:11،
48
37
صبح 206 گرون میشه میگن چون کولر اتومات و فیلتر تصفیه هوا داره . آخه ایران جیب بیکاری؟؟
پارسا: 1393/3/1615:17:35،
50
49
من رانا دارم کولرش بیشتر از 60 ثانیه باد خنک بیرون نمی ده اگر سرعتمم زیاد باشه توی دنده 3 یا 4 باشم اون باد خنکم نمی مونه
نمایندگی هم یه بار سرویسش کرد ولی بازم همون طوریع
پاسخ به پارسا: 1393/3/1619:56:16،
38
43
احتمالا رانای شما تیپ absd133 هستش،این تیپ رانا کولر داره اما گازش کمه،کمپرسور هم نداره.باید فول آپشن میگرفتی عزیزم اشتباه کردی.
علی : 1393/3/1621:24:34،
43
42
یک چیز جالب من یک پراید داشتم باکش را پر می کردم و بعد کیلومترش را حساب می کردم می دیدم مصرفش فوق العاده کمه مثلا تو جاده صدی 5.5 مصرف می کردم. منم به خیال خودم کلی حال می کردم. بعدا فهمیدم کیلومترش زیاد نشون میده مثلا وقتی سرعت 105 کیلومتر بر ساعت سرعت بود، 120 نشون می داد و به این شکل من بیچاره فکر می کردم مصرفش کمه. برای همین به همه توصیه می کنم یک جی پی اسی روی کیلومتر ماشینهاتون بزنید بدک نیست.
206سوار: 1393/3/1623:31:39،
40
39
من که 206 اس دی دارم قدرت خنک کنندگی کولرش در مقایسه با تولیدات داخلی دیگه ای که سوار شدم بسیار زیاد تره و راضیم.دوستان 206 سوار می دنند من چی می گم.
بی حال: 1393/3/1717:34:39،
32
41
آقا شما هر جا میری میگی 206 < 206
من هم 206 دارم اونهم صندوقدار v8 مدل 89 با کاکرد کم
206 تو لگنهای ایران ماشینه
وگرنه اگه اجازه میدادن که خودرو آزاد شه و یه هیوندای اکسنت 2014 رو با 12000 دلار میخریدی ببینم بازم میومدی بگی ماشین فقط 206
آرش: 1393/3/1700:31:37،
37
44
مطلب خوبی بود@
مرسی
نوید: 1393/3/1715:22:53،
38
42
خوب بود مرسی.
ستار: 1393/4/523:17:43،
46
37
سلام ی پراید مدل 86 دارم وقتی کولر روشن میکنم به جای اینکه امپر دما بیاد پایین برعکس میره بالا ب خاطر همین مجبورم کولر را خاموش کنم لطفا بگین مشکل چیه.
رضا: 1393/6/416:18:16،
34
34
عزیزم سرسیلندر ماشیینت اشکال داره
مصطفی: 1394/3/1417:36:23،
27
21
سلام
پراید 87 دارم که هر سال گازش خالی میشه
کافیه یه ماه ازش استفاده نکنی تا تموم شه
به نظرتون نشتی داره یا مشکلش جای دیگس
الان که می رم گازشو شارژ کنم میگن ایرانی و خارجی هست
به نظرتون کدومش بهتره
اصلا مگه گاز کولرم با هم فرق می کنن
اگه یه قیمت حدودیم از شارژش بگید ممنون میشم
ali.: 1394/4/2221:42:21،
17
18
سلام من یه پراید 82 کاربرات دارم هاچ بک تمیز تمیز کولرم خنک میکرد ولی راضی کننده نبود خیلی جاها برا شارژ رفتم یه روز از کمیل رد میشدم یه مغازه بود پیر مردى بود خدا پدر مادرشو بیامرزه اقا گاز ما رو خالی کرد یه گاز برا ما زد خنک میکنه عجیب تو هر پرایدی نشستم اون خنکیو ندیدم طرز گاز زدنشم فرق میکرد شیلنگاو گاز همون طوری بود که بقیه هستن بعد گفت درجه روی دو خیلی وقتامن 3 هم میذاشتم 3 میذاشتم نمیشد بشینی امپرمم تو ترافیک از وسط اندازه چوب کبریت میومد بالا بعد تو طول مسیر امپر از وسط خیلی پایین میاد نمیدونم چیکار کرد دستش طلا

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل