کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فرصت بسیار واقعی برای توافق با ایران


کد خبر : ۵۰۲۷پنجشنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۶:۵۰۵۴۱۹ بازدید

در شرایطی که کمتر از دو و نیم سال به پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما مانده است، انتقادها از سیاست خارجی وی روز به روز افزایش يافته است.

اوباما ضمن تشریح دکترین جدیدسیاست خارجی آمریکا خبرداد

برخی از «بازها» با انتقاد از رویکرد اوباما در سیاست خارجی وی را متهم به نرمی در برابر مخالفان خود به‌ویژه روسیه کرده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، انتقادهای تندروهاي آمریکایی از زمانی علیه نخستین رئیس‌جمهوری سیاهپوست این کشور افزایش یافته است که واشنگتن در برابر روسیه در اوکراین و سوریه عقب‌نشینی کرد. در این راستا روز گذشته باراک اوباما با حضور در «آکادمی نظامی» در «وست پویینت» با دفاع از دیپلماسی خارجی خود و دولتش ضمن انتقاد از جمهوری‌خواهانی که می‌گویند وی رهبری آمریکا را در دنیا با ضعف روبه‌رو کرده است گفت که برخی‌ها اعتقاد دارند که هر مشکلی با راه‌حل نظامی حل خواهد شد. 

رئیس‌جمهوری آمریکا در اين ارتباط درباره گفت‌و‌گوهای 1+5 و ایران گفت: «برای اولین بار در یک دهه گذشته، فرصت بسیار واقعی وجود دارد که به یک توافق دست یابیم. چیزی که بسیار موثرتر از توسل به زور است.»رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه كرد: حالا فرصت داریم که اختلاف‌هایمان با ایران  را به صورت صلح‌آمیز حل کنیم.» به گفته اوباما، هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به نتیجه وجود دارد.اوباما در دفاع از دیپلماسی خارجی خود آن را متناسب با روند حوادث جهانی دانست و مدعي شد که آمریکا همیشه باید در صحنه، رهبری جهان را بر عهده داشته باشد.

او افزود: آن دسته از کسانی که می‌گویند آمریکا قدرت رهبری خود را از دست داده است در این مورد فکر کنند. او مدعی شد: وقتی در فیلیپین مشکلی پیش می‌آید یا در نیجریه آدم‌ربایی می‌شود آنها از آمریکا می‌خواهند وارد عمل شود. رئیس‌جمهوری آمریکا اما در ادامه اضافه می‌کند که دنیا در حال تغییر است و خطرها شکل تازه‌ای گرفته‌اند. او در ادامه با انتقاد از عملکرد روسیه، دیپلماسی این کشور را همچون دوران شوروی سابق می‌خواند و همچنین اعلام می‌کند که چین بودجه عمومی خود را ارتقا داده است تا با آنها رقابت کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین درباره حملات سایبری به شرکت‌های تجاری و مراکز امنیتی این کشور می‌گوید که با چین در این مورد در حال مذاکره هستیم و اگر مشکلات موجود درخصوص حملات سایبری حل نشود از طریق قوانین بین‌المللی دنبال حل مشکل خواهد بود. اوباما گفت: برخی می‌گویند این روش رهبری نیست؛ اما این قدرت نیست، ضعف است. او در ادامه تاکید می‌کند که باید در سیاست همچون آیزنهاور و کندی و نیکسون عمل کرد. در زمان نیسکون یخ بین چین و آمریکا با روشی موسوم به دیپلماسی پینگ‌پنگ آب شد. او با اشاره به این موارد اعلام می‌کند که نظامی‌گری تنها راه‌حل آمریکا نیست. وی در این زمینه در مورد برمه مثال می‌آورد که از طریق دیپلماسی مشکلات را پشت سر گذاشت. اوباما در این راستا ضمن انتقاد نسبت به دخالت نظامی روسیه در اوکراین می‌گوید که مسکو نمی‌داند چه تبعاتی برای آنها به همراه خواهد آورد. او ضمن تاکیدبر اینکه رهبری آمریکا نباید تنها از طریق نظامی‌گری مطرح شود، سیاست خود را در افغانستان موفقیت‌آمیز خواند و برگزاری انتخابات در این کشور را نشانه‌ای از موفقیت برای کشورش دانست. با این وجود هنوز انتقادها نسبت به رئیس‌جمهوری آمریکا پابرجاست و وی نتوانست در دوران حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغاستان را مجاب کند تا نیروهای خود را در این کشور نگه دارد. او همچنین با اشاره به اینکه سوریه پناهگاه تروریست‌ها شده است، آنها را مرتبط به القاعده خواند. او اشاره کرد که به همراه متحدان خود 5 میلیارد دلار، برای مبارزه با تروریست‌ها اختصاص داده است. دمشق همواره اعلام کرده است که آنها با القاعده‌ای‌ها در حال جنگ هستند.

بر این اساس سی.‌ان.‌ان در گزارشی تحلیلی مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی باراک اوباما را در 5 کشور می‌بیند. این سایت می‌نویسد که رئیس‌جمهوری آمریکا در 5 نقطه با مشکل مواجه شده است. مشکلات وی از زمان بحران سوریه آغاز شد و تا بحران اوکراین ادامه پیدا کرده است. به گفته تحلیلگر این سایت؛ اگرچه اوباما در دوره نخست خود در سیاست خارجی موفقیت‌هایی به دست آورده بود، اما در دوره دوم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد. در این اواخر مهم‌ترین چالش کاخ سفید به بحران اوکراین بازمی‌گردد که واشنگتن رودر روی مسکو ایستاد و بسیاری از کارشناسان آن‌را تکرار جنگ سرد در قرن بیست و یکم اعلام کردند. 

با این وجود دولت اوباما تنها درخصوص بحران اوکراین با این معضل دست و پنجه نرم نمی‌کند. افغانستان هم پس از اینکه اعلام کرد حاضر به تمدید قرارداد برای حضور نیروهای آمریکایی در این کشور نیست، انتقادهای جمهوری‌خواهان علیه وی به یکباره آغاز شد. مهم‌ترین منتقد وی جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا است که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را بزرگترین اشتباه اوباما می‌داند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها