کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آلودگی بنزین داخلی باز هم ثابت نشد


کد خبر : ۵۰۰۶چهارشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۵:۱۰۱۸۴۹ بازدید

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه سازمان ملی استاندارد نظارتی بر کیفیت بنزین واردتی و تولید داخل ندارد، گفت: سازمان محیط‌زیست دلیل قانع‌کننده‌ای مبنی بر آلاینده بودن ریفرمیت ...

 یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه سازمان ملی استاندارد نظارتی بر کیفیت بنزین واردتی و تولید داخل ندارد، گفت: سازمان محیط‌زیست دلیل قانع‌کننده‌ای مبنی بر آلاینده بودن ریفرمیت تولیدی در پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین نداشت.

حبیب آقاجری درباره نتیجه جلسه اخیر کمیسیون انرژی مجلس با مدیران وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست با موضوع «بررسی کیفیت ریفرمیت تولیدی در واحدهای پتروشیمی  برای ارتقای اکتان بنزین پالایشگاهی» گفت: نماینده سازمان استاندارد اعلام کرد نظارت و کنترلی بر کیفیت بنزین تولیدی و وارداتی ندارد و این موضوع توسط پژوهشگاه نفت انجام می‌شود، این در حالی است که وظیفه قانونی این سازمان کنترل کیفیت فرآورده‌های نفتی است. نماینده مردم امیدیه، هندیجان و بندر ماهشهر ادامه داد: در این جلسه نمایندگان کمیسیون انرژی از نماینده سازمان محیط‌زیست خواستند دلایل و مستندات خود را مبنی بر آلاینده دانستن ریفرمیت تولید شده در واحدهای پتروشیمی‌ها نشان دهد که دلیلی بر این مدعای خود نداشت و نمایندگان مجلس از توضیحات وی قانع نشدند. وی گفت: قرار است جلسه‌ای دیگر با حضور نماینده وزارت نفت، سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و واحدهای پتروشیمی برگزار شود تا کیفیت ریفرمیت تولیدی در واحدهای پتروشیمی و بنزین وارداتی با دلیل و مستندات دقیق دوباره  بررسی شود.

اگر واردات بنزین سالم‌تر و ارزان‌تر است، مجلس با آن مخالفتی ندارد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تولید و واردات بنزین و خواسته‌های این کمیسیون از دولت توضیحاتی ارائه کرد. حسین امیری خامکانی گفت: به دنبال بحث‌هایی مبنی بر اینکه بنزین تولید پتروشیمی‌ها آلایندگی بیشتری دارد دولت اخیرا تولید آن را متوقف کرده و بنزین وارد می‌کند. وی ادامه داد: کمیسیون انرژی روز گذشته در مجلس از مسؤولان وزارت نفت، سازمان محیط‌زیست و استاندارد دعوت کرده بود که پس از بحث‌های انجام شده، فضای کلی کمیسیون این بود که با واردات بنزین یورو 4 مخالفتی نیست چرا که ما روزانه به طور متوسط 61 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم و پیش‌بینی می‌شود در سال 1393 متوسط مصرف روزانه 70 میلیون لیتر باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای که تولید بنزین را از لحاظ کمی و کیفی افزایش می‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 28 تا 30 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در کشور تولید می‌کنیم که خوشبختانه توانسته‌ایم شهرهای تهران، کرج و اراک را زیر پوشش یورو 4 ببریم که تاثیر آن در وضع هوا نیز مشهود بوده است. امیری‌خامکانی خاطرنشان کرد: بحث کمیسیون انرژی این است که باید طرح‌های توسعه پالایشگاهی به نتیجه برسد و تمام بنزین مورد نیاز کشور در پالایشگاه‌های خودمان با استاندارد یورو 4 تولید شود. وی افزود: بعضی پالایشگاه‌ها یورو 4 تولید می‌کنند اما در برخی از آنها به استاندارد یورو 4 نمی‌رسد که اگر با همین برنامه پیش برویم و مصرف نیز کنترل شود امیدواریم تا پایان سال 94 بتوانیم بنزین مورد نیاز کشور را در پالایشگاه‌های کشور تولید کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه بیان کرد: در حال حاضر روزانه تقریبا بین 8 تا 9 میلیون لیتر بنزین یورو 4 کم داریم و نمی‌توانیم آن را در پالایشگاه‌ها تولید کنیم که برای این کمبود دو کار می‌توان انجام داد؛ یکی اینکه همانند گذشته این کمبود را در پتروشیمی‌ها جبران کنیم که بنزین پتروشیمی‌ها آلاینده بوده و هزینه تولید بیشتری نسبت به تولید پالایشگاه‌ها دارد. امیری خامکانی در رابطه با راه دوم گفت: دیگر اینکه این کمبود را از خارج به کشور وارد کنیم. آنچه ما امروز در مجلس از دولت انتظار داریم این است که دولت با روش اقتصادی‌تر بنزین سالم‌تر تحویل مردم دهد که اگر واردات بنزین ارزان‌تر و سالم‌تر برای ما تمام شود طبیعتا مجلس مخالفتی نخواهد داشت و می‌توان فعلا کمبود بنزین را از طریق واردات جبران کرد. نماینده مردم زرند در مجلس خاطرنشان کرد: لازمه این موضوع این است که تصمیم دولت بر همین مبنا باشد که گفته بنزین فقط با حداقل استاندارد یورو 4 وارد شود و دستگاه‌های نظارتی نیز کنترل لازم را داشته باشند که بنزین با این حداقل استاندارد وارد شود.

این نماینده مجلس با اشاره به واردات بنزین از دهم اردیبهشت ماه سال جاری، اظهار کرد: دولت از این تاریخ تصمیم گرفته فقط بنزین یورو 4 وارد کند. در همین راستا در کمیسیون 2 دغدغه به وجود آمد؛ یکی اینکه این واردات موجب این نشود که دیگر نتوانیم در کشور بنزین تولید کنیم و دیگر اینکه ظاهرا گفته می‌شود چند محموله دارای استاندارد بنزین داخل بوده که البته مسؤولان پالایش و پخش این موضوع را تایید نمی‌کنند. امیری‌خامکانی یادآور شد: به هر حال اگر بنزینی با استاندارد کمتر از یورو 4 وارد شود دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: ما در مجلس 2 چیز از دولت می‌خواهیم؛ یکی اینکه تلاش کند هر چه سریع‌تر پروژه‌های پالایشگاهی به اتمام برسد و ما بنزین مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم و دوم اینکه تا آن زمان کمبود را با اقتصادی‌ترین و سالم‌ترین روش تامین کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها